Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Gustave Cauwelier 23ste linieregiment

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2008 9:51    Onderwerp: Gustave Cauwelier 23ste linieregiment Reageer met quote

Ik ben op zoek naar een trench map waar de troepenbewegingen van de Belgen op 28 september nabij Merkem , Jonkershove en Houthulst te vinden zijn. Vooral wat het 23ste linieregiment deed op die dag.

Mijn grootvaders broer was Gustave Cauwelier.

Gustave Cauwelier werd eerst begraven bij de Kippe op 3 oktober. Hij had graf nr. 4561. Weet iemand waar in kort na de oorlog een begraafplaats was bij de Kippe ?
Daarna werd hij overgeplaatst naar de begraafplaats in Moorslede, die ik tot mijn schande nog nooit heb bezocht. Hij was soldaat 2 klasse c.s. 1915 - trad in dienst op 21 juli 1915 en behoorde tot de 23ste linie / 8 Cie. Hij was geboren in 1896 en was dus 19 jaar oud bij zijn indiensttreding. Hij zou vermist zijn bij Jonkershove (Nachtegaal) en gewond geweest zijn aan linkerbeen + breuk aan linkerbeen.

8ste compagnie van 23ste linieregiment – hoeveel compagnieën waren er in een regiment ?

Dit heb ik al als informatie gekregen van Miguel.

De Nachtegaal is een gehuchtje die ten zuidwesten aan Jonkershove grenst. De Nachtegaalstraat verwijst er naar. Dit is een zijweg van de Merkemstraat, de hoofdweg die Merkem, Jonkershove en Houthulst met elkaar verbinden.

Het 23e Linieregiment werd tijdens het eindoffensief centraal het Vrijbos ingestuurd. Ze vertrokken vanuit hun posities tussen Merkem en Langewade (kapel langs Iepersteenweg) en vertrokken zo over de posten Jezuďtengoed, Kloostermolen, … naar de Melane. In principe bleef dit regiment dus ten zuiden van Jonkershove en de Nachtegaal. De Nachtegaal werd ingenomen door het 24e Linieregiment die de Noordzijde van het bos moest innemen.

Uiteraard is dit de theorie en zullen de aanvalszones op de dag zelf wss niet zo afgelijnd geweest zijn. Melane en Nachtegaal liggen slechts anderhalve kilometer van elkaar vandaan.

Ik heb al een foto gevonden van Langewade
Bestaan er foto’s van de posten Jezuitengoed en Kloostermolen en waren lagen die posten precies ? (huidige straatnamen).

Zijn er naast het boek van Baccarne en Steen nog artikels of boeken die de acties en de troepenbewegingen van de Belgen van Merkem tot Houthulst beschrijven ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2008 9:59    Onderwerp: Reageer met quote

Op 11 november wil ik mijn moeder en haar zus de locaties tonen waar het 23ste linieregiment vocht op 28 september. Daarna gaan we naar het graf in Moorslede en naar de tentoonstelling.
Vandaar mijn vraag in vorig bericht.
Hieronder foto van mijn grootvader en vader dus van mijn moeder : Jules Cauwelier. Hij was soldaat 2de klas van het 15de linieregiment.
Kan iemand mij zeggen waar ik over dit regiment info kan vinden. Er zouden boeken bestaan met de geschiedenis van die regimenten.

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2008 11:41    Onderwerp: Reageer met quote

Eén Belgisch infanterieregiment bestond uit een staf, 3 bataljons met elk 3 compagnies en 1 compagnie machinegeweren.

In 1917:
De regimentsstaf: 7 officieren en 62 onderofficieren, korporaals en soldaten.
Onder het lagere kader werden de taken verdeeld van muzikant, klerk, telefonist, estafette etc.

De bataljonsstaf: 6 officieren en 21 onderofficieren, korporaals en soldaten.
Naast de bataljonscommandant en zijn adjunct was er een betaalmeester, geneesheer, adjunct-geneesheer en de aalmoezenier.
Bij het lager kader 2 onderofficieren, 1 korporaal klaroenblazer, 12 telefonisten-seingevers, 2 estafetten, 2 brancardiers en 2 knechtjes voor de bataljonscommandant en zijn adjunct.

De gevechtscompagnie:
1 Kapitein als compagniecommandant
3 luitenanten of onderluitenanten als pelotonsoverste
2 adjudanten en 1 sergeant als adjunct-pelotonoverste
1 eerste sergeant-majoor (of eerste sergeant)
1 sergeant-majoor
1 sergeant-foerier
6 sergeanten
18 korporaals
3 klaroenblazers
1 soldaat wapenmaker
en 176 soldaten. (waarvan 1 schoenmaker, 1 kleermaker en 1 verpleger)
Een totaal dus van 4 officieren en 210 onderofficieren, korporaals en soldaten.

Binnen ieder peloton worden 2 ploegen granaatwerpers gevormd onder leiding van een sergeant. Iedere ploeg bestaat uit 1 korporaal en 7 soldaten. Tevens is er in iedere peloton een ploeg van 4 man die de VB-geweergranaten afschiet, zij worden bijgestaan door 2 soldaten die voor de bevoorrading zorgen.

Op het terrein was er aan ieder peloton een groep van 3 machinegeweren toegevoegd samen met 3 schutters en 6 bevoorraders.
De MG’s waren afkomstig uit de Compagnie Machinegeweren van het regiment en was samengesteld uit 3 officieren en circa 90 onderofficieren, korporaals en soldaten.

Bron: Manual a l’usage des officiers de compagnie d’infanterie 1917

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=16492

De rest komt nog Cool

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2008 11:54    Onderwerp: Reageer met quote

Alvast bedankt voor deze eerste bijkomende info.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2008 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

De legergroep Noord, situatie op 28/09/1918
Bron: Van de IJzer tot Brusssel, kolonel SBH bd M. Weemaes

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2008 12:51    Onderwerp: Reageer met quote

Een vraagje uit nieuwsgierigheid. Waarom en wanneer werd Gustave Cauwelier te Kippe ontgraven en overgebracht naar Moorslede?

Naar boven
Ivanhoe

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2012 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

Gustave Cauwelier ligt net als mijn grootoom Baudouin Hoornaert in Moorslede begraven.
Allebei van het 23ste linieregiment (en waarschijnlijk ook afkomstig van Moorslede?)...

Baudouin stierf op 28/29 september 1918 tijdens de verovering van het bos van Houthulst. Volgens de familieverhalen klom hij in een boom omdat hij van daaruit een beter schietzicht had. Maar een Duitse soldaat kreeg hem in de gaten en hij raakte dodelijk gewond...

Ik zal de volgende keer dat ik er nog eens ben (minstens één keer per jaar, rond 1 november) het graf van Gustave Cauwelier ook eens opzoeken.
Ik vraag me af in hoeverre ze elkaar gekend zullen hebben...
Naar boven
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2012 18:21    Onderwerp: Reageer met quote

Het graf van Gustave Cauwelier, verkeerd geschreven als Cauwlier
Naar boven
Ivanhoe

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2012 9:33    Onderwerp: Reageer met quote

Om op de vraag te antwoorden: "Wanneer werd hij begraven in Moorslede" : misschien kunnen we iets opmaken uit de stijl van de grafzerk en de belettering? Het lettertype leunt al meer aan bij wat in de jaren '30 in voege kwam in grafzerken. Misschien dateert de herbegrafenis dus wel van een eind in de jaren twintig?
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2012 12:38    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
Ivanhoe

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2012 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens de Flanders Fields databank:

° 8 maart 1896
begraven Kippe - Merkem (graf nr 4561), 1918/10/03
Herbegraven: Gemeentelijke begraafplaats Moorslede, 1922/03/15

Volgens bidprentje: CAUWLIER Gustaf, geboren op 1895/03/08; Herbegraven te Moorslede op 1923/03/20

doodsoorzaak: gesneuveld (wonde aan en linkerbeenbreuk)

Voor wie geďnteressseerd is: ik heb een pdf met de FF-info van alle Moorsleedse gesneuvelden...
Naar boven
Ivanhoe

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2013 16:20    Onderwerp: Reageer met quote

Wie geďnteresseerd is: ik heb ook nog ergens de tekst gevonden van het krantenartikel in "De Rousselaarse Bode" waarin de herbegrafenis wordt besproken...
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: