Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Re-enactment -een benadering van de realiteit?
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Levende geschiedenis en re-enactment Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
THE ZODIAC
Gast

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 9:38    Onderwerp: Reageer met quote

Het jammere aan re-enactment blijft dat het acteren slechts voor een kleine 10% een benadering is van de realiteit.

Ik besef ook wel dat het onmogelijk en zelfs niet gewenst is om een slagveld 'echt' te ontwerpen.
De pogingen die hier gedaan worden zijn uiteraard steeds .. als 'goed' te beschouwen .. mij gaat het veeleer over de figuren zelf.

De meeste soldaten zouden ze onmiddellijk bij het eerste vuur als zandzak uit de loopgraaf gooien. Met alle respect voor de 'natuur van de deelnemers, maar op dergelijke bijeenkomsten zie je:
- soldaten met overgewicht, die spannen in hun uniform.
- Wulpse, uitdagende verpleegsters.
- Oude ventjes die het nog steeds niet verder hebben geschopt dan gewoon soldaat.
- generaals van 30 jaar oud.
- Moderne brillekes op oud kostuum

Mijn kritiek is gewoon dat je kan zien wie het meent of niet, of er gewoon voor de 'leute' bij is (wat voor mijn part best mag, als dit een doel op zich is).

Materiaal blijft uiteraard zeer mooi, zelfs de namaak 1/1 vind ik meestal topwerk !!!

Je mag je verachting nooit 'te hoog' stellen en dan kan je maar als een tevreden mens naar huis gaan, of er nu 200 of 50 figuranten zijn!
Naar boven
THE ZODIAC
Gast

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 9:41    Onderwerp: Reageer met quote

sorry verwachting .. en dit was geen verspreking, typfout !!! sorry
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 10:01    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Dit is helemaal degelijk wanneer je het vergelijkt met re-enactment uit wo2,vooral de dikbuikige Amerikaantjes dan met jeepje,vlagjes en muziekje.En natuurlijk,niet te vergeten, de obligate handgranaat aan de schouder.Soms mag er dan ook zo'n mini soldaatje van pakweg 12 jaar mee gaan rondscheuren met papa in zijn jeepje,kwestie van te demonstreren hoe heerlijk zo'n oorlogje wel kan zijn.Ik verkies dan toch maar het eurosongdinges boven dit gedoe van simpele geesten.
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
THE ZODIAC
Gast

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 10:05    Onderwerp: Reageer met quote

Of het nu een dikbuikige 2de WO GI is of een penzige Belg ... het gaat over de totaliteit die ik gewoon kritisch bekijk.
Je kan maar streven en .. hopelijk vrij denken !
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 11:40    Onderwerp: Reageer met quote

Als re-enactor wens ik daar toch een paar bemerkingen bij te maken:

Het is, langs de zijlijn bekeken, zeer gemakkelijk om fouten op te merken maar:

1. re-enacting is een hobby die nooit volledig af is, je moet ergens beginnen en als je de eerste keer naar buiten treedt is je uniform zelden of nooit volledig af. Je wordt steeds beter met de jaren.

2. de prijs voor het samenstellen van zo'n uniform en kamp loopt al snel in de 1000-en Euro's, dus is het zeker niet toegankelijk voor iedereen, en de eerste slachtoffers zijn natuurlijk de altijd-op-zwart-zaad-zittende studenten, die eigenlijk net de goeie leeftijd hebben om een soldaat neer te zetten, vandaar de iets bredere en oudere re-enactors.

3. een belangrijk punt is ook de juiste keuze van eenheid maken, vermits bij ons de leeftijd van de meeste leden boven 35 is, hebben we een eenheid gezocht die voornamelijk uit oudere reservisten bestond, namelijk de Royal Naval Division anno 1914.

4. er zijn ook wezenlijke verschillen tussen de neergezette periodes, de sfeer op een WOI- re-enactment is totaal anders dan op een WOII-meeting. WOII werd lang gekenmerkt door voertuigenclubs waar het uniform alleen maar groen hoefde te zijn, maar ook daar is er een kentering. er komen steeds betere groepen die zich inspannen om een perfect voorkomen te hebben, dikwijls zonder voertuigen. In WOI zie je gewoon zelden of nooit voertuigen en staat of valt jouw profiel bij de uitrusting en de kampplaats die je opbouwt en draagt. vandaar dat het niveau bij de meeste groepen ook hoger ligt.

5. Wat je ziet op zo'n WOI-meeting is dikwijls maar een heel klein deel van de uitgeoefende hobby. De meeste serieuse re-enactors kan je aanspreken en vragen stellen over niet alleen de uniformen, maar ook de eenheid die ze neerzetten. Immers, de geportretteerde periode hangt samen met de ontwikkelingen van uitrusting. Maw, de meesten hebben zich heel erg verdiept in de geschiedenis van de geportretteerde eenheid.

Bij deze hoop ik gesproken te hebben voor het merendeel van de living-history gemeenschap.

Grtz,
Niko.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
THE ZODIAC
Gast

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 11:56    Onderwerp: Reageer met quote

En ... ik sta NIET langs de zijlijn ... en nu !!!!

Het klopt groten deels wat je zegt, maar 1 ding vergeet je !

Kijk in de spiegel, doe aan zelfreflectie (is niet persoonlijk bedoeld hoor).
Maar ik heb de indruk dat velen zelf niet 'willen' zien hoe belachelijk ze eruit zien en dit heeft niks te maken met financiën;

Scheer ook niet alle WO2's over dezelfde kam .. want ik ken mensen, ook uit dit milieu die TOP zijn in hun hobby .. die streven naar perfectie.

Het streven op zich is meestal reeds een doel en die beiden zijn te prijzen!

Het is een eeuwige discussie ivm met 'kaf en koren', hopelijk zien de clubs, organisatoren het als een taak op zich om hier tips te geven, hulp te bieden.

Een tip dus voor alle 'living history' mensen ... bekijk jezelf kritisch en ben je een karikatuur van de periode die je wil neerzetten .. blijf in je kot !!!
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 13:01    Onderwerp: Reageer met quote

THE ZODIAC @ 26 Mei 2008 12:56 schreef:
Scheer ook niet alle WO2's over dezelfde kam .. want ik ken mensen, ook uit dit milieu die TOP zijn in hun hobby .. die streven naar perfectie.

Doe ik ook niet, lees mijn posting nog maar eens goed na....

Heb trouwens ook niet beweerd dat JIJ aan de zijlijn stond, hee! Rolling Eyes
Naar boven
THE ZODIAC
Gast

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 14:07    Onderwerp: Reageer met quote

Heb ik gedaan NIKO en je hebt gelijk ... oeps ... zinnetje nie goe gelezen.

Je 2de opmerking is algemeen geschreven dat zij die het moeten begrijpen het begrepen zullen hebben, tenzij ze zo idioot zijn als mezelf om de lettertjes te vlug te lezen ... excuses !!!!

In de rand:

Enige tijd geleden zag je soms 2 'pagaders' in de streek van Poperinge rondwandelen in Belgisch versneden uniformen. In die tijd kon dit misschien nog, omdat er dan nog niet veel rondliepen. Nu is er reeds veel meer op de markt die het niet meer nodig maken om zo rond te crossen ..... MAAR, we moeten toch eerlijk blijven dat uitstraling, juist onze hobby bij mensen maakt of juist doet vallen. Hier ben ik dus echt bang voor !!!
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 14:57    Onderwerp: Reageer met quote

THE ZODIAC @ 26 Mei 2008 15:07 schreef:
we moeten toch eerlijk blijven dat uitstraling, juist onze hobby bij mensen maakt of juist doet vallen. Hier ben ik dus echt bang voor !!!

Het is daarom zéér belangrijk om een juiste ingesteldheid te hebben als basis. Bij ons in de groep is zeker de juiste spirit aanwezig, maar we re-enacten dan ook al jaren, ook al bestaat onze groep nog niet lang.

Je zal ons ook zelden betrappen bij het drinken van alcohol zolang het publiek is toegelaten. Een pintje voor de dorst is ok, maar dan nog het liefst in onze drinkbekers zodat het niet opvalt.

Je mag nooit uit het oog verliezen dat mensen ooit in dezelfde uniformen hebben geleden en gevochten en er ook zijn in gesneuveld en dat zorgt bij ons al vanzelf voor een zekere uitstraling in ons gedrag.

Grtz,
Niko.
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 16:35    Onderwerp: Reageer met quote

re-enactors of toch niet?

soldaten met overwicht...

Laatst aangepast door 1stLF/SRD op 26 Mei 2008 16:48, in toaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 16:43    Onderwerp: Reageer met quote

o ja,

ik heb ook overgewicht. En ik draag een originele 1916 gedateerde riem! ik heb zelfs over.
De Britse riemen komen in large, medium en small. Een large past mij nog netjes...

Nu ja, het kunnen niet allemaal Ariërs zijn met het perfecte lichaam en para's zijn.

Er bestaan ook gewoon soldaten die al dan niet naar het front gestuurd werden. Te dik, te dun, te groot, te klein, te jong, te oud... Het maakte allemaal niet uit. De uitzonderingen bevestigen de regel. Lees maar eens wat militaire dossiers, of bekijk maar eens de leeftijden op de grafstenen.

En we leven nu. Dus heb je ook te maken met mensen van nu, vergeet dat niet en vergeef hen hun beperkingen. Zelf de gemiddelde beroepssoldaat vandaag heeft overgewicht en is te oud en zou het ook niet 4 jaar in de loopgraven volhouden.
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 16:55    Onderwerp: Reageer met quote

en Brits:

Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 17:42    Onderwerp: Reageer met quote

Oké,Oké,maar soms heeft het de uitstraling van een voetbalmatch onder
vijftigplussers of erger .....ongetrainde wielertoeristen.
Het blijft allemaal natuurlijk maar amusement en wat ik hier verkondig
is ongevaarlijk terrasjeskijken.
Zelf vroeger ook een beetje re-enacting gedaan met als hoogtepunt een optreden te Dover-castle.Heel waarschijnlijk was ik ook niet om aan te zien.Het is altijd hetzelfde,je vindt hele toffe typen onder die mensen maar evenveel die er beter heel ver weg zouden blijven en hier hebben we het enkel over die laatste categorie.
mvg.Philippe
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 17:42    Onderwerp: Reageer met quote

en natuurlijk is living history of re-enactment geen weerspiegeling van de realiteit, gelukkig maar! En films zijn dat ook niet. niets eigenlijk, behalve de realiteit zelf, die niemand wil meemaken.
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Mochten we de realiteit van een slagveld écht ondervinden,denk ik dat we terug bierviltjes gingen verzamelen....
Naar boven
THE ZODIAC
Gast

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

Persoonlijk vind ik ook dat corpulente mensen eveneens een hobby moeten hebben, volledig mee akkoord, want ik weet tevens wat kilo's zijn ... maar toch vind ik dat het een zicht moet blijven hebben, is het niet voor jezelf, dan tenminste voor de ploeg waar je bij loopt.

Bravo dat je een riem van 16 vond, met een extra gaatje, maar hopelijk draag je dan ook een vest met extra centimetertje, want anders blijft men toch lijken op een opgesnoerde ............... toma ....

het zal wel wat tijd gekost hebben om de foto's samen te krijgen van die 40-ers met leeftijdsgebonden pens. Chapeau voor de zoektocht !!!

Wat die ariërs betreft .. die 'dikke Hermann', was toch eveneens een van dat ras en zijn uniforms waren steeds als gegoten.
Misschien een ideetje ... oeps wrong War ....

Ik heb eveneens overgewicht, maar vind het geen excuus om naar anderen te wijzen en naar de gemiddelde Belg ... Als je een eik bent moet je ook niet willen waaien als een zilverberk ... Ontegensprekelijk zal je ook wel reeds gelachen hebben als je een schilderij van +- 60 jaar oud erbij ziet lopen in een minirokje met lagen verf om rimples te verdoezelen op een slagveld, die het dagelijks leven heet .. ewel dat bedoel ik ..... das dan re-enacten van een 16-jarige ...
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 18:22    Onderwerp: Reageer met quote

Philippe Vandeweege @ 26 Mei 2008 18:42 schreef:
Oké,Oké,maar soms heeft het de uitstraling van een voetbalmatch onder
vijftigplussers of erger .....ongetrainde wielertoeristen.
Het blijft allemaal natuurlijk maar amusement en wat ik hier verkondig
is ongevaarlijk terrasjeskijken.
Zelf vroeger ook een beetje re-enacting gedaan met als hoogtepunt een optreden te Dover-castle.Heel waarschijnlijk was ik ook niet om aan te zien.Het is altijd hetzelfde,je vindt hele toffe typen onder die mensen maar evenveel die er beter heel ver weg zouden blijven en hier hebben we het enkel over die laatste categorie.
mvg.Philippe

Als officier deed je het prachtig Philippe, ik (en nog een paar) van lagere rang mochten wel met zandzakjes sleuren Smile Smile

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb altijd gedacht dat re-enactment een leuk spel was voor mensen die graag spelletjes (in dit geval WO1) spelen. Dat kan volgens mij ook niet anders. Het blijft spel en hobby. Het zal toch niet de bedoeling zijn om serieus deze slachting na te doen? Het aantal doden en gewonden blijft zo wel flink achter bij de verwachtingen.
Ik gun ieder zijn of haar hobby, maar laten we niet doen of deze mensen WO1 naspelen. Kan niet, en is ook de bedoeling niet. En wat het gewicht aangaat: de soldaten hadden soms tekort aan van alles, maar bij mijn weten niet aan voedsel Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

THE ZODIAC @ 26 Mei 2008 19:17 schreef:
Persoonlijk vind ik ook dat corpulente mensen eveneens een hobby moeten hebben, volledig mee akkoord, want ik weet tevens wat kilo's zijn ... maar toch vind ik dat het een zicht moet blijven hebben, is het niet voor jezelf, dan tenminste voor de ploeg waar je bij loopt.

Bravo dat je een riem van 16 vond, met een extra gaatje, maar hopelijk draag je dan ook een vest met extra centimetertje, want anders blijft men toch lijken op een opgesnoerde ............... toma ....

het zal wel wat tijd gekost hebben om de foto's samen te krijgen van die 40-ers met leeftijdsgebonden pens. Chapeau voor de zoektocht !!!

Wat die ariërs betreft .. die 'dikke Hermann', was toch eveneens een van dat ras en zijn uniforms waren steeds als gegoten.

Ik heb eveneens overgewicht, maar vind het geen excuus om naar anderen te wijzen en naar de gemiddelde Belg ... Als je een eik bent moet je ook niet willen waaien als een zilverberk ... Ontegensprekelijk zal je ook wel reeds gelachen hebben als je een schilderij van +- 60 jaar oud erbij ziet lopen in een minirokje met lagen verf om rimples te verdoezelen op een slagveld, die het dagelijks leven heet .. ewel dat bedoel ik ..... das dan re-enacten van een 16-jarige ...

Persoonlijk vind ik dat hier toch min of meer op de man gespeeld wordt, onnodig lijkt me.
Maar: dat is persoonlijk.

Even inhaken: ik ben denk ik niet de enige die met gemak uit m'n boeken of van internet talloze foto's kan laten zien van korte, dikke, dunne, lange, met bril, zonder bril ,en ga zo maar door, soldaten uit alle legers. Knappe en uiterst aantrekkelijke soldaten ben ik eigenlijk alleen maar tegengekomen in films.
Foto's van soldaten door de jaren heen gaven toch echt een beeld van de doorsneemens.
Ook de aangehaalde verpleegsters, daar zaten wel degelijk mooie meisjes tussen maar ook deftige matrones.
Ook hier, dwarsdoorsnede.

Je kunt re-enactement leuk vinden, of volledig tegen zijn, maar de afgelopen jaren ben 'ik het in ieder geval gaan waarderen, juist door het op integere wijze omgaan met hun hobby. En ga eens met een re-enactor in gesprek: een uur later warrelt je hoofd van alle informatie, als die eenmaal gaan praten... Wink

Ik geef grif toe dat ik uiteraard geen kenner ben, en dat er best uniformen , knopen, tekens verkeerd zullen zijn. Ik heb nog niet zoveel ervaringen met re-enactement gehad, maar de ervaringen te Zonnebeke, Poperinge, en Mesen zijn me goed bevallen.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
THE ZODIAC
Gast

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 18:48    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn excuses als het persoonlijk lijkt, was gewoon een reactie op

Quote:
ja,

ik heb ook overgewicht. En ik draag een originele 1916 gedateerde riem! ik heb zelfs over.
De Britse riemen komen in large, medium en small. Een large past mij nog netjes...

Nu ja, het kunnen niet allemaal Ariërs zijn met het perfecte lichaam en para's zijn.

Er bestaan ook gewoon soldaten die al dan niet naar het front gestuurd werden. Te dik, te dun, te groot, te klein, te jong, te oud... Het maakte allemaal niet uit. De uitzonderingen bevestigen de regel. Lees maar eens wat militaire dossiers, of bekijk maar eens de leeftijden op de grafstenen.

En we leven nu. Dus heb je ook te maken met mensen van nu, vergeet dat niet en vergeef hen hun beperkingen. Zelf de gemiddelde beroepssoldaat vandaag heeft overgewicht en is te oud en zou het ook niet 4 jaar in de loopgraven volhouden.

Met alle begrip voor de reactie, mevrouw !
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor deze reactie, Yvonne.

Grtz,
Niko.
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

THE ZODIAC @ 26 Mei 2008 19:17 schreef:

Weinig respectvol en ga mee met Yvonne haar reactie.
Naar boven
THE ZODIAC
Gast

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 19:03    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien moet ik iets duidelijker zijn ... precies zoals in de AA

Ik ben dik en re-enact !!!

maar

zorg dat het om aan te zien is !

Wat heeft dit dan te maken met weinig respectvol ?????
Naar boven
casparvandenberg

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 19:16    Onderwerp: Reageer met quote

Niko @ 26 Mei 2008 12:40 schreef:

1. re-enacting is een hobby die nooit volledig af is, je moet ergens beginnen en als je de eerste keer naar buiten treedt is je uniform zelden of nooit volledig af. Je wordt steeds beter met de jaren.

2. de prijs voor het samenstellen van zo'n uniform en kamp loopt al snel in de 1000-en Euro's, dus is het zeker niet toegankelijk voor iedereen, en de eerste slachtoffers zijn natuurlijk de altijd-op-zwart-zaad-zittende studenten, die eigenlijk net de goeie leeftijd hebben om een soldaat neer te zetten, vandaar de iets bredere en oudere re-enactors.

Inderdaad is re-enacting een hooby die nooit af is. Zelfs nu na 7 jaar blijf ik nog steeds mijn impressie verfijnen, dingen aanpassen. Als ik vergleijk hoe ik 7 jaar geleden voor het eerst het veld in ging en nu, dan is er een enorme vooruitgang te zien.

Overigens behoor ik tot de door Niko genoemde categorie van de eeuwig op zwart-zaad zittende studenten. Donaties zijn uiteraard van harte welkom.. Smile Toch acteer ik op dit moment in rollen van soldaat t/m luiteneant. Soldaat is gezien mijn leeftijd het beste, maar een luitenant zet ik ook prima neer.

Het gaat er namenlijk niet om dat je een uniform aantrek, dat kan iedere joker, maar hoe je je in dat uniform gedraagt. Als soldaat loop ik d'r anders bij, dan als luitenant. Niet alleen wat kleding betreft, maar ook houding.

Overigens kan re-enacting nooit het naspelen van de realiteit zijn, net zoals een boek nooit de realiteit van bijvoorbeeld een veldslag kan weergeven. Beide zijn representaties van hoe het geweest zou moeten zijn.
"Het eenige wat ik ervan onthouden heb is, dat mosterdgas niet van mosterd wordt gemaakt, maar er meen ik wel naar ruikt en desalniettemin erg ongezond moet zijn". Reserve-kapitein. J. Ronhaar in 1935 over een slechte gasles.
Naar boven
THE ZODIAC
Gast

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 19:23    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Overigens kan re-enacting nooit het naspelen van de realiteit zijn, net zoals een boek nooit de realiteit van bijvoorbeeld een veldslag kan weergeven. Beide zijn representaties van hoe het geweest zou moeten zijn.

Zit hier geen contradictie in deze zinsnede?

Als re-enacting een representatie is van hoe het geweest zou moeten zijn, dan lijkt mij dit toch sterk op een benadering van het naspelen van een realiteit ....

Wat op zich natuurlijk niet fout is !!!

Zo krijgen te omstaanders toch een betere kijk op hoe het in het verleden was .. zo heb je bijvoorbeeld HISTORIA MUNDI waar je letterlijk door de geschiedenis loopt !
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

Waar ik mij het meest aan stoor zijn de massa Easy-compagny 101st Airborne.. De meeste nauwelijks in staat om in een korte spurt de straat over te steken .... Dan heb ik daar als oud-Para (niet ex want je blijft het voor je leven Cool ) moeilijk mee.
Leef een week-end als soldaat (of officier) Romein, Napoleon, WOI of II maar blijf waardig.

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

Paddy @ 26 Mei 2008 20:35 schreef:
Waar ik mij het meest aan stoor zijn de massa Easy-compagny 101st Airborne.. De meeste nauwelijks in staat om in een korte spurt de straat over te steken .... Dan heb ik daar als oud-Para (niet ex want je blijft het voor je leven Cool ) moeilijk mee.
Leef een week-end als soldaat (of officier) Romein, Napoleon, WOI of II maar blijf waardig.

Daar kan ik enkel mee akkoord gaan! Maar natuurlijk, wat is waardig?

Voor de ene is dat zus, voor de andere zo. En soms heeft dat te maken met je eigen visie over bepaalde dingen. Zoals re-enactment.

Even een voorbeeld.

De kok van dienst op het zonnebeke evenement is de leuke en ja, dikke Pete uit Schotland.
Twee jaar terug zei er iemand tegen hem dat hij op een evenement zich niet kon kleden als soldaat uit WO2 omdat hij te "slordig" overkwam als kok. En dat hij een schande was voor het regiment dat hij uitbeelde A&SH
De kerel die het zei was een jonge verwaande snotneus in een semi legertunic met airborne patches (een band of brother fan). Pete vroeg de kerel wat hij wist van oorlog en soldaten. "meer dan jij", zei hij.
Pete was beleefd en draaide zich om en wandelde weg (ik zou dat niet gedaan hebben). De betweter wist natuurlijk niet dat Pete een Falklands, Noord-Ierland en Golfoorlog veteraan is. En dat de man maar liefst 27 jaar dienst deed, waaronder ongeveer tien jaar als... KOK!!!

Hij zal wel weten hoe een kok zich hoort te gedragen en te kleden denk ik toch?

Zo zie je maar, soms is het beter voorzichtig te zijn met een vinger te wijzen naar mensen die je niet kent, maar wel veroordeelt.

Laatst aangepast door 1stLF/SRD op 26 Mei 2008 20:36, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie anekdote!
Naar boven
THE ZODIAC
Gast

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Zo zie je maar, soms is het beter voorzichtig te zijn et een vinger te wijzen naar mensen die je niet kent, maar wel veroordeeld.

???

IS dit eveneens zoiets als persoonlijk ?
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

THE ZODIAC @ 26 Mei 2008 21:33 schreef:
Quote:
Zo zie je maar, soms is het beter voorzichtig te zijn met een vinger te wijzen naar mensen die je niet kent, maar wel veroordeelt.

???

IS dit eveneens zoiets als persoonlijk ?

als je je aangesproken voelt, misschien wel. Maar dat was mijn bedoeling niet. Het is een algemene stelling.
Naar boven
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

Nah, als jullie allemaal dezelfde hobby delen, dan hebben jullie al een goede basis om te discussiëren, en ik zou zeggen, zoek geen spijkers op laag water. Dit is een leuke discussie, hou het leuk. Hou het vriendelijk, anders zal ik onvriendelijk worden ! Evil
THE ZODIAC
Gast

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
als je je aangesproken voelt, misschien wel. Maar dat was mijn bedoeling niet. Het is een algemene stelling.

Embarassed

Niet echt, want de stelling gaat alleen maar op als je iemand niet kent !

Maar laten we terug gaan naar het onderwerp,
duelleren kunnen we nog steeds achter de kerktoren of als die je angst inboezemd in een of ander duister oord, waar oude Noorse krijgers je met ogen die het Walhalla nabij zijn, observeren in een waas van keltische symbolen. Evil
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus 1 @ 26 Mei 2008 21:51 schreef:
Nah, als jullie allemaal dezelfde hobby delen, dan hebben jullie al een goede basis om te discussiëren, en ik zou zeggen, zoek geen spijkers op laag water. Dit is een leuke discussie, hou het leuk. Hou het vriendelijk, anders zal ik onvriendelijk worden ! Evil

Je hoeft er niet mee in te zitten. Ik hou me niet bezig met ruziemaken. Er is al genoeg afgunst in de wereld. En zelfs mensen die dachten vroeger dat ik een van hun grootste vijanden was, weten intussen beter.
Naar boven
THE ZODIAC
Gast

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

We mogen ons inderdad niet dik maken, want spant het uniformpje des te meer !!!!

Ik volg je regulus 1
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, die lui van Nieuws van Westelijk Front toch?
Naar boven
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

Bij mij zou zo'n uniform ook spannen hoor ! Embarassed
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus 1 @ 26 Mei 2008 21:59 schreef:

eentje kopen op maat gemaakt he. Admiraal zou je wel staan.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus 1 @ 26 Mei 2008 21:59 schreef:

Ik zou me meer zorgen over je helm maken, die waren niet vierkant. Cool

Bij mij zou alleen een helm met schroefdraad passen. Evil
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

Richard,

je snijdt daar ook iets aan! Om even terug on topic te komen.

Eignelijk zijn de meeste uniformen van re-enactors zelfs van betere kwaliteit en beter op maar dan toen!
Het leger kent maar 2 maten: te groot en te klein! Evil
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

tiens, tiens, P. Debruyne terug? Herken precies een bepaalde stijl.

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Zeker het Belgische indertijd ! Embarassed

Admiraal ? Laat maar, von Schröder was al in de zestig, zo oud zie ik er nu ook nog niet uit, hoopte ik toch... Rolling Eyes
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

1stLF/SRD @ 26 Mei 2008 22:04 schreef:
Richard,

je snijdt daar ook iets aan! Om even terug on topic te komen.

Eignelijk zijn de meeste uniformen van re-enactors zelfs van betere kwaliteit en beter op maar dan toen!
Het leger kent maar 2 maten: te groot en te klein! Evil

Zo zijn condooms, heb ik van horen zeggen, ook niet in de maat 'small' verkrijgbaar.
Naar boven
THE ZODIAC
Gast

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 21:21    Onderwerp: Reageer met quote

Niet wanhopen ...

In België hebben we de thuiszorgwinkel .. daar reeds geprobeerd ...... Laughing
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Niet wanhopen. Makkelijk praten... De laatste keer in de sauna vertelden ze me dat ik eigenlijk in een manege thuis hoor. Laughing
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

Tsss...Richard toch, hou jij in de sauna je rijlaarzen aan? Laughing
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zijn geen grappen Mad
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2008 6:13    Onderwerp: Reageer met quote

vlim @ 27 Mei 2008 0:01 schreef:
Tsss...Richard toch, hou jij in de sauna je rijlaarzen aan? Laughing

Of neemt hij zo'n leren zweepje mee??? Wink
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2008 6:21    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is een heel ander rollenspel heren Yvonne blik
Terug ontopic gaarne Yvonne blik

Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2008 6:30    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 27 Mei 2008 7:21 schreef:
Dat is een heel ander rollenspel heren Yvonne blik
Terug ontopic gaarne Yvonne blik

Sorry, Yvonne. Neutral
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2008 6:31    Onderwerp: Reageer met quote

Braaf Cool

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Levende geschiedenis en re-enactment Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: