Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Duitsland kon niet buiten de wereldoorlog blijven

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2008 18:16    Onderwerp: Duitsland kon niet buiten de wereldoorlog blijven Reageer met quote

Duitsland werd na 1918 algemeen aangeduid als de aanstichter van de wereldoorlog. Feit is dat Duitsland Frankrijk de oorlog verklaarde en niet andersom. Maar er zijn inmiddels zóveel zaken bekend over de Britse en Franse plannen voor een oorlog met het Duitse rijk dat we ons kunnen afvragen of Duitsland door de geallieerden zou zijn aangevallen, ook als het land na de schoten in Serajewo had besloten zich koest te houden. Ik ben ervan overtuigd dat in dat geval Duitsland toch aangevallen zou zijn.
Benieuwd hoe men hierover denkt...........

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2008 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

ik twijfel er niet aan dat mogelijke plannen om Duitsland aan te vallen in overweging zijn genomen door Frankrijk en GB,en misschien zelfs gemaakt zijn...
maar zelfs indien FR & GB hun interne strubelingen zouden vergeten zou zo een aanval politieke en strategische zelfmoord geweest kunnen zijn.
politiek waren er in FR al vele linkse partijen gekant tegen een "offensieve verdediging" naar Duitsland toe en om in GB de mensen warm te krijgen voor een oorlog tegen de Duitsers ,zonder voldoende provocatie van hun zijde....???
in FR ,waar de dienstplicht bestond kon men voldoende troepen op de been brengen,in GB had men enkel de BEF en "Territorials".
zou Rusland overwogen hebben om mee te doen aan deze aanval op Duitsland ,en italié??
waar zou deze aanval moeten plaastsvinden ? door één van de neutrale landen ,Belgié, Nederland of Zwitserland...
weeral politiek onmogelijk...
rest dan de smalle corridor aan de FR -Duitse grens...Elzas-Lotharingen...
geen ruimte om te maneuvreren,gemakkelijk verdedigbaar terrein..
kortom een nachtmerrie voor een invallend leger.
zelfs met een tweede front aan Russische zijde hadden de Duitsers genoeg troepen en materiaal om een degelijk offensief in een bloedbad te smoren.
rest nog mogelijk een landing op de Duitse Noordkusten Confused
Gallipoli in gedachte ,nog een groter bloedbad en nederlaag....
nee,ik denk niet dat GB & FR dat zouden gewaagd hebben ,ze lieten de tijger liever zelf uit zijn hok komen... Evil
grtz,MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2008 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

maxmadmartin @ 20 Mei 2008 21:12 schreef:
(...)ze lieten de tijger liever zelfs uit zijn hok komen... Evil
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2008 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 20 Mei 2008 21:37 schreef:
maxmadmartin @ 20 Mei 2008 21:12 schreef:
(...)ze lieten de tijger liever zelfs uit zijn hok komen... Evil

oke ,schrap de "s" van zelfs... Wink
grtz,MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2008 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Daar schrijf je zoiets over die plannen van GB en frankrijk...wat zou er gebeurd zijn als in de Franse plannen een "preventieve" opmars in belgie zou gestaan hebben om een eventuele duitse opmars door Belgie af te snijden? Dus als de Fransen eerst in Belgie binnenvielen kon Belgie de hulp van Duitsland inroepen als garant, en zou Groot Brittanie dus eigenlijk de morele verplichting gehad hebben om als garant van Belgie de oorlog aan Frankrijk te verklaren...
Misschien een klein beetje buiten de vraagstelling, maar toch een interessante hypothese volgens mij...
pascal
Richard

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2008 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

Weinig interessant. Je gelooft toch niet dat onderling overleg tussen GB en Frankrijk een dergelijke situatie niet kon voorkomen?
Naar boven
Pierre M

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2008 14:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ook was er natuurlijk de Frans Duitse oorlog 40 jaar daarvoor. Veel Fransen wilden wel "wraak"en Elzas Lotharingen terug... maar of Frankrijk zelf Duitsland zou hebben aangevallen? Ik denk dat ze alleen dat gebied zouden hebben bezet om terug te krijgen.. De geschiedenis leert ons dat Duitsland een dikke 2 deccenia later weer een wereldoorlog ontkentende. Ik weet dat de eerste WO de kiem was daarvan...maar toch een volk voelt er iets voor of niet.... En kom niet met dat de Duitse burgers er niets van wilde weten. Het is jammer dat het gedachten goed van WO1 niet meer goed kennen maaar ik ben wel van mening dat er in die tijd absoluut een pro militairistische sfeer hing in Duitsland en dat helpt een regering die die kant op wil waar het heen is gegaan natuurlijk wel.....

ARTILLERY IS GREAT.......
When silent they are junk so see to it that they keep firing...........Patton
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2008 17:13    Onderwerp: Reageer met quote

Pierre,
eerst vraag je je af of Frankrijk Duitsland zou hebben aangevallen en dan stel je dat ze waarschijnlijk enkel Elzas Lotharingen zouden bezet hebben; dat is toch automatisch een aanval op duitsland, want volgens de duitsers behoorde elzas lotharingen tot het duitse rijk...en daarop zou duitsland dan zeker moeten reageren hebben.
pascal
Matthijs

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2008 17:59    Onderwerp: Reageer met quote

@ Pierre
Inderdaad, het Duitse Rijk was een militairistische natie. Maar vlak alsjeblieft de nationalisitische sfeer in o.a. GB en Frankrijk niet uit!! Daar stond men ook te springen om het vaderland te dienen op 'de velden van eer'!!

Zonder Duitsland was er waarschijnlijk geen WO1 uitgebroken, maar of daarmee alle schuld meteen bij Duitsland gelegd kan worden, betwijfel ik ten zeerste.

Volgens mij verstoorde de Duitse eenwording de Balance of Power (Concert van Wenen, 1815). Deze nieuwe grootmacht (Duitse economie groeide tenslotte vele malen harder dan die van GB) was voor wereldmacht GB en Frankrijk (wat al jaren hegemonie in Europa wilde) een enorme bedreiging. Zij hadden er alle belang bij dat Duitsland een koppie kleiner werd gemaakt. Niet voor niets werd er koortsachtig nagedacht over oorlogsplannen, militaire samenwerking en bondgenootschappen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Pierre M

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2008 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

true true... nationalisme en expansie drang waren alletwee ook zeker in Frankrijk en GB aanwezig. Wat ik bedoelde is dat ik denk dat FR als ze iets waren begonnen ze waarschijnlijk tot Elzas Lotharingen zouden zijn gegaan en wellicht waren gaan onderhandelen over het gebeid??? Maar of dat ook was gebeurd?? Ik weet het niet. Denk alleen niet dat FR heel Duitsland was binnengetrokken.
En ja ook waar dat Duitsland erg hard groeide....maar het militaire apparaat ook Frankrijk en GB hadden over de hele wereld veel colonieen en Duitsland wilde ook meer land. Nee idd de SCHULD ligt niet bij Duitsland alleen. Was het niet in 1914 gebeurd dan was er wel een andere reden gekomen een paar jaar later. Het ontploffen van de industrie en technologie in al zijn ontwikkelingen en alles wat er bij kwam heeft er ook mee te maken gehad. Het rumoer op politiek vlak in Europa ook nog even meegenomen.
Stel je eens voor (een mindtwist): In Sarajevo wordt geen aanslag gepleegd..... geen WO1 en geen WO2??

Naar boven
geert

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2008 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ze zullen dan wel een andere reden gevonden hebben voor het startschot van WOI.
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2008 18:50    Onderwerp: Reageer met quote

Pierre M @ 22 Mei 2008 20:17 schreef:
true true... nationalisme en expansie drang waren alletwee ook zeker in Frankrijk en GB aanwezig. Wat ik bedoelde is dat ik denk dat FR als ze iets waren begonnen ze waarschijnlijk tot Elzas Lotharingen zouden zijn gegaan en wellicht waren gaan onderhandelen over het gebeid??? Maar of dat ook was gebeurd?? Ik weet het niet. Denk alleen niet dat FR heel Duitsland was binnengetrokken.

Doel van Plan 17 (voor zover je van een degelijk plan mag spreken..) was inderdaad een snelle verovering van Elzas Lotharingen. De verdediging van Frankrijk werd zelfs aan andere landen (België en Engeland) overgelaten. Maar een Franse aanval op Elzas Lotharingen zou door Duitsland nooit geaccepteerd worden natuurlijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Pierre M

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2008 10:58    Onderwerp: Reageer met quote

Maar had Duitsland EL niet ook veroverd???

Naar boven
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2008 12:35    Onderwerp: Reageer met quote

Pierre M @ 24 Mei 2008 11:58 schreef:
Maar had Duitsland EL niet ook veroverd???

HERoverd. In Duitsland beschouwde men het als voormalig Duits gebied dat volkomen ten onrechte door de Fransen was ingepikt en dat zat onze Duitse vrienden al sinds de Dertigjarige Oorlog niet lekker. Zo zag men het in Duitsland. Trouwens, het gebied werd nog voor driekwart door Duitsers bewoond en die hadden geen boodschap aan groot-napoleontische dromen. Wörth, Weissenburg, Spichern ... dat waren sinds 1870 begrippen die iedere Duitse scholier kon dromen en plaatsen waar de Duitsers als bevrijders werden binnengehaald. Vreemd genoeg werd dit sentiment in Frankrijk volkomen onderschat, zelfs bij het begin van de Wereldoorlog, toen de Fransen op hun beurt veronderstelden, in Elzas-Lotharingen als bevrijders te worden bejubeld. Niets bleek echter minder waar...

Zie ook:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Elzas-Lotharingen
Naar boven
Pierre M

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 14:06    Onderwerp: Reageer met quote

Tja en waarom werd het onderschat?.Is het ooit niet van FR DUI FR en DUI en toen weer FR en weer DUI geweest???(ben even bleu voorwat betreft de dertig jarige oorlog) Hoe zagen het Franse en Germaanse rijk er 500 jaar geleden uit? Mijn geschiedenis is redelijk op peil maar die tijd?? Wie kan me ,zonder dat ik de boeken hoef in te duiken, helpen?

Naar boven
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 14:29    Onderwerp: Reageer met quote

Pierre M @ 26 Mei 2008 15:06 schreef:
Tja en waarom werd het onderschat?.Is het ooit niet van FR DUI FR en DUI en toen weer FR en weer DUI geweest???(ben even bleu voorwat betreft de dertig jarige oorlog) Hoe zagen het Franse en Germaanse rijk er 500 jaar geleden uit? Mijn geschiedenis is redelijk op peil maar die tijd?? Wie kan me ,zonder dat ik de boeken hoef in te duiken, helpen?

Misschien dat je je even kunt verdiepen in het artikel, waar ik naar verwezen heb?

mvg, Wim
Naar boven
Pierre M

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 14:38    Onderwerp: Reageer met quote

zal ik doen ....dank

Naar boven
Pierre M

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 14:45    Onderwerp: Reageer met quote

Goed als ik het beter had geweten had ik mezelf wat tikwerk kunnen besparen... maar ik leer er ook weer van. Als Fransoos moet ik zeggen dat EL eigenlijk.(snif) toch in de basis Duits is.........

Naar boven
Waaslander

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 20 Mei 2008 22:26 schreef:
Daar schrijf je zoiets over die plannen van GB en frankrijk...wat zou er gebeurd zijn als in de Franse plannen een "preventieve" opmars in belgie zou gestaan hebben om een eventuele duitse opmars door Belgie af te snijden? Dus als de Fransen eerst in Belgie binnenvielen kon Belgie de hulp van Duitsland inroepen als garant, en zou Groot Brittanie dus eigenlijk de morele verplichting gehad hebben om als garant van Belgie de oorlog aan Frankrijk te verklaren...
Misschien een klein beetje buiten de vraagstelling, maar toch een interessante hypothese volgens mij...
pascal

Daar zeg je idd iets. Feit is dat je rekening moet houden met het gegeven dat de publieke opinie over Duitsland toen, niet te vergelijken is met nu. Ik bedoel maar dat Duitsland in de ogen van vele Belgen een zeer hoog aanzien had. Dat de Belgen rekening hielden met een mogelijke Franse inval, kan je ook lezen in één of ander dagboek (ik weet jammer genoeg niet meer welk) van een Vlaming die bij het luiden van de alarmklokken in de begindagen van augustus, spontaan dacht aan een Franse inval. Dit zegt toch veel over hoe de gewone burger over alle spanningen dacht.
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

ja, stel dat dat zo geweest zou zijn, had dat dan slim geweest?
vermoedelijk niet nee, want als je bekijkt hoe een grote kustlijn Frankrijk heeft in vergelijking met Duitsland, als ze een hele frontlijn moeten beschermen en dan nog is een hele kustlijn, dat wordt zwoegen...
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 22:04    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, dan konden we misschien normandie bezoeken voor de landingstranden van 1915... Smile
pascal
genie79libanon

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2008 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

ik maak hier uit eigenlijk een beetje op dat de elzas lotharingen de eigenlijke lont van dit conflict is
de vonk in sarajevo,ik ben afgelopen jaar in de elzas geweest en vond het meer duits dan frans, maar vele fransen bleven maar roepen dat de elzas zo frans is als de rest van frankrijk, de wijn is gewoon duits het eten gewoon duits zelfs de muziek is duits ,als de elzas lotharingen nu een soort zwitser land ofte wel onafhankelijk waren geworden , veel van dat soort oud zeer blijft een kruitvat , zie de voorbeelden in huidig ex joegoslavie
maar in mijn ogen kon duitsland niet onder deze oorlog uit als economien en zeker zo'n grootmacht te groot worden ,wil het ook de omgeving gaan beheersen het natonalisme dromen van een groot rijk ,steeds refererend aan eerdere conflikten de vorige oorlog is veelal de kiem van de nieuwe
zonder de eu en het min of meer langdurig bezetten van duitsland heeft europa doen afkoelen, de wapens zijn nu de industie en handels huizen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
A. Depage

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2008 7:14    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 22 Mei 2008 18:13 schreef:
Pierre,
eerst vraag je je af of Frankrijk Duitsland zou hebben aangevallen en dan stel je dat ze waarschijnlijk enkel Elzas Lotharingen zouden bezet hebben; dat is toch automatisch een aanval op duitsland, want volgens de duitsers behoorde elzas lotharingen tot het duitse rijk...en daarop zou duitsland dan zeker moeten reageren hebben.
pascal

Uiteraard mag niet vergeten worden dat de familie van Poincaré, de toenmalige president van Frankrijk afkomstig was uit Elzas-Lotharingen, dus wraak/wrok speelde zeker een rol in de weken/maanden voor de moord en/of uitbreken van de oorlog in augustus. Het verlies van dat stuk gebied aan Duitsland was een regelrechte kaakslag.

De schuld geheel bij Duitsland leggen is idd bij de haren getrokkenen, ik dacht zelfs dat Duitsland één de meest democratische landen was van die tijd.

Maar macht en expansiedrang waren de belangrijkste redenen uiteraard. Wel ieder deelnemend land had wel zijn belangen of vooruitzichten (los van de neutrale landen als belgie en luxemburg). Was het niet het behouden van de macht (Engeland op zee), dan was het het behouden van de kolonies of het verbreden van de handelstranmissies doorheen Europese streken. Duitsland was aan het uitgroeien tot een absolute wereldmacht die moest ingedijkt worden, er werd gewacht naar een aanleiding en die kwam er met de moord op Fr. Ferdinand. Dat Duitsland startte met de oorlog berust eerder op toeval, het kon evengoed anders gelopen zijn, want het was toen al een kruitvat ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Wubbold

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2008 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Even een toevoeging mijnerzijds n.a.v. twee opmerkingen;

Duitsland heeft welliswaar de oorlog verklaard aan Frankrijk en Engeland,
maar heeft eerst nog getracht een via diplomatieke weg getracht een oorlog met Frankrijk te voorkomen.
De Duitsers hebben na de mobilisatie van de Russische troepen aan Frankrijk het voorstel gedaan om een conferentie over de teruggave van de Elzas en Lotheharingen te beleggen, waarbij men liet doorschemeren, dat men tot teruggave in ruil voor vrede bereid was.
Een datum werd voorgesteld, maar volgens de Fransen was dit te laat omdat de voorbereidingen tot mobilisatie al aan de gang waren en sloegen hierom het aanbod af. Men wou de kans niet voorbij laten gaan om met een sterke macht als Rusland, nu eens het debacle van 1870 weer recht te zetten.
Duitsland kon hierdoor niet anders dan hun troepen ook te mobiliseren om aldus nog op tijd in staat te zijn hun Westgrens te kunnen verdedigen.
Uiteindelijk koos men ervoor, dat de aanval de beste verdediging was en
men stelde het Slieffen-plan in werking.
Van Duitse zijde is er dus wel degelijk getracht een oorlog te voorkomen.

Het 2e punt; niet alleen Duitsland was militaristisch ingesteld, ook de Fransen en de Britten. Bij het begin van de eeuw hadden de Fransen naar verhouding een grotere leger dan de Duitsers.
In tegenstelling tot vandaag de dag, vond men het voeren van een oorlog om politieke redenen, een normale gang van zaken.
Het was dan ook niet zo raar, dat bij de aankondiging van de aanstaande oorlog in Berlijn, Parijs en Londen, de mensen stonden te juichen.
Tijdens de eeuwwisseling waren de maatschappijen drastisch veranderd t.g.v. modernisering, maar de wijze van denken was nog gelijk aan het begin van de 19e eeuw c.q. het Napoliontaanse tijdperk.
Moengoman

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2009 3:26    Onderwerp: Re: Duitsland kon niet buiten de wereldoorlog blijven Reageer met quote

Lingekopf @ 20 Mei 2008 19:16 schreef:
Duitsland werd na 1918 algemeen aangeduid als de aanstichter van de wereldoorlog. Feit is dat Duitsland Frankrijk de oorlog verklaarde en niet andersom. Maar er zijn inmiddels zóveel zaken bekend over de Britse en Franse plannen voor een oorlog met het Duitse rijk dat we ons kunnen afvragen of Duitsland door de geallieerden zou zijn aangevallen, ook als het land na de schoten in Serajewo had besloten zich koest te houden. Ik ben ervan overtuigd dat in dat geval Duitsland toch aangevallen zou zijn.
Benieuwd hoe men hierover denkt...........

Dit is één van de moeilijkste what-if vragen denkbaar. Het beste is misschien de kettingreactie na te gaan vanaf de moord op troonopvolger Aartshertog Frans Ferdinand. Dan kunnen we kijken of Duitsland andere opties had.

De eerste mogelijkheid deed zich voor op 6 juli 1914. Duitsland verzekerde Oostenrijk van onvoorwaardelijke steun in geval van een Russische aanval. Dat had niet gehoeven.

De tweede mogelijkheid deed zich voor na de Russische mobilisatie van 27 juli. Op dat moment had Duitsland Oostenrijk wellicht nog kunnen terugfluiten. Het handhaafde echter de toezegging.

De derde mogelijkheid is nog veel speculatiever en viel zeer zeker buiten het denkraam van de Duitse politieke en militaire elite. Het was bekend dat Frankrijk oorlog wilde in verband met Elzas-Lotharingen. Maar de Engelse houding was veel vager. Duitsland had het Schlieffenplan achterwege kunnen laten - het deugde toch al niet - en het front Thionville-Mulhouse kunnen verdedigen. Er was een goede kans dat Engeland dan buiten de oorlog was gebleven. Dat is wel een staaltje blufpoker; maar het Franse Plan-17 bleek nog minder te deugen.
Naar boven
Waaslander

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2009 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik hou het er op dat deze oorlog gewoon onvermijdbaar was geworden door alle lianties en verbonden tussen de verschillende landen.

Wie nu het eerste manoeuvre deed, vind ik van minder belang eigenlijk. Alle landen zaten gewoon te wachten op 'een' conflict, getuige daarvan de snelheid en de bereidheid om er aan te beginnen. Gezien de situatie van Duitsland kan ik trouwens goed begrijpen dat ze niet wilden/konden wachten.

De gebeurtenissen volgden in die weken elkaar zo snel op, dat het niet mogelijk was om alles op het gemak te bekijken, bespreken en te evalueren. Er zijn mss ongelukkige beslissingen genomen, langs beide kanten, maar had het niet in '14 geweest, had het wel enkele jaren later geweest. De Fransen bv hadden 1917 gedachten als 'ideaal moment'.

Voor mij dus géén agressors of slachtoffers (wat betreft de grootmachen dan toch) in deze oorlog. Dit was een héél andere situatie dan in 1940, toen het duidelijk was dat er iets gedaan moest worden om die ene gek te stoppen. Getuige daar ook van het zgn. Chamberlain-akkoord na de inval van Polen.

Voor mij geldt WO I dan ook als HET voorbeeld van overdreven nationalisme, nationalisme van het soort dat we ook nu nog vaak zien in binnen- (alhoewel) en buitenland. Tiens, dit is mss voer voor een nieuwe stelling? Wink
Naar boven
wsegers1

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2009 12:03    Onderwerp: Reageer met quote

Het is ook niet zo belangrijk wie de oorlog begon, maar wie hem verloor!
De overwinnaar bepaalt wat er gebeurd en schrijft daarmee een groot stuk van de geschiedenis en hoe we het conflict in de toekomst bekijken.

Mvg Willem
Naar boven
Moengoman

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2009 3:26    Onderwerp: Reageer met quote

Waaslander @ 27 Jul 2009 12:19 schreef:
Voor mij dus géén agressors of slachtoffers (wat betreft de grootmachen dan toch) in deze oorlog.

Met uitzondering van België ben ik dat geheel eens. Ook Servië was allesbehalve onschuldig.
Maar dat was niet het onderwerp. De vraag was, ongeacht schuld of onschuld, of Duitsland de oorlog had kunnen vermijden. Ik denk het wel in 1914. Ik waag me niet aan de langere termijn.
Naar boven
telewiza

BerichtGeplaatst: 28 Aug 2009 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het eens met Waaslander.
Alle partijen m.u.v. enkele kleine landen, hadden hun eigen oorlogsagenda. Frankrijk wilde wraak voor 1870, GB wilde de machtigste staat ter wereld blijven, Rusland wilde een eigen toegang tot de Middellandse zee, Oostenrijk Hongarije wilde de baas worden op de Balkan. Italië is nog wel de ergste in deze want die wisselde van kant toen bleek dat ze meer Oostenrijks gebied zouden krijgen dan toezeggingen van de centralen
Daarnaast zijn er in alle landen vredesduiven en oorlogshitsers geweest. Met name in GB was het lange tijd onduidelijk of de haviken of de duiven de overhand zouden krijgen. Sommige historici zeggen dat als GB duidelijker was geweest waar ze stond Duitsland nooit de steun aan Oostenrijk Hongarije had gegeven voor haar agressieve politiek.

Tot ongeveer 1880 was er het drie keizerspact. (Duitsland, Oostenrijk Hongarije en Rusland. Dit had Bismarck geregeld. Maar door de vrij ondiplomatieke houding van Wilhelm 2 persoonlijk werd dit verdrag niet verlengd. Hierdoor kon de franse ambassadeur in Rusland een sfeer creëren waardoor de Russen de kant van Frankrijk kozen. Als er geen twee fronten oorlog was geweest, had deze oorlog anders kunnen verlopen.

De sfeer 1914 was zo dat een oorlog onvermijdelijk was omdat elk land zijn eigen agenda had. Het was wachten op een incident als Sarajevo. Anders was er wel een andere aanleiding geweest. Zeer waarschijnlijk was er wel iets anders ophet instabiele Balkanschiereiland gebeurd.
Ik denk dat er teveel partijen waren die oorlog wilden.

De tweede wereldoorlog is natuurlijk veroorzaakt door Duitsland met zijn agressieoorlog. En is in die zin dan ook verwerpelijk, maar was alleen een voortzetting van de eerste wereldoorlog, omdat de vrede van Versailles zoveel haat had achtergelaten. Velen jongere diplomaten die betrokken waren bij de onderhandelingen in Versailles zagen dat al aankomen.
Uiteraard praat ik de tweede wereldoorlog niet goed!
De eerste trouwens ook niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
D. Haig

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2009 10:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat er zowiezo oorlog kwam. Misschien met andere allianties, maar wel degelijk een wereldconflict van de grootte die WO I was.
Ieder land had zijn redenen om elke andere grote natie te wantrouwen of te haten, en elk van deze grote naties had ook zijn geldingsdrang.

Soms lijkt het me foutief om de moord op aartshertog Ferdinand en zijn madam als oorzaak te zien. Het lijkt me eerder een goed excuus. Als Ruland, Frankrijk en Duitsland eerlijk waren was deze moord een zaak tussen Servië en Oostenrijk en eender wie had moeten besluiten dat dit voorval geen groot gewapend conflict nodig had. Ook Oostenrijk had moeten begrijpen dat Servië al veel had toegegeven aan de eisen en had gewoon een compromis moeten sluiten.

Het excuus was er, de spierballen konden rollen. En iedere belangrijke Europese natie kon tonen wat ze al die jaren hadden opgebouwd aan mobilisatieplannen, aan materieel, aan tactiek,...
En als de oproep om de onder de wapens te gaan zo massaal werd beantwoord door de burgers van die landen kan dat maar op één ding wijzen: Europa snakte naar een verandering zonder te weten wat ze precies wilden en wat hun honger veroorzaken zou, maar je kan bijna zeggen dat een massaconflict in de lucht hing en zou zeker gebeuren. Geen twijfel mogelijk.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: