Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

koning Albert I aan het Ijzerfront

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mloones

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2008 21:11    Onderwerp: koning Albert I aan het Ijzerfront Reageer met quote

Ik ben in het bezit van een foto Van Koning Albert I die geland is met een luchtballon. Ik vermoed in de regio Nieuwpoort/Ramskapelle. Weet er iemand waar dit plaatsgreep en wanneer ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Roma

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2008 7:21    Onderwerp: Reageer met quote

Kun je de foto niet plaatsen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jempie

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2008 23:38    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

Ik heb me jarenlang o.a. met "ballonvaartgeschiedenis" beziggehouden, maar ik herinner me zoiets niet direct! (Was zelfs jarenlang mijn specialiteit!)
Het zou bijna zo goed als zeker een gebeurtenis moeten zijn van na WOI ?

Ik heb even vlug nagezien, de regeerperiode van koning lbert I was van eind 1909 tot 1934... ik dacht dat het Albert I monument te Nieuwpoort ergens omstreeks de jaren 1922 (?) werfd opgericht ? Ik heb daar origenele artikels van , maar waar ? Het zou mij niet verwonderen dat aldus die foto ergens uit die jaren stamt?

Ik heb tot 2003 nog goede contacten gehad met de ouderdomsdeken van onze ballonvaarders bij de Aéro-Club de Belgique!
Die zou je zeker kunnen helpen! Ik heb hem ooit gevraagd zijn "mémoires" te schrijven, maar...die man wist zowat alles af van wat zich op gebied van ballonvaart geschiedenis heeft afgespeeld in België!
Zijn vader was toezichter op het lanceerveld te Koekelberg-Brussel , waar de hoofdlanceerplaats was van de Aé.C.B. en op foto's daarvan, toonde mij zijn geboortehuis aan o.a want zijn geboortehuis stond erop !
Maar ik vrees dat hij dit nooit heeft gedaan!
Nu met de jongeren ben ik vanaf 2000 conflict gekomen, heb door privé omstandigheden afgehaakt, maar eventueel kun je eens proberen via www.ballooning.nu , of Huis der Vleugels , Montoyerstraat 1, te Brussel!
Daar zijn zeker mensen die je verder zullen kunnen helpen!

ik heb wel véél documetnatie betreffende Belgische ballonvaart, maar mits ik al jaren er niet mee bezig ben geweest kan ik echt zoiets me niet herinneren! Ik zou echter ti^^en op de twintiger jaren! een kwestie van voorgevoel..
Uiteraard een gasballon want die hadden we niet voor de 1971-er jaren in België ! Albert I stierf ergens 1934!
(Ik ben niet echt een Koningshuis kenner!)

Ik had het nog vandaag ober hem met een man in een boekenantikwariaat...kort voor de dood van Leopold I werd Labert I (toen nog prins) door zijn Leopold I onder "huisarrest" geplaatst omdat hij met een ballon of luchtschip wen vaart had gemaakt... de bronnen spreken elkaar tegen, de ene spreken over de Seamaine de la Cahùpagne de Metz , de andere hebben het over de Luchtvaartweek te Antwerpen 1909!
Volgens mij was dit wel degelijk Antwerpen 1909! aan boord van het luchtscheepje "Zodiac III" van Graaf de La Vaulx , welkena revisie ergens 1913 door het belgisch leger werd aangekocht en te Wilrijk- Antwerpen, op het "Domein 't Kruishof" was gestationeerd!, in dezelfde loods als waar het in oktober-november 1909 zijn onderdak vond!

Nu, ik tip ergens op periode 1922-23 ?

Maar hoop ook dat je eens die foto hierop zou posten!
Mogelijks kunnen ook de ballonvaarders die met hem samen op die foto staan bijdragen tot de oplossing?

ik heb ooit een foto van hem gezien in een boek waar hij blijkbaar op een ander luchtschip aanwezig was dan de "Zodiac III", kan de "Belgique III" of de "Ville-de-Bruxelles " (1910 tot ventueel 1911) geweest zijn ....dat moet dan onvermijdelijk bijna 1910 geweest zijn (eventueel 1910-14 ingeval van Belgique III), ik heb dat boek destijds niet gekocht...!

Wat die" Ville de Bruxelles" betreft, geschiedenis onduister! In 19101 inderdaad hier aangekomen en vaarten gemaakt, 1911 heb ik een publiciteit voor "toeristische sighttseeing trips" , maar plots zijn er enkele jaren geleden documenten opgedoken waaruit blijkt det ergens 1911 het luchtschip zou zijn terugverkocht aan Frankrijk, en dat men i.p.v. verhuur van de loods te Ettyerbeek (Brussel) men aan een kandidaat huurder de verkoop van de loods zou hebben aangeboden 1911..
Nu die loods ( een 90 tot 100 m lang) stond er nog WOI en de Duitsers hebben die aan weerszijden verlengd tot een 180 m en heeft ghediend voor herberging van een Zeppelin (LZ 38 of L 39 ik zou dat moeten opzoeke n!)en een Schütte-Lanz (n°2?)luchtschip!

Daar zitten we dan alweer bij WOI!

groeten

Jempie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jempie

BerichtGeplaatst: 09 Mei 2008 0:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

De naam van die ourdomsdeken-ballonvaarder, ik kon er verdomd niet meer opkomen! Albert Van den Bemden..!Ik weet zelfs niet eens of hij nog leeft, maar ik vermoed van wel!
Hij bouwde o.a ballons! (Zijn zoon zou nu nog een firma moeten runnen i.v.m. rubberproducten! Brussl of omgeving, A. Van den Bemden woonde in Rue Oriflamme, maar welk postnummer gedeelte van Brusssel ?)

Mijn adressenboek is tijdens de laatste verhuizing (2007! ) van mijn bibliotheek en documentatie zoekgeraakt! Mad Mad Mad
Maar nogmaals, onder de "ballonvaart geschiedenis mensen" zal wel iemand het antwoord weten!

Uw vraag is "zéér specifiek! "

mvr

Jempie
Naar boven
mloones

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2008 19:55    Onderwerp: Foto koning Albert I Reageer met quote

de foto is te zien op [url]www.loones.eu [/url] onder de 'de violette' en naar beneden scrollen.
Naar boven
mloones

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2008 19:58    Onderwerp: foto Albert I Reageer met quote

Sorry collega's maar de aangepaste site raakt niet online. 'k zoek een andere oplossing om ze te publiceren
Naar boven
mloones

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2008 20:03    Onderwerp: Foto Albert 1 Reageer met quote

ga naar [url=http://picasaweb.google.be/chantalloones/HoeveDeViolette/]

voor de foto. Sorry voor het ongemak[/url]
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2008 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb mloones gecontacteerd om de foto door te sturen naar me, dit is hem heren......en dames.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jempie

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2008 7:23    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

Het gaat hier niet om een "vrije ballon", maar een "militaire kabelballon" !(observatieballon type Caquot)!)
Dus die "landing aldaar" ?
Hij werd daar terplaatse opgelaten en neergehaald...!

Wanneer is echter moeilijk te bepalen!
De auto rechts , is deze met de winch volgens mij, wijst toch op al modern materiaal...

groeten,

Jempie
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2008 7:43    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

Bij nader toezien, ik meen in de mand een filmcamera te zien...
Na WOI zijn er kabelballons gebruikt om o.a een film te maken om o.a. luchtgevechten tussen een Duits en een vliegtuig van de entente te filmen vanuit de lucht! Ik heb ooit jaartal en titel geweten....

Om bv een aanval van een vliegtuig op een kabelballon te filmen werd hiervoor dergelijke kabelballon van 2 manden voorzien om zo de bemanning van de "aangevallen ballon" te filmen bv!

groeten,

Jempie
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: