Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

WO I als één groot pretpark ?
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2008 21:16    Onderwerp: WO I als één groot pretpark ? Reageer met quote

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat met 2014/2018 in het zicht er meer en meer het beeld naar voor komt van WO I als één groot pretpark in de Westhoek tegen die periode.

De nadruk ligt blijkbaar niet echt op het educatief karakter maar op het zoeken van alle mogelijke kansen om het toerisme aan te zwengelen.

Gezien ik ooit begon in de toeristische sektor (opstarten van dienst toerisme in Jabbeke en samenwerkignsverbanden met andere gemeenten en met Westtoer het provinciale luik) heb ik daar op zich niets op tegen, want toerisme en conservatie/bescherming als monument kunnen elkaar vaak nodig hebben.

Zo is er in het kader van het toerisme (zij het onrechtstreeks) uiteindelijk ook een studie opgestart over de overblijfselen van WO I in de Westhoek en de bescherming van een aantal van die relicten.

Even voor de geinteresseerden over toerisme Westhoek :

strategisch beleidsplan toerisme westhoek 2008/2013 in voorbereiding deels dus van 2014/2018

http://www.westtoer.be/uploadedFiles/westtoerbe/corporate/onderzoek_en_cijfers/strategische_beleidsplannen/SBP-WH-2008-2013_synthese.pdf

Als ik kijk naar heel wat realisaties in de Westhoek en nu recent bvb naar de restauratie van de bunkers in Oudekapelle en langs de oude spoorwegbedding Nieuwpoort-Diksmuide, dan valt het mij op dat die zelfs een verkeerd beeld scheppen van de situatie. Iets die mijn wenkbrouwen doet fronsen temeer omdat in de provinciale bibliotheek heel wat fotomateriaal ligt die het juiste beeld kan evoceren.

Ook het educatieve lijkt me ver weg. Infoborden ? Komen die er nog ?
Vergelijking met foto's van toen ter plaatse ?

Dat de Westhoek grotendeels leeft van dit toerisme is ook een factor die we moeten proberen te begrijpen, al de rest werd trouwens grotendeels weg geveegd door die oorlog.

Heel wat zaken kunnen elkaar aanvullen en zijn daarom niet per sé verkeerd. Re-enactment, mits zorgvuldig en historisch correct kan een beeld scheppen voor de leek en zijn interesse in het onderwerp aanwakkeren. Het kan ons ook beter leren bepaalde zaken te begrijpen. Daarvoor is onder andere mijn persoonlijke interesse gewekt in het gidsen 'ŕ la Christopher Pugsley' zoals ik het hier zal noemen, en een aantal mensen hebben dit reeds meegemaakt en weten wat ik precies bedoel. Voor Zeebrugge probeerde ik dit ook een heel klein beetje uit en dat slaat duidelijk aan bij sommigen, ook voor scholen, zoals ik al mocht ervaren dankzij één van onze forumleden.

Combinaties van re-enactment en dergelijke manier van gidsen hebben m.i. een zeer hoge meerwaarde voor het zich beter voorstellen en begrijpen van gebeurtenissen.

De vraag die ik me hier dan ook stel is welke richting het best zou uitkunnen en op welke manier toerisme, herdenken en herinneren zich het best kunnen vinden. Laat ons hier eens samen over nadenken.

Het idee van deze stelling is niet om elkaar te proberen onderuit te halen of te bekritiseren maar tot een opbouwende discussie te komen en zelf ideeën te lanceren voor de toekomst en voor 2014/2018.

Ter afsluiting nog even de beleidsnota van de verantwoordelijke minister voor 2014/2018 wat toerisme betreft.

Minister Bourgeois start voorbereiding herdenking '100 jaar Eerste Wereldoorlog' (2014-2018)
5 november 2007 - Minister Bourgeois start voorbereiding herdenking '100 jaar Eerste Wereldoorlog' (2014-2018)

Op initiatief van Vlaams Minister voor Toerisme Geert Bourgeois starten het West-Vlaams toerismebedrijf Westtoer en het agentschap Toerisme Vlaanderen de voorbereiding van de herdenking van 100 jaar Eerste Wereldoorlog in 2014-2018. Een gezamenlijke studie moet de visie rond de toeristische kwaliteitsbeleving van de herdenking voeden. Een uitvoerig en gezamenlijk uit te werken actieplan beoogt de maximale valorisatie van het vredestoerisme in de Westhoek. Bourgeois ziet in de herdenking van 100 jaar Eerste Wereldoorlog een uitgelezen kans om Vlaanderen internationaal nog sterker op de kaart te zetten.

Vredestoerisme brengt op

Het vredestoerisme naar de Westhoek floreert. Vorig jaar trok de Westhoek liefst 326.900 vredestoeristen aan. Ruim 60% van deze bezoekers komt voor één dag. De andere 40% verblijft gemiddeld 2,8 nachten in de Westhoek. Westtoer berekende dit voorjaar dat dit alles samen 31,2 miljoen euro opbracht. De vredestoerist geeft het meest uit aan logies (15,2 miljoen euro), gevolgd door restaurants en cafés en de aankoop van levensmiddelen (8,7 miljoen euro), winkels (4,2 miljoen) en de attracties (3,1 miljoen).

"Voor Vlaanderen, en in het bijzonder natuurlijk voor de Westhoek, is het oorlogs- en vredesverleden een belangrijke toeristische aantrekkingspool. Een bloeiende toeristische sector zorgt voor een goed draaiende economie en werk in eigen streek," legt Bourgeois uit.

"Zeker met het oog op de herdenking van 100 jaar Eerste Wereldoorlog mogen we daarom geen kansen onbenut laten. We moeten de troef die het vredestoerisme voor de Westhoek is, met z'n allen, overheid, private partners en burgers, maximaal uitspelen. Kortom, we moeten Vlaanderen verzilveren."

Toeristische kwaliteitsbeleving

Minister Bourgeois is bijzonder tevreden dat West-Vlaams Gedeputeerde van toerisme Patrick Van Gheluwe zich mee engageert voor een goede samenwerking tussen de Vlaamse en de provinciale overheid.

Het samenwerkingsakkoord dat Toerisme Vlaanderen sloot met Westtoer, moet borg staan voor een efficiënte inzet van middelen en menskracht én moet ook toelaten op vrij korte termijn gezamenlijk conclusies te trekken en de acties voor de komende jaren hierop af te stemmen. Tegelijk met de samenwerking tussen het Vlaamse en het provinciale bestuursniveau, worden ook de lokale besturen in de Westhoek bevraagd en betrokken. Westtoer organiseert in de komende weken een uitgebreide consultatieronde naar alle betrokken publieke en private partners, terwijl Toerisme Vlaanderen - samen met het Departement internationaal Vlaanderen - op het Vlaamse niveau diverse administraties en instanties raadpleegt.

Een eerste opdracht voor Westtoer en Toerisme Vlaanderen is het ontwikkelen van een gezamenlijke visie rond moderne toeristische kwaliteitsbeleving van '100 jaar Groote Oorlog'.

Op basis daarvan komt er een uitvoerig actieplan dat de maximale valorisatie van het Westhoek-vredestoerisme n.a.v. 100 jaar Eerste Wereldoorlog beoogt. Dit actieplan is een verdieping van het strategische beleidsplan voor toerisme en recreatie in de Westhoek dat door Westtoer eind dit jaar aan het grote publiek wordt voorgesteld. Het actieplan met betrekking tot '100 jaar Groote Oorlog' zal concrete initiatieven bevatten op het vlak van:

* Onthaal
* Toeristische attractiepunten en musea
* Valorisatie en omkaderende infrastructuur in het landschap
* Logiesfaciliteiten
* Evenementen, animatie, educatie en culturele programmatie
* Marketingcampagnes op de binnen- en vooral op de buitenlandse markt

Een derde doelstelling voor Westtoer en Toerisme Vlaanderen is het formuleren van een reeks aanbevelingen voor toerismeflankerende sectoren, zoals erfgoed, media, cultuur, jeugd, enz.

Vlaanderen in de wereld

"Als Vlaams minister van Buitenlands Beleid mocht ik de voorbije maanden bij tal van buitenlandse zendingen ervaren hoe "In Flanders Fields" in vele landen een echt begrip is. Vele naties waren tijdens de vier oorlogsjaren actief op Vlaamse bodem en de dramatische gebeurtenissen van toen staan gegrift in hun collectief geheugen. Wat bijna honderd jaar geleden hier Vlaanderen gebeurde, vormt nog steeds een belangrijk element van hun nationaal bewustzijn," aldus Bourgeois.

Recent onderzoek wijst uit dat liefst 50 hedendaagse staten met hun manschappen in de Westhoek vertegenwoordigd waren. De koloniale machten Frankrijk en Groot-Brittannië zorgden voor de aanwezigheid van legertroepen uit alle continenten.

Voor de minister is dit gegeven een belangrijk aanknopingspunt om naar aanleiding van 2014-2018 Vlaanderen internationaal nog sterker op de kaart te zetten: "Op 11 november 2008, precies negentig jaar na het einde van de Eerste Wereldoorlog nodig ik de ambassadeurs van alle betrokken landen uit in de Westhoek om de voorbereiding van 2014-2018 in overleg verder uit te werken. Het is mijn bedoeling om met zo veel mogelijk van die landen samenwerkingsakkoorden te sluiten over de herdenking van de Eerste Wereldoorlog in Vlaanderen en in hun land. Ik wil er zo voor zorgen dat Vlaanderen zich in heel de wereld positioneert als een centrale institutionele partner en dé toeristische bestemming voor de herdenking van 100 jaar Groote Oorlog."

Begin oktober sloot minister Bourgeois al een samenwerkingsakkoord met Nieuw-Zeeland. Beiden zullen de kennis over de wereldoorlogen bij jongere generaties versterken en trachten het gedeelde erfgoed te beschermen. Ook stellen ze alles in het werk om de oorlogsdoden te eren en het behoud en de toegang tot historische sites en herdenkingsplaatsen te waarborgen. Belangrijk is dat zowel Vlaanderen als Nieuw-Zeeland het toerisme naar herdenkingsplaatsen en historische sites zal aanmoedigen.

Het is voor de minister, Toerisme Vlaanderen en Westtoer een bijzondere uitdaging om in 2014-2018 zo veel mogelijk vredestoeristen aan te trekken. Samenwerkingsakkoorden met landen die tijdens WO I in Vlaanderen actief waren dragen daar toe bij. Met een aantrekkelijk toeristisch aanbod en slagkrachtige marketingcampagnes proberen we potentiële toeristen te overtuigen. Westtoer en Toerisme Vlaanderen maken hier met hun gezamenlijk actieplan samen werk van.

Laatst aangepast door Regulus 1 op 24 Apr 2008 21:40, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2008 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom zo veel mogelijk vredestoeristen aantrekken? Zijn gewone geinteresseerden ook niet goed?
Ik ben ook een toerist maar kan me niet echt zo goed in die "vredes"toestanden vinden, niet dat ik een voorstander van oorlog ben, maar ik ga vooral om te herinneren, beschouwen en tot rust te komen...en ik vind dat ze wat overdrijven met hun vredes dit, vredes dat, vredesconcerten enz...
pascal
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2008 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Veel keus heeft men niet.Ofwel laat men alles zoals het is voor de kleine groep "échten".Ofwel knapt men het op voor de grote massa.Het blijft een beetje koorddansen tussen ofwel
verval en verdwijnen of consolideren en banaliseren.
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2008 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, maar wat zijn bvb ook de verwachtingen van de leden van het forum tegen 2014/2018, hoe zien jullie het ? Wat zouden jullie appreciëren ? Wat mag het vooral niet worden en wat wel ? Hoe kan het beter voorgesteld worden ? Enz.

En hoe kunnen dus massa toerisme en herdenking en herinnering het best samen komen ?
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2008 22:00    Onderwerp: Re: WO I als één groot pretpark ? Reageer met quote

Regulus 1 @ 24 Apr 2008 22:16 schreef:
Het is voor de minister, Toerisme Vlaanderen en Westtoer een bijzondere uitdaging om in 2014-2018 zo veel mogelijk vredestoeristen aan te trekken.

Kan zijne excellentie meneer de minister, Toerisme Vlaanderen en Westtoer me uitleggen wat een vredestoerist is?

Hou nou toch eindelijk eens op met die flauwekul: toeristen komen om kennis met de oorlog te maken, niet om de vrede te proeven. Dat kunnen ze thuis ook. De Vredesprijs van de stad Ieper is zo’n beetje het best bewaarde geheim van de Westhoek. De energie die oorlogsstad Ieper in de vredesboodschap steekt, lijkt me eigenlijk verspilde energie. Het is het stelselmatig onderschatten van wat het effect is als toeristen met oorlog geconfronteerd worden. Dat vredesgedoe zal heus politiek uiterst correct zijn (geweest), maar is het ondertussen niet achterhaald?
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2008 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

Naar het schijnt zou de VRT zich willen engageren naar die herdenkingen toe, dan zou ik het prachtig vinden dat ze een soort docu serie zouden maken die de voornaamste punten uit de eerste wereldoorlog belichten...en dan steeds een deel uitzenden rond de datum dat zo een herdenking doorgaat; misschien kunnen ze eens onderhandelen met de BBC en een of andere franse openbare oproep...en dan samenwerken...en elk rond zijn "deel" van het front werken...bv de belgen rond alles wat zich in Belgie afgespeeld heeft, maar voor bv Ieper samenwerken met de britten...de britten dan vanaf de grens tot cambrai, en de fransen vanaf cambrai tot de zwitserse grens...
Ik denk dat als zoiets op een mooi manier gerealiseerd wordt, het drommen toeristen zou kunnen lokken...
Verder zou er denk ik meer moeten gedaan worden om musea die met sluiten bedreigd worden te helpen...een goed voorbeeld is de sluiting van en de dreiging tot sluiten van een ander museum in het ieperse. Kan er daar door de gmeenten niet iets aan gedaan worden, zoals een eventuele gehele of gedeeltelijke overname van de collecties?
En de herdenkingen zelf : die zouden wat democcratischer mogen, niet zoals in 1998 met al die hooggeplaatsen, terwijl de gewone man niet aan de bak kwam...
pascal
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2008 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
Er zal zeker een toenemende belangstelling zijn voor alles rond WO1.
Zoals ik al zei,een grotere massa en dus een grotere banalisering die nog een tijdje zal aanblijven.Nadien komen stilaan de herdenkingen van W02 in zicht en verwordt onze duurbare WO1 tot een Waterloo 2.
Indien de overheden het nu wat verstandig aanpakken dan blijft er in de verre toekomst,net zoals nu in het geval van Waterloo, nog wat over voor onze al dan niet verre nazaten.
Wat nu de plechtigheden zelf aangaat daar zal niet veel aan veranderen.
Het blijft een feestje en ontmoetingsplaats voor alles wat veel goud en zilver draagt en hoog en vooral onwetend in de tribunes zit wijl het gewone klootjesvolk als figuranten op een afstand en liefst nog in de regen zich mag vergapen aan zoveel -uiterlijke -plechtstatigheid.
Daarentegen heb ik een groot gevoel van dankbaarheid voor al degenen die zich belangeloos en veelal naamloos zullen inzetten om er iets sober en sfeervol van te maken.Groeten.Philippe
Naar boven
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2008 22:18    Onderwerp: Reageer met quote

Pascal,

Over de VRT en WO I is trouwens vandaag dit verschenen :

Bron : De Standaard

BRUSSEL - De impact van de Eerste Wereldoorlog kan niet overschat worden. Daarom wil de VRT een belangrijke rol spelen in de herdenking van de oorlog in 2014.

TELEVISIE

VAN ONZE REDACTEUR

2014 lijkt nog ver weg, maar de VRT zet nu al het crossmediale project 2014-18, 100 jaar later op touw. 'Zeker als je over de realisatie van fictieprojecten praat, is vijf tot zes jaar helemaal niet zo lang', zegt Mark De Geest, de projectleider. 'Voor de Eén-serie Katarakt heb ik de eerste contacten met de scenarist Geert Vermeulen al in 2003 gelegd. En dat was al geen eenvoudige productie, maar vergeleken met een historische dramaserie over de Eerste Wereldoorlog is het klein bier. Daarom wil ik voor het grote fictieproject over de oorlog al tegen het einde van dit jaar de basisversie van het verhaal hebben.'

De VRT heeft niet de ambitie om een spectaculaire historische reconstructie van de grote veldslagen te maken. De omroep wil in de eerste plaats focussen op hoe gewone burgers zich door die verschrikkelijke oorlog sloegen. Een van de denkpistes is een serie over een Vlaamse familie die door de Eerste Wereldoorlog uiteengerukt wordt en waarvan iedereen op zijn eigen manier die gruwelijke periode probeert te overleven.

Daarnaast zou de VRT ook als coproducent in enkele miniseries kunnen stappen. Zo wordt misschien het idee weer opgepikt om een korte dramaserie te maken over de legendarische verpleegster en martelares Edith Cavell.

Fictie is maar een van de pijlers van het project. 'Maar het is wel het meest een langetermijnproject en ook het moeilijkst op poten te zetten', zegt Mark De Geest. 'Bovendien is het een trekker voor tal van andere projecten. Met sterk Vlaams drama kunnen we de Eerste Wereldoorlog opnieuw tot leven brengen, zoals dat, op een ander niveau, met Katarakt in Haspengouw gebeurt.'

Mark De Geest was jarenlang fictiemanager bij TV1. Samen met Frank Van Mechelen regisseerde hij de topserie Stille waters. Maar hij is ook sinds jaar en dag gefascineerd door de Eerste Wereldoorlog. Het begon met het boekje Velden van weleer van Chrisje en Kees Brants, een onalledaagse reisgids die de lezer langs de bizarre sporen van de Eerste Wereldoorlog voert. Maar bovenal is het een gids naar de oorlog zelf en een verhaal over de alledaagse gekte, verteld aan de hand van fragmenten uit dagboeken, romans en gedichten van Belgische, Franse, Engelse, Amerikaanse en Duitse auteurs.

'Ik was verbijsterd door wat ik las. Hoe tienduizenden levens werden opgeofferd in veldslagen die niets opleverden en hoe generaals tegen beter weten in toch maar doorgingen met die waanzin', zegt Mark De Geest. En dus ging hij op een mooie zondag in Nieuwpoort met zijn voeten in de zee staan, met het vaste voornemen om van daaruit de 600 km lange tocht langs de westelijke frontlinie van de Belgische kust tot Belfort aan de Zwitserse grens te maken. Maar hij is zo lang in de Westhoek blijven hangen, dat hij voor de rest van het parcours alleen de highlights heeft bezocht.

Het is dus geen toeval dat de VRT Mark De Geest heeft gevraagd om het crossmediale project rond de Eerste Wereldoorlog op poten te zetten.

De publieke omroep wil de Eerste Wereldoorlog in het collectieve geheugen van de Vlamingen prenten. 'Het oorlogsverleden lokt veel buitenlanders, in het bijzonder Britten, naar de Westhoek. Maar in verhouding zie je er te weinig Vlamingen en vooral erg weinig jonge Vlamingen. Tegelijk willen we ook verder gaan dan de herdenking van de oorlog. Het project moet ook een stuk reflectie zijn: wat heeft de Groote Oorlog ons bijgebracht? En: wat doen we daar nu mee? Wie Vlaanderen wil begrijpen, moet terug naar de Eerste Wereldoorlog. Het is dan ook geen toeval dat het project in plaats van 14-18, de titel 2014-18, 100 jaar later krijgt.'

LEO BONTE
Erich

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2008 22:21    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Regulus,

Het plan om de hele Vlaamse westhoek op de werelderfgoed lijst te zetten en te laten beheren door de juiste verhalenvertellers moet een garantie zijn om de eerste wereldoorlog niet te vergeten.

Erich.
Cool

Too long a soldier/Pat Benatar
Naar boven
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2008 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Richard,

Dat Vredesgepreek heeft me in het verleden ook al serieus op de zenuwen gewerkt, eind de jaren negentig was het een serieuze 'rage' aan het worden. Iets wat ik totaal niet begrijp is waarom men er zo wil over blijven doordrammen. Want uiteindelijk heeft WO I alleen maar de aanleiding gegeven tot meer oorlogen, en in het bijzonder tot WO II. Dus daarom alleen al vind ik het voorvoegsel vrede al zeer misplaatst.
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2008 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=12870&highlight=werelderfgoed

Komt het platgebombardeerde Rotterdam ook op de lijst van werelderfgoed?
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2008 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hey,
Tot op heden deed de VRT altijd beroep op dezelfde"specialisten?"die eigenlijk niet zo veel te vertellen hadden,terwijl de échte specialisten nooit aan bod kwamen.Wanneer ze dan al eens naar de verre westhoek afzakten dan was het veelal om enkele schertsfiguren in beeld te brengen....Hopelijk wordt het dit keer beter.Alhoewel,eerst zien en dan geloven...
Groeten.Philippe

Laatst aangepast door Philippe Vandeweege op 24 Apr 2008 22:48, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2008 22:46    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 24 Apr 2008 23:30 schreef:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=12870&highlight=werelderfgoed

Komt het platgebombardeerde Rotterdam ook op de lijst van werelderfgoed?

Nee, en dat zou ik als geboren Rotterdammer ook niet willen. Rotterdam is in mei 1940 op schandelijke manier verwoest, maar ik ben nog steeds blij dat de generatie van mijn ouders zich niet hebben opgeworpen als zielige slachtoffers. Ja, er zijn veel tranen vergoten over het verlies van het vooroorlogse Rotterdam, en ik heb er zóveel fotoboeken van dat ik me moeiteloos in die oude stad zou kunnen bewegen. Maar Rotterdam heeft het lef gehad om de vlucht naar voren te maken. En daarom is het nu een prachtstad geworden, en geen ikoon van een verloren verleden.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2008 22:58    Onderwerp: Reageer met quote

Dus als ik het goed begrijp gaat de VRT aan de hand van Mark de Geest - een fan van Velden van Weleer die met zijn voeten bij Nieuwpoort in zee ging staan met het vaste voornemen het westelijke front tot aan Belfort te bezoeken, maar dat nooit deed –
Quote:
Het is dus geen toeval dat de VRT Mark De Geest en iemand heeft gevraagd om het crossmediale project rond de Eerste Wereldoorlog op poten te zetten.
een prestigieuze serie maken.

Edith cavell is bij voorbaat al een martelares. Gelukkig maar dat het
Quote:
vergeleken met een historische dramaserie over de Eerste Wereldoorlog klein bier is
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2008 0:00    Onderwerp: Reageer met quote

't Is reeds laat en ik heb hier nog niet alles gelezen maar ik ben stellig van plan hier vanaf morgen al mijn aandacht aan te besteden.
Eindelijk weer eens een onderwerp dat mij kan boeien....
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2008 0:31    Onderwerp: Reageer met quote

Je bent een Old Contemptable van dit forum en vandaar dat ik je mening nu al durf in te schatten.
Maar ik hoor 'm bij voorbaat heel graag aan!
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2008 17:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben alleen maar heel blij met de toeristische mogelijkheden van West-Vlaanderen, en ik juich het idee om deze streek toeristisch verder te ontwikkelingen toe. En als het begrip "vredestoerist" commercieel beter uitpakt dan "oorlogstoerist" (wat het feitelijk is, dat ben ik met Reg en Richard eens) dan noemen we het toch gewoon zo? Wij weten wel beter.
Ik hoop wel dat men zich historisch gezien niet al te zeer vergaloppeert. Maar er bestaat over de oorlog in de Westhoek nu eenmaal nog een Historikerstreit en die zal nog wel blijven doorwoeden, ook na 2018. De Britse aanwezigheid in Zeebrugge vorig weekeinde is daar een goed voorbeeld van.
Belangrijkste voor de Westhoekers is m.i. dat er een goede infrastructuur ontstaat om het toeristen zo goed mogelijk naar de zin te maken.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2008 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
5 november 2007 - Minister Bourgeois start voorbereiding herdenking '100 jaar Eerste Wereldoorlog' (2014-2018)

"Voor Vlaanderen, en in het bijzonder natuurlijk voor de Westhoek, is het oorlogs- en vredesverleden een belangrijke toeristische aantrekkingspool. Een bloeiende toeristische sector zorgt voor een goed draaiende economie en werk in eigen streek," legt Bourgeois uit.

M.a.w., laat ons het oorlogsverleden uitbuiten en zoveel mogelijk geld uit de toerist zijn zakken kloppen….
Met dat laatste heb ik absoluut geen probleem. Overal ter wereld wordt de toerist geld uit de zakken geklopt en de toerist weet dat.
Maar dat het enorme leed dat in onze kontreien geleden werd nu zoveel mogelijk geld moet opbrengen, daar heb ik het ontzettend moeilijk mee.

Misschien nog een geluk dat de veteranen niet meer kunnen zien welke gedrochten er van hun toenmalige verblijfplaatsen vandaag worden gemaakt

Langs de oude spoorwegberm Nieumpoort-Diksmuide:
Voor

Na

De Groignebunker:
Voor

Na

Over Bayernwald zal ik maar zwijgen zeker. Daar heb ik mij al genoeg aan geërgerd.

Met een bang hart vraag ik mij af welke incompetente sukkels door de Vlaamse overheid, de Provincie West-Vlaanderen, Westtoer en wie weet wie er nog belang bij hebben, nog zullen aangetrokken worden om ons resterend oorlogserfgoed voor goed naar de haaien te helpen.

En, voor de Vlamingen onder ons, jullie in ik betalen die zinloze “reconstructies”.

Hopelijk blijft deze mooie observatiepost in Pervyze gevrijwaard van reconstructie. Stel je voor dat ze die ook nog volleggen met zandzakjes.

En nu mijn mening hoe deze relicten wel tot hun recht kunnen worden gebracht. Zoals Regulus reeds min of meer aanbracht:
- maak ze toegankelijker voor het publiek, niet door het aanleggen van paden of wegen, maar eventueel door maaien en ontdoen van overwoekerende flora
- plaatsen van weersbestendige, duidelijke en correcte informatieborden
- uitbouwen en/of verbeteren van fiets-of autoroutes waarbij de toerist auditief wegwijs wordt gemaakt bij de plaatsen die hij aandoet.
Naar boven
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2008 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

We hadden het vorig weekend trouwens ook al over de prijzen voor overnachtingen in het Ieperse die werkelijk de pan beginnen uit te swingen, als het zo verder gaat dan gaan ze een massa overnachtingen verliezen en zal de overnachtende bezoeker tot een zekere financiële elite beginnen te behoren.

Iets waar een regio zoals Diksmuide momenteel heel goed bij vaart, want daar zijn de prijzen een stuk democratischer.

Als je het mij vraagt doet Ieper tegen 2014 zichzelf de das om met deze gang van zaken. Men is bezig met er van te profiteren, zoveel en zo snel mogelijk geld scheppen is blijkbaar de boodschap, en dat gaat op middellange termijn een zeer slecht en omgekeerd effect hebben.
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2008 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Prijzen van overnachtingen passen zich aan vraag en aanbod. Te duur? Dan komt er leegstand en de prijzen dalen weer.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2008 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, inderdaad vraag en aanbod...wees er maar zeker van dat ze tegen 2014 nog serieus zullen stijgen...
Dan worden er weer drommen extra toeristen verwacht...
Ik ben in 2003 naar normandie geweest naar de landingsstranden, eind mei; zomaar uit interesse keek ik het jaar erna eens naar de prijs van het hotel en er was 40% bij; eerste twee weken van juni trouwens nog een stuk meer. Reden : grote festiviteiten rond 60 jaar landing van normandie...
pascal
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2008 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 25 Apr 2008 22:33 schreef:
Prijzen van overnachtingen passen zich aan vraag en aanbod. Te duur? Dan komt er leegstand en de prijzen dalen weer.

Zou het?
Als ik zie wat er gevraagd dúrft te worden voor een paar dagen Westhoek ( georganiseerd) dan is het een vrij lucratieve handel aan het worden. De hotelprijzen in Ieper zijn echt behoorlijk gestegen. Zelfs de B&B's zijn enorm duur geworden.
Ik wijk ook uit naar Diksmuide. Jammer, maar ik laat me voor hetzelfde gebleven hotelbed, hetzelfde gebleven ontbijt niet het vel over de neus halen.
Het is nog wel de bedoeling dat we regelmatig naar de streek gaan en met prijzen als in ieper zou dat onmogelijk geworden zijn.
Ik vind het prima hoor dat ze willen verdienen, maar als ik met grote regelmaat terug wil komen kan ik me in ieder geval geen Ieper meer permiteren.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2008 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 25 Apr 2008 23:17 schreef:

Zou het?
Als ik zie wat er gevraagd dúrft te worden voor een paar dagen Westhoek ( georganiseerd) dan is het een vrij lucratieve handel aan het worden. De hotelprijzen in Ieper zijn echt behoorlijk gestegen. Zelfs de B&B's zijn enorm duur geworden.
Ik wijk ook uit naar Diksmuide. Jammer, maar ik laat me voor hetzelfde gebleven hotelbed, hetzelfde gebleven ontbijt niet het vel over de neus halen.
Het is nog wel de bedoeling dat we regelmatig naar de streek gaan en met prijzen als in ieper zou dat onmogelijk geworden zijn.
Ik vind het prima hoor dat ze willen verdienen, maar als ik met grote regelmaat terug wil komen kan ik me in ieder geval geen Ieper meer permitteren.

Natuurlijk rijzen de prijzen de pan uit. Waarom? Er zijn genoeg mensen die dit soort prijzen willen betalen om in Ieper te zitten. Jij hoort daar niet bij en ik ook niet, maar zo lang er genoeg toeristen zijn die dat wel willen blijven de prijzen zo. Like it or not.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2008 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

Nochtans is de gemiddelde hotelbezetting in Ieper niet om over naar huis te schrijven, het aanbod is eerder beperkt, en toch zit men maar aan 62.1 %, wat meer is, men komt niet boven de 70% uit op piekmomenten en dat wil toch wel wat zeggen.

Vergelijken we even met de kust waar op de piekmomenten 99 % bereikt is over de ganse strook als gemiddelde. Dus ook in het meest godverlaten kustgehucht.

In andere gezonde gemiddeld toeristische regio's zien we een bezetting van 70 of meer procent, zelfs met pieken tot 89 % in de zeer toeristische regio's en ja we hebben het hier wel degelijk op jaarbasis.

Met een bezetting van 62.1 % heb je als stad nog een hele lang weg te gaan. Dus relatief weinig bezetting en toch hoge prijzen, hoe verklaar je dat nog vanuit een economisch standpunt ?
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2008 23:27    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt even blijven hopen dat het een dipje is. Maar daarna ga je wel rekenen. Beetje goedkoper dan de concurrentie en je zit weer vol. Zo werkt het wel. Wat zou je anders willen?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2008 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

In Ieper zijn ze inderdaad de toeristen bezig met weg jagen. Waarom meer betalen als je op 30 km van Ieper minder hoeft te betalen voor hetzelfde comfort?

Ze willen het opvangen met het bouwen van een bungalowpark naast Bellewaerde Park om meer toeristen te kunnen trekken.

SunParks heeft plannen voor een vakantiepark nabij Bellewaerde en onderhandelt daarover met de eigenaar van het Ieperse pretpark. Dat zegt Christophe Jeannest, de gedelegeerd bestuurder van het moederbedrijf Center Parcs in een interview met L'Echo.
Als het project doorgaat, betekent dit dat SunParks er een vijfde vestiging bijkrijgt in ons land. Het vakantiepark zou over vier jaar klaar kunnen zijn.

SunParks bekijkt ook of het parken in het buitenland kan bouwen of uitbaten. De groep heeft concrete plannen in Duitsland en Nederland.

bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF12022008_024

Mij lijkt dit eerder weer een poging om nog meer volk naar Ieper zelf te doen gaan dan naar Bellewaerde. Waarom een Sun Parks naast een familiepark die je gemakkelijk op 1 dag kunt doen?

Echter ook daar zit dan weer mogeljikheden in. Leg daar voldoende folders over bezienswaardigheden,musea,... en andere zaken over wo1, en sommigen zullen wel een dagje wo1-toerisme doen.

over het restaureren van die bunkers. Kan het zijn dat ze ook bezig zjn met een project in Ramskappelle?

Groet Arneken
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
derwisj

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2008 17:10    Onderwerp: Reageer met quote

Dat van die 62 % is waarschijnlijk op jaarbasis? Ik denk dat dat dan vooral komt door leegstand in de winter...frontbezoek is voor de meesten nu eenmaal een zomeractiviteit...terwijl andere regios ook in de winter nog zaken doen, zelfs de kust...en steden als brugge hebben dan weer hun "japanse -" toeristen...Daar ligt volgens mij voor Ieper nog een markt open...toen ik een jaar of twee geleden in waterloo was, waren er twee bussen japanners aanwezig...wat weten die in godsnaam van de slag van waterloo? Dus als het daar kan, waarom niet in Ieper waar dan voor die mensen eigenlijk nog veel meer te zien valt dan in waterloo...want waterloo is een grote geldklopperij waar eigenlijk voor de gewone occasionele toerist die niets van de slag afweet weinig te zien is...
pascal
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 19:07    Onderwerp: Reageer met quote

Roma @ 25 Apr 2008 20:37 schreef:
Quote:

M.a.w., laat ons het oorlogsverleden uitbuiten en zoveel mogelijk geld uit de toerist zijn zakken kloppen….
Met dat laatste heb ik absoluut geen probleem. Overal ter wereld wordt de toerist geld uit de zakken geklopt en de toerist weet dat.
Maar dat het enorme leed dat in onze kontreien geleden werd nu zoveel mogelijk geld moet opbrengen, daar heb ik het ontzettend moeilijk mee.

Misschien nog een geluk dat de veteranen niet meer kunnen zien welke gedrochten er van hun toenmalige verblijfplaatsen vandaag worden gemaakt

Langs de oude spoorwegberm Nieumpoort-Diksmuide:
Voor

Na

De Groignebunker:
Voor

Na

Over Bayernwald zal ik maar zwijgen zeker. Daar heb ik mij al genoeg aan geërgerd.

Met een bang hart vraag ik mij af welke incompetente sukkels door de Vlaamse overheid, de Provincie West-Vlaanderen, Westtoer en wie weet wie er nog belang bij hebben, nog zullen aangetrokken worden om ons resterend oorlogserfgoed voor goed naar de haaien te helpen.

En, voor de Vlamingen onder ons, jullie in ik betalen die zinloze “reconstructies”.

Hopelijk blijft deze mooie observatiepost in Pervyze gevrijwaard van reconstructie. Stel je voor dat ze die ook nog volleggen met zandzakjes.

En nu mijn mening hoe deze relicten wel tot hun recht kunnen worden gebracht. Zoals Regulus reeds min of meer aanbracht:
- maak ze toegankelijker voor het publiek, niet door het aanleggen van paden of wegen, maar eventueel door maaien en ontdoen van overwoekerende flora
- plaatsen van weersbestendige, duidelijke en correcte informatieborden
- uitbouwen en/of verbeteren van fiets-of autoroutes waarbij de toerist auditief wegwijs wordt gemaakt bij de plaatsen die hij aandoet.

Vanuit een ander topic:
Quote:
En ja, ik weet dat hier in dit topic en op de rest van het forum vaak geroepen is om behoud van Erfgoed, het tastbare erfgoed.
Behoud! behouden voor verder verval.
Niet veranderen in iets anders!
Er zit nu ook een `afgesloten` deur voor, hoe ziet de binnenkant eruit, hoe ziet de karakteristieke deur plus Korantekst er nu uit, die is nu aan het oog onttrokken, en dat is wat deze bunker zo uniek maakte.

En verder onderschrijf ik je post volledig.

Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

Kan er een liftschacht aangebracht worden voor minder validen? Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 25 Apr 2008 23:40 schreef:
Yvonne @ 25 Apr 2008 23:17 schreef:

Zou het?
Ik vind het prima hoor dat ze willen verdienen, maar als ik met grote regelmaat terug wil komen kan ik me in ieder geval geen Ieper meer permitteren.

Natuurlijk rijzen de prijzen de pan uit. Waarom? Er zijn genoeg mensen die dit soort prijzen willen betalen om in Ieper te zitten. Jij hoort daar niet bij en ik ook niet, maar zo lang er genoeg toeristen zijn die dat wel willen blijven de prijzen zo. Like it or not.

Ik heb toch nog even zitten broeden hoor Wink

Afgelopen zaterdag nog, Ieper, mooi weer, druk, gezellige drukte op straat, op de terrasjes, maar na de Last Post, als al het volk weer naar bussen of hotels is, ziet het er zo uit:

En:

Lief toch!
Maar ik reed wél weer naar huis en nam geen hotel Wink

Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 28 Apr 2008 20:18 schreef:

Maar ik reed wél weer naar huis en nam geen hotel Wink

Dat zou ik eens moeten proberen vanuit mijn woonplaats vlak bij Zuid-Denemarken.Smile

Toch zie ik behalve het wat sneue opknappen van oude bunkers het probleem niet zo. Er wordt toch al enorm veel reclame gemaakt voor alle plekjes in de Westhoek? Museumfolders, boeken, kaarten, websites met daarin alle bijzondere plaatsen en inundaties aangetekend. Het gebeurt dus allemaal al wel, alleen, als een overheid zich ermee gaat bemoeien wordt het een pretpark?
Wat moet die overheid dan doen? Zeggen van, kom 'oorlogstoeristen', trek naar de Westhoek? Nee, daar moet je 'correctere' termen voor gebruiken. Dat hele beleidsnotitiegedoe is slechts een politieke schaamlap voor het binnenhalen van (wellicht Europese) subsidies om het voormalige oorlogsgebied onder de aandacht te brengen en allerlei structurele maatregelen te kunnen treffen (wegen, etc.).
Maar dat laatste wil 'iedereen' toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Piron

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

Bij het lezen van deze topic dwalen mijn gedachten steeds af naar de busladingen Britse scholieren met zakjes Leonidas pralines die naar de grote markt van Iepen afzakken na de Last Post ceremonie. Met 2014-2018, en dan vooral 2017, in het vooruitzicht zou ik mij misschien beter herscholen tot chocolatier.

Niet dus!
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk en hoop dat de drukte zich niet zal beperken tot 2017...eigenlijk was er in elk jaar wel wat te doen? Van de eerste slag bij ieper in 1914 tot het eindoffensief in 1918...is misschien het enige stukje front waar vier jaar aan een stuk hard gevochten werd...
En dat van die leonidas, dat hoort er nu eenmaal bij vind ik...verdun maakt toch ook reclame voor zijn gesuikerde amandelen en nog een of andere likeur? En aan de somme heb ik reeds poppy bobons, koekjes en dergelijke gezien...dat alles behoort gewoon tot het uitmelken van toeristen...
pascal
Richard

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 28 Apr 2008 22:28 schreef:
verdun maakt toch ook reclame voor zijn gesuikerde amandelen en nog een of andere likeur?

Dat moet je in Verdun echt zoeken. Bovendien maken de verkopers elkaar niet publiekelijk voor rotte vis uit.
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 28 Apr 2008 22:34 schreef:
derwisj @ 28 Apr 2008 22:28 schreef:
verdun maakt toch ook reclame voor zijn gesuikerde amandelen en nog een of andere likeur?

Dat moet je in Verdun echt zoeken. Bovendien maken de verkopers elkaar niet publiekelijk voor rotte vis uit.

KLOPT!!
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Waar maken we ons druk om? Wel eens in Lourdes geweest?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, echt moeten zoeken...het is wel tien jaar geleden dat ik in verdun was, maar toen was er toch een "souvenirwinkel" in de hoofdstraat waar je die streekproducten kon kopen...tevens ook koperen ossuaires, beschilderde borden met afbeeldingen van de bezienswaardigheden en dergelijke toeristenspullen...die heb ik in ieper nog niet echt gezien...
pascal
Richard

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dan moet je de volgende keer dat je in Ieper bent toch echt de prijskaartjes van je contactlenzen halen. Laughing
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hoewel het enerzijds natuurlijk mooi is dat er steeds meer aandacht voor WO1 komt, heeft het ook 'nadelen'.

Laatste keer bij de Last Post meegemaakt dat de mijnheer van de Last Post Association tot drie keer toe "SILENCE" moest roepen om leerlingen van een of ander school rustig te krijgen. Ik ergerde me wild.

Door al het toeristische gedoe ben ik bang dat het "sacrale" van de WO1 sporen gaat verdwijnen en plaats gaat maken voor poppenkast. En dat is m.i. wel het laatste dat gepast is...
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Is die last post onderhand zelf niet poppenkast? Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

Weet je, er komt straks een massa geld vrij voor 2014/2018, en als men dit allemaal gaat gebruiken voor zgn reconstructies die er geen zijn, dan gaat het zoals ik in dit topic aanhaalde richting pretpark. Misschien zelfs Hollywoodiaanse toestanden, want het moet blijkbaar er allemaal spectaculairder uitzien dan het echt was. Persoonlijk noem ik dat geschiedenisvervalsing.

En toch, er zijn mogelijkheden. De VRT gaat een fictiereeks maken, maar zou het niet leuk zijn om eens zelf wat documentaires te maken met die VRT ? Over die kleine Belgen in de Groote Oorlog ? De bezetting in WO I ? De Hollandstellung ? De gevluchte Belgen in Nederland en Engeland ? Voor mijn part mag het ook over het Marinekorps Flandern en de raid op Zeebrugge en Oostende. Evil

En dan is er nog het erfgoed die met wat moeite kan opgehaald worden en een ongekende toeristische attractie worden, en de echte fanaten met stomheid zal slagen en watertanden. Denken we maar eens aan de graafmachine die ergens onder de grond zit in de Westhoek, de duikboten voor de Belgische kust. Zaken die er geen enkel museum in de wereld heeft. We hebben er indertijd mee gelachen, maar bvb de reconstructie van en vliegveld uit WO I ? Of is dat ook te pretpark-achtig ?

Ik zou het in dit topic ook graag over dit soort zaken hebben. Wat zijn de mogelijkheden voor de toekomst, wat kan er nog gebeuren, hoe moet het gebeuren, en niet alleen keuren we de huidige evolutie goed ?

Hoe maken we het boeiender om te gidsen, om meer mensen duidelijk te maken wat er gebeurde ? Ik ben enorm geboeid door de stijl die Christopher Pugsley gebruikte in Passendale. Betrekking van het publiek, noem het maar interactief gidsen.

Moeten er geen info borden komen op diverse plaatsen, foto's van toen en nu ?

Zeg ook eens wat jullie goed zouden vinden, dit is de plaats om er over te discussiëren. Je weet nooit dat de politiek hier meeleest en één van onze ideeën toevallig toch geniaal zou vinden... Laughing
derwisj

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 22:42    Onderwerp: Reageer met quote

Wel regulus, ik zie het zo al voor me...een pretpark met ipv mickey mouse, soldaten in uniform; en weet je, eigenlijk nog niet zo vergezocht...want in waterloo lopen ook regelmatig figuren rond in napoleontische klederdracht...maar zover mag het natuurlijk niet komen; akkoord, reenactment is niet echt verkeerd, maar niet dag in dag uit...maar inderdaad, waarom eens geen serieuze reconstructies, niet op originele grootte, maar modelbouwgrootte...op een klein oppervlak zou je dan een groot deel trenches kunnen nabouwen...of zoals je zegt een vliegveld...
pascal
Richard

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben iets minder optimistisch dan jij Regulus. Ik denk dat de belangstelling voor de Eerste Wereldoorlog een aflopende zaak is die misschien gerekt kan worden door allerlei kunstgrepen en projecten richting 2014 - 2018.

Jarenlang werden de expolitatiemogelijkheden wat betreft WO1 in de Westhoek onderschat, ik heb het idee dat de vele miljoenen die nu ineens vrijgemaakt en geďnvesteerd worden weleens water naar de zee dragen zou kunnen zijn. Bovendien ben ik bang dat de manier waarop met de laatste restanten van deze oorlog wordt omgegaan in feite een verkrachting van de integriteit van dergelijke sites is en dat daardoor na 2018 de oprechte geďnteresseerden ook zullen wegblijven. M.a.w.: de investeringen voor de toekomst zouden weleens averechts kunnen gaan werken en het gevolg van korte termijnvisie blijken te zijn. Straks is er niets anders over dan heel veel begraafplaatsen en kunstmatigheid. In mijn bescheiden visie is er eerder sprake van slopers- dan van opbouwactiviteiten.

Natuurlijk zijn bovenstaande woorden een beetje aangezet, maar volgens mij kun je er donder op zeggen dat na 2018 de boel er heel anders uit ziet.
Naar boven
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

Er zit heel wat in je reactie Richard. Het doet me ook denken aan het verhaal van de plannen met Pilkem Ridge :

http://forumeerstewereldoorlog.be/viewtopic.php?p=162793&sid=6942af2b75d10f63d6ae3e4c738f7691

Feit is ook dat de plannen 2014/2018 bij heel wat landbouwers voor paniek gezorgd hebben dat ze nu plots met een bunker zullen zitten die een beschermd monument zou kunnen worden en ze het zekere voor het onzekere nemen en die handel proberen te slopen, waaronder een aantal zeer unieke exemplaren die al verdwenen zijn.

Maw de sloop is zelfs al bezig !

En met alle kunstmatigheid en korte termijn planning dreigt de Westhoek inderdaad in een diep dal te verzinken na 2018.
Richard

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2008 1:20    Onderwerp: Reageer met quote

Er blijkt in de Westhoek een tekort te zijn aan toegankelijke kuilen en oud beton zoals bij Schier en aan die vraag wil de overheid op korte termijn voldoen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat er boeren zijn die niet op het eeuwfeest van de Grote Oorlog zitten te wachten.
Aan de ander kant ken ik het voorbeeld van een boerin die juist een mogelijkheid zag: ze stak zich flink in de schulden, begon een B&B en slaagde erin haar boerderij, dankzij lobbyen bij een plaatselijk museum waar ze af en toe als gids werkzaam is, te voorzien van een plaquette.

Het koperen ding op de muur dat door een delegatie van namaak soldaten en een paar in de haast opgetrommelde familieleden onthuld werd, geeft haar B&B nou net dat kleine extra beetje cachet dat ze wilde hebben.
Dat de plaquette een volkomen onbeduidend flankgevecht van de Royal Marines herdenkt als een soort hoogtepunt van de Derde Slag bij Ieper en dat het bovendien minstens honderd meter verkeerd hangt, schijnt niemand te storen. Het gaat over heel andere en vooral belangrijkere zaken. Historische correctheid wordt ondergeschikt: er moeten muntjes worden verdiend!

Juist de behoefte aan WO1 geld te gaan verdienen slaat door. Het is namelijk geen onuitputtelijke bron die andere economische activiteiten kan vervangen. Sterker nog: het is een eindige bron. Het toerisme hangt of valt met de belangstelling. En juist die belangstelling is een onzekere factor. Degene die belanghebbend zijn -wishfull thinking - schatten deze interesse m.i. op termijn flink hoger in dan degene die er geen boterham aan hoeven te verdienen.

Met uitzondering van de boer die halverwege de Pool of Peace een verbodbord had geplaatst - en vanuit de verte stond te schelden totdat hij mijn hond zag - heb ik nog nooit enige tegenwerking ondervonden als ik een bunker of een ander overblijfsel van 14-18 wilde bekijken, zolang ik rekening hield met de gewassen. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat de boeren er moeite mee hebben als er 'speciale voorzieningen' worden getroffen.

Zo kan ik me ook heel goed voorstellen dat de boeren die zich willen beperken tot hun vak, en dat degene die de pech heeft een flink overblijfsel van de oorlog op zijn land te hebben, niet op de miljoeneninvesteringen van de Vlaamse overheden en consorten zitten te wachten. Bovendien zie ik de meerwaarde niet. Hoelang blijft de gemiddelde bezoeker, wat kunnen ze in deze beperkte tijdsspanne zien? En in hoeverre heeft het dus zin dergelijke grote investeringen te doen, die op de lange termijn de aantrekkelijkheid van de streek vernietigen? Bovendien: gaat het plezier, het idee een bunker o.i.d. te ontdekken, niet verloren? Want heeft niet iedere WO1-belangstellende het idee zich bezig te houden met een speciale hobby en juist de platgetreden paden te ontlopen?
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2008 7:31    Onderwerp: Reageer met quote

Bovendien ben ik bang dat de manier waarop met de laatste restanten van deze oorlog wordt omgegaan in feite een verkrachting van de integriteit van dergelijke sites is en dat daardoor na 2018 de oprechte geďnteresseerden ook zullen wegblijven. M.a.w.: de investeringen voor de toekomst zouden weleens averechts kunnen gaan werken en het gevolg van korte termijnvisie blijken te zijn. Straks is er niets anders over dan heel veel begraafplaatsen en kunstmatigheid. In mijn bescheiden visie is er eerder sprake van slopers- dan van opbouwactiviteiten.

Precies wat ik eigenlijk bedoelde, Richard. Wanneer het authentieke gaat verdwijnen, wordt de waarde van WO1-resten nihiel. En dat is natuurlijk eeuwig zonde. Probeer vooral, zoals Regulus voorstelt, door informatiebordjes e.d. de herinnering aan en de kennis over WO1 levend te houden.
Naar boven
hermie

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2008 9:03    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 28 Apr 2008 23:42 schreef:
Wel regulus, ik zie het zo al voor me...een pretpark met ipv mickey mouse, soldaten in uniform; en weet je, eigenlijk nog niet zo vergezocht...want in waterloo lopen ook regelmatig figuren rond in napoleontische klederdracht...maar zover mag het natuurlijk niet komen; akkoord, reenactment is niet echt verkeerd, maar niet dag in dag uit...maar inderdaad, waarom eens geen serieuze reconstructies, niet op originele grootte, maar modelbouwgrootte...op een klein oppervlak zou je dan een groot deel trenches kunnen nabouwen...of zoals je zegt een vliegveld...
pascal

Net zoals in Zeebrugge bedoel je?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2008 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

matthijsguijt @ 29 Apr 2008 8:31 schreef:
Wanneer het authentieke gaat verdwijnen, wordt de waarde van WO1-resten nihiel.

Restauratie en onderhoud moeten in ieder geval heel integer en doordacht worden uitgevoerd. Meestal zal het namelijk niet terug te draaien zijn. Als de authenticiteit verloren is, blijft het verloren. En daarmee de charme.
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2008 15:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb niets tegen herstellingen en restauraties van o.a. bunkers, zeker niet, als ze in originele staat worden opgebouwd en voorzien van de nodige (interactieve?) infopanelen kan dit zeer verrijkend zijn.
Maar ze moeten zeker niet verkracht worden, zoals zeker bij bunker 1 het geval is, en bij bunker 2 zandzakken in plaats van golfplaten Confused

Bovendien moet dit maar bij enkelen gebeuren, 10% ofzo, de authentititeit van andere bunkers mag/moet bewaard blijven!
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2008 16:21    Onderwerp: Reageer met quote

Bunkers en andere militaire structuren horen in mijn visie gerestaureerd te worden om ze te kunnen behouden. Zonder restauratie zullen de meeste over een paar tientallen jaren verdwenen zijn. Maar het restaureren moet wel historisch juist worden uitgevoerd natuurlijk, en de gerestaureerde bunkers moeten worden afgesloten om vandalisme tegen te gaan.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: