Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Spookbeelden van een gebeurtenis...

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2008 21:33    Onderwerp: Spookbeelden van een gebeurtenis... Reageer met quote

Ik heb een bangelijke ervaring achter de rug. De laatste dagen was ik dus druk bezig om de Britse en Duitse zijde naast elkaar te zetten over Zeebrugge, Paddy bezorgde me met één van de foto's nog een missing link en vandaag mocht ik het verhaal brengen in Seafront over het Marinekorps Flandern en over de raid op Zeebrugge voor officiele gidsen van Seafront, de steden Brugge en Oostende en het museum te Raversijde.

Ik zeg een bangelijke ervaring. Niet vanwege het feit dat ik een moeilijk publiek had, ze waren zeer geboeid, stelden massa's vragen. Het was echt aangenaam.

Het was bangelijk voor mezelf. Aan de hand van de foto's die ik verzameld heb van de Mole kan ik die nu helemaal visueel voorstellen, stuk per stuk. Aan de hand van de verslagen die ik tegenover elkaar gezet heb weet ik perfect welke groep er met wie vocht, in sommige gevallen weet ik zelfs wie er door wie gedood werd hoe en waar.
Het is nog erger als je ook nog eens van heel wat die personen weet hoe ze er uit zagen.

Als je weken aan een stuk zo indringend met iets bezig geweest bent, dan kom je plots tot de bangelijke ontdekking dat je perfect voor je kan zien welk parcours hij afgelegd heeft, waar hij gevochten heeft en waar hij eventueel sneuvelde.

Het zijn beelden die in je hoofd beginnen te spoken en die je middenin de situatie plaatsen, het is bijna een kleine frontervaring, veel realistischer dan een film omdat het hier om echte mensen gaat of ging van vlees en bloed.

Dit is een ervaring die ik van mijn leven niet meer kan en zal vergeten. Het is iets unieks, want als je een verhaal leest van een aanval, dan ken je de mensen niet, je weet niets over hun leven, weet je niet hoe ze er uit zagen, je kan je de loopgraven voorstellen maar je hebt er geen echt juist beeld van, je weet enkel welke eenheden er met elkaar vochten en in sommige gevallen heb je nog eens een mondeling verslag van iemand die er bij was. Draai het en keer het zoals je wil, maar hier heeft je eigen verbeelding de bovenhand, het is allemaal zeer onpersoonlijk, zeer fictief.

Deze Zeebrugge ervaring is totaal het tegengestelde, ik ken zowat iedere meter van die mole en van de Vindictive, ik ken deels de gezichten, ik weet precies wat er gebeurde. Iets wat men normaal niet kan meemaken in zijn leven, tenzij je zelf aan een dergelijke actie deelnam. En het is bangelijk, het zijn echte spookbeelden. Ze achtervolgen me echt.

Heeft iemand van jullie ooit zoiets meegemaakt ?
manager
Site Admin

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2008 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

Zo is de uitdrukking 'helder voor de geest staan' in het leven gekomen.
Er zit een tamelijk compleet beeld van een realiteit in je kop. Of je die nu gezien hebt in eigen aanwezigheid ter plekke als betrokkene, of als toeschouwer achteraf dmv foto's verslagen etc gaat op een bepaald ogenblik in elkaar over.
'Je identificeren met', ook al zo'n uitdrukking die je vaak gebruikt maar waarvan de diepere betekenis pas duidelijk wordt als het je echt zo overkomt.

Een normaal verschijnsel, zal men zeggen. Je kan dit bekijken zoals men ook deja-vu's verklaart door aan te nemen dat een waarneming per ongeluk in het geheugen voor dingen die al lang gebeurd zijn terecht komt. En op die manier dus de sensatie geeft van 'dit heb ik al gezien'.
(Al is hier wel op aan te merken dat juist dat lange-termijn geheugen als modelmatige realiteit in het leven geroepen is om oa zaken als deja-vu's te verklaren. Uitgaande van het uitgangspunt: 'paranormaliteit bestaat niet'. Vervokgens zegt men: 'zie je wel, deja-vu's zijn verklaard, gewoon een geheugen-trucje van je geest'.)

In jouw geval: iets wat je leest, een beeld dat je vormt, kan dan ook weer in het dingen-die-gebeurd-zijn geheugen terecht komen, en jou de overtuiging geven dat je de realiteit opnieuw beleeft.

Dit alles zijn slechts rationalisaties achteraf, woorden en modellen die je over een doorleefde realiteit uitstrooit, misschien in een poging om ze te de-mystificeren.
Maar de eravring is er niet minder intens om - geheugentruc of spook. Whats the difference anyway? Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2008 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik herken het, ja.

Zelf houd ik me de laatste tijd heel intensief bezig met de Duitse kroonprins Wilhelm. Ik heb zijn verschillende memoires gelezen, een deel van de memoires van zijn vrouw Cecilie, de memoires van zijn vader, Ludendorf, Hindenburg,Falkenhayn, de memoires van al die andere mensen om hem heen die ik heb en zo'n beetje al het andere dat tijdgenoten over deze man te vertellen hadden. Tel daar nog eens de honderden foto's bij op die ik van hem bekeken heb, van mezelf heb ik er minder,

Bij elkaar geeft het zo'n indringend beeld dat het af en toe lijkt alsof ik in zijn huid aan het kruipen ben. 'Een ervaring die ik van mijn leven niet meer kan en zal vergeten', inderdaad. Maar ook de reden waarom ik geen treintjes meer rijd, ben gaan studeren aan de Academie voor de Journalistiek en nu het voorrecht heb dit soort dingen te mogen doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
arneken

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2008 22:04    Onderwerp: Reageer met quote

Dit klinkt mischien raar maar ik ben in het bezit van een reeks foto's (scans weliswaar niet de originelen) van enkele gesneuvelden van Menen. Ik ging hen opzoeken en met de foto in mijn hand las ik hun namen en stond ik bij nu stenen. Na een tijdje stilstaan en denken overkwam me een raar gevoel.

Ik keek naar de grafzerken van iemand en ik wist perfect hoe die eruitzag en Wanneer hij stierf en bij sommigen zelfs hoe ze stierven.

Dan ben je diep onder de indruk en denk je even aan de waanzin van de oorlog. Aan hoe je jong ze wel niet stierven....

Of het een beetje op jouw ervaring lijkt weet ik niet Regulus maar ik was danig onder de indruk.

Arne.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
geert

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2008 23:47    Onderwerp: Reageer met quote

Je verdiept je zodanig in je werk dat je je op den duur zelf tussen die mensen waant? Of als je het echt mystiek wilt bekijken, misschien een beeld uit een vorig leven? Ja ik hoor sommigen al lachen, nochtans zijn enkele religies gesteund op wedergeboorte en als ik iets MOET geloven dan is het dat wel, waarom zijn wij/sommigen anders zo begaan met dat oorlogsgedoe?
Beetje belachelijk idee voor sommigen maar ikzelf lach daar niet mee.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2008 1:35    Onderwerp: Reageer met quote

Sowieso Geert, zou het van weinig respect getuigen als je wat betreft de overtuiging van de meerderheid van de wereldbevolking over reďncarnatie schamper zou doet.
Naar boven
manager
Site Admin

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2008 9:41    Onderwerp: Reageer met quote

geert @ 08 Mrt 2008 23:47 schreef:
Je verdiept je zodanig in je werk dat je je op den duur zelf tussen die mensen waant? Of als je het echt mystiek wilt bekijken, misschien een beeld uit een vorig leven? Ja ik hoor sommigen al lachen, nochtans zijn enkele religies gesteund op wedergeboorte en als ik iets MOET geloven dan is het dat wel, waarom zijn wij/sommigen anders zo begaan met dat oorlogsgedoe?

De mateloze arrogantie van de rationeel-empirische wetenschap die al sinds het prille begin van de 20e eeuw geen enkele fundamentele verandering heeft ondergaan is inderdaad zacht gezegd storend.

Er wordt door hun een wereldbeeld opgebouwd op een zeer beperkte basis: nl alleen díe feiten mogen er in betrokken worden die herhaalbaar, controleerbaar, en onafhankelijk van uitvoerder, plaats of tijd zijn.
De rest wordt a priori buiten beschouwing gelaten, en maakt dus geen onderdeel uit van het wetenschappelijk bouwwerk.

Waarna men vervolgens zegt: 'Ah, paranormale zaken zijn in tegenspraak met onze theorien, dus is het onzin'.

En dat is onjuist. Want waren juist dat soort zaken niet uitgesloten als onderwerp van de wetenschappelijke benadering vanwege het herhaalbaarheids etc criterium? Hun eigen filters hebben dit uit hun theorie-vorming gelaten, maar dat betekent niet dat het onmogelijk zou zijn.

Hier past een uitspraak van Nitszche: 'Wovon man nicht reden kannm soll man schweigen'.

Zelf ben ik er van overtuigd dat de golf van destructie die begon met wo1, ook een deel van het westeuropese denken heeft weggevaagd. De visie op de materie, inclusief de nieuwste sensationele interpretaties van de kwantum-mechanica, de string-theorien etc berusten nog immer op werk van Einstein dat reeds voor 1910 gepubliceerd was.
Sindsdien is er niets nieuws meer gekomen, en is de europese vrijdenkersgeest steeds meer weggedrukt ten gunste van een amerikaanse uiterst materieel ingestelde nuchterheid. Misschien begrijpelijk, want toen Amerika de Nieuwe Wereld werd, zaten we met zijn allen in het wetenschappelijk wereldbeeld van Newton met zijn uiterst rechtlijnige mechanica. Toen op net europese vasteland andere ideeen begonnen te komen, samengevat onder de term 'Einstein', stond het amerikaanse cultuurgoed daar veel te ver van af.

En dat is imo nog steeds zo. Ik heb het niet over de amerikaanse wetenschap, maar over de 'identiteit' en zelfbeeld van de amerikaanse cultuur.

Dus zitten we nu met een amerikaase benadering van het paranormale: het mag best onderwerp van gesprek en speculatie zijn als je er poen mee kan verdienen, sensatie en zo, maar waag het niet om het écht serieus te nemen.
Naar boven
genie79libanon

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2008 18:38    Onderwerp: Reageer met quote

geert @ 09 Mrt 2008 0:47 schreef:

ik las dit filosofeer ook dus een beetje , veel zaken willen we verklaren alles moet uitlegbaar zijn , ik heb zelf een idee doordat je geest op de golf lengte komt van het conflikt waar je de graven/ slagvelden van bezoek deze juist je op zoeken, zie het als een scholier die gaat met wiskunde vraag naar iemand die waarvan hij denk dat hij het antwoord heeft) je geest staat open je bent gespreks partner
ik ben in het nabije verleden in vimy geweest , mijn schoon moeder woonde er vlak bij en als mijn vrouw bij haar mams is zoek ik de rust met name s'winters dan voel je de aanwezigheid , je komt voor ons
je voelt ,ziet ze net niet maar je voelt dat er iets is
kijk dan om mij heen (wil niet voor zot staan) en groet
voelt de verbonde heid, herdenken is een onder deel van mijn leven geworden , ik wil deze niet verraden er is meer tussen hemel en aarde
we hoeven niet alles te verklaren
we willen dit soort zaken verklaren logisch vinden
dat deze jongens met miljoenen de dood in gejaagd zijn niet
wij gedenken in hun geest en met hun geest
voelen dat ze kijken , dus ik kleed mij na de eerste ervaring correct
niet camping smoking maar gewoon netjes,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Matthijs

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2008 18:53    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="manager @ 09 Mrt 2008 10:41 Hier past een uitspraak van Nitszche: 'Wovon man nicht reden kannm soll man schweigen'.[/quote]

Volgens mij is deze uitspraak van Wittgenstein, uit zijn Tractatus. Maar ik kan het mis hebben...

Verder een heel interessant topic. Inderdaad kun je zo op iets betrokken zijn dat geschiedenis in je brein realiteit wordt. Persoonlijk heb ik die ervaring ook wel eens. Bijvoorbeeld na het lezen van oorlogsmemoires van een soldaat, waar je enorm op betrokken raakt. Of na een bezoek aan Ieper en omgeving, waar je heel bewust omgaat met het oorlogsverleden en je een voorstelling probeert te maken. Vaak lig ik dan thuis in bed nog te malen en komt de slaap niet, omdat je jezelf als het ware bij de soldaten aan het front waant. Of je de gedachte aan al die vrouwen en kinderen die hun man/vader/zoon moesten missen niet van je af kunt zetten. Ik vind het moeilijk om dit onder woorden te brengen, maar ik denk, Regulus, dat ik je gevoel begrijp.

Dat gevoel is denk ik ook - in elk geval voor mij - het fascinerende aan de Eerste Wereldoorlog. Hoe meer je te weten komt over de verschrikkingen deze oorlog, hoe meer je verbijsterd raakt door het lijden van soldaten en thuisfront. Hoe meer je leest over strategieen e.d., hoe meer je jezelf gaat verplaatsen in de legerleiding. En dat zorgt voor een indrukwekkende vorm van engagement, waardoor je 'emotioneel betrokken raakt' op deze oorlog.

Nahja, het is een heel verhaal geworden. Het waren maar wat gedachtenspinsels die bij me bovenkwamen. Ik hoop niet dat ik jullie ermee vermoeid heb... Neutral
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
manager
Site Admin

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2008 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

Matthijs @ 31 Mei 2008 19:53 schreef:

manager @ 09 Mrt 2008 10:41 schreef:
Hier past een uitspraak van Nitszche: 'Wovon man nicht reden kannm soll man schweigen'.

Volgens mij is deze uitspraak van Wittgenstein, uit zijn Tractatus. Maar ik kan het mis hebben...

Verder een heel interessant topic. Inderdaad kun je zo op iets betrokken zijn dat geschiedenis in je brein realiteit wordt. Persoonlijk heb ik die ervaring ook wel eens. Bijvoorbeeld na het lezen van oorlogsmemoires van een soldaat, waar je enorm op betrokken raakt. Of na een bezoek aan Ieper en omgeving, waar je heel bewust omgaat met het oorlogsverleden en je een voorstelling probeert te maken. Vaak lig ik dan thuis in bed nog te malen en komt de slaap niet, omdat je jezelf als het ware bij de soldaten aan het front waant. Of je de gedachte aan al die vrouwen en kinderen die hun man/vader/zoon moesten missen niet van je af kunt zetten. Ik vind het moeilijk om dit onder woorden te brengen, maar ik denk, Regulus, dat ik je gevoel begrijp.

Dat gevoel is denk ik ook - in elk geval voor mij - het fascinerende aan de Eerste Wereldoorlog. Hoe meer je te weten komt over de verschrikkingen deze oorlog, hoe meer je verbijsterd raakt door het lijden van soldaten en thuisfront. Hoe meer je leest over strategieen e.d., hoe meer je jezelf gaat verplaatsen in de legerleiding. En dat zorgt voor een indrukwekkende vorm van engagement, waardoor je 'emotioneel betrokken raakt' op deze oorlog.

Nahja, het is een heel verhaal geworden. Het waren maar wat gedachtenspinsels die bij me bovenkwamen. Ik hoop niet dat ik jullie ermee vermoeid heb... Neutral

Inderdaad, dat kwam uit de Tractatus Smile

Het is een merkwaardig gegeven dat je gegrepen kan worden door het verleden. Jammer dat waar de wetenschap tot heel veel in staat is, dit soort onderwerpen per definitie naar een niet al te serieuze hoek worden gestuurd.

Gezegden als " l'histoire se repete" zouden dan misschien meer worden dan alleen maar een vage volkswijsheid en onvermoede uitlopers kunnen krijgen.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2008 22:46    Onderwerp: Reageer met quote

Naar aanleiding van een ouder bericht van Manager, en de daarop volgende posts, vind ik het nodig om alsnog wat kanttekeningen bij zijn oberdenkingen te plaatsen:

manager @ 09 Mrt 2008 10:41 schreef:
geert @ 08 Mrt 2008 23:47 schreef:

De mateloze arrogantie van de rationeel-empirische wetenschap die al sinds het prille begin van de 20e eeuw geen enkele fundamentele verandering heeft ondergaan is inderdaad zacht gezegd storend.

Er wordt door hun een wereldbeeld opgebouwd op een zeer beperkte basis: nl alleen díe feiten mogen er in betrokken worden die herhaalbaar, controleerbaar, en onafhankelijk van uitvoerder, plaats of tijd zijn.
De rest wordt a priori buiten beschouwing gelaten, en maakt dus geen onderdeel uit van het wetenschappelijk bouwwerk.

Waarna men vervolgens zegt: 'Ah, paranormale zaken zijn in tegenspraak met onze theorien, dus is het onzin'.

Alles tot de laatste zin is inderdaad, naar mijn mening, wetenschap. En wetenschap is niet altijd even spannend, maar vaak juist door zijn rechtlijnigheid en herhaalbaarheid, vervelend.
De laatste zin zou getuigen van de arrogantie waarop Manager doelt. En dat ben ik met hem eens. Ik vind dit soort zaken dus geen onzin, maar ook niet wetenschappelijk. Want paranormale zaken zijn niet alleen niet herhaalbaar, maar ook niet overdraagbaar. Je kunt een paranormaal verhaal vertellen, en dat kan heel interessant zijn. Maar dat verhaal is alleen waarheid voor degene die de ervaring heeft opgedaan, en hoeft dat niet voor de luisteraar te zijn.

Quote:
En dat is onjuist. Want waren juist dat soort zaken niet uitgesloten als onderwerp van de wetenschappelijke benadering vanwege het herhaalbaarheids etc criterium? Hun eigen filters hebben dit uit hun theorie-vorming gelaten, maar dat betekent niet dat het onmogelijk zou zijn.

Hier past een uitspraak van Nietszche: 'Wovon man nicht reden kann soll man schweigen'.

Hier ben ik het dus met Nietszche oneens. Je hoeft niet je mond te houden over zaken die wetenschappelijk niet bewijsbaar zijn. Je mag alleen niet verwachten dat je toehoorders massaal overtuigd zullen zijn over wat je daar beweert.

Quote:
Zelf ben ik er van overtuigd dat de golf van destructie die begon met wo1, ook een deel van het westeuropese denken heeft weggevaagd. De visie op de materie, inclusief de nieuwste sensationele interpretaties van de kwantum-mechanica, de string-theorien etc berusten nog immer op werk van Einstein dat reeds voor 1910 gepubliceerd was.
Sindsdien is er niets nieuws meer gekomen, en is de europese vrijdenkersgeest steeds meer weggedrukt ten gunste van een amerikaanse uiterst materieel ingestelde nuchterheid. Misschien begrijpelijk, want toen Amerika de Nieuwe Wereld werd, zaten we met zijn allen in het wetenschappelijk wereldbeeld van Newton met zijn uiterst rechtlijnige mechanica. Toen op het europese vasteland andere ideeen begonnen te komen, samengevat onder de term 'Einstein', stond het amerikaanse cultuurgoed daar veel te ver van af.

Dit begrijp ik niet goed. Einstein was een Europeaan. Een Joodse Elzasser. Wil je het nog universeler? Ja, hij werkte in de USA, en die hebben zijn theorieën tot op de huidige dag omarmd, net als de Europeanen. Hoe lang heeft de theorie van Newton het ongewijzigd uitgehouden? Veel langer dan die van Einstein. Die kan dus nog wel een tijdje mee. Ik zie niet in wat het Amerikaanse cultuurgoed hiermee rechtstreeks van doen heeft.

Quote:
En dat is imo nog steeds zo. Ik heb het niet over de amerikaanse wetenschap, maar over de 'identiteit' en zelfbeeld van de amerikaanse cultuur.

Er zijn zóveel inwoners in de USA dat ik niet zou durven spreken van "de Amerikaanse cultuur". Ik ben het met je eens als je stelt dat West-Europa kort na het einde van WO2 zich cultureel meer verwant voelde met de USA dan tegenwoordig.

Quote:
Dus zitten we nu met een amerikaase benadering van het paranormale: het mag best onderwerp van gesprek en speculatie zijn als je er poen mee kan verdienen, sensatie en zo, maar waag het niet om het écht serieus te nemen.

Ik weet niet of dat een typisch Amerikaanse benadering is. Er zijn veel meer religieuze fanaten in dat land dan in Europa, en ook meer clubjes die geloven in UFO's, ontvoeringen door aliens, geheime genootschappen, en noem maar op. Voor nuchterheid moet je imo in Europa zijn, niet in de USA.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
wsegers1

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2008 9:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik verricht al jaren een onderzoek naar de bemanning van het fort Loncin. Al hun dossiers geraadpleegt, foto's gezocht, familieleden ontmoet, onbekende een naam gegeven. Maar nooit heb ik een ervaring gehad zoals inleven op de moment van explosie van het fort of iets dergelijk.
Ik ben ook de mening toegedaan dat er geen hiernamaals. Dit leven is het er daar moet je het mee doen. Dood is dood volgens mij. Misschien daarom dat ik zulke ervaringen niet heb?

Mvg Willem
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2008 9:40    Onderwerp: Reageer met quote

wsegers1 @ 01 Jun 2008 10:00 schreef:
Ik verricht al jaren een onderzoek naar de bemanning van het fort Loncin. Al hun dossiers geraadpleegt, foto's gezocht, familieleden ontmoet, onbekende een naam gegeven. Maar nooit heb ik een ervaring gehad zoals inleven op de moment van explosie van het fort of iets dergelijk.
Ik ben ook de mening toegedaan dat er geen hiernamaals. Dit leven is het er daar moet je het mee doen. Dood is dood volgens mij. Misschien daarom dat ik zulke ervaringen niet heb?

Mvg Willem

Beste Willem,

Ik weet niet of jouw 'levensovertuiging' ervoor zorgt dat je zulke ervaringen nooit hebt. Ik probeer christen te zijn, geloof dus ook niet in reincarnatie in een vorig/ander leven hier op aarde. Ik denk dat het grotendeels ook in je karakter zit. Persoonlijk raak ik best snel ergens 'emotioneel op betrokken', terwijl een ander dat niet heeft en het meer zakelijk kan bekijken.

Ondertussen wil ik niet - zie mijn vorige bijdragen - suggereren dat ik soortgelijke ervaring als Regulus dagelijks heb. Niet in die hevigheid en intensiteit. Maar ik begrijp hem wel: je kan ergens zo op betrokken raken, dat je jezelf beelden gaat vormen en je het als het ware voor je ziet. Je krijgt die beelden niet uit je hoofd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2008 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

Willem,

Als existentialist zal het bij mij wel niet liggen aan mijn geloof vrees ik...

Weet je, ik ben al 26 jaar bezig met Zeebrugge, met hoogtes en laagtes. Maar de periode voor de meet was ik er echter bijzonder intensief mee bezig, ik ging er mee slapen en er mee opstaan. Wellicht heeft dat er wel iets mee te maken.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: