Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Wat lees je nu:
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
A. Depage

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2013 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Na onder ogen zien nu begonnen in het topboek 'Zacht en eervol' van Leo Van Bergen. Het begin is alvast veelbelovend en ik kijk dagelijks uit naar het vervolg!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
louis

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2013 7:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ben nu bezig in "Der Erste Weltkrieg" van Janusz Piekalkiewicz. Het is een boek uit 1988 dat de hele oorlog beschrijft, met veel foto's.

Dit boek is wel interessant voor iemand als ik, die normaliter vooral Engels- en Nederlandstalige boeken leest, omdat het vanuit Duits oogpunt is beschreven. Leuk is dat alle fronten aan de orde komen, niet de gebruikelijke nadruk op het westfront dus.

Het boek beschrijft de strijd per jaar per front (oost, west, Balkan, Italië, zee, lucht, Midden-Oosten en Kolonien). Ik ben pas bij 1915 maar ben nu al op de helft van het boek: opvallend is dat de latere jaren minder pagina's krijgen. 1914 krijgt 175 pagina's, 1915 160, 1916 120, 1917 80 en 1918 60. Wellicht dat dit boek in de laatste jaren dus afgeraffeld wordt, maar vooralsnog valt er helemaal niets over dit boek te klagen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
love4history

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2013 11:20    Onderwerp: Reageer met quote

Tommy van Richard Holmes

Ouder boek maar pas ontdekt. Prachtwerk vind ik het! Had ik het eerder geweten dan had ik het reeds vroeger gekocht. Aanrader! Auteur beschrijft op een toegankelijke manier en toch in detail een heleboel aspecten van het leven van de Britse soldaat tijdens WOI aan het Westfront. Momenteel bezig aan het stuk over de tanks als een van de nieuwigheden waarmee ze leerden omgaan tijdens de oorlogsvoering.
Wist je dat het volgens de Kings Regulations verboden was de snor af te scheren en dat er effectief officieren het leger uitgezet werden omdat ze zich daar niet aan hielden? Dat het altijd Plum en Appel jam (Ticklers) was voor de soldaten en nooit strawberry? Dat de officieren meestal een hele goede band hadden met hun servants en vice versa? Dit en véél véél meer (717 blz) in dit werk. Tweedehands in goede staat te koop op Amazon.uk voor een paar €

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2013 15:04    Onderwerp: Reageer met quote

Tommy is inderdaad een prachtig boek...heb het al enkele jaartjes, moet het dringend eens herlezen...
pascal
love4history

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2013 8:49    Onderwerp: Reageer met quote

Denk dat ik eens ga uitkijken naar zijn ander boek: Redcoat Zelfde principe maar over de Britse soldaat in de 19e eeuw.

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2013 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

A. Depage @ 19 Mei 2013 20:07 schreef:
Na onder ogen zien nu begonnen in het topboek 'Zacht en eervol' van Leo Van Bergen. Het begin is alvast veelbelovend en ik kijk dagelijks uit naar het vervolg!

Na het vluggertje 'ten oorlog' nu begonnen in het dagboek van dokter Lievens van André Gysel.
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2013 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

Kan mijn haar wel uittrekken: via Deslegte online voor 10€ het boek Passendale 1917 kunnen kopen van Lyn Macdonald, een waarlijk koopje weliswaar, maar net een fractie te laat, blijkbaar zat er net nog iemand online te azen ... frustrations
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2013 19:27    Onderwerp: Reageer met quote

A. Depage @ 21 Jun 2013 21:13 schreef:
Kan mijn haar wel uittrekken: via Deslegte online voor 10€ het boek Passendale 1917 kunnen kopen van Lyn Macdonald, een waarlijk koopje weliswaar, maar net een fractie te laat, blijkbaar zat er net nog iemand online te azen ... frustrations

Het boek uiteindelijk toch kunnen bemachtigen Wink

Momenteel opnieuw bezig in de oorlogsdagboeken van L. Barthas nadat ik vlugvlug 'Verdun' van Andriessen heb afgehaspeld Smile
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2013 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

Brugmans. Geschiedenis van den Wereldoorlog 1914-1918

Net aan begonnen, sinds gisteren toen kocht ik het op een boekenmarkt in Kampen. Boek komt uit 1936/1937 (1937 datum dat het boek aan iemand cadeau werd gedaan)
Zeer goede staat en wat ik mooi vind, er word niet in verteld over de opmaak van WO2. Dit is nog echt over De Oorlog en niet Eerste of Groote.
Zeer blij met de aanschaf.

A. Depage

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2013 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Knap boek Eric!

Ik ga een weekje naar de Moezel en in mijn valies zitten 2 boeken:
- de mijnenslag in Vlaanderen van Roger Lampaert
- de kleine vrede in de Grote Oorlog:Kerstmis 1914 aan het Westelijk front van Michael Jurgs
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2013 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

Vind dat boek van Michael Jurgs erg veel in herhalingen vallen, thema's en verhalen herhalen zich. Verder is het prima te lezen.

Die van Roger Lampaert vind ik intressanter om te lezen.

Veel (lees-)plezier bij de Moezel.

A. Depage

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2013 9:17    Onderwerp: Reageer met quote

Zowel dat van Jurgs als van Lampaert tijdens de vakantie uitgelezen. In een rappeke ook dat van Buffetaut (22 april 1915) ook gelezen en nu begonnen aan 1914: dagen van hoop van Macdonald (de eerste van de reeks). Dat zal iets langer in beslag nemen Wink
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2013 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben bezig in Luik, augustus 1914, zoektocht naar een vergeten slag , als 'trein-ochtend-read'.

Zie topic: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=20837
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2013 10:06    Onderwerp: Reageer met quote

Finnbar @ 18 Aug 2013 9:20 schreef:
Ik ben bezig in Luik, augustus 1914, zoektocht naar een vergeten slag , als 'trein-ochtend-read'.

Zie topic: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=20837

Ziet er boeiend uit!
Ach de trein, waar is de tijd dat ik nog wat moest pendelen en ik nog meer tijd had om te lezen (nu raak ik met moeite door mijn kranten heen). "Heerlijk" als een trein vertraging had Evil
En nu op de fiets lezen is ook niet zo handig ... Wink
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2013 19:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ben nu bezig met het boek over Harry Patch, interessant. Mijn interesse gaat altijd wel uit naar verhalen van strijders, van welke zijde dan ook.
Komend weekeinde ga ik aan het boekje "A month at the front, the diary of an unknown soldier" beginnen. Afgelopen week gekocht in Ieper. Ziet er goed verzorgd uit en dat voor maar 56 pagina's.

hsmeets

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2013 14:25    Onderwerp: Reageer met quote

Eergisteren eindelijk begonnen in "De oorlogsdagboeken van Louis Barthas 1914-1918" Tot nu toe pas een paar hoofdstukken gelezen maar nu al moeilijk weg te leggen.

Na "De oorlogsbrieven van unteroffizier Carl Heller" ook weer een zeer indrukwekkend boek.

grts
Hans
A. Depage

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2013 17:01    Onderwerp: Reageer met quote

RampantBunny @ 03 Okt 2013 14:25 schreef:
Eergisteren eindelijk begonnen in "De oorlogsdagboeken van Louis Barthas 1914-1918" Tot nu toe pas een paar hoofdstukken gelezen maar nu al moeilijk weg te leggen.

Na "De oorlogsbrieven van unteroffizier Carl Heller" ook weer een zeer indrukwekkend boek.

grts
Hans

Vond dit een schitterend boek, één van de beste in zijn genre!
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2013 17:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben in 2 boeken tegelijk bezig. Enerzijds De slagvelden van WOI van Peter Barton (voor thuis, want om elke dag 2,6 kg mee te sleuren naar het werk niet zo praktisch), en anderzijds Velden Van weleer van Brants!
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2013 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

A. Depage @ 03 Okt 2013 17:01 schreef:
...

Het is een zeer pakkend boek, en wat een verschil in mentaliteit tussen Heller en Barthas. De combinatie van de twee (Had net het boek van Heller uit voor de tweede keer) is zeer indrukwekkend.
A. Depage

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2013 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

RampantBunny @ 04 Okt 2013 21:24 schreef:
...

Het is een zeer pakkend boek, en wat een verschil in mentaliteit tussen Heller en Barthas. De combinatie van de twee (Had net het boek van Heller uit voor de tweede keer) is zeer indrukwekkend.

In welk opzicht dan? Heb dat van Heller nog niet gelezen. Barthas is natuurlijk vrij pessimistisch en pacifistisch ingesteld. Hij heeft ook weinig lof voor zijn oversten (zowel artsen als militairen).
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2013 23:29    Onderwerp: Reageer met quote

Barthas is heel negatief en ziet hemzelf en zijn mannen vanaf het begin als schapen, ook zie je veel referenties over vluchten en wegrennen en geklaag over zijn officieren.

Heller is daarentegen heel anders, hij gelooft in het begin nog in de oorlog en later rond verdun heeft hij het niet over vluchten, maar slechts over verdragen en afwachten (en in latere slagen ook)..defaitisme tegenover optimisme is misschien het juiste woord. Je hoort hem ook eigenlijk niet over zijn officieren.

Als je Barthas goed vond raad ik je zeker aan Heller te lezen, gek genoeg sluiten ze naadloos op elkaar aan vind ik (beide zijden van de medaille?)

Wellicht krijgen we in de combinatie van de twee boeken een keiharde waarheid te zien over hoe de Fransen en de Duitsers over hun voetvolk dachten, wie zal het zeggen?..

Een ding is voor mij zeker (zonder zweverig te willen klinken) beide boeken passen bij elkaar als een linker en rechter laars

grts
Hans
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2013 10:31    Onderwerp: Reageer met quote

-Enkele handboeken over W8 en "Handboek Photoshop elements 10".
-Herlees "Heule" van Stijn Streuvels en "Van Duitse bocht tot Scapa Flow" van Bas De Groot.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
arneken

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2013 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

Volgende boeken waren de laatste paar maanden mijn partners tijdens het pendelen op de trein:

- Een Vlaamse viking aan het front - Romain Vanlandschoot
- Tot aan de ijzer - Max beauville
- Last Post - Max Arthur
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
A. Depage

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2013 7:40    Onderwerp: Reageer met quote

Intussen ook gestart met "De andere waarheid" over de schuldvraag en de oorzaken van WO I van H. Andriessen.
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2013 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

A. Depage @ 19 Okt 2013 7:40 schreef:
Intussen ook gestart met "De andere waarheid" over de schuldvraag en de oorzaken van WO I van H. Andriessen.

Ik moet zeggen een erg goed gestoffeerd en goed gedocumenteerd boek over een complex politiek-diplomatiek thema waar de publieke opinie weinig of geen kaas van gegeten heeft. Echt wel een aanrader!
Wel jammer van de te vaak opduikende typfouten, maar kom, inhoudelijk zeker top!
Naar boven
Sapper D.

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2013 17:02    Onderwerp: Reageer met quote

Net uit: Henry Williamson's "The Wet Flanders Plain".

Vond het een zeer goede lees maar ik moest wel even wennen aan het 'stijfe' Engels (grammaticaal en syntax) van de jaren '20 zeg!

Vraagje aan Eric: laat me aub weten hoe je die diary vond. Ik vond hem wat duur voor de aantap pagina's maar als jij zegt dat het de moeite waard is. Wie weet?
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2013 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

Sapper D. 't Is een best interessant boekje. Bestaat uit 2 delen eigenlijk. Eerst de vraag over wie het schreef, men komt daar niet uit. Wel een lijst met namen van iemand die het had kunnen zijn na aanleiding van wat hij schreef. En de tweede helft is het dagboek. Gewoon een kort ruw verslag van een soldaat aan en in het front.
Het is klein maar fijn. Voor mezelf wel aanwinst, want ik houd van verhalen van het front, wat de echte soldaat meemaakte.

A. Depage

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2013 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

RampantBunny @ 04 Okt 2013 21:24 schreef:
...

Kan ook gaan vergelijken. Me vandaag dat van Heller ook aangeschaft! Wink
Naar boven
Sjoerd

Woonplaats: Bijna in Fort Vechten (Nieuwe Hollandse Waterlinie)

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2013 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

Net gelezen: ditmaal een tijdschrift.
Der Spiegel Geschichte nr 5. 2013 Der Erste Weltkireg 1914-1918: Als Europa im Inferno versank.

Aardige uitgave van Der Spiegel. Met ondermeer aandacht voor Lettow-Vorbeck, huis Doorn, propaganda en de intrede van Amerika in de oorlog.

A. Depage

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2013 18:11    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals gezegd The Backwash of War van E. la Motte aan het lezen. Dit boek destijds leren kennen via de vele verwijzingen in het boek Zacht en Eervol van Leo Van Bergen.

Maar vandaag voor 40€ mijn pakje met de 10-delige reeks van 14-18 van Schuursma ontvangen! Me happy! Laughing
Naar boven
Annabel

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2013 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Bezig in "Van continentaal conflict naar eerste wereldoorlog"van Anton Kruft.
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2014 8:05    Onderwerp: Reageer met quote

Na 1915 van MacDonald nu wat encyclopedisch begonnen met 14-18, de 10-delige reeks van Schuursma. Uiteraard niet allemaal in 1 keer. Wink

Via de Slegte, Polare heet dat nu zeker, Geschiedenis van den Wereldoorlog 1914-1918 van Brugmans gekocht, ook de 6 delen van Sesam wachten op me. Hoop dat dit een mooie aanvulling mag zijn op de selectie.

Dit dus

Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2014 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

A.Depage. mooi boek is dat. Afgelopen jaar heb ik die ook gekocht. Op een boekenmarkt. Gaaf dat oud-Nederlands en het mooie is, je leest alleen over De Groote Oorlog, aangezien het boek vóór WO2 uit kwam.
Veel plezier ermee.

A. Depage

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2014 7:56    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 08 Jan 2014 14:17 schreef:
A.Depage. mooi boek is dat. Afgelopen jaar heb ik die ook gekocht. Op een boekenmarkt. Gaaf dat oud-Nederlands en het mooie is, je leest alleen over De Groote Oorlog, aangezien het boek vóór WO2 uit kwam.
Veel plezier ermee.

Jup, en dat slechts voor 12€. Die voorkaft alleen al, schitterend!
Wat mag ik verwachten van die Sesam-reeks?
Naar boven
marc v megroot

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2014 8:27    Onderwerp: Reageer met quote

Door de forumquiz.
Ellen LaMotte......backwash of war.

Marc
Fitzroy53

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2014 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

Uitgeleend door een vriend van me: Ooggetuigen uit de Grote Oorlog van Edward Powell

Een Amerikaans reporter in Vlaanderen 1914.
Vlot geschreven en vrij goed.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
A. Depage

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2014 7:39    Onderwerp: Reageer met quote

Voor een prikje aangekocht en nu aan het lezen: De erbarmelijke oorlog van Niall Ferguson.
Naar boven
Sapper D.

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2014 9:47    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Eric '14-'18 @ 16 Nov 2013 18:23"][color=black]Sapper D. 't Is een best interessant boekje. Bestaat uit 2 delen eigenlijk. Eerst de vraag over wie het schreef, men komt daar niet uit. Wel een lijst met namen van iemand die het had kunnen zijn na aanleiding van wat hij schreef. En de tweede helft is het dagboek. Gewoon een kort ruw verslag van een soldaat aan en in het front.
Het is klein maar fijn. Voor mezelf wel aanwinst, want ik houd van verhalen van het front, wat de echte soldaat meemaakte.[/color][/quote]

Ik heb het boek intussen aangeschaft en al uit. Een zeer goede lees, dat is zeker. Dank voor het advies.

Heb net "There's a devil in the drum" uit. Tsjonge, als je het over frontsoldaat verhalen hebt, wordt je in dit boekje wel op jouw wenken bediend. Nog nooit zo veel leesplezier beleefd aan een boek.

Een topaanrader, ook al is dit advies niet aan de meesten besteed op dit forum!
Naar boven
De Swie

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2014 11:59    Onderwerp: Reageer met quote

Aan het lezen : Deel 2 van "Le Jour de deuil de l'armée française" van Jean-Claude Delhez. (nog 50 bladzijden te gaan)
Liggen te wachten : Ceux de 14 van Maurice Genevoix , La Boue des Flandres van Max Deauville, Fussilés pour l'exmple 14-15 van Général André Bach en Houten Kruisen van Roland Dorgelès.
Nu nog tijd vinden....
Wink
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2014 13:28    Onderwerp: Reageer met quote

A.Depage, leuk dat je hem ook gelezen had. Klein maar fijn boekje.

Ben thuis nu bezig in Svejk en Empires of the Dead. De eerste vind ik af en toe flauw en Svejk kan irritant overkomen (ben nog niet in gedeelte dat hij in dienst zit), tweede boek is uniek kijkje achter de andere kant van de oorlog. De graven, de doden en daarin structuur brengen.
Boekje voor in de pauze op mijn werk is. Boy Soldiers van Richard van Emden. Ik mag graag lezen wat veteranen te vertellen hebben.

A. Depage

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2014 13:44    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 18 Feb 2014 13:28 schreef:
A.Depage, leuk dat je hem ook gelezen had. Klein maar fijn boekje.

Ben thuis nu bezig in Svejk en Empires of the Dead. De eerste vind ik af en toe flauw en Svejk kan irritant overkomen (ben nog niet in gedeelte dat hij in dienst zit), tweede boek is uniek kijkje achter de andere kant van de oorlog. De graven, de doden en daarin structuur brengen.
Boekje voor in de pauze op mijn werk is. Boy Soldiers van Richard van Emden. Ik mag graag lezen wat veteranen te vertellen hebben.

Welk boekje bedoel je Eric? Loopgraven in Afrika van Lucas Catherine of dat van Ellen Al Motte of ...?
Naar boven
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2014 14:46    Onderwerp: Reageer met quote

Loopgraven in Afrika heb ik ook recent gelezen. Een openbaring, het was een stukje WO1 waar ik nog niet veel van wist (van de Belgische kant van het verhaal dan)

Nu ben ik bezig in "Antwerpen 1914" van Thomas G. Maes, wederom een stukje WO1 waar ik tot nu toe niet echt veel van wist, ondanks mijn fascinatie voor forten.

Brave Little Belgium is de volgende op de stapel.

Mvg,

Jos
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2014 15:41    Onderwerp: Reageer met quote

Blastmaster1972 @ 18 Feb 2014 14:46 schreef:
Loopgraven in Afrika heb ik ook recent gelezen. Een openbaring, het was een stukje WO1 waar ik nog niet veel van wist (van de Belgische kant van het verhaal dan)

Nu ben ik bezig in "Antwerpen 1914" van Thomas G. Maes, wederom een stukje WO1 waar ik tot nu toe niet echt veel van wist, ondanks mijn fascinatie voor forten.

Brave Little Belgium is de volgende op de stapel.

Mvg,

Jos

Elke keer als ik in de boekhandel kom, pak ik te pas en te onpas 'Brave Little Belgium' vast en elke keer leg ik hem terug (zegt eigenlijk ook al veel...). Jos, ik hou je eraan om me te informeren wat ik ermee moet doen Wink Wink Wink

Loopgraven in Afrika is inderdaad ok, aangevuld met de biografie van Aimé Behaeghe (werkje van Tillo Behaeghe, online te vinden) is het een mooi impressiestukje over Congo/Tanzania tijdens WOI.
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2014 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

Pardon, ik las er te snel over de naam heen, maar ik bedoelde Sapper D. Die had het zelfde gelezen.
Known Unto God

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2014 0:22    Onderwerp: Reageer met quote

Geen zware lectuur, maar als verzamelaar vind ik hem een beetje dubbel.

Voor mij is het toch "een graantje mee willen pikken" van het commerciële,
waarbij het wel een echt suske en wiske verhaal is...

Groeten,

poppy
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2014 6:47    Onderwerp: Reageer met quote

Known Unto God @ 21 Feb 2014 0:22 schreef:
[img]http://data.wpg.be/coversLarge/9789002251085jpg[/img]

Geen zware lectuur, maar als verzamelaar vind ik hem een beetje dubbel.

Voor mij is het toch "een graantje mee willen pikken" van het commerciële,
waarbij het wel een echt suske en wiske verhaal is...

Groeten,

poppy

De oplageverkoop van dit nummer zal idd gevoelig hoger liggen dan de andere nummers, dat is een feit dat vaststaat. Het is een strip die in dezelfde lijn ligt als alle andere nummers. Het valt wel mee, maar het is goed voor 1 keer. Misschien ook omdat ik al jaren geen S&W meer heb gelezen...
Eigenlijk is het een kopie van talloze andere nummers over steeds weer hetzelfde thema: een geliefde, een ronddolend en met wroeging wegterend spook, gebakkelei over de TT-machine, enz... Maar bon, als dit voor kinderen is bedoeld, en dat is het ook, dan is dit een leuke opstap om mss geprikkeld te worden door WOI en dat is toch waar het om draait.

Off the record: ik heb het algemene idee dat het niveau, originaliteit, verhaallijnen van de populaire strips danig achteruit is gegaan. Vroeger waren deze strips nog best te pruimen. Ik verzamel nog steeds alle albums van bvb De Rode Ridder, puur jeugdsentiment, maar alles na pakweg album 100-120 is gedaald en is absoluut niet te vergelijken met voorgaande (het middeleeuwse is vervangen door meer SF, andere tekenaars, slechte verhaallijnen, kortere verhalen, het hoofdpersonage dat na nr 200 een andere persoonlijkheid krijgt, ...) Jammer. Ik heb datzelfde gevoel bij pakweg S&W, Urbanus, ...
Naar boven
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2014 9:36    Onderwerp: Reageer met quote

Wat die Suske en Wiske betreft... ik vind het een uitermate mager verhaaltje.

A. Depage @ 21 Feb 2014 6:47 schreef:
Off the record: ik heb het algemene idee dat het niveau, originaliteit, verhaallijnen van de populaire strips danig achteruit is gegaan. Vroeger waren deze strips nog best te pruimen.

Dat idee heb ik ook.

Gelukkig is er ook nog "de kwaliteitsstrip" zoals "Afspraak in Nieuwpoort" etc...

Mvg,

Jos
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2014 10:41    Onderwerp: Reageer met quote

A.Depage en Blastermaster, discussie over het niveau strips wil ik het best wel een keer houden met jullie. Niveau is echt niet gezakt over de hele linie. Maar als je inderdaad alleen naar de strips kijkt van S&W, FC Kampioenen, etc etc, dan kan ik het me voorstellen.

Maar tegenwoordig is er zoveel meer, ik kom wekelijks in de stripzaak en kom ook op beurzen. Wat ik daar aan kwaliteit tegen kom is ongekend.

en nu weer Back on topic.

A. Depage

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2014 13:01    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 21 Feb 2014 10:41 schreef:
A.Depage en Blastermaster, discussie over het niveau strips wil ik het best wel een keer houden met jullie. Niveau is echt niet gezakt over de hele linie. Maar als je inderdaad alleen naar de strips kijkt van S&W, FC Kampioenen, etc etc, dan kan ik het me voorstellen.

Maar tegenwoordig is er zoveel meer, ik kom wekelijks in de stripzaak en kom ook op beurzen. Wat ik daar aan kwaliteit tegen kom is ongekend.

en nu weer Back on topic.

Toch nog een laatste keer offtopic puh

Ik ben idd op de hoogte dat er véél beters op de markt is. Ik had het nu trouwens over de echt platte commerciële strips en die zijn triestig.

En wat Jos verkondigt doet mijn hart bloeden: Afspraak in Nieuwpoort en S&W vergelijken, dat kan niet, dat zijn zelfs geen appelen en peren meer puke Yvonne blik Wink

Trouwens, het is volop uitkijken naar de nieuwe van Ivan Petrus! Eentje over de val van Antwerpen (zou moeten uitkomen rond september van dit jaar)! poppy
Naar boven
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2014 15:45    Onderwerp: Reageer met quote

A. Depage @ 21 Feb 2014 13:01 schreef:
En wat Jos verkondigt doet mijn hart bloeden: Afspraak in Nieuwpoort en S&W vergelijken, dat kan niet, dat zijn zelfs geen appelen en peren meer puke Yvonne blik Wink

Ik vergelijk helemaal niets. Ik zeg "Gelukkig is er nog"...

Wink

Mvg,

Jos
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25  Volgende
Pagina 23 van 25

Ga naar: