Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De sfeer of meer????

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2005 14:02    Onderwerp: De sfeer of meer???? Reageer met quote

Al ooit es kinderen zien spelen en lachen op de Duitse begraafplaats van Vladslo?? Zeker als ze niet in groep zijn.

ik niet..

De sfeer is er zo sterk, of zou het toch meer zijn?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Peter

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2005 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dit niet meegemaakt op Vladso, hierentegen wel op Hooglede (voor foto's check mijn website--->specials---->Lohmann story.)

Terwijl ik in mijn eentje op deze begraafplaats was om foto's te maken kwam er een klein meisje de begraafplaats op om een over de paden te gaan rennen cq spelen, zonder zich in zijn geheel aan mijn aanwezigheid te storen......Een bizare en rare ervaring.
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2005 14:23    Onderwerp: Reageer met quote

hmmmm ok...

het tegendeel is misschien bewezen, maar vladslo is toch nog anders, grimmiger...
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2005 15:09    Onderwerp: Re: De sfeer of meer???? Reageer met quote

1stLF/SRD schreef:
Al ooit es kinderen zien spelen en lachen op de Duitse begraafplaats van Vladslo?? Zeker als ze niet in groep zijn.

ik niet..

De sfeer is er zo sterk, of zou het toch meer zijn?

Ik bezoek met grote regelmaat Vladslo,
en ik moet zeggen dat ik er nog nooit een groep heb gezien, ik ben er bijna altijd alleen, soms met 2 of 3 andere bezoekers, dus ik kan er jammer genoeg niets over zeggen.
Het viel me juist zo op dat het er altijd zo 'onbezocht' is en ik kom er toch echt vaak genoeg om er een beeld van te vormen.
Langemark daarentegen is altijd vol met groepen en andere bezoekers.

Dat de sfeer op Vladslo anders is kan ik alleen maar beamen.
Dat er verschil zit in sfeer tussen Vladslo en Langemark is zeer zeker een feit.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2005 15:12    Onderwerp: Reageer met quote

1stLF/SRD schreef:
hmmmm ok...

het tegendeel is misschien bewezen, maar vladslo is toch nog anders, grimmiger...

Grappig dat jij het als grimmig ervaart!
Ik ervaar het weer heel anders.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2005 15:14    Onderwerp: Reageer met quote

Peter schreef:
Ik heb dit niet meegemaakt op Vladso, hierentegen wel op Hooglede (voor foto's check mijn website--->specials---->Lohmann story.)

Terwijl ik in mijn eentje op deze begraafplaats was om foto's te maken kwam er een klein meisje de begraafplaats op om een over de paden te gaan rennen cq spelen, zonder zich in zijn geheel aan mijn aanwezigheid te storen......Een bizare en rare ervaring.

Prachtige foto's trouwens, zeker die met die heide, en tot mijn grote schande moet ik bekennen nog nooit op die begraafplaats te zijn geweest.
En dat terwijl ik zo vaak in de regio ben Neutral

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2005 15:15    Onderwerp: Reageer met quote

Maar, Kristof, kun je me uitleggen hoe jij de sfeer ervaart?

Naar boven
Peter

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2005 15:31    Onderwerp: Reageer met quote

Peter schreef:
Prachtige foto's trouwens, zeker die met die heide, en tot mijn grote schande moet ik bekennen nog nooit op die begraafplaats te zijn geweest.En dat terwijl ik zo vaak in de regio ben Neutral

Dit is een van de mooiste begraafplaatsen waar ik ben geweest, mede vanwege de ligging (weg gestopt aan de rand van het dorp) is het niet echt bekend bij veel mensen.
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2005 15:52    Onderwerp: Reageer met quote

Peter schreef:
Peter schreef:
Prachtige foto's trouwens, zeker die met die heide, en tot mijn grote schande moet ik bekennen nog nooit op die begraafplaats te zijn geweest.En dat terwijl ik zo vaak in de regio ben Neutral

Dit is een van de mooiste begraafplaatsen waar ik ben geweest, mede vanwege de ligging (weg gestopt aan de rand van het dorp) is het niet echt bekend bij veel mensen.

bij mij zeker wel...
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2005 15:53    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne schreef:

moeilijk te omschrijven, maar er hangt een sfeer van verslagenheid en verdriet, maar tergelijkertijd een van rust en vrede.

Ik ben er vroeger nog gaan studeren!
Zo rustig is het er.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2005 16:27    Onderwerp: Reageer met quote

Vraagje tussendoor,
ken je 'Mysterie''van Heijster?

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2005 16:35    Onderwerp: Reageer met quote

1stLF/SRD schreef:
Yvonne schreef:

moeilijk te omschrijven, maar er hangt een sfeer van verslagenheid en verdriet, maar tergelijkertijd een van rust en vrede.

Ik ben er vroeger nog gaan studeren!
Zo rustig is het er.

Dat kan ik me voorstellen,
ik kom er heel vaak om me eens even rust te gunnen, na te denken, contempleren.

Ik heb op deze plek nog nooit grimmigheid ervaren,
wel verdriet, verslagenheid, spijt
vooral spijt,
het is ondanks z'n vredige uiitstraling ook bij tijden een 'onrustige'plek.

Naar boven
passchendaele1917

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2005 11:30    Onderwerp: ervaringen..... Reageer met quote

Het was wel op een militaire begraafplaats, maar niet uit de Groote Oorlog.
Maar net voor je die begraafplaats opging had je allerhande achtergrond geluid (een vertrekkend auto, fluitende vogels , pratende mensen)
Eénmaal op de begraafplaats was het muisstil. Vreemd en raar, want er was absoluut geen afscheiding met de parkeerplaats,enkel een laag muurtje.
Misschien eigen aan de plaats en streek, maar toch vreemd.

MG
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2005 10:24    Onderwerp: Reageer met quote

Het blijft inderdaad een vreemd gegeven dat bepaalde plekken heel beladen kunnen zijn.
Begraafplaatsen , rond verdun,
hele gebieden waar niets te horen is,
geen vogeltje niets.
Loop je ene paar 100 meter verder hoor en zie je opeens weer wel allerhande beestjes.
Blijft een vreemde gewaarwording.

In Langemark heb ik nu tot 3x meegemaakt dat ik in de ruimte stond waar die herdenkingsboeken liggen,
tot 3x toe is daar dezelfde meneer , in totaal verschillende maanden, me een pen komen brengen.
De meneer liep niet rond, nee de meneer komt aanrijden,
brengt me de pen, knikt eens vriendelijk en is weer weg.
3x nu... toeval.

Naar boven
ironmarc

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2005 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

dat is wel heel bizar Confused
Ik heb het nog nooit meegemaakt maar ga er volgende keer oeens op letten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Waaslander

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2006 13:26    Onderwerp: Reageer met quote

Hoort hier niet echt bij, maar het zit in dezelfde sfeer.

Ben gisteren in mijn eentje naar Yperen getrokken, en zoals gewoonlijk breng ik dan een bezoekje aan Buttes British New Cemetery in Polygon Wood. Weet niet waarom maar elke keer ik in de buurt ben, moet ik naar daar. Enfin, zal wel gewoon iets persoonlijks en bijzonder subjectief zijn.

Gisteren was het er in elk geval prachtig (sorry voor het woord). Echt waar, het was er zo mooi, zo rustig. Het gras mooi groen en pas afgereden, de planten en bloemen - in alle kleuren - in volle bloei, een zachte, koele bries in de bomen, een heerlijke vroege zomerzon afgewisseld met enkele wolken. Enkele kwetterende vogels en het ruisen van de bladeren. Echt een prachtige omgeving. Even leek het wel of 'juist' was.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2006 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Waasmlander, dat buttes new cemetery ga ik ook steeds heen als ik in de buurt ben...gewoon een prachtige locatie in het bos, en meestal tamelijk rustig omdat het niet zo toeristisch is als bv. Tyne cot...
En als je op de butte zit kan je mooi tot rust komen terwijl je over de graven heen kijkt...
pascal
Kitboy

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2006 11:18    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Vraagje tussendoor,
ken je 'Mysterie''van Heijster
'

Ik wel in ieder geval. Sterker nog, mede door dit boek in aanraking gekomen met Rob van Zanten...

Ik ken de beschreven gevoelens uit deze topic zeker wel. Vooral tijdens mijn eerste bezoek aan Verdun.

Ik woon zelf in Arnhem en werk in Oosterbeek. Oftewel een "beladen" omgeving. Één van mijn beste vrienden heeft jaren op de Tafelberg gewoont. Toentertijd noodhospitaal voor de Engelsen. Mijn viend had nergens last van, maar ik had er geen nacht willen slapen. Ironisch genoeg woonde ik zelf toen in een oud klooster in Arnhem. Was de 9e SS divisie ingekwartierd geweest....

Groet, Nico
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 9:33    Onderwerp: Reageer met quote

Niet alleen begraafplaatsen hebben die sfeer, er is nog een locatie die absoluut sfeer heeft:
Polygon Wood.

Naar boven
geert

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 14:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ik bezocht tot nu toe enkel begraafplaatsen rond Ieper, diksmuide en aan de Somme, en Vladslo grijpt me het meest aan. De kollosale bomen, het treurend echtpaar, de vele herdenkingsplaten.....
Het raakt me steeds weer HEEL diep! En dan kan ik niet begrijpen dat niet-geintreseerden er niet door aangetrokken worden of er achteloos kunnen voorbij rijden.
Naar boven
Reiné

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 16:04    Onderwerp: Reageer met quote

Sta je nog vreemd te kijken van de opmerkingen van al die niet geinteresseerden.........:"wat is er toch zo leuk aan al die begraafplaatsen...., man, je hebt het over iets van bijna honderd jaar gelden, de wereld draait door hoor...., er zijn wel ergere dingen......, waarom vluchten al die gasten toch naar het verleden...., waarom romantiseren jullie die dingen...". Iedereeen hier kent ws. vast wel van dit soort opmerkingen zoals in mijn geval op een verjaardag laatst, ik zal niet de enige zijn. Natuurlijk, ieder zijn hobby/pasie/liefhebberij, maar het is vaak onbekendheid met de periode en de aanloop daartoe. De meesten weten niet eens meer waar en wanneer de oorlog precies plaatsvond. Maar nogmaals: ieder zijn voorkeuren en wie ben ik om daarover te oordelen...... Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
ww_soldier

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

r3slotboom @ 18 Mrt 2007 16:04 schreef:
Sta je nog vreemd te kijken van de opmerkingen van al die niet geinteresseerden.........:"wat is er toch zo leuk aan al die begraafplaatsen...., man, je hebt het over iets van bijna honderd jaar gelden, de wereld draait door hoor....,

Ok de wereld draait door en dat kan je met alle hedendaagse nieuwsberichten soms ook eens letterlijk nemen.
Angelique

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2008 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn kinderen bleven op Vladslo bij de ingang steken, ze speelden daar wat bij de bankjes aan de zijkanten van het gebouw. Zo konden wij ze in het oog houden. Bij andere begraafplaatsen (zoals de new Irish farm) bleven ze in de bus zitten, dan konden ze ons toch zien (en wij hen) Soms ging er 1, of 2 mee. Ik liet de keus aan hen. Voor kinderen van die leeftijd is het gegeven van oorlog (gelukkig maar eigenlijk) nog zo onbekend, dat we ze nu leren respect te hebben voor de graven, maar spelen aan de rand van begraafplaats mag van mij wel. Iets kapot maken, bloemen plukken etc. - dat mag niet.
In de musea waar we geweest zijn namen ze meestal iets mee (om te tekenen, lezen) en hebben we aangepast aan hun leeftijd (2 jongens van 8, meisje van 4) wat informatie laten zien of verteld.

Ik moet trouwens zeggen dat het wel indruk gemaakt heeft, zelfs op de jongste. Vanmiddag was er een docu over WO 2 op tv, waar ze een flard van zag, en ze koppelde het gelijk aan de dode soldaten en was diep onder de indruk.
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2008 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, ik zou ook niet weten hoe je een slachtpartij als WO1 anno 2008 aan kinderen zou moeten uitleggen. Toen mijn kinderen zo ongeveer 8 tot 10 jaar oud waren hebben we ze meegenomen naar het slagveldje van de Lingekopf in de Vogezen. We hebben ze toen verteld hoeveel mensen daar gedood werden, en waarvoor dat "nodig" geacht werd. Ik heb daar achteraf geen spijt van, al had dit niets met mystiek te maken. Integendeel.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Angelique

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2008 22:21    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 03 Aug 2008 23:19 schreef:
We hebben ze toen verteld hoeveel mensen daar gedood werden, en waarvoor dat "nodig" geacht werd. Ik heb daar achteraf geen spijt van, al had dit niets met mystiek te maken. Integendeel.

Op zich niets, ware het niet dat we die oude man daar tegen kwamen...
(wat nu enigszins door dit forum een verklaring heeft) en ja, ik vond wel dat Vladslo veel grimmiger was dan enkele andere begraafplaatsen.
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2008 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

Vladslo heeft inderdaad een aparte sfeer, die ik deels ook op andere Duitse begraafplaatsen ben tegengekomen.
Zoals ik elders al eens heb geschreven komt de sfeer van Vladslo voor een deel voort uit het feit dat er veel bomen zijn geplant, en dat alle graven en stenen niet wit mochten zijn (bepaling van de geallieerden na 1918). Die donkere graven en stenen op een begraafplaats met veel bomen geven een aparte sfeer.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Angelique

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2008 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 03 Aug 2008 23:28 schreef:
Vl
Zoals ik elders al eens heb geschreven komt de sfeer van Vladslo voor een deel voort uit het feit dat er veel bomen zijn geplant, en dat alle graven en stenen niet wit mochten zijn (bepaling van de geallieerden na 1918). Die donkere graven en stenen op een begraafplaats met veel bomen geven een aparte sfeer.

Ja, dat heb ik idd gelezen. Dat was voor ons onbekend. Sowieso dacht ik wel het eea te weten, maar al in de musea kwamen wij dingen tegen die ons verbijsterden, en nu ik hier lees valt mijn mond soms open van verbazing. Jullie hebben met dit forum een schat aan info verzameld,
waarmee je een herinnering levend houdt, en ik moet ook zeggen dat wij al diverse mensen aangeraden hebben om gewoon eens zelf naar de gebieden te gaan waar dit allemaal gespeeld heeft, zo indrukwekkend.
Richard

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2008 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

(...)en stenen niet wit mochten zijn (bepaling van de geallieerden na 1918).

Je moet niet alles geloven dat in Velden van Weleer staat.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2008 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 03 Aug 2008 23:52 schreef:
(...)en stenen niet wit mochten zijn (bepaling van de geallieerden na 1918).

Je moet niet alles geloven dat in Velden van Weleer staat.

Daar heb ik het niet van. Hoe zit het volgens jou werkelijk?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2008 23:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het gevraagd aan Herr Dodenhoeft - ik verzin die naam ook niet - van de Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge e.V. (schrijffouten voorbehouden, want uit het hoofd) en die vertelde mij, op schrift, dat de VDK bewust voor uniform zwart gekozen heeft omdat het zo sober en ingetogen is.
De bepalingen van de geallieerden zouden, als ze bestonden, in het Verdrag van Versailles moeten staan en lees het er maar op na: niets. Keloel dus.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2008 5:57    Onderwerp: Reageer met quote

De sfeer, of hoe je die moet ervaren word ook door gidsen in leven gehouden:

Yvonne @ 01 Aug 2008 21:55 schreef:
Stukje uit een blog dat me opviel:

The guide said he would take us to a German graveyard but, he said with distaste, it is not ike the British graveyards– it is dark and Teutonic and the entrance is like going into a bunker. It is covered with oak trees – the oak it seems, has a Teutonic meaning. Germans don’t come here, he said. There was a note in his voice of hereditary dislike of Germans. They had invaded and occupied his country twice in thirty years. He took us there and the oak trees had grown high, the entrance was indeed like going into a bunker, and it was sombre under the trees, with black crosses, shiny black square slabs engraved with names and surveying thisGermslab with archaic faces four black, stylised human figures. There were poppy wreaths laid, with messages of peace from British schools.

He had called it “Teutonic”, I would have called it “Wagnerian”, or “Expressionist” – an enactment of a calamity and more like the millions dead than the cheerful rows of creamy headstones, who gain momentum by their sheer numbers and the details of names and dates.

Uit "Overwhelmed"
http://rosiebell.typepad.com/rosiebell/2008/07/overwhelmed.html

Uit:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=231053#231053

Naar boven
Angelique

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2008 10:07    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 04 Aug 2008 0:08 schreef:
Idat de VDK bewust voor uniform zwart gekozen heeft omdat het zo sober en ingetogen is.
De bepalingen van de geallieerden zouden, als ze bestonden, in het Verdrag van Versailles moeten staan en lees het er maar op na: niets. Keloel dus.

Het viel ons wel op dat er op de new irish farm een duitse militair begraven lag, met een iets afwijkende kopsteen, maar wel in dezelfde wittint.

Het zoeken op het forum gaat me nog niet zo goed af, er staat zoveel op, vast ook wel iets daarover...
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2008 12:08    Onderwerp: Reageer met quote

Het valt ook op dat graven van Joodse Duitsers op begraafplaatsen wel van lichte steen gemaakt zijn.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Robert

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Het viel ons wel op dat er op de new irish farm een duitse militair begraven lag, met een iets afwijkende kopsteen, maar wel in dezelfde wittint.

De Duitse graven op Commonwealthbegraafplaatsen onderscheiden zich inderdaad van de Britse. De vroegere grafstenen hadden een vlakke bovenkant, ze zijn iets dikker en iets minder breed dat de stenen van de Britten.
De nieuwe modellen (soms worden grafstenen vervangen) hebben een driehoekige bovenkant i.p.v. een platte bovenkant. De dikte en de breedte is niet veranderd.

Quote:
Het valt ook op dat graven van Joodse Duitsers op begraafplaatsen wel van lichte steen gemaakt zijn.

Op de Duitse militaire begraafplaats van Langemark is dat alvast niet het geval. Ik weet niet hoe het zit op andere Duitse begraafplaatsen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008 18:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ken niet alle Duitse begraafplaatsen. Dit is een Duits-Joods graf bij de Lingekopf, en ik ken meer voorbeelden:

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

Is het niet zo dat de stenen op langemark platliggen, en dat er voor de katolieken een kruisje naast de naam staat en voor de joden een davidsster?
pascal
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad in Langemark een nogal afwijkende begraafplaats. Mogelijk zijn er andere die zo zijn ingericht, maar veel zullen het niet zijn.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
malley

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2008 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

een van onze touringcar chauffeurs gaat elk jaar met een groep mensen naar Auswitz. En elk jaar verteld hij (omdat we het er wel eens over hebben over sferen op cemeteries) verteld hij me dat er zo'n akelige sfeer in dat kamp hangt.
Geen rondhuppelende konijnen en geen vogels die fluiten terwijl hij als hij een eid van het kamp verwijderd is er weer van alles gaande id in het dagelijkse gebeuren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2008 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Het kan persoonlijk zijn, maar ik bezocht Autschwitz-Birkenau zo'n twintig jaar geleden, en hoewel ik me heel goed bewust was van de verschrikkingen die daar tusen 1942 en 1945 gebeurden viel het me juist op dat daar gewoon vrolijk kwinkelerende vogels te horen waren. En ook zag ik daar gewoon rondhuppelend wild. Juist dat vond ik bijzonder. ik had een veel deprimerender sfeer verwacht.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: