Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Hooge Crater Museum
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vetje

BerichtGeplaatst: 28 Aug 2008 18:18    Onderwerp: Reageer met quote

patrick @ 28 Aug 2008 19:14 schreef:
Museum leuk voor eenmalig... Het zoveelste kroegmuseum in de salient maar dan met wat minder roest.

Kroegmuseum precies Rolling Eyes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 28 Aug 2008 18:27    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 28 Aug 2008 18:59 schreef:
Ja, sniper, en wat gaat er dan inkomen? Een restaurant, of 1 of andere winkel.?..? Hier bij ons hebben we ook zo een restaurant in een eeuwenoude kapel, en een klerewinkel in nog een andere kapel...en ik moet zeggen : het trekt op niets; gelukkig is de buitenzijde geklasseerd, en is daar niets aan veranderd, maar binnenin is het volledig modern ingericht...bah...
pascal

Op zich zelf, ik vind dat dit minder belangrijker is dan het staat. Zoals ik eerder heb gezegt, als het mooi gerenoveerd blijft, is het goed. Maar een winkel "op t' gat van Pluto" zoals wij altijd zeggen (Verlaten hoek van een bepaalde dorp), dat zie ik ook niet snel gebeuren. Als het kapelletje in prima staat blijft, is dit al zeker voldoende van me. Want kapelletjes en kerken, ik zie ze graag.....ook al bezoek ik ze niet. Smile

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
patrick

BerichtGeplaatst: 28 Aug 2008 18:33    Onderwerp: Reageer met quote

Weet iemand eigenlijk wat er tijdens ww1 op die plaats heeft gestaan of wat er in het kappelletje stond?

cooee
patrick
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 28 Aug 2008 18:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet dat er daar ergens Dug outs bevonden in de heuvel maar wat precies daar eerder stond waar het kapelletje nu staat, weet ik niet. Stond kasteel t'Hooghe daar niet op die plaats of stond hij verderop richting Bellewaerde?

Dit zou die Dugouts moeten zijn

FHSW Wikia
Naar boven
Nessa

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2008 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Even vermelden dat het museum nieuwe eigenaars heeft!
(Voor het geval jullie nog niet op de hoogte moesten zijn)

Ben vandaag op bezoek geweest en de eigenares wist me te vertellen dat vanaf volgend jaar het museum zal overgenomen worden door jonge(re) mensen. Alles blijft...
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2008 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is prachtig nieuws, het is toch wel een van mijn favoriete museums van de Westhoek, en er staat natuurlijk een prachtige verzameling.

Very Happy Smile Laughing Very Happy Smile Laughing Very Happy Smile Laughing Very Happy Smile Laughing Very Happy Smile Laughing Very Happy Smile Laughing Very Happy Smile Laughing Very Happy Smile Laughing Very Happy Smile Laughing Very Happy Smile Laughing Very Happy Smile Laughing

Weet iemand of de verzameling helemaal compleet is gebleven, ik heb eens gehoord dat delen van de verzameling inbruikleen waren of eigendom van anderen ???

http://www.ahwk.fr
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2008 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

Geweldig nieuws Nessa!
Ik ben benieuwd!!
Naar boven
Ludo

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2008 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk om te horen dat dit museum, dat toch wel de moeite is om eens te bezoeken, niet verloren gaat. Ik ga er zeker nog terug.
Naar boven
KHUKRI

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2008 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

Goed nieuws !

ps: Regulus schreef ivm Johan (van de Dreve) :"Kan dat alleen maar beamen, goed boek, goeie kennis van materie, heb ook al een paar keer blijven hangen"

In het boek of in de Dreve Regulus.... ???

Grtz,
Naar boven
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2008 14:38    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is heel goed nieuws!!! Very Happy helmpompom
Fijn dat je het ons hebt laten weten Nessa!! Echt een opluchting te weten dat die mooie museum blijft!

Greetz, Margreet Cool
geluveld

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2008 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

dr staat een héél interessant artikel hierover in het Wekelijks Nieuws van deze week.
Heb jammer genoeg geen scanner, dus kan het niet plaatsen...

Maar een korte samenvatting:

Ze hebben van het museum in Ieper het lef gehad om te gaan vragen of ze Roger zijn verzameling niet gratis mochten hebben...
Antwoord van Roger: ik steek het nog liever onder een schrootpers dan het te schenken aan gelijk welk ander museum...
Volgens Roger blijft het museum grotendeels hetzelfde, uitgenomen de Britse ambulance, die neemt hij mee als souvenir.

Zelfde artikel, enkele woorden van Jacques Schier (eigenaar Hill62 museum):
alle andere musea buiten mezelf zijn er enkel maar om er geld uit te slaan,
alleen ik doe het uit de liefhebberij van de hobby...

Verzin bij die laatste alinea maar elk een eigen antwoord... Het mijne is als volgt:

hoe iemand zo kan liegen zonder een spier te verrekken, is mij een raadsel...
Adler

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2008 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Vorige week nog in beide musea geweest. Hooge Craeter is een goed en interessant museum en Hill 62 is gewoon geldklopperij! Waarschijnlijk is de hobby van jacques het verzamelen van € 7,50 per bezoekend persoon. Voor de rest was het toch maar een grote berg schroot dat daar lag. De loopgraven naast het museum zagen er ook maar zus en zo uit...
Besluit: ik ben zeer blij dat Hooge Craeter blijft!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Nessa

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2008 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

De eigenaar van Hill 62 is volgens mij ook alleen maar geïnteresseerd in geld...
Ben gisteren naar beide musea geweest om te zien welke het beste was om met mijn leerlingen van het 2e leerjaar te bezoeken.

In de hooge crater werd ik met open armen ontvangen en mocht ik zelfs gratis een kijkje nemen of ik het al dan niet interessant vond voor mijn gastjes!
In hill 62 deed de eigenaar niet eens de moeite om wat uitleg te geven.
Het was zelfs teveel gevraagd om van zijn stoel te komen! Het enige dat ik mocht horen was dat hij veel volk over de vloer kreeg, en dat het 4 euro kostte per kind. Kreeg ook nog zijn kaartje mee met openingsuren.
Maar op mijn vragen ivm de collecties (kwestie van me toch wat voor te bereiden) die er aanwezig waren kreeg ik niets van antwoord!

Mijn besluit stond heel vlug vast: Hooge Crater bezoeken met mijn gastjes en desnoods op andere locatie naar loopgraven gaan kijken...
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2008 22:18    Onderwerp: Reageer met quote

En dan kun je tenminste echte loopgraven bekijken...
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2008 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

Het is niet verkeerd interesse in geld te hebben, maar een goede middenweg is mogelijk. Dat hebben Roger en Rosita van het Hooghe Crater Museum jarenlang laten zien. Die zaten er ook niet om vliegen te vangen, maar wisten het te combineren met een dosis hartelijkheid en gastvrijheid. Bovendien hoefden ze niet het onderste uit de kan te hebben.

Ik wens hun opvolgers hetzelfde wat ik het echtpaar DeSmul toewens!
Naar boven
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2008 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

Santuary Wood is gewoonweg een schande !

- Valse loopgraven uitgegraven door localen.
- Collectie om bij te treuren, gaat aan de kl... door wanbeheer !
- Een mengeling van 14/18 - 40/45 - jacht en visvangst ... kortom samengesmeten materiaal ... curiosa da wel ... maar soms moeilijk te identificeren onder een een laag stof en roest van jaren er niet naar om kijken.
- antipathieke eigenaar ! Mister Money !
- enz. enz. enz.

Heeft er hier iemand een redelijke uitleg waarom men nog de moeite doet om die man zijn 7,5 euro te gunnen ?
Toch niet voor die enkele pinhelmen onder het stof en die uitgegraven loopgraven ?

Ga GRATIS naar Boezinge en bezoek Roger De Smul en wa historische plaatsen en ik denk dat je een mmoie uitstap hebt !
Sold. David Camille °Elverdinghe 15.11.1898 - C.I.Ax + 16.05.1918
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2008 17:16    Onderwerp: Reageer met quote

MMP17 !!! ^^
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2008 9:53    Onderwerp: Reageer met quote

vetje @ 07 Nov 2008 17:16 schreef:
MMP17 !!! ^^

Leg eens uit Vetje ?

Heeft het MMP17, het over genomen ?

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2008 9:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat hij bedoelt dat MMP en IFF achter het net visten Smile

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2008 17:30    Onderwerp: Reageer met quote

'Toeristen zien liefst voorwerpen uit de grond'
Roger De Smul (65) verzamelde indrukwekkende collectie voor museum Hooge Crater

ZILLEBEKE - 'Mijn interesse voor WO I is een echte passie', zegt Roger De Smul (65). Vele duizenden toeristen bezochten de voorbije vijftien jaar zijn museum Hooge Crater. Sinds kort zijn zowel de collectie van Roger als de gebouwen verkocht. Vanaf 1januari 2009 nemen Nick en Ilse Benoot het museum over. 'Al zal ik nog regelmatig een handje komen helpen', stelt Roger.
Naast de alom bekende musea zoals In Flanders Fields, het Memorial Museum Passchendaele 1917 of de IJzertoren telt het toeristische aanbod omtrent de Eerste Wereldoorlog ook enkele private initiatieven. Het Museum Hooge Crater in Zillebeke is daar één van. In 1993 vormde Roger De Smul de kapel van het kasteel en de vroegere wijkschool om tot een museum met cafetaria. Een deel van het tentoongestelde materiaal kreeg Roger van zijn grootvader, die net na de oorlog al allerlei zaken bijhield. 'Zelf zoek ik al van mijn twaalfde naar interessante voorwerpen uit de oorlog. Het eerste wat ik bijhield, waren loden bolletjes. De velden lagen er vol van', herinnert hij zich. In de Hooge Crater wordt ook de collectie van Philippe Oosterlinck tentoongesteld.

Het verzamelen van oorlogsmateriaal uit WO I is voor Roger De Smul een echte passie. 'Mijn hele leven heb ik vergaard. Ik zou blijven kopen tot ik erbij doodval, maar van mijn vrouw mag ik niet meer', lacht hij. Als geboren en getogen Ieperling vindt Roger de interesse voor het verleden van zijn streek vanzelfsprekend. 'Ik ben geboren in hotel Regina op de Markt. Op de toren van het hotel stond er tijdens de Tweede Wereldoorlog een zender van de Britten. De Duitsers hebben die nooit ontdekt. Ik herinner mij nog dat Britse soldaten in burgerkleren op onze trap enkele Duitsers kruisten. Gelukkig hadden de Duitsers dat niet door, anders had ik hier wellicht niet gestaan', vertelt hij.

Pas op zijn vijftigste besliste Roger De Smul om zijn collectie open te stellen voor het publiek. 'Als er iets is dat ik mij beklaag, dan is het dat ik er niet veel eerder mee begonnen ben. Het publiek is oprecht geboeid. Ik heb veel felicitaties gekregen van bezoekers. Elk jaar kwamen er meer mensen langs. Als ik eind dit jaar mijn museum overlaat, dan zal ik de gastenboeken zeker meenemen. De reacties zijn hartverwarmend.'

Omdat Roger en zijn vrouw inmiddels de pensioenleeftijd bereikt hebben en hun drie zonen geen interesse hebben om het museum verder te zetten, heeft het echtpaar zowel de gebouwen als de verzameling verkocht. Vanaf 1januari 2009 zullen Nick en Ilse Benoot het museum en de bijhorende cafetaria van de Hooge Crater uitbaten.

Naast de gastenboeken heeft Roger nog één voorwerp uit zijn collectie voor zichzelf gehouden. 'Twee jaar geleden kocht ik in Engeland een ambulance uit 1916. Dat is mijn mooiste stuk. De wagen, een Ford T, rijdt nog altijd. Meer dan 30kilometer per uur haal je niet. Toch zou ik graag nog eens een toertje maken met mijn ambulance. Al zal het nog een heel gedoe zijn om die auto weer uit het museum te krijgen', vermoedt hij.

Aan de meeste voorwerpen uit het Museum Hooge Crater hangt een heel verhaal vast. Roger kreeg ze van bezoekers, kocht ze op rommelmarkten of in het buitenland. 'Als je iets zoekt, dan vind je het niet. Vaak stuit je heel toevallig op de mooiste voorwerpen. Het meest zeldzame stuk in mijn collectie is een helm voor in de loopgrachten, die gebruikt wordt bij brand. Ze is aangesloten op een blaasbalg.'

Volgens Roger houden de toeristen het meest van authentieke voorwerpen. 'Het In Flanders Fields Museum, met al die knoppen en machientjes, dat is goed voor de jeugd. Maar de oprecht geïnteresseerde Britten zien het liefst de dingen die uit de grond komen. Ook de levensgrote taferelen die het leven tijdens de Eerste Wereldoorlog zo natuurgetrouw mogelijk weergegeven, krijgen veel bijval.' Over de relatie met de stad Ieper is Roger niet erg te spreken. 'In die vijftien jaar hebben ze geen enkele bezoeker naar mij doorgestuurd. Pas toen ze hoorden dat ik ermee ophield, kregen ze interesse voor mijn collectie. Ik had nog liever alles laten vernietigen dan mijn collectie aan hen te verkopen. Bij de jonge mensen die de Hooge Crater overnemen, is mijn verzameling in goede handen. Ik zal hier zonder pijn in het hart vertrekken, al ben ik van plan om nog regelmatig een handje te komen helpen', besluit hij.

www.hoogecrater.com

© http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=UV22NCRM&PostCode=8900

Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2008 17:43    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is een mooi interview met een man die met passie heeft verzamelt en dit met anderen vele jaren heeft gedeeld, ik hoop dat we nog vele jaren de pracht collectie van Roger kunnen aanschouwen onder toeziend oog van de nieuwe eigenaren.

Smile Smile Smile Smile

Naar boven
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2008 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
'Twee jaar geleden kocht ik in Engeland een ambulance uit 1916. Dat is mijn mooiste stuk. De wagen, een Ford T, rijdt nog altijd. Meer dan 30kilometer per uur haal je niet. Toch zou ik graag nog eens een toertje maken met mijn ambulance. Al zal het nog een heel gedoe zijn om die auto weer uit het museum te krijgen', vermoedt hij.

Dit is wel een dichterlijk VRIJHEID van Roger want zo is NIET GEGAAN !!!
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2008 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

Vooruit met de geit, hoe is het dan wèl gegaan?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
taucher

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2008 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

Driewerf hoera voor dit nieuws!!
Naar boven
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2008 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Op een dag was ik te Ieper aan het kuieren toen ik plots een Ford T zag staan met een bestuurder in overall (blauwe). Nieuwsgierig ging ik kijken net als enkele andere mensen.
De betuurder wou iemand van Stad Ieper spreken, want hij had iets bijzonder voor hen.
Ik verwees hem naar de toeristische dienst in de Lakenhallen.
Iemand van de toeristische dienst kwam mee met de bestuurder, waar ik ondertussen wat aan het praten was met zijn echtgenote. Ze legde me uit deat John een foto wou van zijn ambulance 'in front of the cloth hall', want hij had een gelijkaardig fot mee daterend uit WO1. Hij wou dan de ambulance 'schenken' aan Stad Ieper.

De beambte, wees zijn voorstel beleefd af !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Er konden GEEN foto's genomen worden op het verkeersvrije plaatsje !

John was boos, misnoegd, maar dan op zijn Engelse ... verontwaardigd ... en overigens terecht ... zo'n geschenk afwijzen !!!

Als inwoner van Zillebeke ging ik 'veel' bij Roger langs en opteerde om de ambulance in de Westhoek te laten bij Roger.
We reden, hij met zijn vehicle en ik met mijn visa naar Hooge Crater.
Het was echter een maandag en ik vergat dat hij gesloten was.
Hij vond de aanblik (zonder uitbreiding toen nog) bijzonder leuk.
Ik nam alle gegevens van John Harris op en beloofde contact te onderhouden.

Toen ik Roger vertelde wat was gebeurd, geloofde hij me NIET.

Slechts toen ik een brief met een foto bij hem binnenbracht, geloofde hij me.

Ik legde alle contacten tussen 'Hooge Crater' en Roger De Smul.

Uiteindelijk kreeg hij de ambulance in bruikleen, voor de kost van overbrengen als symbolische daad. het contact werd om de 3 jaar her nieuwd en er was mogelijklheid om die aan te schaffen voor een vriendschappelijke prijs.
Het hokje werd in elkaar getimmerd door Roger, met het gekende resultaat.

Toen John in Ieper kwma stelde hij me voor om te rijden met het vehicle, want het moest zelfs op een speciale manier gestart worden die hij me toonde, anders kon het zijn dat je jezelf ging overrijden. Ik hoop dan ook voor Roger als hij dit wil doen, dat hij een belt, want anders ....
Ik zag dit niet zitten en plaatste me dan maar naast John.
We namen diverse foto's van de rit, onder de Menenpoort en jawel .. op de strook wa je iet mag parkeren 'In front of te Cloth Hall'. John lachte in zijn vuistje !!!

We sleurden met enkele de Ford t binnen bij De smul.
Alain van De BB van een beetje verder op de Menin Road, Jan Verdoodt, ikzelf en iets later kwam Kristof Blieck er nog bij omdat ik hem had opgebeld om dit hem te melden zodat hij dit van dicht kon meemaken.
We vergaten echter dat er nog wat geschenken in de koffer lagen van John voor Roger en mij, en die liggen er nog steeds in, want we konden er niet meer bij. Het zou gaan over ander 14-18 materiaal !
Die zullen ook wel hun plaatsje ergens krijgen !!!!

Het contract die werd opgemaakt, ondertekende ikzelf (als getuige), John Harris en Roger de Smul en een origineel heb ik nog steeds in mijn bezit !

Dit is het volledige verhaal achter de Ford T !

Later zijn ze tot een overeenkomst gekomen betreffende definitieve verwerving!

Smile
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2008 18:49    Onderwerp: Reageer met quote

Kijkaan, mooi verhaal!

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2008 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

Die foto's zwerven hier wel ergens rond om te staven als je wilt ! Cool
Naar boven
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2008 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

Tuurlijk hebben we interesse !
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2008 0:20    Onderwerp: Reageer met quote

Eerst vinden en dan scannen, daar kan je van op aan !

Groeten !
Naar boven
Ieperiet

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2008 0:51    Onderwerp: Reageer met quote

Vansteenkiste @ 09 Nov 2008 17:36 schreef:
Quote:
'Twee jaar geleden kocht ik in Engeland een ambulance uit 1916. Dat is mijn mooiste stuk. De wagen, een Ford T, rijdt nog altijd. Meer dan 30kilometer per uur haal je niet. Toch zou ik graag nog eens een toertje maken met mijn ambulance. Al zal het nog een heel gedoe zijn om die auto weer uit het museum te krijgen', vermoedt hij.

Dit is wel een dichterlijk VRIJHEID van Roger want zo is NIET GEGAAN !!!

Confused Confused Rolling Eyes Rolling Eyes

Per ignem vincimus.

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2008 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.rnews.be/nl/regio/wvl-8900/geen-wapenstilstand-in-oorlogsmusea/Article-1184683226347-1194470289349.html
Richard

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2008 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
De andere uitbaters doen het puur uit winstbejag”, reageert Jacques Schier van Hill 62. Een ontluisterend verhaal uit de – nou, ja – vredesstad.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2008 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

Die quotes zijn hier ergens volledig uit hun verband gehaald...ze komen uit een artikel uit de zondagskrant van het nieuwsblad; daarin beschrijft de auteur zijn ervaringen met de musea in de streek, onder andere hill 62 en hooge crater...de auteur vindt hill 62 maar een zooitje, en dat voor de prijs van 7.50 euro, en vindt hooge crater een veel mooier opgezet museum, voor een veel lagere prijs, en dan na deze uitleg quote hij een beetje ironisch jacques schier met een uitspraak ' de anderen doen het allemaal uit winstbejag"...
pascal
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2009 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

De nieuwe eigenaars van het museum hebben een gezicht !

Als je ze in levende lijve even wil zien....

dan kan je deze foto even bekijken ! Evil

http://www.hoogecrater.com/Webpaginas/nederlands%20startpagina.htm
vetje

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2009 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

Van waar ken ik die? Neutral Iemand?
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2009 12:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben erg benieuwd.

Ik denk dat ik binnen kort maar weer eens een kijkje ga nemen, ik ben ook wel nieuwschierig wat er van de collectie over is gebleven. Na al die berichten dat er een deel van de collectie eigendom van andere verzamelaars is en waarschijnlijk weg gehaal zou worden.

Maar toch fijn dat deze bijzonder plek nog steeds open is.
(Van af 1 Februari weer open ) Smile Smile Smile

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2009 8:40    Onderwerp: Reageer met quote

Nieuwe start voor Hooge Crater Museum
Ieper
Jonge uitbaters mikken op zeer lokale oorlogsgeschiedenis

IEPER - Rechttegenover de Hooge Crater Cemetery, op de baan Ieper-Menen, op een boogscheut van Bellewaerde Park, ligt het Hooge Crater Museum. Sinds kort zijn er nieuwe uitbaters: Niek Benoot en Ilse Watteyne.
Oprichter Roger Desmul, die de voormalige kapel kocht en er in 1994 zijn WOI-museum opende, is er kort geleden mee gestopt. Niek en Ilse, die Roger al lange tijd kennen, hebben zijn uitgebreide collectie aangekocht.

Niek (25) werd als kind al geconfronteerd met de Eerste Wereldoorlog: 'Ik ben van Boezinge en ging als klein knaapje van 7 al helpen bij de landbouwers. We vonden er allerlei oorlogstuig in de grond, zoals kogels, obussen, bajonetten, revolvers... Dat wekte mijn interesse. Dan begin je wat te lezen over de oorlog en je bent verkocht. Toen Roger en Rosita besloten om ermee te stoppen, hebben wij niet lang getwijfeld.'

De krater waarnaar het museum werd genoemd, is op 19 juli 1915 ontstaan, toen Britse troepen een lading springstof onder de Duitse stellingen van de sector het Hooge tot ontploffing brachten. 'Het Hooge was een zeer strategische plaats, omdat je vanop deze hoogte een onbelemmerd uitzicht hebt op Ieper. We willen het museum dan ook verder uitbouwen en nog meer gaan toespitsen op het Hooge. Zo werden hier bijvoorbeeld de eerste vlammenwerpers ooit gebruikt.'

Een privé-museum runnen naast kanjers als het In Flanders Fields Museum en het Memorial Museum Passchendaele 1917, die met overheidssteun werken, is geen sinecure. Maar daarvoor hebben Niek en Ilse hun eigen specifieke invalshoek. 'Enerzijds tonen we een hele ruime collectie wapens, uniformen en andere zaken uit WOI en spitsen we ons toe op de zeer lokale oorlogsgeschiedenis. Anderzijds combineren we dit met een themacafé, waar men iets kan eten en drinken', aldus Benoot.

Deze combinatie ligt vooral goed bij buitenlandse toeristencars. Het Hooge Crater Museum krijgt heel wat Britten, Canadezen, Australiërs en Nieuw-Zeelanders over de vloer, naast verzamelaars en liefhebbers van WOI-materiaal.

Hooge Crater Museum, Meenseweg 467 in Zillebeke, tel. 057-46.84.46. www.hoogecrater.com.

© http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=JC283PV9&PostCode=8900

Naar boven
marc v megroot

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2009 16:20    Onderwerp: Reageer met quote

Hopelijk tot binnenkort.
Ik mag hopen dat ze op tweede paasdag open zijn. Dan gaan we een dag naar de Westhoek. Wou hier toch al eens binnenlopen.

marc
Karijn

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2011 11:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb donderdag het museum bezocht. Vond het echt prachtig.
Wat een mooie verzameling daar binnen, zeer de moeite waard!!
Echt enorm van genoten.

Nog een leuk souvenier gekocht, een mooie lepel, opgegraven daar vlakbij in het bos.

Kan iemand mij vertellen hoe dat bos heet?
Mij werd verteld Brainwain Wood??
Ik ken het niet, mogelijk heb ik het verkeerd onthouden (zal wel Rolling Eyes ).

groet Karijn
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2011 13:37    Onderwerp: Reageer met quote

Bellewaerde Wood? Railway Wood?

FHSW Wikia
Naar boven
Karijn

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2011 13:48    Onderwerp: Reageer met quote

Snaaip @ 12 Nov 2011 13:37 schreef:

Hoi,

Ik denk dat het railway wood was Smile
Wat is daar precies gebeurd weet je dat?

bedankt nog.

dag Karijn
Naar boven
CJurgen

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2011 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Karijn @ 12 Nov 2011 13:48 schreef:
Snaaip @ 12 Nov 2011 13:37 schreef:

Hoi,

Ik denk dat het railway wood was :)
Wat is daar precies gebeurd weet je dat?

bedankt nog.

dag Karijn

info : zie http://www.bellewaarde1915.co.uk/[/url]
Naar boven
Karijn

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2011 11:36    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt, zal eens op mijn gemak kijken.

groeten Karijn
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: