Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

[Monument] België - Poelkapelle - Adjudant Dresse

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2007 12:20    Onderwerp: [Monument] België - Poelkapelle - Adjudant Dresse Reageer met quote

Dit monument verdient hier zeker zijn plaats; daarom heb ik één en ander gekopieerd uit Vetje zijn reisverslag "Westrozebeke - Poelkapelle
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=182815#182815

vetje @ 06 Sep 2007 16:09 schreef:
Vandaag toertje met de fiets gedaan door mijn dorpje, namelijk Westrozebeke. Ook het het "Poelcapelle Britsh Cemetery" in Poelkapelle meegenomen. Veel plezier met de foto's.

Het monument verkeerd jammerlijk in een slechte staat.

Laatst aangepast door Kleine Vuurkruiser op 29 Dec 2007 10:43, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2007 12:20    Onderwerp: Reageer met quote

ELYSIUM @ 24 Dec 2007 9:27 schreef:
Gelezen in het Weekblad “Het Wekelijks Nieuws”, vrijdag 21 december 2007 :

Gemeenteraad:
Aan de Poperingestraat staat een Bretoens calvariekruis, ter nagedachtenis van adjudant Charles Dresse. Het monument is een hoge zuil met een kruis met Christus en langs weerszijden Maria en Johannes. Het gemeentebestuur wenst het kruis te restaureren en te verplaatsen in samenwerking met het VTI van Ieper. Maar dat zal niet zomaar lukken. In het verhaal spelen drie actoren: de boer die de omliggende gronden bewerkt en last heeft om met de tractor langs het monument te rijden, grondeigenaar Dresse en de gemeente. De gemeente wil niet opdraaien voor de kosten van de verplaatsing.

Mag of kan een oorlogsmonument zo maar verplaatst worden zonder dat er maatschappelijke belangen in het spel zijn?

Volgens het krantartikel schijnt de reden te zijn dat de boer - waarschijnlijk in tegenstrijd met vroeger- plots last schijnt te krijgen van het monument. Dit is dus duidelijk wel te zien op de foto's van "vetje". Confused

Hoe kan dat nu ?
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2007 12:21    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus 1 @ 24 Dec 2007 10:25 schreef:
Ik denk dat het wel een stuk eenvoudiger ligt, die landbouwer wil vermoedelijk het monument weg, heeft hij een paar vierkante meter extra grond.

Er zitten tussen de landbouwers, net zoals tussen de rest van de bevolking, mensen die geen respect hebben voor een ander, geen respect voor ons erfgoed, en die erger zijn dan de grootste gierigaard. Want dit is er vermoedelijk zo eentje die denkt dat hij stinkend rijk gaat worden van die paar vierkante meter extra, laat staan als je dan ook nog eens een meter van dat monument moet weg blijven om te ploegen.

Of er kan meer achter zitten...

Sommige gemeenten willen van de last van hun monumenten af, en zeker die van WO I, want die zijn nog geen honderd jaar oud, een goed excuus, en als ze dan eerst 'toevallig' kapot gereden worden, is het meteen een goede reden om ze af te breken of ze te verplaatsen en veel kleiner te maken onder het excuus dat het meeste kapot was.

Als ik het verhaal op het eerste zicht lees, dan is er precies sprake van onwil, nochtans het is simpel op te lossen, als de gemeente niet wil opdraaien voor de kosten van een verplaatsing, het kan veel eenvoudiger en goedkoper opgelost worden met de koop of het huren van een meter extra grond rond het monument...

Ik krijg echt de indruk dat de gemeente liever het monument kwijt dan rijk is, tenzij men mij hier van het tegendeel kan overtuigen.
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

JVB @ 24 Dec 2007 10:59 schreef:
Hallo,

zou ik mogen vragen dit onderwerp met de nodige omzichtigheid te behandelen.
Niet alles wat je in de kranten leest is correct.
Met gissen wordt er veel gemist.
Ik wil daarmee niet zeggen dat jullie gegis verkeerd zou zijn, ik wil me daar nog niet over uitspreken, maar het zou beter zijn eerst beter geďnformeerd te zijn hoe het precies in elkaar zit, we weten zelf nog niet perfect hoe de vork aan de steel zit.
Vanuit Poelkapelle zijn we met enkele mensen bezig dit dossier van heel dichtbij op te volgen, maar dit opblazen en boude uitspraken doen heeft geen zin en werkt zelfs negatief en kan aangegrepen worden om juist het tegenovergestelde te bereiken. Iedereen kan googelen en uitspraken uit hun verband sleuren en in zijn voordeel gebruiken. En ik besef dat dit ook kan met deze tekst : daarom klaar en duidelijk : ik ben TEGEN het verhuizen van dat monument, niet om tegen te zijn maar omdat de pro's niet opwegen tegen de contra's en dat algemeen belang moet primeren boven individueel belang en we onze Belgische voorouders blijvend moeten eren voor wat zijn voor ons gedaan hebben en dat dit maar op een paar plaatsen meer kan en dat dit er toch wel een van is.
Wij proberen voor zover dat nog kan op een serene manier een oplossing te zoeken voor dit monument en liever zonder verhuizen mmar ook zonder problemen met de omwonenden. Maar het behoud, de restauratie en vooral de eerbied voor dit monument en waarvoor het symbool staat : onze jongens van het eindoffensief die daar in de omgeving hun leven lieten en dat was heus niet "Carli" alleen. In een verder stadium is het de bedoeling een nieuwe plaat aan te brengen aan of rond het monument in die zin, zodat het huidig privé-monument voor Charles Dresse veel meer wordt.

Het zou op dit moment nuttiger zijn te helpen zoeken naar algemene en rationele argumenten om dit monument niet te verplaatsen. Wijzelf zoeken naar heel specifieke voor dit monument. Waar is dit nog al of niet gebeurd of geprobeerd en waarom of waarom niet.

In een verder stadium als we meer weten over verhuis of niet en we bij de restauratie komen en het verder onderhoud en een jaarlijkse herdenking hopen we wel op jullie medewerking en steun te mogen en kunnen rekenen.

Dus mensen, gezond verstand gebruiken en het forum eens heel nuttig z'n werk laten doen: dat probeer ik te doen.

We willen historisch Poelkapelle positief in het nieuws te laten komen uit liefde voor ons dorpje en niet negatief, dat zijn onze doelstellingen en we hopen op jullie begrip.

Misschien kunnen we dan de betrokkenen nog laten inzien dat een verhuis toch echt niet gepast is en er dus ook geen problemen meer zijn errond in de toekomst. Want dit is niet de eerste keer dat men verhuizen ten berde brengt ....

Groeten
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

Regulus 1 @ 24 Dec 2007 11:09 schreef:
Beste voornaamgenoot, ik denk dat de oplossing reeds aangehaald werd, koop of huur een meter extra grond rond het monument, laat deze nieuwe afscheiding respecteren, plaats eventueel een betonnen zijplaat in de grond op die nieuwe grens tegen het verder afkalven van de grond, en het monument, en een groot deel is al opgelost...
Dan kan men beginnen restaureren.
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2007 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

Laat ons hier het beste hopen.
Blij dat er lokaal mensen zijn die bekommerd zijn om deze herinneringen.
Hou je ons op de hoogte van de gang van zaken?
Naar boven
patten

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2007 12:37    Onderwerp: Reageer met quote

zoals ik reeds in een ander topic stelde
had het een buitenlander geweest er had al lang een ander gestaan
maar t'was maar een belg he Mad Mad Mad Mad
net zoals de vliegkapel in kaaskerke wat je al niet moet doen om het eventueel???? een beetje op te knappen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2007 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

ELYSIUM @ 24 Dec 2007 12:21 schreef:
Op één van de foto's van "vetje" lees ik:

Ter Roemrijke Gedachtenis van Charles Dresse
Door den Vijand geveld. Viel Hij op deze Plaats den 28 September 1918.

Johan, één van de redenen om het niet te verplaatsen:

Als het nog op de oorspronkelijke plek staat waarvoor het ontworpen is en indien die plek verwijst naar de plaats waar die jonge soldaat gesneuveld is, lijkt het mij dat de waarde van dat monumentje in de eerste plaats in die context zit.

Inderdaad, goed dat er lokale mensen zijn die het in het oog houden.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2007 15:08    Onderwerp: Reageer met quote

JVB @ 24 Dec 2007 10:59 schreef:

Niet alles wat je in de kranten leest is correct.

In een krant staan meestal maar 2 zaken die juist zijn: de prijs en de datum

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
ELYSIUM

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2007 10:42    Onderwerp: monument adjudant Dresse Reageer met quote

Kerstmis 2008

Dit monument is dus ter nagedachtenis van een Belgische soldaat, iemand die sneuvelde op de eerste dag van het Belgisch Eindoffensief (28 sept 18 tot ...). Zo te zien op de foto's is het monument tamelijk oud, wellicht uit de jaren 20.

Ik vraag me af of dit niet het oudste (Belgisch) monument is dat herinnert aan één van de verschrikkelijkste periode van het Belgisch leger gedurende de eerste wereldoorlog?

Ik herinner me van vroeger ook andere "Eindoffensief-monumenten". Kleinere gedentekens die pas opgericht werden (ik veronderstel) in de jaren 60 ter ere van de Belgische bevrijders van één of ander Westvlaams dorp. Oostnieuwkerke (de Most), Houthulst, West-Rozebeke en ook Rumbeke

De heer Johan Van Beselaere schrijft:

"In een verder stadium is het de bedoeling een nieuwe plaat aan te brengen aan of rond het monument in die zin, zodat het huidig privé-monument voor Charles Dresse veel meer wordt. "

Indien dit monument het oudste is zou dit monument inderdaad uiterst geschikt zijn, deels door zijn ligging (verwoede aanval op één of ander versterkt punt?) en door zijn ouderdom, om het Eindoffensiefoffensief te herinneren.

Wanneer is dit opgericht geweest en wie kent oudere Belgische "Eindoffensief" monumenten?
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2007 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Een postduif bracht me vandaag deze informatie:

- het monument is voor 100% een privé-initiatief, het monument is gebouwd door de familie OP grond van de familie!!!
- er is sprake van een heropbouw op de militaire begraafplaats van West-Vleteren.... echter een militair reglement verbiedt het oprichten van individuele monumenten!
- het huidige monument is opgericht OP de plaats waar de adjt gesneuveld is. Wanneer het monument verplaatst wordt verliest het totaal zijn waarde.

Volgens mij bestaat een oplossing uit volgende zaken:

- op de gemeente informeren naar de eigenaar van de grond (kadaster), eventueel een plannetje vragen om de afpaling van het perceel te kunnen nagaan.
- de eigenaar van de grond en dus ook van het monument contacteren. Hier ligt de sleutel van de oplossing. Zijn deze mensen nog gemotiveerd om het monument te onderhouden? Misschien willen zij het onderhoud en beheer wel overdragen aan een derde?
- Nagaan of er een discussie is omtrent de perceelsgrens, vermoedelijk wel dus... Hier kan het kadasterplan enige oplossing bieden of misschien is er zelfs een opmetingsplan van een landmeter. Misschien moeten er wel stappen naar de vrederechter gezet worden om het probleem van de perceelsgrens op te lossen.

Ik ben steeds bereid om eventueel eens ter plaatse te komen kijken.
Maar dan moet er wel een minimum van informatie aanwezig zijn. (Zie hierboven, gegevens van het kadaster op te vragen bij de gemeente - of bij de diensten van het kadaster zelf - de gemeentelijke diensten kunnen alvast wat meer info geven)

Bij problemen mag je me steeds een PB sturen.

Succes!!!
Naar boven
JVB

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2007 10:51    Onderwerp: Re: monument adjudant Dresse Reageer met quote

Quote:
Wanneer is dit opgericht geweest en wie kent oudere Belgische "Eindoffensief" monumenten?

monument werd ingewijd op 18 september 1922 !
* Guynemer Comité
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Cameron House

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2007 11:59    Onderwerp: Reageer met quote

Op 30 juli 2007 had ik ook wat foto's genomen om zo de erbarmelijke toestand van het monument vast te leggen. Deze foto's zijn een aanvulling op de kiekjes van vetje:

Weet er iemand iets meer over die Luikse architect van het monument "E. DESHAYES"? Heeft hij nog meer van dergelijke monumenten ontworpen? Zo ja, waar staan er nog?

Cameron8921
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2007 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

TYPHOON @ 29 Dec 2007 9:14 schreef:
Dit artikel stond vandaag in de krant:"Het Laatste Nieuws".
Is er iemand van Poelkapelle of omgeving die hier meer over weet,of kan te weten komen.

zie WO in het nieuws: http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=12278
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2007 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Als het effectief prive eigendom is, kan die landbouwer toch niet zomaar eisen dat het monument verplaats word? Staat er trouwens al 85 jaar?

Laat ik anders men moeder eens informeren naar de eigenaar van die grond zodat we wel degelijk 100% zekerheid hebben? Of is dit nu al zeker?
Tevens meer nieuws omtrent het monument?
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2007 11:52    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad niet Vetje.
Maar ik geloof er sterk in dat alles in orde komt Wink
Wij blijven op vinkenslag liggen en als ze in Poelkapelle de cavalerie nodig hebben rukken we uit!!
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2007 11:59    Onderwerp: Reageer met quote

Kleine Vuurkruiser @ 29 Dec 2007 11:52 schreef:
Inderdaad niet Vetje.
Maar ik geloof er sterk in dat alles in orde komt Wink
Wij blijven op vinkenslag liggen en als ze in Poelkapelle de cavalerie nodig hebben rukken we uit!!

Voel me ergens speciaal verbonden met dit monument, kvind het een prachtig monument. Heb er ook in september een bloempje gaan neerleggen en een kruisje geplant. Vind dat we alles moeten doen om dit stukje geschiedenis te bewaren. FEW Aanvalleeeeeuuuuh!
Naar boven
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2007 12:08    Onderwerp: Reageer met quote

Rustig, de reddingsactie is al aan de gang Wink
Naar boven
patten

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2007 14:47    Onderwerp: Reageer met quote

vandaag staat in het laatste nieuws (editie kortrijk ) dat men geld zal vrijmaken om het te restaureren
het gemeente bestuur van langemark poelkapelle besliste dat
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Cameron House

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2007 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

Cameron House @ 27 Dec 2007 11:59 schreef:

Weet er iemand iets meer over die Luikse architect van het monument: "E. DESHAYES"? Heeft hij nog meer van dergelijke monumenten ontworpen? Zo ja, waar staan er nog?

Waar kan ik meer info vinden omtrent die architect??
Naar boven
ELYSIUM

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2007 18:32    Onderwerp: Deshayes Reageer met quote

Hij was een architect uit Luik. Hij is de architect van o.a. de de decanale kerk Saint Hubert in AUBEL (neogotisch stijl met granietblokken), gebouwd tss 1907 en 1909.
Eveneens zorgde hij voor de restauratie van de kapel Saint Nicolas in Hallembaye. In 1925 verhoogde hij daar het schip en het koor van de kerk.
Cameron House

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2007 18:02    Onderwerp: Architect Deshayes Reageer met quote

Thx Elysium !!

Architect Deshayes is duidelijk niet zomaar een architect die fermettes ontwerpt Wink.
Via deze link heb ik wat beelden gevonden van die decanale kerk in Aubel: http://lessourcesdunil.skynetblogs.be/tag/1/pommes.

Waar kan ik een bronvermelding vinden van jouw informatie omtrent Deshayes?
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2008 0:07    Onderwerp: Reageer met quote

Status 28 januari 2008!

____________ Schade;

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2008 10:25    Onderwerp: Reageer met quote

De beelden spreken voor zich denk ik zo...

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2008 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Up!

De boomstronken zijn opgekuist, niet echt verdere nieuwe beschadigingen gezien.
Naar boven
Nolfster

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2008 21:07    Onderwerp: Reageer met quote

Vetje,
bedankt om ons op de hoogte te houden,
hopelijk komt er snel een oplossing voor het monument,
het zou jammer zijn dat een van de weinige belgische monumenten zou wegvallen...

grtz
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2008 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

Nolfster @ 18 Feb 2008 21:07 schreef:
Vetje,
bedankt om ons op de hoogte te houden,
hopelijk komt er snel een oplossing voor het monument,
het zou jammer zijn dat een van de weinige belgische monumenten zou wegvallen...

grtz

Wink Daar is ie!
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2008 6:23    Onderwerp: Reageer met quote

26 april

Naar boven
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2008 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

Blijkbaar hebben sommigen in Poelkapelle de oplossing gevonden om het monument nog meer te doen aftakelen, gooi er gewoon nog een deel signalering tegen, dan is dat weer een duwtje om het weg te krijgen.

De egoďsten die hier verantwoordelijk voor zijn verdienen niet beter dan zelf iets dergelijks mee te moeten maken !

vetje

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2008 15:46    Onderwerp: Reageer met quote

Buh :/
Naar boven
patrick vc

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2008 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

het is een echte schande hebben ze daar dan geen greintje respect meer !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Yahoo Messenger MSN Messenger
vetje

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2008 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

Best dat je het ganse verhaal dan niet kent Wink
Naar boven
patrick vc

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2008 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

vetje @ 27 Aug 2008 21:59 schreef:
Best dat je het ganse verhaal dan niet kent Wink

vertel eens op alexander
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Yahoo Messenger MSN Messenger
vetje

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2008 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

De boer wou het monument weg, staat op landbouwgrond dat hij liever zou beboeren. Dit zit nu in procedure maar het monument zou blijven staan.
De verloedering, dringend restauratie nodig.
Daarnaast laten de foto's (als je na boven scrollt) zien hoe het monument er soms bijligt, zoals de foto's van laatst.
Had het ook zo zien liggen, maar beter zo dan met dat hout of vuilnis errond. Denk ik?
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2011 11:43    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is de stand van zakens?

@+
Patrick
Naar boven
13eliniereg.

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2011 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

het is schandalig!!
ik passeer er erg veel en het is niet om aan te zien, ze doen er gewoon niets aan Mad
TASS 2e sectie (20 okt 1916- 18 sept 1919)
Soldaat Camille Vandelannoite (1887)
Soldaat Remy Henri Vandelannoite (1894)
1e Genie 3e Cie. (5 aug 1915- 31 jan 1919)
Naar boven
Red Roses

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2011 14:15    Onderwerp: Reageer met quote

Hemeltergend, als je het beziet. is daar geen protest tegen mogelijk? Petitie of zo?
13eliniereg. @ 21 Dec 2011 19:56 schreef:
het is schandalig!!
ik passeer er erg veel en het is niet om aan te zien, ze doen er gewoon niets aan Mad

GeertBerlare

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2013 23:22    Onderwerp: Reageer met quote

Is er enige opvolging in dit verhaal? of ligt dit prachtige monument er nog steeds zo bij?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
vetje

BerichtGeplaatst: 17 Jun 2013 7:18    Onderwerp: Reageer met quote

Is quasi een ruďne.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2013 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

Is het centrale deel met de Calvaire niet te redden? Die muurtjes voegen niet veel toe en de boer heeft meer grond....

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: