Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Interview met ww_soldier

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Merlijn

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2007 20:51    Onderwerp: Interview met ww_soldier Reageer met quote

User naam Bert
Leeftijd. De volle 27
Woonplaats. Gentbrugge
Beroep. Leerkracht
Hobby’s. Tafeltennis (recreant), muziek beluisteren, verzamelen, lezen, gidsen, modelbouw (al is dat al een tijdje geleden), vrijwilliger waar ik kan helpen, …

WO1 algemeen:

Wat is je interesse voor Wereldoorlog 1 en waarom?
Ik heb belangstelling voor het sociale en militaire uit Wereldoorlog 1. Het politieke aspect laat ik het liefst aan mij voorbij gaan en wel om de volgende reden (waarmee ik niet wil zeggen dat ik het niet lees) :
[…] Is oorlog geen samentreffen van veel mensen die elkaar niet kennen maar elkaar wel doden op’t bevel van weinig mensen die elkaar wel kennen maar elkaar niet doden? […]
Het militaire omwille van het tactische element (ooit zat ik in een schaakclubje) en de techniek.

Hoelang ben je al geďnteresseerd in WO1?
Daar valt eigenlijk niet direct zo’n datum op te plakken. Al van kinds af aan ben ik met mijn ouders naar heel wat historische monumenten en plaatsen geweest. Het aantal kerken, kathedralen, kastelen, burchten en andere bezienswaardigheden kan ik al lang niet meer op handen en voeten tellen.

Hoe ben je aan WO1 gekomen?
Maar een flinke duw is er gekomen nadat mijn nonkel, in 1998, het dagboek van mijn overgrootvader heeft uitgetypt. Hij was soldaat bij het 19e Linieregiment en heeft vanaf begin 1915 het frontleven meegemaakt (was al in 1914 naar Frankrijk gevlucht om zich als oorlogsvrijwilliger in te laten lijven).

Wat vind je het meest fascinerende aan WO1?
Zie boven, hoe onvatbaar het is. Een oorlog verwoest heel wat mensen voor de rest van hun leven, maar tevens zie je heel wat nieuwe ontwikkelingen, en toch dat stapje vooruit (op vlak van gezondheid (!); menselijk denken, en daarmee bedoel ik het (ver)vallen van heel wat oude orden)

Verzamel je ook rond WO1 (militaria, boeken etc.), speel je games, modelbouw?
Mijn verzameling is begonnen in 1998 met de aankoop van mijn eerste obus, een 13 Pdr uit 1916. Sindsdien is er steeds meer bij gekomen (zowel WO1 als WO2). Verder wordt mijn studeerkamer tot aan het plafond opgevuld met boeken (schoolboeken, WO1 en een klein deelte WO2, want van die laatste heb ik er al een groot deel op de zolder gezet en wachten ze daar op een nieuw plaatsje). Zo nu en dan gamen we eens als ontspanning en plakken en verven we bouwpakketjes.

Welke gebeurtenis uit WO1 spreekt jou het meeste aan en waarom?
Het leed van alledag voor de soldaten.

Heb je een mooi verhaal/anekdote o.i.d. die je zelf hebt meegemaakt m.b.t. WO1
Op de herdenkingsplechtigheid van 12 juli afgelopen zomer. Toen Isla St-Clair begon met het zingen van “When Pipers Play”, en de miezelregen zacht in ons gezicht sloeg, was dat voor mij een kippenvelmoment.

Over welke WO1 onderwerp wil je (het komende jaar) meer te weten komen?
Ik ga me proberen nog wat te verdiepen in de slagen om Verdun.

Bezoek je wel eens het front en zo ja waar dan en wat is je favoriete deel van het voormalig front
Bijna elke maand ben ik wel aan het Westfront terug te vinden en dan meer bepaald de kanten van Zonnebeke en Wijtschate. Verder probeer ik ook elk jaar een stukje van het front in Frankrijk te bezoeken.

Over FEW:

Hoe ben je op FEW terecht gekomen?
Via een aankoop op ebay. Zo kwam ik in contact met Patrick Mestdag. Maar dan duurde het nog een jaar eer ik me inschreef op het forum.

Wat is je favoriete stukje van FEW?
Er zijn er zo veel… In elke stukje waar je relevante informatie kan terugvinden met betrekking tot WO1.

Hoe bevallen de crewleden je?
Heel goed. Met een aantal toch al goede babbels gehad.

Hoe zie je het forum?
Als een continu verbreden van ons kijkvlak.

Wat vind je van de forum-meetings?
Ik heb ze meestal maar langs de zijlijn meegevolgd. Maar als ik vanaf de zijlijn dan naar de groep kijk dan valt dat wel goed mee.

Zijn er dingen/activiteiten die FEW volgens jou zou moeten doen maar nog niet doet? En wat doet FEW wel wat niet moet?
Er schiet me niet onmiddellijk zoiets te binnen waarvan ik zou kunnen zeggen dat je dit of dat moet doen. Ik zou zeggen gewoon verder doen zoals we bezig zijn.

Welke inhoud mis je?
Misschien een topic met enkel stafkaarten van de streek. Want nu staan ze her en der verspreid doorheen het forum.

Welke inhoud kan je gestolen worden?
Geen idee, als het me niet interesseert dan lees ik er gewoon overheen.

Zijn er dingen die verbetert kunnen worden?
Op de beginpagina wordt een onderverdeling gemaakt, daar eventueel toch Duitsland-Oostenrijk en de Commonwealth bij zetten.

Hoe zie je eigen rol bij het forum en zijn er nog dingen die je Bijv. op het gebied van Wiki, voor het forum betekenen?
Als de tijd en de wil er voor is…

Wat is het beste topic dat je zelf hebt geopend?
Een fotoreeksje over Vimy. Ik weet het is niet veel, maar beter dan niets.

Wat is jouw favoriete topic in het algemeen?
Dat zijn er een hele boel, en mijn interessevlak ligt ook niet zo nauw.

Met welke FEW-er zou je een dag op pad willen?
Met diegene waarmee je een hoop lol kan beleven.

Hoe moet volgens jou het forum er over vijf jaar uit zien?
Even goed als nu.

Buiten FEW:

Wat is de laatste cd/DVD of boek die je hebt gekocht?
Cd: EmBRUN – Belgische folkgroep
Boek: De oude Belgen – Ugo Janssens. Een boek over de Kelten in West-Europa. Een aanrader voor diegenen die zich interesseren in de iewat oudere geschiedenis.

Wat was je allertofste vakantie?
Dat zijn er ondertussen al heel wat. Elke vakantie heeft zijn eigen positieve en soms wat mindere kanten. Maar de vakantie in Egypte, Italië, Schotland, Frankrijk, Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden zullen wel bijblijven.

Wat doe jij aan een beter milieu?
Ik hou vanalles bij in plaats van het weg te smijten :p Nee ik sorteer mijn afval en probeer wel milieubewust te kopen.

Wat is je grootste ondeugd?
Een grote zak Chocotoff’s.

Wat is de beste plek om te wonen
De plek waar je mens kan zijn en waar mensen elkaar nog kennen.

Tenslotte: wat wil je de wereld nog vertellen? Dit is je kans.
Lach zo vaak mogelijk, want elke dag zonder een lach is een verloren

ww_Soldier of Bert.

Bert met Hayley Westenra.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
patten

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2007 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

een heel mooi intervieuw ,.......zo ken ik onze ww_ soldier nog iets beter ik kon reeds kennis maken met hem in de dawn walk van het scottisch weekend en ook in het anzac weekend
en ik kan maar een iets over ww_ soldier of bert zeggen
hij kent zijn vak gids en is een supertof mens
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
ww_soldier

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2007 11:32    Onderwerp: Reageer met quote

Dank u Patten Laughing
Henk-Willem

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2007 12:08    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi interview, leuk om zo de mensen een beetje te leren kennen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
iuvenis ferox

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2007 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

Het is inderdaad leuk dat de users geinterviewd worden, als je iemand in het echt leert kennen kijk je ook gelijk beter tegen diegene aan en zo wordt de sfeer ook veel beter op dit forum.
Dus kortom: FEW dit moeten jullie blijven doen en ik zit te wachten totdat Ernst Friedrich geinterviewd wordt! Evil
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2007 13:24    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk jou ook wat beter te leren kennen.
Knappe zus overigens Embarassed
Naar boven
Reiné

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2007 13:47    Onderwerp: Reageer met quote

Wederom een leuke kennismaking!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2007 14:31    Onderwerp: Reageer met quote

Op de De Dawn Walk 4am (schots week-end)
was Bert Aka ww soldier
Onze peleton chef-Gids .

en heeft hij ons vlotjes zonnebeke ingeloodst

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2007 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

Heel leuk interview en leuk om ook jou zo wat beter te leren kennen ww_soldier!

Greetz, Margreet Cool
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2007 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

Goed stuk! Leuk om de users zo eens te leren kennen. En wat Westenra aangaat, ik dacht héél even dat je zo'n mooie vriendin had... Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
ww_soldier

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2007 18:53    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 04 Nov 2007 18:52 schreef:
Goed stuk! Leuk om de users zo eens te leren kennen. En wat Westenra aangaat, ik dacht héél even dat je zo'n mooie vriendin had... Wink

Was het maar waar Sad
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: