Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Over de strijd in de Vogezen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in Frankrijk Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2007 18:44    Onderwerp: Over de strijd in de Vogezen Reageer met quote

In de Wereldoorlog vormden de Vogezen het toneel van een hardnekkige, bloedige strijd. Het uit Belfort opgerukte 7de Franse legerkorps werd op 9/10 aug. 1914 bij Mülhausen en Sennheim teruggeslagen. Maar bij een volgend Frans offensief op 14 aug. drong de Armée d'Alsace (Tweede Slag bij Mülhausen, 19 aug.) door tot aan de Rijn en de oostflank van de Vogezen terwijl het 1ste Franse leger op 16 aug. bij Markirch en in het dal van de rivier de Breusch aanvankelijk met succes tegen Duitse eenheden uit Straatsburg, het XIVde Duitse reservekorps en een inmiddels aangekomen reservedivisie vocht en naar St. Querin-Niederhof oprukte. Tijdens de Slag in Lotharingen (20 tot 22 aug.) werd het 1ste Franse leger echter verslagen en trok over de rivier de Meurthe terug en de Armée d'Alsace werd door de landweerbrigade van het Duitse XIVde legerkorps (vanaf 19 sept. legerafdeling Gaede geheten) naar de bergen teruggedreven. Vanuit de daarna betrokken stellingen (zie kaartje frontlinie) werd vervolgens verbitterd en met wisselend succes tot eind 1915 strijd geleverd om het bezit van de bergtoppen, in het bijzonder om de Hartmannsweilerkopf en de Hirzstein, zonder dat dit van invloed was op de grote militaire operaties elders.

Van grotere omvang waren de gevechten om de hoogten aan beide zijden van de Münstervallei (Lingekopf, Schratzmännele, Barrenkopf, Reichsackerkopf, Sattelkopf, Hilsenfirst, Buchenkopf, top 664 ten oosten van Metzeral ….

Lees verder

(Nieuw in WO1Wiki. Lees ook eens wat in WO1Wiki)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2009 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

Hier staat het een en ander over de strijd op en rond Le Hilsenfirst

http://www.hilsenfirst.fr/lescombats/index.html (in het Frans)

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2009 20:45    Onderwerp: Flessenpost aan Amerikaanse soldaat uit WOI Reageer met quote

Misschien nog niet aan bod gekomen.

Een artikel uit Dagblad De Pers
Maandag 11 februari 2008
Zie http://depersnew.republisher.modernmedia.nl/51287/getfile.ashx

Frankrijk
Flessenpost aan Amerikaanse soldaat uit WOI
‘Nu zijn we onze zwartjes ook kwijt’

Franse archeologen hebben een bierflesje gevonden met een brief erin, die negentig jaar lang op de golven van de tijd heeft gedobberd.
De brief is gericht aan een Amerikaanse soldaat aan het front, van zijn ‘tante Pete’ uit Oklahoma City.

John Lichfield
PARIJS
...
Per ongeluk stuitten Franse archeologen op een oude bierfles met een brief erin, terwijl ze een zesde- en zevendeeeuwse nederzetting aan het uitgraven waren bij Messein in Lotharingen.
De brief geeft een luchtig en onbedoeld racistisch verslag van het leven in het middenwesten van de VS in juli 1918, vier maanden voor het eind van de oorlog.
‘Het is bijna onmogelijk om bedienden te krijgen en áls je ze al kunt krijgen, kunnen ze elk moment voor dienstplicht opgeroepen worden’, schrijft tante Pete. ‘Morgenavond vertrekt een grote groep zwartjes. Ze hebben vandaag een grote optocht gehouden en zullen morgen in het park voor kleurlingen een groot dansfeest houden: nu zijn we ook onze bediende kwijt.’

Amerikaanse soldaten in 1918 - AP

Het lijkt erop dat de brief per reguliere post is aangekomen bij Sergeant Morres Vickers Liepman van de D batterij, 130e Veld Artillerie. Liepman, die de oorlog overleefde, deed de brief vervolgens in een fles en begroef die. Misschien deed hij dat om de fles te beschermen tegen een Duits bombardement. De inhoud van het flesje was Champigneulles geweest, een plaatselijk bier. De mechanische sluitdop van het flesje deed het nog en daarom bleven de envelop en vier bladzijden bijna geheel in tact. De fles werd gevonden door een team van L’Institut National de Recherches Archeologiques Preventives (Inrap), een Franse overheidsinstantie die onderzoek doet op belangrijke archeologische opgravingen, waar gebouwd gaat worden. Medewerkers van Inrap hebben geprobeerd de nakomelingen van sergeant Liepman te achterhalen, maar zonder succes. De ambassade van de VS heeft ontdekt dat Morres V Liepman in Pittsburgh, Kansas heeft gestudeerd en op 25 juli 1917 in het leger ging. In juni 1918 kwam hij aan in Le Havre en hij vocht in de slagen om de Argonne, Saint- Mihiel en de Vogezen.
In de herfst van 1918 was zijn eenheid gelegerd in de omgeving van het Foret de Haye, niet ver van de Noires Terres waar de brief werd gevonden. Hij kwam in 1919 terug in de VS.
De achternaam van tante Pete is niet bekend. Het enige adres op haar brief is dat van de Robert M. Scottdrugstore in Oklahoma City. Inrap probeert nu met een oproep op internet meer informatie te winnen. Een fragment uit de brief:

Mijn lieve Morres,
Nou ik denk niet dat je wist dat je mij een brief voor mijn verjaardag stuurde, je schreef hem op acht juni en ik kreeg hemop acht juli. Zeg, je moet nooit meer op beide kanten van het papier schrijven want je brief was nu helemaal aan stukken. Weet je, ze knippen eruit wat ze niet willen dat arme ik te weten komt, en nou hadden ze de andere kant ook weggeknipt… Ik wou dat je Louise Frans kon horen praten. Haar leraar zegt dat ze de beste van de klas is… Het is hier zo heet dat je eieren in het zand zou kunnen koken. Jee, Morres ik wou dat ik bij je op bezoek kon komen. Dat zou nog eens een reis zijn. Robert zegt dat hij het allemaal wel eens zou willen zien, maar ik denk dat hij niet graag in de oorlog zou worden betrokken… Nou. Schrijf me als je kunt. Heel veel liefs van de familie en de beste wensen.
Van tante Pete.

© The Independent
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2010 10:08    Onderwerp: Reageer met quote

Nog maar eens onder de aandacht brengen voor de Vogezen liefhebbers
de hierbovenvermelde site (in het Frans)

Le Hilsenfirst

http://www.hilsenfirst.fr/topic/index.html

met een verzameling van een goede 100 tal foto's
meestal uit
Bilder zur Geschichte der Württembergischen Gebirgsschützen. Stuttgart 1928

@+
Patrick
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2010 16:02    Onderwerp: Reageer met quote

Zeker een interessante site, en er moet nog het nodige in de omgeving te zien zijn.
Ook iets noord-oostelijk Klein Belchen, ook wel Petite Ballon genoemd, hier is ook nog genoeg te zien.
O.a. een kabelbaan station, enkele bunkers en een aantal stollen.

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2010 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

Interessante site, bedankt Patrick! Laughing

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2010 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een mooie site:

http://www.vogesenkaempfe14-18.de/
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Erik C.

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2011 17:33    Onderwerp: Reageer met quote

De bovenstaande link in de post van Tandorini wordt door mijn virus programma als onveilig aangegeven.
Naar boven
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2011 7:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik krijg enkel de vermelding "Zugriff nicht erlaubt"...
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in Frankrijk Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: