Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Interview met Mart

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Merlijn

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2007 21:06    Onderwerp: Interview met Mart Reageer met quote

Usernaam: Mart. Echte naam: Martijn
leeftijd: 39
Beroep: werkzaam in de kinderopvang
Hobby's: WO1, verzamelen van grammofoonplaten, lezen, gitaarspelen.

WO1 ALGEMEEN

Wat is je interesse in WO1 en waarom?

Een moeilijke vraag. vermoedelijk heeft dat te maken met de manier van oorlog voeren: het leven in de loopgraven, wapens die werden gebruikt...onlangs las ik in de krant een stukje, waarin iemand de eerste wereldoorlog alsvolgd omschreef: "een middeleeuwse oorlog met moderne wapens". Dat is in een paar woorden waarom het me interesseerd.

Hoelang ben je al geďnteresseerd in WO1?

Vanaf mijn 10e jaar

Hoe ben je aan WO1 gekomen?

Op de lagere school hadden we elke laatste woensdagochtend van de maand een dia-voostelling over een of ander onderwerp. Op een keer ging het over de eerste wereldoorlog. Meestal zat ik tijdens zo'n voorstelling maar zo'n beetje te suffen in mijn stoel, maar die keer niet! Het waren heroďsche taferelen: soldaten die stierven met het traditionele straaltje bloed langs de slaap en een knielende engel erbij met de Franse tricolore in de hand. Het leken wel schilderijen van titiaan of Rubens. Prachtig vond ik het! Vooral de Duitse soldaten met hun punthelmen spraken heel erg tot de verbeelding. Die beelden hebben me nooit meer losgelaten.

Wat vind je het meest fascinerende aan WO1?

Al het bloed dat is vergoten voor enkele kilometers volkomen verpest en waardeloos terrein en het feit dat mensen bereid zijn om daarvoor te doden of gedood te worden.

Verzamel je ook rond WO, speel je games en doe je aan modelbouw?

Ja, ik verzamel allerlei WO1 items met als doel een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen van het soldatenleven in WO1. Ik ben niet zo'n verzamelaar die alleen helmen verzameld of alleen medailles. Verder heb ik een aantal modeltanks liggen waar ik in de vakantie aan begonnen ben maar die zijn nog in aanbouw. Van het merk Emhar heb ik onlangs een Duits kanon met soldaten afgewerkt. Foto's zijn binnenkort te zien op het forum.

Heb je een mooi verhaal/anekdote die je hebt meegemaakt m.b.t. WO1?

Nee, behalve dan dat ik ben overmand door gevoelens die veel van ons kennen: Mijn toemalige vriendin en ik stonden bovenop het dak van fort Vaux, terwijl het langzaam donker ging worden. We voelden ons toen allebei heel "unheimlich". Een ander woord heb ik er niet voor.

Over welke WO1 onderwerpen wil je het komende jaar meer te weten komen?

Ik ben niet iemand die dat al van tevoren al voor zichzelf gaat vaststellen. Wo1 is voor mij een hobby, en daarbij stel ik geen eisen. Alles gebeurd spontaan en ik plan daarom nooit iets. Ik zie wel wat er op mijn weg komt.

Bezoek je wel eens het front en zo ja, waar, en wat is je favoriete deel?

Ik heb in 2004 een keer Verdun bezocht en in mei jl. ben ik met een vriend naar Ieper geweest. Het mooiste was voor mij Fort Vaux en ook het Ossuaire vond ik prachtig. Ik ben in die periode erg veel met de dood geconfronteerd geweest en daarom sloot het ook heel goed aan bij de gevoelens die ik toen had. Ik was zo onder de indruk dat ik daar toen ook een kaarsje heb aangestoken, terwijl ik helemaal niet gelovig ben. Het zijn allemaal maar kleine dingen, maar het gaf me toen een heel goed gevoel. Ik heb veel gelezen over de afgrijselijke gebeurtenissen in fort Vaux. Nog steeds wordt ik emotioneel als ik naar de foto's kijk.

OVER FEW

Hoe ben je op FEW terechtgekomen?

Ik had al contact met Merlijn voordat het forum werd opgericht. Hij heeft me gevraagd om lid te worden en dat heb ik gedaan.

Wat is je favoriete stukje van FEW?

Als ik een keuze moet maken, dan kies ik voor de verzamelhoek. Leuk om als verzamelaar in rond te neuzen. Specifiek is ook een topic waar ik vaak op te vinden ben.

Hoe bevallen de crewleden?

Van de crewleden ken ik alleen Merlijn goed. Yvonne heb ik een keer ontmoet bij een WFA bijeenkomst en Emiel mail ik af en toe. Erg aardige mensen.

Hoe zie je het forum?

Het forum is voor mij een plek waar ik mijn gevoelens kan uiten en mijn ervaringen kan delen over WO1. Yvonne heeft in en radio intervieuw verteld dat er behoefte was aan een plaats om te praten over de oorlog. Wat dat betreft is het FEW uniek! Eeen plaats waar WO1 belangstellenden elkaar ontmoeten en praten over hun ervaringen. Ik ben Yvonne dankbaar dat ze het besluit heeft genomen om dit forum op te richten, want het is het ei van Columbus!

Zijn er dingen die het forum zou moeten doen, maar het niet doet? En wat doen ze wel wat niet moet?

Ik zou het wel prettig vinden als users de mogelijkheid kregen om posts te wijzigen of te verwijderen. Bijv. 24 uur na plaatsing van het laatste bericht. Soms ben je nét iets te vlug met een foto of uitspraak en zou je dat willen veranderen. Verder ben ik vol lof over de besturing van het forum!

Welke inhoud mis je?

Geen enkele. Ga zo door zou ik zeggen.

Welke inhoud kan je gestolen worden?

Off -topic onderwerpen. Ik krijg er makkelijk ruzie over met users en het heeft ook meestal niets met WO1 te maken.

Zijn er dingen die verbeterd kunnen worden?

Ik stoor me regelmatig aan die enorme "banners" van sommige users. Het forum wordt daardoor onnodig druk en onrustig. Gewoon een linkje naar je site lijkt me wel voldoende.

Hoe zie jij je eigen rol bij het forum?

Persoonlijk vind ik het forum geen plaats om alleen maar te "lurken". Het vragen naar informatie waar andere forumgebruikers iets aan hebben vind ik belangrijk. Er is heel veel kennis op het FEW aanwezig en daar wil ik mijn voordeel mee doen. Verder vind ik het leuk om af en toe een nieuw topic te openen. Niet alleen leerzaam, maar ook leuk want ik krijg er regelmatig goede reacties op.

Wat is het beste topic wat je zelf hebt geopend?

Ik denk het topic over "trenchwatches" in het specifiek-topic. Daar heb ik hele positieve reacties op gehad en er wordt nog steeds gepost. Het topic over mijn verzameling doet het ook erg goed.

Met welke FEW'er zou je een dag op pad willen?

Met Richard Heijster

Hoe moet volgens jou het forum er over vijf jaar uitzien?

Daar heb ik geen mening over. Gewoon maar doorgaan zou ik zeggen, dan zien we dat over vijf jaar wel.

BUITEN FEW

Wat was de allerlaatste CD/DVD of boek dat je hebt gekocht?

CD - ik heb geen cd speler.
DVD - The bridges of Madison County
Boek - "Tussen Orinoco en Amazone" Redmond O' Hanlon

Wat was de allertofste vakantie?

Een vakantie in Garderen, Gelderland, twee weken met mijn opa en oma in de caravan. Mijn ouders hadden geen geld om op vakantie te gaan. Dit was mijn eerste vakantie in mijn leven en ook de fijnste. Ik was toen 5 jaar en zag voor het eerst het bos.

Wat doe jij aan een beter milieu?

Ik was als puber heel radicaal en ik heb nooit mijn rijbewijs willen halen. Een auto heb ik dus niet. Verder probeer ik om de kinderen op mijn werk respect bij te brengen voor alles wat leeft, door ze te leren dat ze zelf ook deel uitmaken van deze wereld en dat ze bij zichzelf moeten beginnen als ze een schonere omgeving willen.

Wat is je grootste ondeugd?

Daar heeft niemand iets mee te maken.

Wat is de beste plek om te wonen?

Utrecht natuurlijk, het mooiste stadje van de wereld. Ik ben hier geboren en hier is mijn "thuis".

Wat wil je de wereld nog vertellen? Dit is je kans.

Ik hou het op "de uitspraak van John Lennon: "War is over if you want it". Ik geloof dat dat nog steeds mogelijk is als we dat echt willen en de mensen eindelijk eens ophouden om zich als gedegenereede wezens te gedragen.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Emiel

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2007 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview! Goeie antwoorden ook..
Naar boven
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2007 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Mart,

Mooie persoonlijke antwoorden.
Leuk om te lezen en ook erg herkenbaar.
Dank voor de complimenten aan het forum! Smile

Old soldiers never die
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2007 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Een paar platen heb je. Niet veel blijkbaar. Evil µ
Zeer mooie intervieuw en veel suc6 verder met uw hobby's.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
marty

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2007 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

Dzjee, Mart, je platencollectie..., daar wil ik wel eens in neuzen!!

En terecht dat je platenhoezen uitstalt, mooie of unieke hoezen hoeven niet in een rek te zitten,
het zijn soms kunstwerkjes ze en dienen bewonderd te worden.

-geen CD-speler? dat verwondert me niet.

'Ik ben Yvonne dankbaar dat ze het besluit heeft genomen om dit forum op te richten, want het is het ei van Columbus! '
unquote

-je bent niet de enige!

groeten,
Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2007 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb inderdaad zijn collectie platen gezien en het zijn er echt een hoop.

Leuk is dat Mart me wist te vertellen dat hij er ook een paar bijzondere tussen heeft zitten.

En inderdaad een leuk oprecht interview is het geworden Mart.
Mijn compliment.
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2007 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

Allemaal bedankt, en Merlijn in het bijzonder voor de moeite. Ik vond het leuk om te doen! Smile

Groeten,
Mart
Naar boven
Reiné

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2007 6:00    Onderwerp: Reageer met quote

Hé Mart, ik lees jouw interview zo op de vroege ochtend. Heul leuk om je ook zo te leren kennen. Dat van dat radicale en de auto is iets dat mij opvalt en te waarderen! Cool
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2007 10:17    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview Mart! En leuk idd om je zo wat beter te leren kennen!

Greetz, Margreet Cool
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2007 10:50    Onderwerp: Reageer met quote

Mart, bedankt voor je openhartige interview. Wat een vinyl! Ik heb nog niet een kwart, maar ik draai ze nog steeds regelmatig. Geen schellak?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2007 14:52    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 27 Sep 2007 11:50 schreef:
Mart, bedankt voor je openhartige interview. Wat een vinyl! Ik heb nog niet een kwart, maar ik draai ze nog steeds regelmatig. Geen schellak?

Hallo Lingenkopf,

Bedankt voor het compliment. Er zijn ongeveer 100 schellak platen bij, meest Bigband en Jazz, maar ook wat R&R.
Naar boven
puck

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2007 15:13    Onderwerp: Reageer met quote

Beste mart,bedankt je hebt me op een idee gebracht!!
Ik heb hier een enorme witte muur en een kast vol mooie platen Laughing yummie
enne............nog een gitarist erbij Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
arneken

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2007 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

blijkbaar zit gitaar hier in de lift puh

heel mooie platen collectie hoor. mocht je ooit ... onschuld
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
AOK4

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2007 16:36    Onderwerp: Reageer met quote

Waw, nog iemand zonder rijbewijs...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Mart

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2007 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

arneken @ 27 Sep 2007 17:31 schreef:
blijkbaar zit gitaar hier in de lift puh

heel mooie platen collectie hoor. mocht je ooit ... onschuld

Hoi Arneken,

Hartelijk bedankt voor je vriendelijke reactie. Ik "gebruik" je berichtje even om te laten weten dat belangstellenden voor vinyl me altijd kunnen PB'en. Ik heb veel dubbel, en ben altijd bereid om te ruilen tegen militaria
Bij serieuze belangsteling. Er zit oa ook hardrock bij. Ook wat mono Beatles en Stones. Ik heb geen idee of dit mag op het forum, dus ruilen is onder voorbehoud. Mischien moet dit dan worden verplaatst naar een ander topic. Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: