Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

William Longstaff's schilderijen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2005 7:29    Onderwerp: William Longstaff's schilderijen Reageer met quote

Eigenlijk vind ik dat onderstaande schilderijen, de eerste is tevens mijn Magreetje voor juli alvast, hier ook tussen dienen te staan. Toen ik het voor het eerst op internet zag vond ik het al erg bijzonder.

Menin Gate at Midnight

William Longstaff painted "Menin Gate at Midnight" after he had attended the unveiling ceremony of the memorial in the Belgian town of Ypres in July, 1927. The scene is painted in hues of blue which help to suggest a midnight scene. The pale memorial is placed boldy on the horizon and before it marches a host of ghostly soldiers portrayed by an impressionist outline of figures and helmets. The foreground is strewn with blood-red poppies.

Ghosts of Vimy Ridge

Will Longstaff painted this scene in 1931, before the monument was completed. The theme closely follows his other works and portrays the spirit of the Canadian Corps. Resembling the Menin Gate at Midnight in composition, the Vimy Ridge Memorial stands dramatically on the summit, beneath which the shimmering spirits of Canadian Soldiers gather in the silvery moonlight.

Carillion

A scene depicting the spiritual images of soldiers gathering against the outline of a moonlit sky. The painting Carillon is said to show the ghosts of New Zealand soldiers on the beaches of Belgium listening to the carillon bells in their home country and was painted in 1932.

Immortal Shine

This painting depicts endless colums of ghostly soldiers marching past the Cenotaph on a rainy Remembrance Day in 1928. The Cenotaph itself has a surreal presence, gauntly white in front of the sombre blue-back buildings that dissolve into the backdrop. Like its famous predecessor, "Immortal Shrine" has undeniable power and is just as hypnotic and evocative.

Alle schilderijen zijn inclusief afbeelding ook hier nog te zien.
http://www.battlefields.co.uk/prints.php
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roma

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2005 12:45    Onderwerp: Re: William Longstaff's schilderijen Reageer met quote

Hauptmann schreef:
Eigenlijk vind ik dat onderstaande schilderijen, de eerste is tevens mijn Magreetje voor juli alvast, hier ook tussen dienen te staan. Toen ik het voor het eerst op internet zag vond ik het al erg bijzonder.
Menin Gate at Midnight

Ik ben het volledig me je eens Haupt. Toen ik dit schilderij (replica) voor het eerst zag was ik erdoor gefascineerd. Van mij verdient het ook een Magreetje. Echt waar.
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2005 12:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, en ik dacht eerst dat hij maar één zo'n schilderij had gemaakt blijken het er vier te zijn. Zo leer je nogeens wat ook.

Moet überhaupt wel bijzonder geweest zijn, de opening van de Meense Poort aangezien ik begrepen heb dat er ook nog familieleden van slachtoffers bijwaren. Kan me voorstellen dat je dat inspireert tot zo'n schilderij.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2005 9:23    Onderwerp: Reageer met quote

Longstaff used well-known motifs to trigger emotion. His scarlet poppies are flowers that could be found in the Flanders fields, but they also carry the traditional connotations of shed blood and remembrance; they represent a floral blanket covering the bloodied bodies of unknown soldiers; at the same time, like the paper poppies worn on Remembrance Day, they are a tribute from the living to the dead. The portrayal of the steel-helmeted soldiers rising from the cornfields extends the range of visual emblems used by Longstaff: the plentiful harvest; the harvest of men; the steel-helmeted crosses covering the graves of many soldiers; and the helmeted bayonets raised in cheer and victory.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2005 12:15    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.battlefields.co.uk/longstaff.php

Will Longstaff

Captain William Frederick Longstaff, the distinguished Australian artist, was born in Ballarat, Victoria, Australia in 1879. In the early 1920’s he established a popular reputation with allegorical wall paintings in the vein of the Angel of Mons, but he did more solid work both as an official war-artist to the Australian Government and as Officer in Charge of Camouflage with the Australian Forces during the Great War.

Longstaff, who studied art in Australia, the Slade Art School in London, and in Paris, began his military career in the South African Boer War where he served both as a soldier and an artist. After the Boer War he returned to Australia and established an art studio in Adelaide. Shortly before the onset of WWI he enlisted in the Australian Expeditionary Force in France and was then sent to Gallipoli on active service. He was wounded in this campaign and evacuated to an Australian Re-mount Unit in Weymouth, England. He was then claimed by his cousin, the famous portrait painter Sir John Longstaff, who had set up a studio in St John’s Wood, London. Longstaff was appointed to join a group of specially selected artists called the War Records Section, working under Major Treloar, who later became Director of the Australian War Memorial. During the Great War Longstaff recorded numerous scenes in his sketch books covering many campaigns on the Western Front in France and Belgium. Captain Longstaff was twice Mentioned in Despatches for his work in camouflage techniques and won very high praise from Lt. Col. Durant. The claim was made that as a result of his work the Allied death toll was reduced by thousands.

After the Armistice he remained in the Services and returned to London with his colleagues to paint from their sketches and studies, made on the spot, a series of war pictures now in the Australian War Memorial. After leaving the Services he remained in England for the rest of his life. He settled in Sussex in the 1930’s where he continued to paint until his death in 1953.
Naar boven
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2005 13:22    Onderwerp: Re: William Longstaff's schilderijen Reageer met quote

Roma schreef:

Ik ben het volledig me je eens Haupt. Toen ik dit schilderij (replica) voor het eerst zag was ik erdoor gefascineerd.

Ja ik ook Surprised

Bij Hooghe Crater Museum kun je een replica voor 40 euro aanschaffen. Heb er nog over zitten denken de vorige keer...
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2005 13:25    Onderwerp: Reageer met quote

En in Thiepval hadden ze postkaarten met de tekeningen; heb spijt dat ik er geen gekocht heb.
pascal
Naar boven
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2005 13:28    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj schreef:
En in Thiepval hadden ze postkaarten met de tekeningen; heb spijt dat ik er geen gekocht heb.
pascal

Mwoa, ik zou ze lieevr op een wat groter formaat hebben, er is echt ontzagwekkend veel op te zien, wat op postkaart- of kleiner formaat totaal niet uit de verf komt...

Erg interessant is ook dat op 3 van de vier een bouwwerk zeer helder verlicht is, zonder dat het onnatuurlijk overkomt Surprised
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2015 7:02    Onderwerp: Reageer met quote

Iconisch schilderij van Menenpoort eerste keer in België

Quote:
Het iconische "Menin Gate at Midnight" van de Australische schilder Will Longstaff hangt nog tot december in het In Flanders Fields Museum in Ieper. Het is de eerste keer dat het schilderij naar België komt.

Zie
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/1.2387395
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: