Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Interview met Kliedermans

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Merlijn

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2007 20:04    Onderwerp: Interview met Kliedermans Reageer met quote

User naam (Echte naam)
Kliedermans (Peter Clermonts)

Leeftijd.
46 jaar

Woonplaats.
Maastricht

Beroep.
Modelmaker van sanitair

Hobby’s.
Verzamelen van miniatuur auto’s, postzegels (o.a. uniformen), boeken over WO1 en het fotograferen van Cemeteries

WO1 algemeen:

Wat is je interesse voor wereldoorlog 1 en waarom?
Mijn interesse gaat voornamelijk uit naar de biografie van militairen die aan het front gevochten en geleefd hebben. Ik wil me een voorstelling maken hoe ze daar geleefd en gevochten hebben. Daarom bezoek ik ook regelmatig militaire begraafplaatsen en ga daar eigenlijk de waanzin van een oorlog bekijken.
Tevens gaat mijn interesse uit naar de forten rond Luik en Namen.

Hoelang ben je al geďnteresseerd in wo1?
Eigenlijk ben ik pas de laatste 2 a 3 jaar geďnteresseerd in WO1, hiervoor was ik al eens in Ieper geweest.

Hoe ben je aan WO1 gekomen?
De allereerste keer dat ik met de wo1 in aanraking kwam, zal ik ongeveer zo’n 8 jaar zijn geweest. Het waren de verhalen van mijn oma die met haar ouders uit Leuven via Calais naar Engeland zijn gevlucht, waar ze eerst in Cosby en later in Anderby hebben gewoond.

Wat vind je het meest fascinerende aan WO1?
Zoals ik hierboven al verteld heb. Hoe ze geleefd en gevochten hebben op een strook van enkele kilometers breed. Ik kan me dat nog steeds niet goed voorstellen.

Verzamel je ook rond WO1 (militaria, boeken etc.), speel je games, modelbouw?
Niet echt, alleen wat boeken waaronder enkele oudere exemplaren. Vroeger veel diorama’s gemaakt die ik jammer genoeg niet meer heb.
Iedere zaterdagmiddag wordt wel onder het genot van een glas cola (haha) gegamed met enkele vrienden, voornamelijk voetbal.

Welke gebeurtenis uit WO1 spreekt jou het meeste aan en waarom?
Op dit moment, het begin van de oorlog rondom Luik, oa fort Loncin. Waarom weet ik niet, misschien heeft het te maken dat familie daar in de buurt woont. En al van jongs af aan, daar in de buurt kwam.

Heb je een mooi verhaal/anekdote o.i.d. die je zelf hebt meegemaakt m.b.t. WO1
Hier moet ik blanco invullen.

Over welke WO1 onderwerp wil je (het komende jaar) meer te weten komen?
Zeg maar alles, behalve politiek.

Bezoek je wel eens het front en zo ja waar dan en wat is je favoriete deel van het voormalig front
Ik ben nu zoiets van 3 jaar geďnteresseerd in de WO1 en ben in die drie jaar al een keer of 3 in en rond Verdun en Ieper geweest.

Over FEW:

Hoe ben je op FEW terecht gekomen?
Via Google

Wat is je favoriete stukje van FEW?
De mooiste WO-1 foto’s van nu
Reisverslagen en foto’s
Boeken en recensies

Hoe bevallen de crewleden je?
Hier kan ik niet veel over zeggen, ik ken persoonlijk niemand. Maar via het topic “algemene Chat” leer je toch wat over de crewleden en users

Hoe zie je het forum?
Als een hele grote informatieve “doos”, waar je van alles uit kunt halen, maar ook gegevens in kunt stoppen. Omdat ik pas een paar jaar me verdiept heb in WO1, zal ik er meer uithalen dan instoppen.

wat vind je van de forum-meetings?
Volgens mij horen deze meetings bij Forums, zo leer je de mensen kennen. Jammer genoeg ben ik nog niet aanwezig geweest bij deze meetings ,terwijl er één vlak bij mij in de buurt geweest is (Halen).

Zijn er dingen/activiteiten die FEW volgens jou zou moeten doen maar nog niet doet? En wat doen FEW wel wat niet moet?
Zoals ik gelezen heb is er spraken van het tentoonstellen van militaria en er wordt genoeg aan meetings gedaan. Dus volgens mij wordt er genoeg aan activiteiten gedaan.

Welke inhoud mis je?
Omgeving Luik en Namen (forten)
Oostfront

Welke inhoud kan je gestolen worden?
Deze vraag is voor iedereen anders. Mij interesseert de inhoud van “De verzamelhoek” niet zo erg.

Zijn er dingen die verbetert kunnen worden?
Dat zal de tijd leren.

Hoe zie je eigen rol bij het forum en zijn er nog dingen die je Bijv. op het gebied van Wiki, voor het forum betekenen?
Heel erg klein. Ik ben meer een lezer, (dus op de achtergrond) dan een verteller.

Wat is het beste topic dat je zelf hebt geopend?
Dat zijn er niet veel, maar als ik toch 1 kan kiezen is het deze: “Antoine Fonck was de eerste van iedereen“ (http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=1514).

Wat is jouw favoriete topic in het algemeen?
Mijn favoriete topic is “De Poilu en de Piot” waar je schitterende foto’s kunt zien van monumenten in Frankrijk en Belgie. Deze topic van Pegoud is geďnspireerd door mijn site en dat vind ik wel bijzonder.

Met welke FEW-er zou je een dag op pad willen?
Eigenlijk een moeilijke vraag….
Hier enkele namen Yvonne, Merlijn, Regulus, Merlijn, Roma, Eric, ….

Hoe moet volgens jou het forum er over vijf jaar uit zien?
Dat zie ik over vijf jaar, het forum is in ieder geval al zeer goed op weg.

Buiten FEW:

Wat is de laatste cd/DVD of boek die je hebt gekocht?
Boek – Geschicht des Res.- Feldartillerie Regiments Nr.13 im Weltkriege 1914-1918
DVD – Bert Visscher “Nee, dan Lourdes”

Wat was je allertofste vakantie?
Rondstruinen op cemeteries aan het voormalig front.

Wat doe jij aan een beter milieu?
Afval scheiden. Oh ja en mijn fiets nemen als mijn auto kapot is. Oh nee die hoort hieronder te staan.

Wat is je grootste ondeugd?
Zie hier boven.

Wat is de beste plek om te wonen
Dat moet je aan een “jeng” vragen, Jengtown natuurlijk.

Tenslotte: wat wil je de wereld nog vertellen? Dit is je kans.
Laat iedereen in zijn eigenwaarde.

Kliedermans zijn liefste bezigheid op het werk.

Kliedermans met vader op St.Symphorien cemetery.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2007 8:10    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi, weer iemand met een totaal andere interesse in WOI dan de meeste.
De Belgische kant en dan zeker de feiten in het begin van de oorlog komen inderdaad niet zo echt veel aan bod.
Daar zullen we eens iets moeten aan doen!!!
Naar boven
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2007 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Kliedermans!

Leuk interview.
Zelf vind ik het gewone leven van de gewone frontsoldaat ook erg interessant.
Momenteel lees ik een paar boeken met getuigenissen van soldaten.
Soms mensonterende toestanden.
Ik kan je 'De Oorlogsbrieven van Unteroffizier Carl Heller' aanbevelen.
Is geschreven door onze eigen Hans Andriessen. De belevenissen van
Carl Heller zijn bijna niet te beschrijven en vaak adembenemend.

De forten rond Luik en Namen komen hier inderdaad niet zo vaak aan de orde.
Daar moet toch ook nog genoeg te zien van zijn lijkt me.
Misschien een leuke forummeet voor in 2008?
Kom je dan ook.

Die eerste foto van je doet je naam eer aan: Kliedermans... Very Happy

Old soldiers never die
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2007 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

Niet alleen in het chat gedeelte leer je de de ander eens van een andere kant kennen, maar ook door deze interviews zie je een totaal andere kant.
Enorm leuk om te lezen, en ik blijf die foto van jou en je vader geweldig vinden Smile

En ik ga eens een agenda aanschaffen om in te plannen wanneer we op pad gaan Wink

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
abn

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2007 11:16    Onderwerp: Reageer met quote

Wat moet ik verstaan onder 'modelmaker' ? Maak je de mallen aan waarin de stukken gegoten wordt ? Tussen vakman en kunstenaar dus.

Wat betreft Luik en Namen: laat maar komen die topics Smile , ik heb al gemerkt dat er heel wat foto's van op je site staan.

groeten,
bert.
Naar boven
kliedermans

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2007 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Adriaan van Kammen @ 13 Aug 2007 10:10 schreef:
Die eerste foto van je doet je naam eer aan: Kliedermans... Very Happy

Adriaan, die naam heb ik van mijn collega's gekregen Mad , omdat ik veel met gips klieder. Ik bedoel werk. Smile
Het boekje 'De Oorlogsbrieven van Unteroffizier Carl Heller' heb ik reeds in mijn bezit, maar nog niet gelezen Embarassed .

Yvonne @ 13 Aug 2007 10:10 schreef:
Enorm leuk om te lezen, en ik blijf die foto van jou en je vader geweldig vinden

Yvonne, mijn vader is al flink op leeftijd, maar gaat als het even kan met mij mee, als ik foto's ga maken voor mijn site. Ik heb hier al eens een keer een reactie per e-mail over gekregen, deze mensen dachten dat het echt een oudstrijder was Evil .

abn311 @ 13 Aug 2007 10:10 schreef:
Wat moet ik verstaan onder 'modelmaker' ?

Een modelmaker krijgt een 2D tekening en moet hier handmatig een 3D gipsen model van maken, en daarna wordt door een "inrichter" de eerste male gemaakt. Hiervan wordt een moedervorm gemaakt, waaruit men meerdere malen kan maken en in deze malen worden de stukken gegoten.
Een modelmaker maakt eigenlijk het model wat een designer voor ogen heeft. Een van de modellen die ik gemaakt heb is een Dames-Urinoir, dit was een afstudeer project van een studente uit Leiden.
http://kliedermans.warcemetery.eu/
Mijn Blog
http://monumenten.warcemetery.eu/
"Two Years In The Making.
Ten Minutes In The Destroying."
J.Harris
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2007 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een leuk interview! Ik hoop je binnenkort eens ergens te ontmoeten. Je hebt gelijk dat de strijd in het Zuidoosten van België wel wat meer mag worden belicht, vergeleken met het traditionele IJzerfront (dat ik daarmee niet tekort wil doen).

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Mario

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2007 19:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik blijf echt lachen om die eerste foto.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: