Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Crowdfunding moet Yorkshire Trench en dugout redden

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2022 7:54    Onderwerp: Crowdfunding moet Yorkshire Trench en dugout redden Reageer met quote

Ik meen mij te herinneren dat er al een Britse inzamelingsactie was/is.
Zag het niet staan op FEW, kan zijn dat ik erover heen las of dat het hier nooit heeft gestaan.

Maar dit is dus een actie van IFF en de stad Ieper.

https://www.hln.be/ieper/crowdfunding-moet-britse-loopgraaf-in-ieper-in-ere-herstellen~a02413c2/
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2022 8:27    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/10/26/loopgraaf-_yorkshire-trench-in-ieper-wordt-gerestaureerd/

Daar is ook al sprake van een Brits initiattief, maar meer details weet ik daarover ook niet. Ik begrijp ook niet hoe dat Brits initiatief denkt iets te ondernemen zonder eigenaar of betrokkene te zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
AOK4

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2022 8:45    Onderwerp: Reageer met quote

Nog iets hierover. Het lijkt me een typisch Belgische ziekte dat allerlei overheden plots beslissen iets te restaureren of te bouwen en dan halsstarrig weigeren om een visie op lange termijn te ontwikkelen dat ook onderhoud en beheer omvat. Het initiatief verkommert dan na enkele jaren en als alles dan volledig in puin ligt, gooit men er plots weer een hele zak geld tegenaan om het te restaureren. En dan begint de cirkel opnieuw...
Visie en onderhoud op langere termijn is blijkbaar iets onbekend bij de meeste bestuurders.
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de loopgraven van Bayernwald.
Loopgraven moesten tijdens de oorlog ook geregeld bijgewerkt en opgelapt worden.
Ik zag gisteren een uiterst interessante aflevering van "The Repair Shop" op BBC (het origineel is nog altijd stukken beter dan het afkooksel op VRT) met op dat moment nog kroonprins Charles die een project heeft in Dumfries House waar vooral jongeren opgeleid worden in oude technieken. Dergelijke zaken zouden ook hier zeker van pas kunnen komen.
Ik denk maar aan het maken van vlechtwerk voor Bayernwald (niet het afgrijselijke en wellicht goedkopere gedoe dat er nu is, maar echt vlechtwerk).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: