Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

30ste Linieregiment ... ???

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jan2108

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2022 15:40    Onderwerp: 30ste Linieregiment ... ??? Reageer met quote

Hallo,

Toen Antoon Frans VERSTAPPEN (ook genoteerd als ‘Antoine François’) bij het begin van WO I werd opgeroepen behoorde hij tot de 4de Divisie, 10de Linieregiment.
Tijdens het zware gevechten rond de forten van Namen (20-24 augustus 1914) werd hij gekwetst en enkele dagen later krijgsgevangen genomen.
Op 6 januari 1915 kwam hij terecht in een krijgsgevangenenkamp te Keulen … werd van daaruit overgeplaatst naar Stendal … om uiteindelijk terecht te komen in het kamp van Alten-Grabow … waar hij op 10 december 1915 naar huis werd gestuurd.
Op een document dat ik terugvond in zijn militair dossier staat dan vermeld: ‘Regiment, korps of inrichting waartoe de gemobiliseerde behoorde toen hij huiswaarts werd gezonden, met verlof zonder soldij werd geplaatst of tot reforme werd voorgesteld : vierde ‘afdeeling’, 30ste Linieregiment.

Mijn eerste vraag : wat stelde dit 30ste Linieregiment precies voor ? Was dit een soort regiment waarin de (namen van de) soldaten ‘administratie’ werden ondergebracht die in krijgsgevangenissen zaten ?

Frans (°30/1/1885) was gehuwd, zijn vrouw was zwanger toen hij op 1/8/1914 werd opgeroepen en kreeg een dochtertje (° 24/10/1914) die op 18-jarige leeftijd kloosterlinge werd.
Op 29/4/1917 kreeg hij een eerste zoontje, waarvan ik vermoed dat deze wellicht zeer vroeg is gestorven (overlijdensdatum ontbreekt) en een tweede zoon op 13/4/1919.
Frans zelf overleed op 16/3/1919 (amper 34 jaar) wellicht ten gevolge van ontberingen in de vermelde kampen.
Ik merk wel (aan gegevens op documenten in zijn militair dossier) dat zijn weduwe, na klacht, in 1921 nog vergoed is geworden voor 3 maanden à 75 francs + 49 maanden à 50 francs achterstallige vergoedingen.

Mijn tweede vraag : Uit deze gegevens (de geboortes van 2 kindjes, respectievelijk in 1917 en 1919) kan ik vermoeden dat Frans dus bij zijn vrijlating in Alten-Grabow (op 10/12/1915) effectief naar huis is gestuurd.
Anderzijds echter zou de achterstallige vergoeding die zijn weduwe alsnog uitbetaald kreeg erop kunnen wijzen dat Frans toch nog ‘deelnam’ aan de oorlog.
Kan iemand mij enige duidelijkheid verschaffen bij deze (voor mij) toch wel verwarrende gegevens ?

P.S. Ik ben momenteel bezig met een soort reconstructie van het leven van de gesneuvelden uit onze gemeente in W.O. I. en het is verdomd niet makkelijk om – uitgezonderd via de militaire dossiers van de betrokkenen – nog bruikbare info te vinden.

Hartelijk dank aan wie mij wat informatie kan geven over het 30ste Linieregiment en over wat er gebeurde met krijgsgevangen soldaten die (tijdens de oorlog) ‘terug naar huis werden gezonden’.

Jan2108
[/img]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2022 17:14    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom zou hij overleden zijn "wellicht ten gevolge van ontberingen in de vermelde kampen"? Doe geen uitspraken als je geen bewijzen hebt aub. De behandeling van krijgsgevangenen in de kampen was behoorlijk goed en stond onder toezicht van het Rode Kruis.
Zijn overlijden kan te maken hebben met de Spaanse Griep of kan een gevolg zijn van zijn oorlogsverwonding. Om uitsluitsel te hebben zal je de overlijdensakte moeten bekijken.

Ik denk dat het 30e Linieregiment gewoon een eenheid was binnen het Belgische leger, een ontdubbeling van het 10de Linie wellicht. Andere gebruikers zijn wellicht meer op d hoogte van de eenheden van het Belgische leger.

Ik zie dat hij vermeld wordt in de lijst (gedateerd 1/9/16) van de gerepatrieerde Belgische militairen (wegens militair niet meer inzetbaar) in de archieven van het Rode Kruis. Daar staat: VERSTAPPEN Antoine François. 30° rég. de ligne, né à Merchtem le 30/1/85 (ankylose totale du genou droit) résidence actuelle Brusseghem.

Ik vermoed dat de vergoedingen voor militairen doorliepen voor hun tijd in gevangenschap (of gelijkgesteld in het geval van gerepatrieerde gewonden).

Militairen die naar huis gestuurd werden, moesten dus terug aan de slag net zoals alle andere personen. Wat in het geval van de meesten niet eenvoudig geweest zal zijn gezien hun gezondheidstoestand. Verstappen had dus een kapotte rechterknie en zal wellicht overleefd hebben via voedselbedelingen en zo van het CRB.

Sommige gemeentearchieven hebben uitgebreide lijsten van hulpverlening tijdens de oorlog. Misschien is daar iets te vinden?

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: