Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Begraafplaats Oeren

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2021 19:34    Onderwerp: Begraafplaats Oeren Reageer met quote

Ik kreeg onlangs onderstaande vraag.
Kan iemand de officiŽle uitleg geven?
Bedankt alvast.

"Vorig weekend was ik in de omgeving van Alveringem. Iemand uit de groep vroeg: kunnen we omrijden naar het militair kerkhof van Oeren want daar is iets speciaal.
Belgische militaire begraafplaats Oeren | Inventaris Onroerend Erfgoed

Dat speciaal zijn de Belgische vlaggetjes op de graven. De meeste staan recht maar een aantal staan schuin en sommige hebben zelfs een Vlaamse leeuw op de driekleur. De schuine driekleur en leeuw hebben een verband met de politieke strekking van de overledene (Vossen of overtuigde flaminganten?

Blijkbaar heeft men dit stukje Vlaamse geschiedenis gewijzigd want alle Belgische vlaggetjes staan recht en van de Vlaamse leeuw in de vlaggetjes is niets meer te bespeuren.

Mogelijk heeft de dienst die de militaire kerkhoven verzorgd alle Belgische vlaggetjes vervangen.

Of is de wijziging een politieke reden geweest van de regering?

In elk geval is het jammer dat de Vlaamse strekking (strijd?) uit die periode gewist wordt op de graven van overleden strijders uit WO I.
Waar ik ook aan denk: Hoe zou de familie van deze Vlaamse voorvechters die hun leven gegeven hebben tijdens WO I deze wijzing aanvaarden?"

"
AOK4

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2021 9:23    Onderwerp: Reageer met quote

Voor zover ik weet, is er geen achterliggende reden achter die vroegere verschillen, maar had dat wellicht eerder te maken met wanneer en door welke bevoegde dienst die kokardes geplaatst waren. De verschillen zijn in de loop der jaren wel uitgelegd geweest aan de hand van die compleet op niets gebaseerde theorieŽn. Het is zoals zoveel, veel "experten" voelen zich soms geroepen om hun waarheid te verkondigen zonder ernstig na te denken of onderzoek te doen.

Ter verduidelijking: de leeuw in kwestie was ook GEEN VLAAMSE leeuw, maar wel de BELGISCHE... Soms stond er ook een kruisje op.

Hier trouwens het antwoord ook: http://www.wo1.be/nl/geschiedenis/gastbijdragen/militaire-en-burgerlijke-geschiedenis/driekeur-belgische-grafstenen

Groeten,
Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
Wilbert

BerichtGeplaatst: 02 Sep 2021 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

Heldere uitleg!

Even mijn foto's van Oeren erbij gezocht (10/2015), enkel rechtopstaande vlaggetjes te zien... Dus het is al even.

Drie weken terug Robermont/Luik bezocht. Daar nog wel kruisjes en leeuwen op de vlaggetjes te zien. Maar dan weer afwijkende Belgsiche stenen.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: