Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Over grootvader 12 linie

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lennart2305

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2019 15:19    Onderwerp: Over grootvader 12 linie Reageer met quote

Beste mensen,

Mijn overgroot vader zat bij het 12e linie 2/3 compagnie.
Hij was vrijwillig in dienst gegaan in '14 en heeft in luik gezeten en gewond geraakt daar op de 6de Augustus.
Mijn vraag is nu wat ze daar deden en rond welk gebied ze gestationeerd waren. Weet wel dat hij is op genomen nadat hij gewond is geraakt in het St. Servais college.

Als iemand mij wat meer info zou kunnen geven over het 12e linie de periode 1 t/m 6 augustus 1914 zou dat al zeer fijn zijn.
Ook mocht iemand foto's, documenten, 12e linie gerelateerde items hebben hoor ik het graag.

Alvast bedankt en ik kijk uit naar de antwoorden!

Mvg,
Lennart
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2019 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

Is je over grootvader gevangen genomen na zijn verwonding of geëvacueerd ?

Uit het guldenboekproject , maar dat heb je of ken je waarschijnlijk .
http://www.tenboome.webruimtehosting.net/guldenboek/Guldenboekprojecttotaal/regimenten/12linie.htm
België heeft in tegenstelling tot de andere landen , maar heel pover over de geschiedenis van zijn regimenten in dit conflict beschreven en belicht .
Ik heb dit steeds ” als heel beschamend” gevonden.
Er bestaan regiment geschiedenissen meestal uit privé initiatieven .

bron :http://jozefhens.com/Luik.html

12e LINIE

ZIJNE GESCHIEDENIS

Het 12e Linieregiment lag sedert 25 jaar in garnizoen te Luik wanneer, in 1914, de oorlog uitbrak.
Het werd gelast deel te nemen aan de verdediging van de versterkte stelling en, van de eerste botsingen af, toonde het zich opgewassen tegen zijn zwaren plicht.
Visé, Herstal, Queue-du-Bois zijn zoovele gevechten waar het zich met roem overlaadde en waaruit het ‘t eerste vaandel terugbracht, dat op den vijand werd veroverd. Naar Antwerpen gezonden, neemt het deel aan de uitvallen en aan al de verrichtingen rond de stad.
Aan den IJzer gekomen, verwierf het onvergankelijken roem te Diksmuide dat het, van 16 tot 26 October 1914, bezet hield niettegenstaande veertig stormloopen van het Duitsche XXIIe Korps en een ongelooflijk geweldig bombardement.
Het laat een derde van zijn effectief op het terrein achter.
Om zijne wonderbare dienststaten zal dit keurregiment dan ook de eer hebben Z. M. Koning Leopold III, toen erfprins, in zijne rangen te tellen.
Inderdaad, op 5 April 1915, vertrouwde Z. M. Koning Albert zijn jongen zoon aan het regiment toe, terwijl Hij deze heuglijke woordenuitsprak: « Zoo ik het 12e Linie gekozen heb om er mijn zoon in te laten opleiden, dan is het omdat dit regiment zich, onder alle andere uit, door zijne dapperheid onderscheiden heeft gedurende dezen veldtocht. »
Op 17 April 1918 bevindt het regiment zich in den sector van Merkem, waar het dapper ‘t hoofd biedt aan de herhaalde stormloopen van den vijand.
In de laatste dagen van September 1918 slaat eindelijk het uur van het eindoffensief, gedurende hetwelk het regiment roem en eere oogst te Schaapballie, Stadenberg, Roeselare en Lendelede. Het is een der eerste van ‘t leger om zich te komen opstellen langs de Leie, waar de wapenstilstand een einde stelt aan ‘t bloedige epos.
Om zijne prachtige wapenfeiten tijdens den oorlog heeft het regiment de toelating bekomen de vermeldingen: Luik - Antwerpen - Diksmuide - IJzer - Merkem - Stadenberg - De Leie op zijn roemrijk vaandel te schrijven; bij Koninklijk Besluit van 27 October 1914 werd het deswege ook vereerd met den nestel in de kleur der Leopoldsorde en met het Ridderkruis dier Orde.
1.250 officieren, onderofficieren, korporaals en soldaten van het 12e zijn op ‘t veld van eer gesneuveld.

Verder ...

uit https://www.bloggen.be/vlaanderensvelden/archief.php?ID=2618287
De volgende dagen zouden overigens nog twee militairen uit het kanton Hoogstraten sneuvelen in de sector Luik. Adriaan Van Dijck uit Rijkevorsel (°1893) diende als soldaat in de 6e cie, 2/2 van het 12e Linieregiment. Deze eenheid, o.l.v. kolonel Jules Jacques - een echte ijzervreter - behoorde eveneens tot de IIIe L.D. en maakte al meer dan 25 jaar deel uit van het vaste garnizoen van de 'Vurige Stede'. De piotten van het 12e Linie lagen al vanaf 2 augustus rond Wezet, Lixhe, Halcourt, Argenteau en Hollembaye ingekwartierd om bij het minste teken van onraad uit te kunnen rukken. Wanneer op 4 augustus de huzaren van generaal von Marwitz voor de strategisch belangrijke Maasbrug bij Wezet verschenen, vonden ze een bataljon van het 12e Linie op hun weg. Van Dijck's eenheid was dus de eerste reguliere infanterie-eenheid die in contact kwam met de invasietroepen. De mannen van zijn bataljon - waartoe nog een aantal andere mannen uit de Noorderkempen behoorden - waren er trouwens ooggetuige van hoe de Duitsers met bootjes de Maas, ten noorden van de forten, overstaken om de Belgische stellingen aan te vallen. Kort daarvoor had een Duits vliegtuig boven hen gecirkeld en pakken proclamaties van generaal von Emmich uitgeworpen, waarin de Belgische soldaten werden opgeroepen geen weerstand te bieden. Een oproep die duidelijk in dovenmansoren viel bij de mannen van het 12e Linie, want de Duitse voorhoede botste op hardnekkige weerstand. Een paar soldaten van het 12e Linie slaagden er zelfs in om op 5 augustus, bij een tegenaanval, het vaandel van het 89e Regiment Mecklemburgse grenadiers te veroveren. Maar het was vooral bij Pontisse, Herstal en Queue-de-Bois dat het regiment zich dusdanig onderscheidde dat het de eervolle vermelding 'Luik' op haar regimentsvaandel mocht dragen. Om niet ingesloten te geraken in het Luikse, liet generaal Leman als sectorcommandant, de IIIe Legerdivisie een paar dagen later terugplooien op de zgn. Gete-stelling. Het was bij de achterhoedegevechten dat Adriaan Van Dijck op 8 augustus werd doodgeschoten.
Zijn dorps- en jaargenoot Lodewijk Laurijssen (°1893) diende eveneens in het 12e Linieregiment en was op 6 augustus zwaargewond geraakt. Hij zou op 21 augustus in Luik aan de opgelopen verwondingen bezwijken...
14-11-2014 om 00:00 geschreven door janhuijbrechts .

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=17932&highlight=12de+linieregiment
http://jozefhens.com/Luik.html

Drie Belgische soldaten uit WOI gevonden
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2016/06/24/drie_belgische_soldatenuitwoigevonden-1-2695011/

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
rady

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2019 17:55    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick Mestdag @ 22 Nov 2019 11:29 schreef:
België heeft in tegenstelling tot de andere landen , maar heel pover over de geschiedenis van zijn regimenten in dit conflict beschreven en belicht .
Ik heb dit steeds ” als heel beschamend” gevonden.

Volmondig mee eens.

Al vormt het 12Li wel de uitzondering op de regel met Massart en zijn "Historique du 12ème Régiment de Ligne". Regelmatig nog 2dehands te vinden zoals hier (deel1) : https://www.abebooks.fr/servlet/BookDetailsPL?bi=13449455267&searchurl=an%3Dmassart%2Bcolonel%2Ba%26sortby%3D20&cm_sp=snippet-_-srp1-_-title3

Nog over 6 augustus :

C’est le 2e Bataillon du 12e de Ligne commandé par le Major Charles Collyns qui reçoit le tout premier choc à Visé. Le 6 août, replié sur la rive gauche de la Meuse à Herstal, le 12e, avec la plus grande détermination, réussit à mettre en débandade les agresseurs allemands. Un de ses hommes, le soldat Lange, se saisit du drapeau de l’ennemi, celui du 89e Régiment Mecklembourgeois. Le fait est unique dans l’histoire de l’Armée belge.

Van : https://www.maisondusouvenir.be/12li_grdcurcius.php
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2019 23:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ja natuurlijk Rady …dit is ook een elite regiment en het oudste .
De heroïsche verdediging van Diksmuide samen met de Franse Fuseliers Marins

Bataljon 12e Linie Prins Léopold – Bij de bevrijding van Gent en de daaropvolgende parade op 13 November 1918 ,
was het dit regimenten het 12de met de koning, koningin en de prins Leopold die door Gent defileerden en het regiment schouwden

Trouwens kon het niet nalaten een mooi stuk uit de meegegeven website https://www.maisondusouvenir.be/12li_grdcurcius.php
Hier te plakken
het betreft de eerste gesneuvelde soldaten van het 12de

Les premiers Lignards qui tombent sous les balles allemandes sont deux Anversois tués le 4 août 1914, vers 2 heures de l’après-midi, à Devant-le-Pont-Visé sur la rive gauche de la Meuse : Prosper Van Gasteel, paswerker, tourneur-ajusteur et Lodewijk Maulus, gaswerkman, ouvrier du gaz, âgés de 23 ans, deux Flamands venus mourir en terre wallonne pour que vive la Belgique sont aujourd’hui enterrés auprès de leurs frères d’armes au cimetière de Lorette à Visé.

Bepaalde politiekers heden ten dage,
zouden dit beter nog eens herlezen en er over nadenken.
zonder een polemiek hierover te willen starten .

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Lennart2305

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2019 4:14    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer veel bedankt al voor de informatie!! Dit helpt mij al veel. Zal ook eens kijken voor het boek over de geschiedenis van het 12 linie.

Nog even over uw vraag: mijn over grootvader was geëvacueerd na zijn opname in het hospitaal en den 23ste november naar huis gezonden als oorlogs invalide. Daarom dat de specifieke datum tussen 01-08-'14 en 06-08-'14 mij zo intresseren. In zijn dossier staat er dat hij bij Herstal gewond zou geraakt zijn maar wil het graag allemaal uitzoeken wat er die dag is gebeurd.

In iedergeval hebben jullie mij al goed op weg geholpen waarvoor mijn dank!

Groetjes,
Lennart
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2019 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

Lennart2305 @ 23 Nov 2019 4:14 schreef:
Zeer veel bedankt al voor de informatie!! Dit helpt mij al veel. Zal ook eens kijken voor het boek over de geschiedenis van het 12 linie.

Het deel van de historiek dat je dan nodig hebt is het deel II (1914-1918) dus niet het deel van de link hierboven. Aan de episode tot en met de val van Luik worden in het boek 75 pagina's gewijd en die zijn zeer gedetailleerd.

groeten,
Bert
Naar boven
Lennart2305

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2019 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

Beste,

Is goed ik ga kijken of dat ik het boek op de kop kan tikken.
Merci!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: