Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Diggers-website off line

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2019 12:11    Onderwerp: Diggers-website off line Reageer met quote

De Diggers waren een groep amateur-archeologen die actief waren vanaf de jaren 1990 op de oostelijke oever van het Kanaal Ieper - IJzer, op het grondgebied Boezinge, een terrein dat een industrieterrein in wording was.

De website van De Diggers werd gestart bijna 20 jaar geleden. Toen ik de groep verliet in April 2004 werd hij nadien uiteraard niet meer geüpdatet. Toch bleef hij bestaan. (De Diggers zelf hielden in 2008 als groep op te bestaan.)

De website bleef echter bestaan online. Als een soort "aanhangsel" bij een andere website (Mausershooters), waarmee ik (wij) voor de rest niets te maken had(den), ook niet inhoudelijk. (Vraag me niet hoe dat mogelijk is. Ongeveer 15 jaar geleden werd me door die website gevraagd of het mogelijk was het Diggers-wagonnetje vast te haken aan de Mausershooters-trein. Een aanbod dat ik toen in dank aanvaard heb.)

Ik meen uit reacties te weten dat er nog geregeld bezoek was.

Maar nu is hij niet meer online ("Domain Name Expired")
http://www.mausershooters.org/diggers/

Ik ga ervan uit dat er ook geen "renewal" zal komen. Dat er ooit een eind aan zou komen was min of meer voorspelbaar. En ik ben dankbaar dat hij al die tijd (gratis dus voor mij) online geweest is. Al kan ik niemand persoonlijk noemen - ik heb zelf geen namen -, ik ben die persoon / personen echt dankbaar.

Ik wil eigenlijk maar zeggen : in dit Forum komen waarschijnlijk her en der links voor. Maar de URL zal dus niet meer werken ...

Dank aan allen die de voorbije 20 jaar positief gereageerd hebben op het (blijven) bestaan ervan. Maar ook voor websites is er een tijd van komen en een tijd van gaan. Smile

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
renny

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2019 9:11    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de melding , ik vroeg mij weleens af of jullie op een of andere manier nog actief waren met jullie mooie werk ?

wij mochten ruim 10 jaar geleden een keer met jullie op pad , geweldige mooi ervaring . helaas kwam er na die tijd veel ruis en was de sfeer goed verpest meen ik mij te herinneren..

hartelijke groet

Renny
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2019 10:16    Onderwerp: Reageer met quote

Renny,

"Ruim 10 jaar" geleden ... Daar kan ik niets over zeggen, want ik heb de groep verlaten in 2004. Verpeste sfeer ? Toen ik er bij was, was de sfeer oké. Na mij ? Geen idee, wegens na 2004 geen contact meer.

De groep is naar ik vernam niet meer actief sinds 2008. Zelf dig ik alleen bovengronds, meer dan ooit gepassioneerd.

Aurel
Naar boven
renny

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2019 14:50    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Aurel,

Met de verpeste sfeer bedoelde ik niet binnen de groep hoor ! er was een hoop geteut van andere lieden die een mening hadden over de diggers . daar doelde ik op , maar allee he daar zijn genoeg woorden aan vuil gemaakt Rolling Eyes fijne dag verder !

Renny
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2019 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

Renny,

O ja ! Dat geteut van ongeveer 2005-2007. Jawel hoor ! Daar ben ik van op de hoogte, indirect. Dat was me wat !...
En te bedenken dat ik in m'n vorige posting eerst nog wou schrijven : "Er was wel een pesterige sfeer in het wereldje van de amateur-archeologen ! Maar dat was meteen al een heel onaangenaam verrassende vaststelling zodra ik eind jaren 1990 in dat wereldje belandde." Maar ik schreef het maar niet.
En nu wel dus. Smile

Aurel
Naar boven
renny

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2019 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

klopt , ik was er oktober 2006 met Patrick en Pol , Frans had ik contact mee via de mail , hij was er die dag helaas niet bij.

We vonden toen wat houwitzer wielen en veel munitie , met de verf er nog op in de vette klei. ze hebben veel goed werk verricht en veel troep opgeruimd voor bouwbedrijven
Blijft jammer dat ze niet meer door konden gaan ...
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2019 20:38    Onderwerp: Terug van weggeweest Reageer met quote

Toch maar even laten weten dat de website terug van weggeweest is.
Weliswaar met een andere URL, en zonder "Diggers" daarin.
http://users.telenet.be/aurel.sercu/

En dat natuurlijk dankzij m'n zoon. Want zelf ben ik echt niet in staat om ... Hoe hij het gedaan kreeg, dat begrijp ik amper. Maar ik ben er wel blij mee. Natuurlijk zat de wereld er niet op te wachten. Het is ook een oudje dat al 15 jaar niet meer "ontrimpeld" werd...

A propos ik had ook even geprobeerd door te kijken (alleen maar door te kijken) met de Wayback Machine (internetarchief), maar "temporarily unavailable".

Aurel
Naar boven
renny

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2019 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

top dat is leuk ! dikke eerbied voor je zoon !
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2019 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

Tof om nog eens door de foto's op de website te struinen
Wat een pionierswerk hebben de Diggers toen wel niet verzet -

Aurel weet je hoeveel soldaten er in totaal door de Diggers zijn gevonden ?
En geen enkele geïdentificeerd jammer

@+
Patrick
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2019 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick,

Toen ik de groep verliet in April 2004 waren er - als ik me niet vergis - ongeveer 220. In de vier jaar nadien, zijn er geloof ik een aantal (20 ? 30 ?) bij gekomen.

Geen enkele geïdentificeerd ... Juist. Behalve een Franse Zouave, François Metzinger, gevonden met 3 andere Zouaven juist onder waar nu het asfalt is van de Bargiestraat, juist aan de toegang van de (gerestaureerde) Yorkshire Trench & Dug-out. (Die 'vondst' staat op de website.)
De reden van de onmogelijkheid van identificatie is bekend. De mannen die daar sneuvelden, waren in 1915, en toen droegen ze (de Britten) slechts een simpel hardkartonnen naamplaatje, dat begrijpelijk een eeuw later totaal vergaan was.
Van een in 1917 gesneuvelde, een Royal Welsh Fusilier, vonden we een metalen naamplaatje, maar totaal gecorrodeerd. Ik herinner me dat er enkele maanden later nog een bericht kwam van een Antwerpse unief : "Bezorg ons het naamplaatje, want wij kunnen het met speciale technieken toch nog lezen." Helaas was het plaatje toen al herbegraven met de soldaat. Het vinden en opgraven van de twee Royal Welsh Fusiliers is beschreven op de website :
http://users.telenet.be/aurel.sercu/N/activiteiten/fusiliers/welkom.htm

Aurel

P.S. François Metzinger hier : (even scrollen)
http://users.telenet.be/aurel.sercu/N/activiteiten/stoffelijkeresten/welkom.htm
Naar boven
Wattman

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2019 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi dat de website weer terug is. Toch een stukje internet geschiedenis (zo u wil internet archeologie). Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: