Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
mudra

Geregistreerd op: 16-3-2006 Berichten: 755 Woonplaats: Assebroek (Brugge)
|
Geplaatst: 08 Dec 2017 20:35 Onderwerp: Duitse verdediging tegenover "Lost Battalion" |
|
|
De Duitse verdediging tegenover het "Lost Battalion"
De laatste jaren werd al vaak geschreven over het befaamde "Lost Battalion" en de site nabij Binarville. Het verhaal werd een tijd terug ook verfilmd. De kleine enclave met al zijn tragiek wordt tamelijk frequent bezocht. Echter wat weinig of niet aan bod komt is letterlijk de overzijde van de site van het Lost Battalion, bij de Amerikanen gekend onder "Hill 198". Nochtans is op en rond deze heuvelrug nog Duits beton te zien. Het gaat meer bepaald om een aantal "Regelbau" bunkers die volgens bepaalde kaartbronnen als "MG"-positie worden bestempeld. Ook zijn nog een aantal ondergrondse verblijven te traceren maar die zijn nauwelijks nog als dusdanig te herkennen (ingevallen of nauwelijks toegankelijk).
Hierbij een aantal beelden, genomen in de winter van 2011 en 2013.
Blik vanop H198 naar de site van het Lost Battalion, linksmidden. In de achtergrond is zwak de contour te volgen van de weg Apremont-Binarville. Als je daar boven staat en het landschap rondom bekijkt, begrijp je meteen wat een inkijk en taktisch voordeel men aan Duitse zijde had.
De laatste foto is een zicht vanuit het dal van het Lost Battalion richting Charlepaux.
© www.argonne1418.be (meer over deze gebeurtenissen in "Tussen Aire en Aisne 1918. Het eindoffensief in de Argonne.")
Wim D. _________________ In den Argonnen
weinen im Wind
die toten Seelen,
die nicht mehr sind. |
|
Naar boven |
|
 |
froos

|
Geplaatst: 10 Dec 2017 11:39 Onderwerp: |
|
|
Dank je wel Wim, dat wordt iets voor volgend jaar.
Op een wat oudere IGN-kaart tussen 195 en 206? |
|
Naar boven |
|
 |
Binkske007 Moderator

Geregistreerd op: 8-4-2008 Berichten: 3756 Woonplaats: Turnhout (België)
|
Geplaatst: 10 Dec 2017 17:58 Onderwerp: |
|
|
Alweer knap werk.  _________________ "They shall grow not old, as we that are left grow old"  |
|
Naar boven |
|
 |
mudra

|
Geplaatst: 10 Dec 2017 19:01 Onderwerp: |
|
|
Hallo Frans,
Dat klopt zo ongeveer... Een logische plaats op dit uitgestrekt en groot plateau.
Het zijn misschien eenvoudige constructies maar historisch wel interessant, gezien het late bouwsels zijn. Specifiek gebouwd met een stappenplan in het achterhoofd voor een mogelijke geleidelijke terugtrekking. Concrete bouwinfo heb ik helaas niet.
Wim D. _________________ In den Argonnen
weinen im Wind
die toten Seelen,
die nicht mehr sind. |
|
Naar boven |
|
 |
hsmeets
|
|
Naar boven |
|
 |
renny

|
Geplaatst: 10 Jan 2018 12:26 Onderwerp: |
|
|
staat op mijn lijstje , bedankt weer voor de mooie bijdrage ! _________________ Twee dingen zijn oneindig: het universum en de menselijke stommiteit. En ik ben niet zeker over het universum.’” |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

|
Geplaatst: 10 Jan 2018 15:56 Onderwerp: |
|
|
Thnx Wim, mooie bijdrage.
Gr P _________________ Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront. |
|
Naar boven |
|
 |
mudra

|
Geplaatst: 10 Jan 2018 18:47 Onderwerp: |
|
|
Af en toe kan ik nog eens iets minder bekends of misschien onbekends naar voor brengen... Gezien iedereen het ravijn van het Lost Battalion bekijkt of erin afdaalt, vond ik het destijds evenzeer interessant om de overzijde eens te gaan bekijken, zeker met het verloop van de gebeurtenissen in het achterhoofd. _________________ In den Argonnen
weinen im Wind
die toten Seelen,
die nicht mehr sind. |
|
Naar boven |
|
 |
|