Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Strips over WOI
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2015 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

Uitegeverij Daedelus heeft een zeer mooie reeks in wording uitgebracht.
De eerste twee albums van tien liggen in de winkel.
Het gaat om "14-18". Simpele titel, maar doeltreffend.
Ik heb, uiteraard, eerste twee albums doorgenomen. En het ziet er zeer goed uit.
In de link ziet u het eerste album staan, maar er zijn dus al twee uit.

https://comicstripshop.com/article/KSSFMMVkyf63

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
A. Depage

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2015 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

Heb me de integrale editie van Moeder Oorlog aangeschaft, wat een kanjer, een bundeling van 4 eerdere delen. Ben er heel blij mee en zal er ongetwijfeld veel plezier aan beleven.

http://www.stripspeciaalzaak.be/2014_Besprekingen/MoederOorlogINT.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 02 Okt 2015 15:59    Onderwerp: Reageer met quote

Lannoo heeft Cafard uitgebracht. Over het Belgische ACM-korps wat in Rusland vocht en als helden in Amerika zijn onthaald.
Het is filmisch getekend, maar dat komt mede doordat het ook een tekenfilm is geweest.
Achterin het album is meer te lezen over het ACM-korps. In de strip volgens de worstelaar Jean Mordant, die gebaseerd is op een echte worstelaar die in dat korps had gezeten.
In de strip vliegt men nogal van hak op de tak met het verhaal, maar de geschiedenis omtrent het korps word er niet door aangetast, maar wel wat ingekrompen verteld. Toch vind ik het wel een aanrader.
Drie op 5

poppy poppy poppy

Tekenfilm promo

http://www.cafard.eu/nl

Stripalbum

http://www.lannoo.be/cafard
Blastmaster1972

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2015 15:53    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 02 Okt 2015 15:59 schreef:
[color=black]Lannoo heeft Cafard uitgebracht.

Ik heb er vorige week mee in m'n handen gestaan, maar de tekenstijl sprak me helemaal niet aan. Teruggelegd. Wink

Mvg,

Jos
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2015 0:51    Onderwerp: Reageer met quote

Blastermaster, dat kan ik me indenken dat je tekenstijl niks vond.
Ik had het niet gekocht als onderwerp niet zo interessant zou zijn geweest.
Als het een "normale" westfront zou zijn geweest, had ik 'm ook laten liggen.

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2015 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien kennen jullie van vroeger Charly's War? De strip is nu in bundels te koop en bundel twee ligt nu in de winkel.
De albums zijn niet goedkoop. € 24,95. Tekenstijl is jaren 70. Je kan zien dat het wat ouder is dan de strips van nu. Maar dat doet niet af van de kwaliteit en de rauwheid van het verhaal.

Het is prachtig, maar ik heb geen idee hoe lang de bundels doorgaan. Dus als je gaat sparen, let dan ook op dat je genoeg hebt in je beurs hebt.

Oja, doe maar poppy poppy poppy poppy op vijf.

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2016 7:36    Onderwerp: Reageer met quote

Deel 2 van S.O.S. Lusitania is uit. Dat was die al een paar weken, maar ik kom er nu pas aan toe.
Het is het middelste deel van de trilogie. Borduurt uiteraard verder op deel één. Nu gaat het over het torpederen, zinken en overleven. Ik zal eerlijk zijn, heb het nog niet kunnen lezen ivm vakantie. Maar al doorbladerend en recensies op internet gezien, ziet het er weer goed uit.
Aanschaffen dus als je deel 1 hebt. Heb je die nog niet, haal ze dan allebei tegelijk (of wacht tot album 3 en lees alles in één ruk uit)

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2016 17:15    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een heerlijke zaterdag met strips. Deel 2 had ik gemeld, maar nu ook deel 3 S.O.S. Lusitania "de nagedachtenis der verdronkenen" is uit.
Weer bij album 1 begonnen en achter elkaar de albums gelezen. Leest lekker vlot weg. Wel goed in de gaten houden wie wie is in het album, dat dan wel weer.

Gehele serie, drie stuks, krijgt van mij poppy poppy poppy poppy van vijf poppies

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 26 Jun 2016 23:05    Onderwerp: Reageer met quote

Goed nieuws voor wie hardcovers te duur vind.
Edelweiss, zie pagina één deze topic voor beschrijving, is nu in soft cover, alle drie de albums tegelijk uitgekomen.
Aanradertje van mijn kant.

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2016 12:50    Onderwerp: Reageer met quote

Bij uitgeverij zijn ze aan een nieuwe serie begonnen. De Vliegenier.
Eerst album getiteld Het Vertrek is sinds deze week uit.
Het speelt zich af in Oost Afrika en raakt zijdelings de oorlog daar.
Het gaat over een Duitse jongen die opgroeit bij een nogal zeer gelovige strenge vader die dominee is. De jongen, Josef genaamd, wil via het vliegtuig zijn vrijheid tegemoet. Ik vond het een goed album wat vlot leest en voorzien is van mooie tekeningen. Soft cover en de prijs is € 7,95.

2,5 poppy op vijf poppies.

Linkert

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2016 14:58    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 19 Jun 2015 13:52 schreef:
Uitegeverij Daedelus heeft een zeer mooie reeks in wording uitgebracht.
De eerste twee albums van tien liggen in de winkel.
Het gaat om "14-18". Simpele titel, maar doeltreffend.
Ik heb, uiteraard, eerste twee albums doorgenomen. En het ziet er zeer goed uit.
In de link ziet u het eerste album staan, maar er zijn dus al twee uit.

https://comicstripshop.com/article/KSSFMMVkyf63

Heb de eerste 3 hier ook liggen. Erg mooie strips.
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2016 19:03    Onderwerp: Reageer met quote

Berlin Avenue, geschreven en getekend door Marcel Rouffa. Uitgeverij Gorilla, prijs is € 14,95.

Vele verhalen/strips had hij al op zijn naam staan. Komt ook uit de Westhoek en is dus opgegroeid met het WO1 verleden.

Dit album vind ik een mooi album. Had zelfs wat meer pagina's mogen hebben, aangezien het zeer vlot leest. Dan is het altijd jammer als je klaar bent. Gelukkig stond achterin nog wat pagina's over waarom hij de hoofdrolspelers (bijna allen vernoemd naar dichters) zo genoemd heeft in het album en waar hij zijn inspiratie verdaan heeft. Overigens las ik dat eerst en toe de strip, volgorde was voor mij beter.

Tekeningen zijn wat ruwer dan bijvoorbeeld de Vliegenier, het is meer richting tekenstijl Lusitania.

Verhaal zit goed in elkaar. Zoals ik schreef leest het vlot weg. Tekeningen en jaargetijden zijn goed weer gegeven en je herkend de verschillen in loopgraven van Britten en Duitsers.

Van mij krijgt deze poppy poppy poppy en half op 5 poppies. Aanschaf is het dus zeker waard.

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2016 10:50    Onderwerp: Reageer met quote

Must have voor de Tardi fans. Laatste album van zijn hand over WO1. En wat ziet die er weer goed uit. Verhaal is te complex om zo uti te leggen. Prijs is voor sommige misschien aan hoge kant. € 27,50, maar dan heb je ook hardcover en 150 pagina's met weer een goed getekend verhaal. Ditmaal zit er een CD bij met begeleidende muziek. Achterin in het album staat ook waarom en de teksten. Alles gezongen door zijn vrouw, tevens zangers.

Unterhund

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2017 17:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb laatst 'De laatste aanval' en 'Moeder oorlog' gekocht.

Als Tardi-fan viel me zijn boek wat tegen. Het is meer van hetzelfde. Misschien is het voor iemand, die Tardi niet kent, een goed boek. Maar volgens mij is het niet één van zijn sterkste werken. Dat het onderdeel is van een groter project, is daar misschien debet aan. Maar dat juist dat project via de cd weer deel uitmaakt van het boek, maakt het geheel wel de moeite waard.

'Moeder oorlog' viel me wat tegen. Het is op zich een prachtig verhaal en goed getekend, maar naar mijn mening slordig vertaald. Het is wel fijn dat het in een hardcover integrale uitgave is uitgebracht. Maar de prijs had wat lager mogen zijn ...
Unterhund

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2017 8:49    Onderwerp: Reageer met quote

Wellicht dat deze een beetje onder de radar is gebleven: Moeder Oorlog Kronieken

"Dit laatste deel is geen voortzetting van het verhaal, maar een uiteenzetting van de waargebeurde verhalen die Moeder Oorlog hebben gevormd. Kris en Maël brengen in dit boek hulde aan al degene die gestreden hebben in de Eerste Wereldoorlog, en in de eerste plaats aan degene die literaire of visuele sporen daarvan nagelaten hebben. In dit boek komt u erachter wie Charles Péguy, Louis Barthas en Vera Brittain waren ...

Verzameling van kortverhalen die Kris geïnspireerd hebben om Moeder Oorlog te schrijven! Uit de meer dan 350 waargebeurde verhalen die Kris inspireerden voor Moeder Oorlog, selecteerde hij er zeven, die weergegeven worden door verschillende tekenaars, waaronder Maël, Bailly, Hardoc en Cuvillier."

Ik vind dit een heel mooie persoonlijke insteek in hun keuze voor het verwerken van bepaalde verhalen/legenden/mythen in de 'motherload' van deze serie. Goede aanvulling op het geheel. Jammer dat dit niet meteen bij de integrale editie zat, maar wellicht werd dat 'boekje' dan te zware kost ... Wink
Tandorini

BerichtGeplaatst: 17 Nov 2017 17:12    Onderwerp: Reageer met quote

Franse strips:

http://www.editions-delcourt.fr/serie/14-18-tome-08-la-caverne-du-dragon-juin-1917.html
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2017 10:36    Onderwerp: Reageer met quote

Die strips komen in de loop der tijd ook in Nederlandstalig uit.
Eerste delen liggen al een tijd in de (strip-)winkel. Maar meestal zit er wel een tijd tussen Franstalige release en Nederlandstalig. Die je liet zien is nog niet uit in Nederlands.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Pagina 4 van 4

Ga naar: