Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Wat voor granaat is dit?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
NOL

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2017 20:28    Onderwerp: Wat voor granaat is dit? Reageer met quote

Weet iemand wat voor granaat dit is?

Wij troffen hem aan bij een huisje wat wij gehuurd hadden. De (Nederlandse) eigenaren heeft de granaat waarschijnlijk in de directe nabijheid gevonden aangezien het huisje pal op de toenmalige frontlijn staat, in het frontgebied nabij St. Mihiel. De granaat zal dan ook Duits dan wel Frans zijn?

Het bevat nog de springstof aangezien alleen de kop/ontsteker ervan af was. Ik wil de eigenaar hiervan even op de hoogte stellen. En dat als ik hem/haar was de blindganger zou laten ophalen. Ter onderbouwing van mijn argument is het wellicht leuk als er benoemd kan worden wat het precies is. Waarschijnlijk is de eigenaar zich van kwaad/gevaar bewust.

Bedankt! Gr. Nol
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2017 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

die is zelfs niet afgeschoten, wellicht Duits? Ik zou er van af blijven moest ik jou zijn...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
NOL

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2018 11:22    Onderwerp: Reageer met quote

Niemand een suggestie? Maxmadmartin misschien?
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2018 13:30    Onderwerp: Reageer met quote

Héél gevaarlijk, de munitie is na 100 jaar onstabiel. Deze is inderdaad niet afgeschoten (het is geen blindganger), dit zie je aan de forceerband die geen trekken (groeven in het koper) bevat.
AFBLIJVEN is hier toch wel de boodschap.
Als je er langs boven in kijkt en hij zit nog vol, moet je zeker oppassen want het kan zelfs een toxisch projectiel zijn en er kunnen dan schadelijke stoffen in zitten.
Is hij daarentegen tot op de bodem leeg, dan is hij niet gevaarlijk.
Om te weten welk schot het is moet je op zijn minst de diameter hebben, die slaat op het kaliber : xx centimeter.
Het land van herkomst is moeilijker in te schatten.
Moest hij afgeschoten zijn, spreken we van een blindganger is dan zelfs honderd keer gevaarlijker, zeker als de ontsteker er nog op zou zitten want dat wil zeggen dat hij gewapend is en "op scherp" staat en bij het minste schokje kan ontploffen.
AOK4

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2018 15:11    Onderwerp: Reageer met quote

Binkske007 @ 05 Feb 2018 13:30 schreef:

Is hij daarentegen tot op de bodem leeg, dan is hij niet gevaarlijk.

Zeker niet! In geval van een shrapnel zit er soms een bodemplaat met eronder nog een lading...

ALTIJD AFBLIJVEN!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2018 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi, lijkt me leuk Crying or Very sad een projectiel waarvan enkel de drijfband is te zien, de rest zit onder het roest en geen afmetingen behalve een lege patroon ter vergelijking...
maar ik doe mijn best Embarassed dus...
mogelijk een duitse obus type K.Gr.14 of 15 ( feldkanone granate ).
De kop van de obus lijkt me te smal om een shrapnell te zijn dus waarschijnelijk een HE ( high explosive , hoog explosief ).
zoals bingske al vermelde kan springstof erin met de jaren gevaarlijker worden door kristallisatie en dus schokgevoeliger en fricitie gevaarlijk worden.en nu de kers op de taart... beide projectielen kunnen strijdgassen bevatten, de K14 T stoff , K 15 grunkreuz .
Dus zelfs indien mijn "identificatie" van dit projectiel fout is blijft het gevaarlijk, dodelijk gevaarlijk dus...
mijn voorstel is er af te blijven ende politie in te lichten, die verwittigt de EOD en die halen dat spul wel op.
heel verstandig van je om er niet mee te "knoeien" en uitleg te vragen op dit forum !! zelfs na 100 jaar onder de grond maken dit soort "bodemvondsten" nog altijd slachtoffers !!!! grtz MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2018 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

hoi NOL,
kijk eens op deze link
http://www.passioncompassion1418.com/english_index.html
maakt mijn uitleg mischien wat duidelijker ?
grtz,MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
NOL

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2018 15:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk dank nog maxmadmartin voor je deskundige uitleg!

Gr. Nol
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 20 Apr 2018 14:29    Onderwerp: Reageer met quote

NOL @ 19 Apr 2018 15:14 schreef:
Hartelijk dank nog maxmadmartin voor je deskundige uitleg!

Gr. Nol

Graag gedaan , ben blij dat je er niet aan “ geprutst “ hebt , ik ben altijd bereid om uitleg te geven !
Grtz MMM poppy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: