Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Wat lees je nu:
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 23, 24, 25

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
A. Depage

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2015 8:04    Onderwerp: Reageer met quote

Pegoud @ 14 Jan 2015 1:12 schreef:
A. Depage @ 13 Jan 2015 13:09 schreef:
Na 'De dood met de kogel' van S. Debaeke nu overgeschakeld naar een roman van Ludwig Renn: Krieg.

Die is leuk he? Vergeten klassieker die weer wat geherwaardeerd wordt tegenwoordig.

Gr P

Heb er ook van genoten! Voor mij persoonlijk hebben Junger, Barthas en Remarque net dat tikkeltje meer, maar dit doet niets af aan het goede boek dat 'Oorlog' van Renn is. In mijn ogen alvast stukken beter dan Hemingway dat ik een 2 maand terug las.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
A. Depage

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2015 8:14    Onderwerp: Reageer met quote

Intussen ook bezig in het boek van Hayward "Mythen en legenden van de Eerste Wereldoorlog".
Dit boek voortijdig opzij gelegd. Weinig inhoud, weinig inspirerend, weinig om het lijf.

Dit was de druppel op p 186:

"In het bijzonder de tragedie van de eerste dag van het Somme-offensief, waarbij het Britse leger een record aantal verliezen leed van 57.000 man, zou gezien worden als het symbool van het bloedbad en de nutteloosheid aan het Westfront. Dat het eigenlijke aantal die dag ongeveer 20.000 bedroeg, wordt alom minder op waarde geschat, ..."

Ik denk dat de auteur doden, gewonden, vermisten en krijgsgevangenen door elkaar haspelt Rolling Eyes Als je deze geheel foute redenering ook al als mythe moet bestempelen, dan kan je je vragen stellen bij de rest van het boek. Ik wil het ook niet geheel afbreken: vooral de propaganda en Duitse wandaden worden redelijk geanalyseerd, maar voor de rest weinig soeps.
Naar boven
mirko

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2015 13:07    Onderwerp: Reageer met quote

'The Kaisers Battle' van Martin Middlebrook zit momenteel in de rugzak.

Gedegen onderzoek, sappige anecdotes en van beide kanten belichte verhalen over de eerste dag van de Kaiserslacht, 21/3/18.

(Met uiteraard de bekende opbouw en uitgebreide appendix zoals je ook vindt in Middlebrooks klassieker First day of the Somme. Alleen wat weinig detailkaartjes en zeer slecht gedrukte foto's.)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
A. Depage

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2015 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Blastmaster1972 @ 21 Feb 2014 17:41 schreef:

Ik ben nu ongeveer halverwege in "Brave Little Belgium". Het leest vlot, en ik ben nog geen grote kemels tegengekomen.

Verwacht geen diepgravende droge opsomming van de feiten, het is een makkelijk te lezen boek doorspekt met uittreksels van dagboeken etc...

Al bij al geen miskoop.

Mvg,

Jos

Heb deze nu ook uit mijn stapel 'te lezen' genomen. Mijn 4e boek intussen dit jaar Smile
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2015 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

Brave Little Belgium was geen wereldtopper, maar heb er wel van genoten. Zeer vlot geschreven en zeer aangenaam om lezen. Boeiende verhalen met leuke anecdotes en weetjes die van pas kunnen komen bij de quizzen Wink Heb hier en daar zeker en vast wat (details) opgestoken die ik nog niet eerder wist. Mooi!
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2015 23:04    Onderwerp: Reageer met quote

De volgende op de stapel is 'De Grote Oorlog' van Theo Vijgen. Een boek uit 2004, niet zo geheel bekend denk ik. De opbouw is nogal chaotisch. Het eerst deel doorloopt de grote vragen wat, wie, hoe en waarom? om dan te eindigen in een zeer beknopte samenvatting van verschillende strijdfronten. Deel twee lijkt me interessanter met 35 thema's in willekeurige volgorde en dat in telkens ongeveer 7 pagina's. Diepgaand zal het niet zijn. Enkele thema's zijn wel verrassend voor een algemeen werk. Dus ik ben wel benieuwd. Het boek kwam me ter oren via FEW toen een zekere Richard dit boek aanraadde voor een beginnend lezer (al beschouw ik me daar niet meer toe Wink ).
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2015 9:32    Onderwerp: Reageer met quote

De voorbije weken volgende boeken gelezen:
- Buiten Schot van Moeyes over het neutrale Nederland waarbij toch vooral een politiek-economisch beeld geschetst wordt. Maar zeker zeer interessant.
- De slag aan de Somme van Koen Koch, zeer vlot leesbaar, zeer aangenaam ook om te lezen. Ik denk een ideaal boek voor lezers die een inleiding willen vooraleer ze zich verder verdiepen in de Somme. Doet me wat denken aan het boek van Gilbert over de Somme.

Momenteel in één van de boekjes Slagveld België van De Krijger bezig, meer bepaald Hill 60 van Nigel Cave.
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2015 7:05    Onderwerp: Reageer met quote

De derde slag bij Ieper van Koen Koch is de volgende.

Ik hou wel van de boeken van Koch, duidelijk, helder, vlot leesbaar. Goed opgebouwd. Ideale lectuur vooraleer je bvb je gaat verdiepen in een specifieker thema over de Somme of de derde slag bij Ieper (genre boeken als Barton, Franky Bostyn, boekjes De Krijger ...).
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2015 7:08    Onderwerp: Reageer met quote

Er komen trouwens nog leuke leesweken aan: me recent Oktober 1914, het koninkrijk gered door de zee van Paul van Pul aangeschaft, ook The white war over het Italiaanse front van Mark Thomson en de Keizerslag van Middlebrook liggen op de stapel. Ook het epos van Gallipoli van Kraaijenstein ligt te wachten. Weet niet wat eerst kiezen. Wel benieuwd naar de voor mij meer onbekende fronten aan de Dardanellen en de Alpen ... Embarassed
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2015 8:39    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
"Napoleon de Grote" door Andrew Roberts.
Zelfs lezend op de parking van de Lidl vergeet je nog uur en tijd....
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2015 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik lees 'A prayer for Gallipoli, the great war diaries of chaplan Kenneth Best" Schrijver/samensteller is Gavin Roynon.
Die heeft meer dagboeken verwerkt.
Boek is dus een dagboek met brieven van Kenneth Best, over Gallipoli en ook zijn periode in Egypte. Leest makkelijk.
Achterin worden andere chaplans beschreven uit WO1 zoals Tubby Clayton.

A. Depage

BerichtGeplaatst: 30 Jun 2015 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Momenteel aan het lezen in ‘Het startschot’ van Tim Butcher. Het is mijn 4e boek over Gavrilo Princip en ik moet zeggen dat ik voorlopig zeer aangenaam verrast ben. De auteur, tevens oorlogsjournalist tijdens de Joegoslavische burgeroorlog in de jaren 90 van vorige eeuw, bewandelde het pad van Princip een 100 jaar terug.
Hij maakt vergelijkingen en zoekt overeenkomsten met beide oorlogen en komt uit bij verrassende en interessante theses. Het boek is ook geweldig geschreven en zuigt je mee in het verhaal. Leuk alvast!
Naar boven
marty

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2015 23:58    Onderwerp: Reageer met quote

Wegens werkschuiving laatste maanden niet veel losgenot gehad:

*Augustus 1914 - België op de vlucht (Misjoe Verleyen&Marc De Meyer).

*Knack Historia 1915.

*Bolwerk Brugge - Bezette Stad in 14-18 (Sophie De Schaepdrijver).

*Kadootje gekregen: The First World War in Colour (Peter Walther)

--
Reeds geruime tijd 'in horten en stoten' aan 't lezen:

*Van de Oorlog hoor ik niets - Aurel Sercu.
(Superboekje in zijn genre,
samen met 'Brieven van Carl Heller' toch één die uitgaven
die je met plezier 3 x herleest).

*De Kust Bezet 1914-1918 / Alex Deseyne.
Recentelijk aangeschaft dankzij de tip van Triple M.
Voor diegenen die an't zeitje leven en/of werken en wat WO1-luny zijn,
mag deze uitgave zeker aanbevolen worden. Alleen ontbreekt m.i. nog wat
info ivm waarneming door luchtballons.
.

Groeten,
Marty.
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2015 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Momenteel aan ongeveer blz 300 van De Heuvel van Spillebeen, een historische roman. Hoewel ik niet zo'n romanlezer ben, ben ik erg verrast en opgetogen over dit boek! Een erg mooi boek met aangename wisselingen van fictie en non-fictie. De hoofdstukken rond Otto Peterson en Griffiths zijn boeiend, de verhaallijn van de fictieve boerenfamilie uit Zwarteleen maakt het af!

Me recent ook volgende boeken aangeschaft:
- Boezinge 1915 van Baccarne
- Het volksboek van de Grote Oorlog
- The angel of Mons van David Clarke
- De stilte van de salient van Johan Meire
- the battlefields of the Western Front North van Major & Mrs Holt's om mijn trip naar de Artois voor te bereiden Smile
Naar boven
louis

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2016 12:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben een boek aan het lezen getiteld "A history of the Balkans - from the earliest times to the present day', geschreven door Ferdinand Schevill. Voordat ik het had gekocht had ik nog gekeken wanneer het uitgegeven was om een indruk te krijgen wat "present day" zou betekenen. Dat bleek 1991 te zijn.

Wie schetst mijn verbazing toen ik op pagina 19, in een beginhoofdstuk (over de geografische kenmerken van het gebied), in een paragraaf over natuurlijke havens, lees dat een haven:

Quote:
offers secure shelter, not only to the countless merchantmen, but also to the dreadnaughts and superdreadnaughts of modern naval warfare.

(typo in n "dreadnaught" - had natuurlijk "dreadnought" moeten zijn - staat zo in het boek).

Dit doet vermoeden dat het boek geschreven was rond het eind van WO1, en al verder lezende blijkt dat ook zo te zijn (het is ongewijzigd heruitgegeven in 1991). Ik heb onderhand wel wat misleidende subtitels gezien, maar zo erg nog niet eerder.

Tot nu toe valt het boek trouwens niet tegen, de keuze om dit boek te heruitgeven lijkt alleszins begrijpelijk.
Naar boven
louis

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2016 9:06    Onderwerp: Reageer met quote

louis @ 18 Mei 2016 12:17 schreef:
Ik ben een boek aan het lezen getiteld "A history of the Balkans - from the earliest times to the present day', geschreven door Ferdinand Schevill.

Het heeft even geduurd maar ik heb het nu eindelijk uitgelezen. Juist omdat het boek ophoudt kort na WO1 en relatief uitvoerig de situatie op de Balkan bespreekt in de eeuw die voorafging aan WO1, is dit voor de lezer van dit forum die meer wil weten over de voorgeschiedenis daar, m.i. een prima keuze. Recentere boeken zullen immers meer de nadruk leggen op de latere gebeurtenissen.
Naar boven
Linkert

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2016 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

'The Last fighting Tommy'. Heel interessant boek.
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2016 7:46    Onderwerp: Reageer met quote

Afgelopen week heb ik het boek, tevens onmiddellijk erin begonnen, "A Nurse at the Front: The First World War Diaries of Sister Edith Appleton". Uitgegeven in 2013.

Ik houd van dagboeken en boeken met interviews (bijvoorbeeld: lyn macdonald, richard van emden) rechtstreeks van hen die erbij waren, of het nou in fronlinie of erachter gebeurt zoals dit boek. Het leven van mensen (militairen/dokters/verpleegsters) in WO1 en hun penibele situatie en waar ze het beste van proberen te maken, vind ik altijd een interessant gebeuren.

Boek is van 1915 t/m 1918, maar met uitzondering van 1917 want die zijn niet terug gevonden of niet geschreven in ieder geval men heeft ze niet kunnen verwerken in het boek omdat ze er niet zijn.
Her en der word er iets extra uitgelicht, bijvoorbeeld dat er een gebeurtenis vind op de dag van eerste gasaanval of een naam van een arts die later een beroemd chirurg is geworden.

Geen miskoop voor iemand die net als ik graag dit soort boeken leest.

Linkert

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2016 8:14    Onderwerp: Reageer met quote

Uitstekend, die heb ik ook nog liggen. Momenteel bezig in 'Het uur van de vlinder'.
Linkert

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2017 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zoek een heel erg goed en gedetailleerd boek over alle wapens, uitrustingen etcetera. Liefst in het Nederlands, Engels mag eventueel ook. Iemand goeie tips voor mij?
derwisj

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2017 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

linkert sorry, maar dat is wel heel algemeen en veel omvattend...wat bedoel je met "alle" wapenbs bv? Enkel de wapens van de infanterist of ook artillerie en dergelijke...ik denk dat je er met 1 boek niet zal komen, maar osprey heeft wel wat in die aard...wel land per land...de beschrijving hoe de infanterist er uitzag...misschien is er ook wel wat te vinden bij histoire & collections...
pascal
Linkert

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2017 14:57    Onderwerp: Reageer met quote

Zo compleet mogelijk bedoel ik. Van elk land en elke soldaat.
derwisj

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2017 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

dit lijkt me al een goed boek betreffende de iuniformen :
https://www.amazon.fr/Illustrated-Encyclopedia-Uniforms-World-War/dp/0754823407/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1505410567&sr=8-4&keywords=uniforms+of+the+first+world+war

pascal
Linkert

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2017 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 14 Sep 2017 18:37 schreef:
dit lijkt me al een goed boek betreffende de iuniformen :
https://www.amazon.fr/Illustrated-Encyclopedia-Uniforms-World-War/dp/0754823407/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1505410567&sr=8-4&keywords=uniforms+of+the+first+world+war

pascal

Alvast bedankt voor de tips Smile
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2017 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

Afgelopen weekeinde in Ieper gekocht en gisteren erin begonnen.
"An Anzac on the Western Front" door H.R. Williams. Het boek is zijn beleving aan het Westfront en al uitgegeven in 1933, paar jaar geleden werd het weer uitgegeven met foto's.
Iemand die dit boek ook heeft gelezen en wat is de mening erover?
Ik mag graag lezen hoe de normale militair of verplegend personeel de oorlog beleefde.

Linkert

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2017 16:24    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is het meest bondige boek over de slag bij Gallipoli?
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2017 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

Nederlandstalig vond ik dat Het Epos van Gallipoli door Martin Kraaijestein en Paul Schulten. Dat belichte ANZAC, Frans, Britse, Turkse, Ierse en Duitse zijde van die slag.

En als je inzicht wilt hebben van een chaplain in Gallipoli dan is van Gavin Roynon het boek A Prayer for Gallipoli de moeite waard.

Linkert

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2017 9:09    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Eric! Meteen bij op mijn verlanglijstje plaatsen Smile
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2017 9:30    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Ik ben aan het herlezen van;
"Wespennest Leeuwarden 3d
"Sporen aan de hemel" 3d
"Gevleugeld verleden"1d
Behandelen de luchtoorlog in WO2 boven Nederland.
van Ab A Jansen
Zal nu beginnen aan;
"Oude zeilvischsloepen,Oostende,Blankenberge,De Panne"Fr.Bly 1920
"Het barkschip Amicitia"T.Pronker(een super knoert van een boek)
Het hoeft niet altijd 14-18 te zijn hé.
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2017 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Linkert, denk dat je dit een leuke Sinterklaas cadeau oplevert aan leesvoer. Veel plezier alvast ermee.
froos

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2017 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik lees nu "Oorlogsenthousiasme" geschreven door Ewoud Kieft.
Boeiend. Achter op de kaft staat het volgende:

Quote:
‘Dat bevalt mij eigenlijk aan deze fantastische oorlog, dat die helemaal geen “zin” lijkt te hebben,’ schreef Hermann Hesse op 26 december 1914, vijf maanden nadat de Eerste Wereldoorlog was uitgebroken. En hij stond niet alleen in zijn geestdrift: duizenden van Europa’s meest vooraanstaande kunstenaars, schrijvers en wetenschappers waren euforisch toen de oorlog uitbrak. Hun uitspraken zijn vaak genoeg aangehaald, maar niet eerder verscheen er een boek dat het oorlogsenthousiasme van 1914 tot in de diepste wortels probeert te begrijpen.

Schrijver en historicus Ewoud Kieft duikt in de levens van een tiental van de meest intrigerende oorlogsenthousiastelingen uit de vroege twintigste eeuw, onder wie Hesse, Sigmund Freud, Vladimir Majakovski en H.G. Wells, om het antwoord te vinden op het mysterie: hoe konden zoveel intelligente, vooruitstrevende en sociaal geëngageerde mannen en vrouwen veranderen in militante, oorlogsverheerlijkende radicalen?

Oorlogsenthousiasme legt motieven in Europa’s moderne cultuur bloot die lang zijn doodgezwegen: want wie het oorlogsenthousiasme van 1914 begrijpt, begrijpt ook het ontstaan en de aantrekkingskracht van het fascisme en nationaalsocialisme. Bovenal toont Kieft de verontrustende, aanzuigende kracht die oorlog heeft op mensen, telkens weer opnieuw.

Volgens mij een prima Sinterklaascadeau!
Naar boven
Linkert

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2017 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 15 Nov 2017 10:37 schreef:
Linkert, denk dat je dit een leuke Sinterklaas cadeau oplevert aan leesvoer. Veel plezier alvast ermee.

Vandaag twee gewonnen bonnen van de Standaard in de mailbox ontvangen Laughing
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 17 Nov 2017 16:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben nu volgende boeken aan het doornemen :

Geschreven door Bernard Delsert : een heel knap boek : "Le triomphe de tanks à Cambrai", een turf van 295 blz die de tankslag volledig uit de doeken doet.

Echte juweeltjeszijn 5 haast complete werken over de Duitse artillerie.
"L'artillerie de campagne de l'Armée Impériale Allemande"
1 : Commandemant et structure
2: Les fabrications de guerre
3 : 7,7cm Feldkanone 96nA
4 : 10,7cm Feld Haubitzen 1898/09 & 1916
5 : 7,7cm Feld Kanone 16
In totaal 940 bladzijden met kleurenfoto's, afbeeldingen van kanonnen, projectielen, ontstekers, hulzen en noem maar op.
Geweldige naslagwerken, niet te versmaden voor wie interesse heeft in artillerie.
Eventueel te bestellen bij Bernard Delsert, 6 Place du Général De Gaulle, 59142 Villers-Outreaux., Ze zijn niet echt goedkoop, maar zijn prijs meer dan waard.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 23, 24, 25
Pagina 25 van 25

Ga naar: