Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Markenaar ontdekt unieke bunker uit Eerste Wereldoorlog

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2017 13:57    Onderwerp: Markenaar ontdekt unieke bunker uit Eerste Wereldoorlog Reageer met quote

KORTRIJK - Freddy Vandevoorde lege voor het eerst een bunker uit de Eerste Wereldoorlog uit. Historici maakten er wel melding van maar er werd nooit naar gezocht. De bunker bevindt zich niet ver van het kasteel van de familie De Bethune.
Op 23 en 24 september viert de Kortrijkse deelgemeente Marke het honderdjarig bestaan van het vliegveld Markebeke. Bewoner Freddy Vandevoorde is al jaren geïnteresseerd in de Eerste Wereldoorlog en helpt eraan mee.

“Bij de voorbereiding van de tentoonstelling naar aanleiding van honderd jaar vliegveld kwam ik via het boek van Markenaar Michel Faillie te weten dat er aan de Overzetweg een bunker zat”, vertelt de man. “Een deel daarvan is nu nog altijd zichtbaar. Faillie maakt echter ook melding van een tweede bunker.”

Oude foto’s

Vandevoorde kon via oude foto’s bepalen waar die tweede bunker zich ongeveer situeerde. “Ik hoorde van landbouwers dat ze op een bepaalde plaats niet erg diep konden ploegen. Wellicht was dat omdat ze op het dak van de bunker stootten. Ik ben dan gras gaan maaien en gaan zoeken naar een hard oppervlak. Ik stootte al snel op een stenen trede. Ik groef die vrij en kon nog dieper, vijf tot zes treden ver.”

“Uiteindelijk vond ik ook het dak van de bunker”, zo gaat Vandevoorde verder. “Omdat het een huzarenstukje is, heb ik de rest nog niet verder kunnen uitgegraven. Naar onze berekeningen zou de bunker twintig bij zes meter groot zijn. Bewoners van Markebeke konden er naar verluidt ook gaan schuilen.”

Twee vliegvelden

Rond het toen zelfstandige dorp Marke werden indertijd twee vliegvelden aangelegd. Vanuit dat dorp opereerden enkele bekenden van het Duitse jachtwapen. Dat waren Leutnant Werner Voss - op 23 september 1917 na 28 overwinningen boven Zonnebeke neergehaald - naast Hauptmann Bruno Loerzer, Oberleutnant Herman Göring en Oberleutnant Lothar Freiherr von Richthofen.

De Rode Baron, Rittmeister Manfred Freiherr von Richthofen, bevelvoerder over het Jagdgeschwader 1, behaalde vanop Markebeke vijf van zijn tachtig overwinningen. Hij is bekend van de gelijknamige film.

Tentoonstelling

“Net op 23 en 24 september gaan we rond Markebeke en het gelijknamige vliegveld een tentoonstelling organiseren in de voormalige kringloopwinkel”, vertelt Freddy Vandevoorde nog. “We organiseren ook historische wandelingen rond het terrein. Ik hoop dat de bunker tegen dan grotendeels is vrijgemaakt. Ik ben er best wel fier op. Ik vond er ook een pistool en kogels.”

Door Kris Vanhee

http://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170811_03014722?utm_source=facebook
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: