Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Mijn jeugdboek over de Eerste Wereldoorlog: Over de grens

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ineke Kraijo

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2017 9:33    Onderwerp: Mijn jeugdboek over de Eerste Wereldoorlog: Over de grens Reageer met quote

Sinds gisteren ligt mijn nieuwe jeugdboek Over de grens in de winkels. Het gaat over de veertienjarige Sarah en het speelt in Aarschot, in 1914.

Dit is de achterplattekst:
Sarah is veertien en woont in het Belgische stadje Aarschot. In de zomer van 1914 zetten Duitse legers de stad én het leven van Sarah op zijn kop. Sarah wordt door de Duitsers uit huis gehaald en samen met haar stadsgenoten naar de markt gebracht. Daar worden de mannen en de vrouwen met geweld van elkaar gescheiden. Sarah weet te ontsnappen, maar als ze thuiskomt zijn haar moeder en zusjes verdwenen! Terwijl Aarschot in vlammen opgaat, vlucht Sarah de stad uit. Lukt het haar om te overleven in een wereld waarin iedereen over grenzen gaat om zichzelf te redden? En kan ze in de chaos haar familie ooit terugvinden?

https://www.bol.com/nl/p/over-de-grens/9200000071595649/#product_specifications
Ineke Kraijo

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2017 9:37    Onderwerp: Reageer met quote

Onderstaande is voor degenen die het leuk vinden om te lezen hoe het boek tot stand kwam.

Twee jaar geleden las ik op een scheurkalender de vraag: Welke Zeeuwse stad werd er in 1917 gebombardeerd?

Ik had eerlijk gezegd geen idee, maar ik vermoedde dat het in Zeeuws-Vlaanderen zou zijn, op de rand met België. Nederland was immers neutraal in de Eerste Wereldoorlog. Maar het bleek Zierikzee te zijn. Een stadje waar ik nota bene een paar jaar had gewerkt. Vergissingsbombardement van de Engelsen. Dat leek me een mooi onderwerp voor een boek en de planning was om het boek april 2017, precies honderd jaar na dat bombardement, in de winkels te hebben.

Afgelopen zomervakantie vertrok ik samen met mijn (toen negenjarige) zoon naar Ieper om te gaan researchen. In drie dagen hebben we musea, loopgraven, begraafplaatsen en nog veel meer bezocht. Ook schafte ik flink wat boeken aan, waaronder het boek 'Vluchten voor de grote oorlog'.

Ik stuurde mijn redacteur een verhaallijn en ze was erg enthousiast, dus ik begon te schrijven. Mijn verhaal ging over Sarah, een meisje uit Aarschot dat zou vluchten voor het geweld en naar Zeeland zou gaan. Het stadje Aarschot kreeg in augustus 2014, aan het begin van de oorlog, de Duitse furie over zich heen. De stad werd geplunderd, platgebrand, mensen (vooral mannen) werden vermoord, vrouwen verkracht. Ik schreef en ik schreef en ik zat helemaal in het verhaal. Sarah maakte zoveel mee, daar in dat Aarschot van 1914.

Tot ik besefte dat ik al op 25.000 woorden zat, maar nog steeds in Aarschot in 1914 en niet eens in de buurt kwam van Zierikzee en 1917. Probleempje. Ik mailde mijn redacteur dat mijn hoofdpersoon zich niets van mijn verhaallijn aantrok. Mijn redacteur was, voorzichtig gezegd niet zo heel blij met mij, want de foldertekst was allang gemaakt en verspreid en het leuk erop dat het een heel ander boek zou worden.

Ik overlegde telefonisch met mijn uitgever en we besloten dat dit dan gewoon een boek over 1914 in België zou worden en geen boek over Zeeland in 1917. Wat een opluchting toen die kogel door de kerk was.
Natuurlijk had ik het verhaal wel naar Zierikzee toe kunnen schrijven, maar ik was bang dat het dan te krampachtig zou worden.

Uiteindelijk was het verhaal af, maar de redacteur was niet tevreden over de afloop en ik was het met haar eens. Toen heb ik er nog een nieuwe verhaallijn bijgeschreven en was het een boek waar ik wel erg tevreden over was. En nog steeds ben.

Het boek heb ik opgedragen aan Jelle, mijn zoon die mee is geweest met researchen. Hoewel het een 12+boek is, heeft hij de drukproef al gelezen en hij was erg enthousiast, hoewel hij sommige scènes wel gruwelijk vond.
'Ja, mama. Die scène met dat been heb ik maar zo snel mogelijk gelezen, want ik werd er gewoon misselijk van. Werd jij niet misselijk toen je het schreef?'

Gisteren ontving ik de doos met presentexemplaren en het boek is echt heel mooi geworden. Ik ben er superblij mee! Ook las ik gisteren een tweet van een boekhandel dat ze mijn nieuwe boek hadden.

De officiële presentatie is op 7 juni in de bibliotheek in ons dorp. Er komen twee Havo/VWO-klassen van de middelbare school hier en waarschijnlijk komt de bovenschoolse plusklas waar mijn zoon op woensdagen in zit ook.

Het boek heeft me bloed, zweet en tranen gekost, en de redacteur en uitgever veel hoofdbrekens, maar het is er en ik ben er heel blij mee.

En opnieuw besef ik wat een geluk ik heb. Ik ben chronisch ziek en ik werd volledig afgekeurd, met de opmerking erbij dat ik nooit meer zou kunnen werken. Maar ondanks een tegensputterend lichaam, lever ik nu mijn twintigste boek af. En dankzij het schrijven ben ik deels uit de WAO gekomen. En daar ben ik toch wel trots op.
Ineke Kraijo

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2017 9:38    Onderwerp: Reageer met quote

En voor wie het leuk vindt, hier een fragment.

Ik heb een fragment gekozen uit het begin van het boek. Als de Duitsers in de stad zijn, verstoppen Sarah, haar moeder en zusjes zich in de kelder. Maar Sarah wordt gevonden. Ze stribbelt niet tegen als de Duitsers haar meevoeren naar de Grote Markt, omdat ze hoopt dat ze dan haar moeder en zusjes niet zullen vinden. Op de Grote Markt zijn veel Aarschottenaren bijeen gedreven en ze moeten er urenlang staan. Dan wordt er een groep mannen weggevoerd en even later klinken er schoten. Sarah moet al die tijd op de Grote Markt blijven staan. Daar begint het fragment.

Uren later grijpt Ida haar arm.
‘Kijk nou, ze hebben zelfs burgemeester Tielemans!’
De burgemeester is vastgeklemd tussen twee Duitsers. Zijn vijftienjarige zoon en zijn broer komen vlak achter hem aan. Burgemeester Tielemans loopt kaarsrecht, zijn snor even fier als altijd. Hoewel zijn kleren gekreukeld zijn en zijn haren in de war zitten, knikt hij naar zijn stadsgenoten, alsof hij hen gerust wil stellen.
‘Wat een knappe jongen,’ fluistert Ida, terwijl ze naar de zoon van de burgemeester kijkt. Ze begint zenuwachtig te giechelen. Onmiddellijk richt een Duitser zijn bajonet op haar. Sarah pakt Ida’s arm.
‘Beheers je,’ zegt ze scherp. Het voelt of ze tegen een jonger kind praat, terwijl Ida zeker al zestien is, ongeveer net zo oud als Achiel. Gelukkig luistert het bakkersmeisje en de Duitser kijkt weer de andere kant op.
‘Ik heb de vrouw van de burgemeester uren geleden al bij de pomp zien staan,’ fluistert Ida even later.
‘Ja, daar staat ze nog steeds. De Duitsers vroegen of ze er was maar niemand heeft haar verraden.’
‘Aarschot is een stad om trots op te zijn,’ zegt Ida.
Nou, trots. De stad is geplunderd en in brand gestoken. Er zijn net waarschijnlijk tientallen mannen doodgeschoten. Daar kan Sarah niet trots op zijn. Maar natuurlijk is het goed dat niemand van de Aarschottenaren de burgemeestersvrouw heeft verraden.
‘Mijn nonkel vertelde dat er een kolonel in het huis van de burgemeester was getrokken. Toen hij op het balkon stond werd hij neergeschoten. Misschien geven ze Tielemans daar wel de schuld van.’

Sarah wacht. Ze weet niet waarop, maar ze moet hier blijven staan van die Duitsers. Misschien laten ze hen wel de hele nacht staan!
Opnieuw klinkt er geschreeuw en een aantal mannen wordt vastgegrepen door de Fritzen.
‘Zullen ze hen ook doodschieten?’ vraagt Ida met trillende stem.
Sarah kan geen andere reden bedenken waarom er weer mannen worden afgevoerd.
Snel kijkt ze om zich heen. Vrouwen klemmen zich vast aan hun mannen, kinderen huilen en gillen. De soldaten proberen de mannen mee te sleuren en delen links en rechts klappen uit. Het lijkt of niemand op haar let.
Sarah haalt diep adem. Dan sprint ze weg, zo snel ze kan, langs vrouwen en kinderen, die allemaal met hun handen omhoog staan. Ze moet naar de huizenrij aan de Grote Markt, daar is het donkerder.
‘Halt!’ hoort ze roepen. En dan nog een paar woorden in het Duits die ze niet kan verstaan. Er klinkt een schot, vlakbij. Een huis brandt flakkerend, ze zal duidelijk zichtbaar zijn in die vuurgloed. Ze moet er voorbij, zo snel mogelijk. Daar is het donkerder. Dan kunnen de Duitsers haar niet zien.
‘Halt!’ klinkt het opnieuw. Weer een schot. Ze voelt iets langs zich heen schieten, maar ze rent door. Nog een paar meter. Dan is ze in het beschermende duister.
‘Pas op, Sarah!’ Ze herkent de stem van Philomena.
Instinctief duikt ze naar de grond. Er scheert iets vlak over haar hoofd.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: