Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Albert vindt na 13 jaar zoeken het graf van zijn opa

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2017 11:19    Onderwerp: Albert vindt na 13 jaar zoeken het graf van zijn opa Reageer met quote

Albert uit Delden vindt na 13 jaar zoeken het graf van zijn opa

DELDEN - Na 13 jaar zoeken heeft Deldenaar Albert Poorthuis de grafsteen van zijn opa in Noordoost-Polen gevonden. Johann Wever verongelukte daar bijna 100 jaar geleden als Duits militair in de Eerste Wereldoorlog. "De cirkel is rond, het familieverhaal is af."

Albert Poorthuis laat een foto zien van zijn zoon Eckhard op de militaire begraafplaats met duizenden graven bij de Poolse stad Elk, op 75 kilometer van de Russische grens. Albert Poorthuis staat er op met de handen omhoog, zo opgetogen is de Deldenaar dat hij even eerder de grafsteen van zijn opa Johann Wever heeft ontdekt. Daarna belt hij, emotioneel, zijn vrouw.

Speurtocht
Eindelijk is daar het gedenkteken van zijn opa. Aan een speurtocht van dertien jaar is een eind gekomen, er glijdt een last van zijn schouders. Vader en zoon plaatsen foto's van grootvader en de moeder van Albert bij de grafsteen. "Zo is symbolisch de link tussen ons gelegd. Toen mijn zoon en ik van de begraafplaats vertrokken, schoot door me heen dat ik hem weer alleen liet. Dat is wel apart, hij is bijna 100 jaar geleden overleden en ik heb hem zelf niet gekend. Maar de treurnis en ellende van wat oorlog is, komen dichtbij als je daar staat. Het wordt tastbaarder", zegt de 75-jarige Deldenaar.

Geschiedenis
Geschiedenis wordt Albert Poorthuis thuis met de paplepel ingegoten. De Deldenaar heeft veel familieonderzoek gedaan en is ook actief in het Twents Streekarchief in zijn woonplaats. Maar hij kon tot voor kort niet achterhalen of er 'nog iets was' dat aan zijn opa deed herinneren, zoals een grafsteen. Er ontbrak nog een stuk aan het familieverhaal en de stamboom, dat hij verder uitvoerig heeft beschreven.

Timmerman
Zijn opa Johann Wever wordt op 3 april 1874 in Emlichheim geboren. Zijn beroep is timmerman. In augustus 1914 krijgt hij het bevel zich te melden bij het Duitse leger in het kader van de mobilisatie. Dat hij al 40 jaar is, zijn vrouw kanker heeft en dat ze vijf dochters van 13, 11, 9, 7 en 4 jaar hebben, voorkomt niet dat hij naar Noordoost-Polen, toen Duits grondgebied, wordt gestuurd. Hij vecht als infanterist tegen Russen.

Overreden
Zijn vrouw overlijdt in 1915, met Pasen. Johann Wever kan niet bij haar begrafenis zijn. Wever komt zelf om het leven op op 4 november 1917. Bij een troepenverplaatsing per trein in Elk valt hij tussen het perron en de rails en wordt hij overreden door een trein.

Lees de bijzondere speurtocht hier verder:
http://www.tubantia.nl/hof-van-twente/hoe-het-familieverhaal-van-albert-poorthuis-compleet-wordt~a2914c9a/

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Obusje

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2017 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

Het verhaal wordt door de kleinzoon mijns inziens een tikkeltje aangedikt.
Johann Wever komt gewoon voor in de databank van de Duitse Volksbund
fŁr KriegsgršberfŁrsorge in Kassel en er wordt verwezen naar zijn huidige
vindplaats. Maar ach, het blijft een mooi verhaal!
AOK4

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2017 5:35    Onderwerp: Reageer met quote

Obusje @ 19 Mei 2017 20:59 schreef:
Het verhaal wordt door de kleinzoon mijns inziens een tikkeltje aangedikt.
Johann Wever komt gewoon voor in de databank van de Duitse Volksbund
fŁr KriegsgršberfŁrsorge in Kassel en er wordt verwezen naar zijn huidige
vindplaats. Maar ach, het blijft een mooi verhaal!

Misschien dat hij er oorspronkelijk nog niet instond? Ik weet dat er veel info verloren is van de begraafplaatsen aan het Oostfront. De laatste jaren zijn daar ter plaatse ook veel mensen bezig om die graven te bewaren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
Obusje

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2017 8:44    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 20 Mei 2017 5:35 schreef:
[quote=Misschien dat hij er oorspronkelijk nog niet instond? Ik weet dat er veel info verloren is van de begraafplaatsen aan het Oostfront. De laatste jaren zijn daar ter plaatse ook veel mensen bezig om die graven te bewaren.

Uitgesloten is dat inderdaad niet. Maar de Volksbund kent langdurige
verificatietrajecten als het gaat om door derden aangeleverde nieuwe
gegevens voor hun databank. Uit eigen ervaring weet ik dat correspondentie
met de Volksbund met regelmaat pas na maanden wordt beantwoord
door gebrek aan tijd, geld en mankracht.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: