Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Westhoek: overnachtings- en museumtips gevraagd

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Hotels, restaurants, café's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2017 23:35    Onderwerp: Westhoek: overnachtings- en museumtips gevraagd Reageer met quote

Voor een bezoek aan de Westhoek met vrouw en 2 kinderen (14 en 16 jaar) zoek ik nog een sympathieke B&B of camping. Ik ben er zelf al enkele malen geweest voor 'frontbezoek' maar dan verbleef steeds in een hotel in Ieper. Het hoeft nu niet perse weer daar te zijn - over de 'schreve' mag ook. Alle tips zijn welkom!

Idem voor musea etc. Voor een eerste kennismaking had ik IFF, Last Post en IJzertoren in gedachten, maar ik houd me aanbevolen voor andere suggesties. De kinderen zijn ervaren museumbezoekers trouwens Smile

Alvast bedankt voor de reacties.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Linkert

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2017 7:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben tweemaal bij B&B Greenhouse geweest. Heb ik enkel maar lof over, heel vriendelijke mensen die je voorzien van een heerlijk ontbijt. Gelegen in Langemark.
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2017 8:04    Onderwerp: Reageer met quote

Een zeer goeie waar wij al jaren komen : De Akkerwinde in Zonnebeke.
De ontvangst is zeer hartelijk, de kamers zijn super en het ontbijt is heel erg goed.
Fanny en Patrick zijn heel warme gezellige mensen die hard werken om het de klanten naar de zin te maken.
Zeg gerust dat Marleen en André uit Turnhout jullie gestuurd hebben.
Als je buitenkomt sta je ,als je de baan oversteekt, onmiddellijk in de Nonnenbossen of ook Polygon Wood genoemd. Hier vind je nog enkele mooie bunkers terug, Patrick zal je graag er naar toe brengen. Op de hoek van het bos, Black Watch Corner genaamd, staat het prachtige monument van de Black Watch.
Je vindt hier ook de grote begraafplaats van Buttes New British Cemetery met zijn 'NewZealand Memorial to the Missing' en het monument voor de 5th Australian Division, tegenover deze begraafplaats ligt het kleinere Polygon Wood Cemetery .

http://www.deakkerwinde.be/

Wanneer het volzet is struren ze je graag door naar de Varlet Farm.
Ook een uitstekende verblijfplaats waar je de resten van de oude farm die door de Duitsers bezet was nog kan zien, de uitbater en zijn dochter kunnen je ook heel erg veel van de oorlog en de streek vertellen.
Bij aankomst krijg je overheerlijke zelfgemaakte appeltaart en de accomadatie is heel knap, en na je heerlijk ontbijt kan je altijd je gratis lunchpakket maken voor tijdens de dag.
Ht is een boerenfamilie die ook een museum hebben met stukken die ze op hun veld vinden.

http://www.varletfarm.com/nl/index.htm

Beide zijn goed gelegen als uitvalsbasis voor verdere trips.

Als museum kan ik je zeker het streekmuseum van Zonnebeke (naast de kerk) aanbevelen, het heeft een heel rijke collectie en prachtig nagebouwde loopgrachten van alle periodes en strijdende partijen. Zo zie je de onderscheiden goed.
Ook is het museum van Hooge Crater in kerk op de baan naar Mesen een aanrader.
Ook niet slecht is dit van Hill 62, met zijn trenches, dat nieuwe uitbaters heeft.
De Duitse loopgrachten van Wijtschate, 'Bayern Wald' genaamd is mooi om zien, hier moet je je tickets gaan afhalen op de toeristische dienst wan Kemmel, dit ticket opent de poort automatisch.
Als je boeken wil kopen is de museumshop van In Flanders Fields een echte aanrader, het museum vind ik iets minder dan vroeger, maar dat is uiteraard een persoonlijke mening.
Zelf ga ik ook graag het winkeltje binnen van 'Over the top', vlak voor de Menenpoort.

Naargelang de tijd die je doorbrengt is er nog bijzonder meer te zien.

Laatst aangepast door Binkske007 op 28 Apr 2017 7:21, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2017 9:50    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor alle tips tot dusver! Ik ben bang dat ik aan het aantal geplande dagen niet genoeg ga hebben Smile
Naar boven
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2017 21:47    Onderwerp: Reageer met quote

Inmiddels zijn we terug van een paar zeer indrukwekkende dagen in de Westhoek. Een paar jaar geleden was ik nog onder de indruk van het vernieuwde IFF, nu viel me eigenlijk vooral op (mede doordat ik het museum ook bekeek door de ogen van mijn kinderen) dat het zo 'druk' is, met al die info die van alle kanten op je af komt. Hoewel ik de nagespeelde films met acteurs, bv die van het Kerstbestand, nog steeds aangrijpend vind. 's Avonds vielen we met onze neus in de boter: een extra lange Last Post vanwege de onthulling van de twee leeuwen voor de Menenpoort. De volgende dag, dinsdag, was het weer raak: ANZAC day! Wederom een zeer bijzondere plechtigheid met o.a. prachtige zang en dito doedelzakspel. En ocherm, wat stonden die Kiwi's en Aussie's te bibberen... het gaf het geheel een extra indrukwekkende dimensie, zoals ze daar desondanks strak in het gelid bleven staan.

Binkse, 'Over the top' en het museum in Zonnebeke waren heel goede tips! Beide had ik nog nooit bezocht. Ook vrouw en kinderen waren erg onder de indruk. Sowieso vond ik het park in Zonnebeke erg sfeervol. En die dugout in het museum is inderdaad schitterend aangelegd. Ben benieuwd naar de dugout onder de kerk! Die moet op 31 juli opengaan.

Ik ben blij dat we het bezoek hebben kunnen afsluiten met een bezoek aan Vladslo, ook om de kinderen het contrast te laten zien met Tyne Cot. Wat een vredige plek, dat Friedhof, ondanks alle ellende die daarachter schuil gaat. Ook de kinderen vonden het een veel mooiere plek dan het toch wat naargeestige Langemarck, hoewel ik dat toch een aangrijpende begraafplaats blijf vinden. Jammer alleen dat de beeldengroep weer is teruggeplaatst naar de muur voor de ingang, ik vond de vier treurende soldaten beter tot hun recht komen ertegenover, ze stonden daar zo mooi in het tegenlicht. Maar ieder zijn mening natuurlijk. De topper blijft voor mij het treurende ouderpaar van Vladslo, geen van ons had het ooit van dichtbij gezien. Volgende keer naar Koekelare want van Käthe Kollwitz wil ik zeker meer zien!

Alleszins was het dus een geslaagd (en boven verwachting zonnig!) bezoek. Nogmaals iedereen bedankt voor de tips!
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2017 7:18    Onderwerp: Reageer met quote

Blij dat je het leuk vond.
Op 20 mei heb ik een gidsbeurt rond het Ieperse voor de heemkundekring van Merksplas bij Turnhout. (Mijn allereerste keer Cool )
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2017 7:40    Onderwerp: Reageer met quote

Iets zegt me dat je publiek bij jou in goede handen is Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Hotels, restaurants, café's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: