Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Argonne: najaarsreis 2016. Deel I

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
froos

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2016 15:04    Onderwerp: Argonne: najaarsreis 2016. Deel I Reageer met quote

Acht dagen in de Argonne, wat een luxe! De eerste drie dagen met twee forummaten. Omdat ik toch een volledig verslag wil maken houdt dat in dat er wel wat foto's in 2- en 3-voud gepost zullen worden. Hier volgt deel I van mijn verslag.

ROMAGNE SOUS MONFAUCON

We hebben gehoord dat het kantoor van de Amerikaanse begraafplaats een metamorfose heeft ondergaan en dat willen we wel eens zien. We zijn een paar dagen te vroeg. Maar de kleurenpracht van het najaar maakt veel goed.

Onze planning wordt danig in de war gestuurd door jagers. Er zijn kennelijk wat incidenten geweest, zodat we nadrukkelijk gewaarschuwd worden om deze frontbezoekers te mijden. Dus naar het Bois de Cunel waar we direct al op een bord van de Chasseurs stuiten. Dan maar wat anders vandaag.

CHATEL-CHÉHÉRY

Naar de sokkel achter de begraafplaats van Chatel-Chéhéry. Via het weggetje achterom gemakkelijk te bereiken. Ook nog maar even de originele staat van het monument. Een foto uit Feldgrau...

We kijken dus eigenlijk naar de achterkant van de sokkel. Bekijk je die van de voorkant, dan zie je een lichte plek. Heeft daar een plaat met opschrift gezeten?

BORRIESWALDE

Nu naar de hospitaalbunker bij Borrieswalde. Omdat we niet de steile klim naar boven willen nemen kiezen we voor een schuin oplopend bospad. Daarna bovenlangs weer terug en zoeken. Met behulp van de oude frontkaart van de Amerikanen vinden we de juiste plek

Bovenop de bunker: Waterbak??

Systeem-delen

Via een gemakkelijke shortcut (goed te weten voor een volgende keer) weer naar de weg waar tot onze verrassing Pegoud c.s. langs komt rijden.

EREMONUMENT HAUPTMANN BAMMERT

De topic van Nurse Mary met aanvulling van Mudra had mij nieuwsgierig gemaakt. Dus willen mijn forummaten mij wel de weg wijzen.

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=32585&highlight=bammert

Dus als afsluiting van de dag doorrijden richting Binarville, het open veld in.

Zoals al door mijn medereizigers werd gepost, wordt het monument verborgen door de braamstruiken. Bammert wordt met GPS en geweld gevonden.

NANTILLOIS

De volgende dag beginnen we in Nantillois bij Maarten en Didi waar we Pegoud en Joris treffen. Gezellige koffie en Pegoud uitgezwaaid. Daarna bezoeken we het museum en bekijken we de mooi gedetailleerde expositie 'Wounds, disease and medical care in the 1918 Meuse-Argonne Offensive' van Peter Wever. Hij is verzamelaar van medisch materiaal uit de Eerste Wereldoorlog.
Er zijn onlangs twee wijnflessen met origineel etiket aan de museumcollectie toegevoegd.

Met enkele hints van Maarten gaan we op pad.

BALLONSTEEN, ANKEROOG VOOR OBSERVATIEBALLON.

We hadden gehoord dat deze in het veld zou liggen, maar na even zoeken vinden we hem in de bosjes, zwaar beschadigd. De boer zal hem wel met grof geweld uit de grond hebben getrokken.
Maar ja, je maait er al bijna 100 jaar omheen. Je geduld raakt op.

BOIS DE CUNEL

Een andere hint betreft enkele bunkertjes bij Ferme de la Madeleine

Het is lekker lopen in het bos. We zien alleen paddenstoelen en een geplette nachtspiegel.

BOIS LE FORÊT

We lopen langs de stele van Marks en Hollister, moeilijk te lezen. Daarom een leesbare stele van het internet geplukt. Dat geldt ook voor de volgende gegevens van deze Amerikaanse militairen.

Willoughby M.Marks

Meer over de achtergrond van George M.Hollister kun je hier vinden:

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=hollister&GSfn=george&GSiman=1&GScid=639076&GRid=55960909&

Zo te zien kan de spoorweg niet ver weg hebben gelegen. Verder veel prefab "beton".

Ja, gezellig samen foto's maken

Deze bunker ligt aan de rand van het bos. Op de weide daarachter waren Franse loopgraven nagemaakt waarmee geoefend werd. In iedere rimpel in de wei zien wij een 'sape'.

En dan naar de Coq d'Or, tijd voor een Leffe.

PIONIERLAGER

We beginnen bij het station van de Argonnenbahn in Apremont

Die hebben we vandaag wel nodig.

Tegenover de 'Lost Battalion' naar beneden. Als we na een tijdje het stroompje volgen komen we bij de Pionierquelle. Heel mooi.

Op weg naar de bunkers onder de weg.

De eerste...

en de tweede.

Terug naar de auto. We lezen nog een keer de geschiedenis van het 'Lost Battelion", terwijl Hans uit zijn zorgvuldig gestuwde rugzak de attributen haalt om thee en/of koffie te maken. Zo heb je nog eens wat aan elkaar (hem).

TEN OOSTEN VAN SERVON-MELZICOURT

In het westelijk deel van het Forêt Domaniale de Servon-Melzicourt kom je van allerlei Unterstände tegen + hebbedingetjes en een Blinkstelle

Ja, dat moet Hans nou net vinden: Gott ist mit Ihm.

Een Blinkstelle, als een commando-toren op een duikboot. Met een trap naar beneden. Je hebt de neiging een knopentouw te zoeken en af te dalen. Hieronder ligt een heel gangenstelsel. Rondom de Blinkstelle zie je gaten in de grond.

Vlakbij een geruimde Duitse begraafplaats komen we twee van deze betonnen vormen tegen. Waar zouden die voor gediend hebben?

De restanten van de trap naar de begraafplaats

Het monument: zonder tekst of ornament.

Langs de weg zien nog een mooie granaat, klaargelegd voor de opruimingsdienst.

Hierna gaan we weer naar de stamkroeg. Nemen een Leffe en afscheid van elkaar.
Heel plezierig en leerzaam met z'n drieën opgetrokken. Bedankt maatjes!

Deel II volgt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
MaxHansen

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2016 18:59    Onderwerp: Schitterend verslag! Reageer met quote

Bedankt om te delen! Mooi gepresenteerd!
Gr Max
mudra

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2016 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie reportage!

Zie ook nog: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=33369&highlight=blager van bijna exact een jaar geleden.

En zeggen dat jullie voor het gedeelte Servon exact de voetsporen zijn gevolgd van mijn gidsbeurt voor een beperkt Duits-Nederlands gezelschap de week voor jullie bezoek. Internet (en aanverwant) gaat snel...Cool

Nog ter info: de Blinkstelle maakt geen deel uit van het B-Lager. Is al een deel van het C-Lager. Wat onder deze Blinkstelle zit, is niet meer na te gaan. Ik ben er in 2011 in afgedaald, zonder touw, en onderaan zit het na ongeveer één meter potdicht helaas. Onderaan was het lekker fris zitten...Er is één connectie (smalle Stollen) te zien, vermoedelijk naar een Unterstand in de buurt (die verdwenen is, of begraven is geweest toen deze percelen x aantal jaren ontbost zijn geweest.). Een foto van de schacht:

Over de betonbunker en zijn context, nabij de begraafplaats van Apremont, zal je binnenkort meer kunnen lezen in mijn publicatie "Focus Friedhof Borrieswalde". Binnen een goeie week zou het beschikbaar moeten zijn.

Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2016 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Knap, en ik heb het alweer gemist. Sad
hsmeets

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2016 21:21    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer mooie foto's Frans en het was inderdaad zeer geslaagd! Ik was inderdaad de mazzelaar deze trip, dus de komende reizen zal ik wel niets vinden Cool.

groetjes
Hans

PS: je kunt natuurlijk niet zonder de juiste koffie en thee attibuten het bos ingaan koffie
froos

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2016 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

Naar Deel II: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=34523
Naar boven
Stosstrupp

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2016 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige reportage bedankt voor het delen.
Naar boven
Eelke

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2016 10:48    Onderwerp: Reageer met quote

Heel interessant om te zien, bedankt Froos!

"The War was decided in the first twenty days of fighting, and all that happened afterwards consisted in battles which, however formidable and devastating, were but desperate and vain appeals against the decision of Fate." (Winston Churchill)
Naar boven
mirko

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2016 12:48    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie verslagen!

De bunkers in het Bois de Cunel zijn overigens van eenzelfde ontwerp als je die hebt gefotografeerd in Bois de Foret, een indrukwekkend complex.
Naar boven
Spandau

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2017 10:28    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk verslag prachtige foto,s
Naar boven
Enigma

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2017 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig verslag.
Naar boven
froos

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2017 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

Chatel-Chéhéry: Hierboven vroeg ik mij af of er op een lichte plek van de sokkel een plaat met opschrift had gezeten.
Kijk je naar deze foto, die ik vond op de cd die hoort bij "La Face Cachée Verdun", dan is dat dus niet het geval.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: