Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Argonne november 2016

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2016 13:29    Onderwerp: Argonne november 2016 Reageer met quote

Begin november zijn we een weekend neergestreken in Nantillois om weer eens rond te banjeren in de Argonne. Hier een fotoverslag.

De grimmige maar indrukwekkende poilu van Dun-sur-Meuse.

En direct daarnaast, aan de Maas, de Pershingbrug.

En we zijn gearriveerd bij Maarten en Didi.

Zaterdagochtend togen we naar de nabijgelegen Butte de Montfaucon om die eens nader te bekijken, in plaats van alleen het monument op de top. Voor de verandering eens niet gehuld in mist..

Een paneel in de kapel onder het monument op de Butte. Let op de blauwe uitslag.

Het plein voor de herdenkingszuil.

De ruïne van de kerk van Montfaucon, in de oorlog geheel aan puin geschoten.

Zicht vanuit de Duitse observatiebunker, gebouwd in deze ruïne.

More to come, gr P

Laatst aangepast door Pegoud op 27 Nov 2016 15:33, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2016 14:18    Onderwerp: Reageer met quote

Lopen we verder van het monument en de ruïne vandaan, dan kom je, nauwelijks zichtbaar vanaf het pad, allerlei bunkers tegen. De Duitsers hadden de Butte tot een formidabele vesting omgebouwd.

Doorkijkje vanaf de helling van de Butte. Heel in de verte zie je een soort inkeping in de bomenrij. Dat is de gruwelijk verminkte Butte de Vauquois, samen met de Butte de Montfaucon de twee belangrijkste hoogten van de streek.

Volkomen overwoekerd en verscholen in een onooglijk bosje langs de weg vinden we nog een Duits bunkertje. De functie ervan blijkt voer voor discussie. De een denkt dat het een voorraadbunker is, de ander een commandopost en er zijn zelfs stemmen die denken dat het een Blinkstelle is geweest.

Verder langs de helling omlaag komen we langs een beschadigd Christusbeeld, laten staan zoals deze in 1918 was.

Zicht terug richting de heuvel, de top van de zuil is nog net zichtbaar.

En langs de andere kant gingen we de heuvel weer op, alom tegenwoordig de zuil.

Straks gaan we de toren nog op. Pittig klimmetje maar zeer de moeite waard voor het uitzicht. Wordt weer vervolgd, gr P
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2016 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

En daar beklommen we de 234 treden van het 54 meter hoge monument. Met elke stap verdween de kater van de avond ervoor een beetje en toen we na een kwartiertje puffend boven kwamen, was dit onze beloning:

Zicht richting de Amerikaanse startpositie van het eindoffensief, eind september 1918.

Iets naar rechts, heel in de verte de Butte de Vauqois.

En een blik richting het Bois de Beuge en Nantillois, het volgende objectief van de Amerikanen.

Vervolgens de auto in om het Duitse kerkhof bij Apremont te bezoeken, het voormalige Friedhof Borrieswalde.

Monument voor het 27e Landwehr Infanterie Regiment.

Mijn reisgenoten op een stemmig Friedhof.

Ontroerend bidprentje.

Resten van de vroegere extensie van het kerkhof, nu langzaam teruggewonnen door de natuur.

Wordt vervolgd, gr P
GBL

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2016 22:46    Onderwerp: Reageer met quote

mooie foto's!
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2016 23:59    Onderwerp: Reageer met quote

Na deze bezinnende stop waren we van plan de Sgt. York Trail te gaan bekijken in Chatel-Chehery, dit werd helaas gedwarsboomd door lokale chasseurs die de herfstige tafel graag gevuld wilden zien met reëen en everzwijnen. Onze reis buigt daarom af richting Autry-le-Gare, waar we eerst op het Schwabenhaus stuiten, een Duitse lel van een bunker. Ook hier is de functie niet helemaal duidelijk. De een spreekt van een commandobunker, de ander houdt het op een hospitaalbunker.

Nog dichterbij het gehucht Autry vinden we vlakbij de weg een aanzienlijk stelsel van verschillende Duitse bunkers.

Hier nog een enorme bunker waarvan het dak nooit voltooid is, de oorlog liep op z'n einde, de tijd was op.

En tot slot een prachtexemplaar. Rustig kletsend liepen we de weg langs het oude station af, totdat gids Maarten ons sommeerde om even goed naar een groot huis langs de weg te kijken. Het bleek een flinke bunker te zijn, door de Duitsers al tijdens de oorlog vermomd als huis om de Geallieerde luchtverkenning te misleiden. Let vooral op het deel waar de muur ophoudt en het dak begint.

Fraaie details..

En dat sluit deze welbestede trip af. Gezellige tijd gehad, leuke nieuwe dingen gezien weer en we zullen ongetwijfeld wel weer eens terugkomen.

Gr P
Barbusse

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2016 11:02    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag, bedankt voor het delen.
Gr Roy
Naar boven
Duiker

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2016 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie fotos en goed verslag, bedankt voor het delen.
Ga zeker eens snel deze plekken bezoeken.
Naar boven
MaxHansen

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2016 14:09    Onderwerp: Mooie reportage! Reageer met quote

Bedankt voor het tonen van deze foto's. Altijd mooi: de Argonne. Binnenkort ook weer eens gaan.

Leuk om te zien dat mijn bidprentje er nog stond! Ik had niet gedacht dat deze zou blijven staan.

Groeten,
Max
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2016 15:44    Onderwerp: Reageer met quote

Is dat de jouwe, Max? Wat een ontzettend leuk toeval! Ja, staat er nog en het geeft die man ineens een gezicht. Laughing poppy

Gr P
Linkert

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2016 17:13    Onderwerp: Reageer met quote

Heel mooi verslag en foto's!
MaxHansen

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2016 18:36    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Pegoud @ 28 Nov 2016 15:44"]Is dat de jouwe, Max? Wat een ontzettend leuk toeval! Ja, staat er nog en het geeft die man ineens een gezicht. Laughing poppy

Inderdaad is een kopie van een origineel dat ik heb, vervolgens ingesealed op mijn werk.
Echt tof dat geïnteresseerden als jijzelf dit opmerken!

Het is inderdaad de bedoeling om zo de gevallenen een gezicht te geven. Zo heb ik er nog enkele gemaakt en in de Argonne geplaatst.

Door tijdsgebrek kom ik er echter niet aan toe om in de Westhoek hetzelfde te doen. Ik heb daar een 90-tal bidprenten ter beschikking waarvan de begraafplaats bekend is. Misschien in 2017...

Groeten,
Max
mudra

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2016 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ah, jij bent het dus... Wink Bij mijn laatste bezoek op Apremont had ik ook het Sterbebild opgemerkt. Een mooi initiatief!

groeten, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2016 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad een erg mooi initiatief, Max. Ik denk dat familieleden die hun voorouder komen bezoeken blij verrast zullen zijn door zoiets.

Gr P
hsmeets

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2016 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag, het is en blijft een mooi gebied , ook erg leuk om jullie er tegen te komen Cool

PS: dat huis dat in werkelijkheid een bunker is, heb ik toen ik daar was ook gezien aan de achterzijde (vorig jaar), daar hangen wat gedenkstenen.
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2016 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk, weer wat geleerd.. Ook erg leuk om jullie weer te hebben gezien, Hans! Laughing

Gr P
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2016 8:53    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie reportage. Cool
Stosstrupp

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2016 10:52    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie reportage bedankt voor het delen.
Naar boven
humour

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2017 13:55    Onderwerp: Reageer met quote

Super! Alleen nog maar langs butte de vaucqois gepasseerd in die streek...welke plaatsen moet je zeker gezien hebben en wat is mogelijk op één dag?
Naar boven
nurse mary

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2017 17:14    Onderwerp: Reageer met quote

Wat moet je echt gezien hebben: te veel om op te noemen....
En dat gaat helaas niet in 1 dag ;-)

Als je maar 1 dag hebt en daar goed gebruik van wilt maken dan moet je weten wat je ongeveer wil zien: een aantal min of meer toeristische locaties? Frans, Duist of Amerikaans? Of wil je juist een dag het bos in om de stilte te proeven?

Suggestie: ga 's morgens wandelen met Jean Paul de Vries in Romagne en bezoek dan 's middags het Ravin du Genie en/of Montfaucon en/of één van de Duitse bekende lagers. Onderweg is ook nog genoeg te zien, met elke gemiddelde reisgids kun je dan een mooie route uitstippelen.

Wanner ga je?

Succes met de voorbereidingen, het is een prachtige streek! Marij
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2017 18:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik sluit me aan bij Marij. Eén dag is weinig om de schoonheid van de Argonne te ontdekken. Het hangt er ook wat vanaf waar je je accenten wil leggen en wat je specifieke voorkeuren zijn. Als je maar één dag hebt, zou ik het wandelen even uitstellen en per auto een aantal sites bezoeken. Naast Romagne of Montfaucon, kan je nog Varennes bezoeken. Doorrijden naar naar de Haute Chevauchée naar het mooie Argonne-monument en de kraters, eventueel naar Ravin du Génie. Dan rechtsomkeer, terug langs de Haute Chevauchée en dan de weg Varennes-Four de Paris verder volgen richting Four de Paris. Je kan stoppen aan de Abri du Kronprinz. Vervolgens, verder langs deze weg, passeer je een voormalige Duitse begraafplaats. Aan Four de Paris naar La Harazée voor een bezoekje aan de Franse begraafplaats met eventueel iets verder de Franse bunkers (campement). Dan verder via Vienne-le-Château (met monument Gruerie en Franse begraafplaats) naar Binarville. Via Binarville (met monument voor de gevechten van 1918) naar de site van het Lost Batallion en dan doorrijden naar de stemmige Duitse begraafplaats van Apremont. Via Apremont kan je dan terugrijden naar je start. Dit is een mogelijk parcours waar je niet veel voor moet stappen en waarbij je een mix ziet van verschillende zaken en zijden.

groeten,

Wim D.
www.argonne1418.be
die nicht mehr sind.
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2017 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

En op Wim kun je echt wel vertrouwen als het om de Argonne gaat! Smile

Gr P
humour

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2017 11:32    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjewel voor de tips 😉 Ik ga elk voorjaar minstens één dag naar een streek die me niet zo bekend is, altijd fijn om nieuwe dingen te ontdekken! Ik denk de autoroute eens uit te testen, maximale er proberen uit halen!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: