Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Dagje Ieper: Tips?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nykle

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2016 12:27    Onderwerp: Dagje Ieper: Tips? Reageer met quote

Goeiemiddag,

Ik ga morgen vanuit Friesland richting het zuiden en heb dan vrijdag één hele dag om mij in Ieper en omgeving te verdiepen in de sporen van de Eerste Wereldoorlog. Ben er nog niet geweest, dus natuurlijk staat het In Flanders Fieldsmuseum op het programma. Daarnaast wil ik graag nog een bijzondere locatie bezoeken, maar het lijkt erop dat bijvoorbeeld de herstelde loopgraven bij Diksmuide, Memorial Museum Passchendale en Sanctuary Wood dan gesloten zijn. Heeft iemand nog een mooie tip voor een bijzondere/authentieke locatie?
Alvast dank!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Nykle

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2016 12:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie nu wel dat het "Bayernwald" dan open is. Dat lijkt me wel interessant.
Branco12

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2016 13:16    Onderwerp: Reageer met quote

Bayernwald is inderdaad een mooi plekje, let wel op dat je de tickets gaat halen in het centrum voor toerisme in Kemmel, anders sta je voor gesloten poorten.

Polygon wood is ook een bezoekje waard. Met de twee begraafplaatsen, bunkers in het bos en nu staan er ook wat infoborden rond.

Het bosje aan het gedenkkruis R.E. Grave Railway Wood is ook wel een apart plekje. Na heel wat snoeiwerk zijn de vele kraters in het bos nu goed zichtbaar en toegankelijker geworden.

Je kan ook altijd in een van de bossen rond Ieper een wandelingetje maken, daar zijn ook heel wat bunkers, kraters, loopgraven te vinden. Als je weet waar zoeken kun je in enkele uurtjes heel wat zien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nykle

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2016 14:49    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de tips! Lijkt allemaal zeer de moeite waard. Volgens mij kan ik mijn tijd er zo wel goed besteden.
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2016 15:08    Onderwerp: Reageer met quote

Vlak bij Polygon Wood staat op Black Watch Corner een heel mooi monument van een soldaat van de Black Watch in aanvalshouding.
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van het vernieuwde In Flanders Field museum en vind het streekmuseum van Zonnebeke nabij de kerk heel wat mooier en interessanter.
Niet alleen de collectie is enorm, maar de reconstructie van de verschillende types loopgraven is leerzaam.
A. Depage

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2016 16:26    Onderwerp: Reageer met quote

Gezien het je eerste uitstap betreft in Ieper, je slechts 1 dag hebt en je al IFFM bezoekt, rest je wss niet te veel tijd meer. Als je kan zou ik 's avonds de Last Post proberen meepikken (mss kan je je museumbezoek ook dan best in de NM plannen, kan je erna lekker lunchen in de vele restaurantjes om zo op je gemak naar 20u00 toe te leven?).

Wat zeker aan te bevelen is, is zoals aangegeven Polygoon Wood alsook zeker Hill 60 (mét Caterpillar aan de andere kant van de spoorweg). De omgeving van Boezinge (Carrefour des Roses en site John McCrae) is ook de moeite. In de buurt van Hill 60 (Zillebeke) liggen ook een aantal zeer mooie begraafplaatsen: Bedford House, Railway Dugouts Burial Ground, het trio Hedge Row, DCLI en Woods Cemetery in de Palingbeek)

In Ieper zelf mss tussendoor Saint George memorial church aan het Van Peerenboomplein (kan je ook lekker je auto kwijt). Het kleine, maar mooie Ramparts MC kan je dan ook aandoen. Het Franse Potyze ligt ook in de nabije omgeving (net buiten centrum).

Langemark met zijn Duitse militaire begraafplaats is eigenlijk ook een must die je moet zien als je nog niet in de streek bent geweest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
A. Depage

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2016 16:33    Onderwerp: Reageer met quote

Nykle @ 28 Dec 2016 12:54 schreef:
Ik zie nu wel dat het "Bayernwald" dan open is. Dat lijkt me wel interessant.

Best interessant, maar je verliest wel wat tijd om je erheen te verplaatsen. Zoveel tijd heb je blijkbaar niet? Er is zoveel interessants te zien in de dichte nabijheid van Ieper (Zillebeke, Zonnebeke, Boezinge, ...).
Gelukkig kan je wel je entree al kopen in het IFFM (of toeristische dienst).
Naar boven
Nykle

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2016 16:34    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor alle tips! Genoeg keuze zo. Wel reizen we met het openbaar vervoer dus het is nog even kijken wat wel en niet bereikbaar is. Maar met de bus zijn vast wel een aantal van deze plekken te bezoeken.
derwisj

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2016 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Met de bus is er normaal gezien een goede verbinding met zonnebeke, dus misschien daar ook het museum en dan een goeie wandeling naar polygon wood ofwel tyne cot?
pascal
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2016 1:03    Onderwerp: Reageer met quote

Op de stadsmuur van Ieper heb je een mooie begraafplaats wat uit kijkt over het water. Is bij Rijsselsepoort en heet Ramparts Cemetery.
Heb je meteen vanaf (of er naar toe) Menenpoort mooie wandeling. Kom je ook nog Gurka monument en Indisch monument tegen.

Natuurlijk kan je museum 't Hoge Crater bezoeken. Tegenover is ook een begraafplaats, vooral mooi bij zonsondergang.

Hill 62 kan natuurlijk ook bezocht worden. Beetje loopgraafgevoel kweken.

Mooiste en droefig uitkijkpunt over het front en naar Ieper is R.E. Grave Railway Wood Cemetery
http://www.cwgc.org/find-a-cemetery/cemetery/2000561/R.E.%20GRAVE,%20RAILWAY%20WOOD

ps1. vergeet na afloop in downtown Ieper jezelf niet te verwennen met een doosje chocolade al dan niet met een WO1 doosje of vormpje.

ps2 voor de niet BOB'ers en bierdrinkers. St Arnoldus biercafé, ligt in de straat van de Menenpoort en heeft 25 taps en nog veel meer op de fles.
(oja, ik drink geen bier, was gewoon onder de indruk)

A. Depage

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2016 15:08    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe is het geweest Nykle? Wat heb je bezocht?
Naar boven
Nykle

BerichtGeplaatst: 01 Jan 2017 12:30    Onderwerp: Reageer met quote

Chocolaatjes: check
Biertjes: check
Kraters: check
Bunkers: check
Loopgraven: iets minder check

Kortom: het was zeer de moeite waard. Ik ben met de bus naar Zillebeke gegaan en ben toen via Hill 60 en the Caterpillar naar The Bluff gelopen. Verder twee keer de Last Post bijgewoond. Al met al een bijzondere dag, maar er is ook erg veel dat ik nog niet heb gezien. Volgens mij heb ik ook geen echte loopgraven gezien, behalve misschien een greppeltje in de buurt van The Bluff. Genoeg reden dus om er nog eens voor langere tijd heen te gaan en dan met auto of fiets de regio te verkennen.

Nogmaals dank voor alle tips. Dingen die ik niet heb gezien zal ik onthouden voor de volgende keer.

Bunker op Hill 60 met sfeerfolle mist.
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 01 Jan 2017 13:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kom er al jaren en iedere keer ontdek ik weer wat nieuws. Dus gewoon blijven gaan.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: