Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

CNN: Moord Russische ambasadeur vergelijking start WO1

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2016 9:28    Onderwerp: CNN: Moord Russische ambasadeur vergelijking start WO1 Reageer met quote

Vond het artikel wel interessant om te lezen. Her en der zijn er raakvlakken. De wereld broeit nu. Dus CNN maakt een vergelijking met de moorden van de ambassadeur en Franz Ferdinand.

Misschien onderwerp voor de maanddiscussie? Zo niet, mag artikel wel weggehaald worden.

http://edition.cnn.com/2016/12/19/opinions/turkey-ambassador-killing-whiff-of-1914-opinion-ghitis/index.html
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2016 11:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het een prikkelende stelling. Ik ga er wel van uit dat Rusland ook beseft dat deze moord niet in de schoenen van de Turkse overheid geschoven kan worden maar het zal de verhoudingen niet ten goede komen, das duidelijk.

Gr P
Unterhund

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2016 13:42    Onderwerp: Reageer met quote

Dat er raakvlakken zijn met den Grooten Oorlog zal zijn, maar dat heb ik met meerdere gebeurtenissen in deze tijd. Niet zo zeer omdat er echt overeenkomsten zijn, maar vooral de chaos in de wereld.

Ik zie in de daden van de IS meer gelijkenis met b.v. anarchisten als Emile Henry: er zijn geen slachtoffers ... iedere persoon die in deze (westerse?) wereld leeft is een potentieel doelwit. Je leeft hier, je houdt het in stand, ergo: je bent onderdeel en daarmee ook een doelwit. Shock and awe ...

En die tactiek lukt aardig goed: kijk maar eens hoe de wereld verandert is sinds Madrid, Londen en 9/11 ... hoe de populisten opkomen etc etc
Big brother is watching you. Een vrije wereld of een wereld vrij van terreur: je kunt het niet allebei hebben!
Obusje

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2016 14:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ook ik vind het wel een prikkelende stelling. Maar een vergelijking maken tussen de moord op Frans-Ferdinand en de de recente moord op de Russische
ambassadeur in Turkije gaat, denk ik, wat ver.
De moord op 'Franzl' was het treurige hoogtepunt in een lange serie van geopolitieke incidenten. Als beoogd troonopvolger was hij belangrijk bovendien.
Het omleggen van een relatief onbeduidende diplomaat past minder in een dergelijk scenario.
Bovendien denk ik dat relativeren belangrijk is. We ervaren de huidige tijd wellicht als broeiend, hectisch, chaotisch en ten dele als gevaarlijk. Maar
dat komt vooral omdat wij in deze tijd leven en dit alles bewust meemaken.
Politieke moorden, sektarisch geweld, anarchistisch gedrag en aanverwante zijn echter van alle tijden. Het was in voorgaande tijdvakken van onze historie
niet anders.

Tussen rondvliegend lood en bloedspatten door: allen fijne en vredige feestdagen
toegewenst. En moge in 2017 alle ongerealiseerde wensen gerealiseerd worden.
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2016 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
de aanleiding tot oorlog of " conflicten" heeft inderdaad meer " aanleidingen" nodig om zover te komen.
maar de in dit topic aangehaalde gebeurtenissen geven maar een minimaal deel weer van recente politieke " spelletjes".
laat ons dan eens de gebeurde feiten op een rijtje zetten.
het neerschieten van een russishe mig en een ambassadeur gaat niet echt een Turks ! Rusissch conflict ontketenen.
Laat ons echter de andere voorvallen eens bekijken.
De VSA heeft de laatste jaren al meermaals, met hulp van West Europa , de Rusissche expanstie gedwarsboomd, Afganistan, libie, Syrie en het "losweken" van ex Rusissche deelstaten en hen toevoegen aan de Nato.
Poetin heeft dan nog de Oekraine crisis op zijn bord gehad, iets waar weer EU politiekers olie op het vuur gooiden.
Waarom zou de ex kgb er het spel niet meespelen en , hoe anti islam hij ook is en Turkije proberen uit de Nato te krijgen ?
De Vsa zal dat niet toelaten wegens hun basissen in dit land.
Maar dan is er de nieuwe Amerikaanse President Trump, blijkbaar een vriendje van Poetin ?
Dan hebben we nog de "slapende draak " China , wiens aanspraken op "hun" provincie Taiwain nog altijd botsen met de VSA die hen steunt.
Noord Korea en Kimmetje, De IS en Israel en het Midden oosten, weer oproer in het Afrikaanse Continent, Japan en Rusland over de Koerill eilanden en de vluchtelingen die Europa als laatste kans zien..... dus tel dit allemaal eens op als " feiten".
Een Wereldoorloog ? nr 3, nog niet officieel verklaard maar hij is al bezig !
Dus ik zo zeggen slaap zacht maar niet op beide oren, het ontwaken zou wel eens geen prettige kerst kunnen zijn...v
Rolling Eyes
maar we blijven optimist
Wink
grtz,MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2016 19:48    Onderwerp: Reageer met quote

En sry als dit wat " cru" overkomt maar...
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
grtz Wink
MMM poppy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: