Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Talbot House

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2006 10:24    Onderwerp: Talbot House Reageer met quote

Voor de mensen die er nog nooit geweest zijn wil ik het toch eens onder de aandacht brengen.

Het verhaal van het ontstaan:

Tijdens de Eerste Wereldoorlog ligt Poperinge een paar kilometer achter het krijgsrumoer van de Ieperse frontstreek. Het Britse leger palmt de kleine, rustige stad in om hier het kloppend hart van haar oorlogsmachine te herbergen. In geen tijd wordt Poperinge een bruisende grootstad; in 1917 verblijven in de omgeving ongeveer 250.000 manschappen...

Midden deze bonte metropool opent aalmoezenier Philip Clayton - bijgenaamd 'Tubby' ('Tonnetje') - op 11 december 1915 een soldatenhuis. De grote burgerwoning van de familie Coevoet wordt omgetoverd tot "Every Man's Club", waar alle soldaten welkom zijn, zonder onderscheid van rang.

Op voorstel van kolonel Reginald May, en ondanks het protest van hoofdlegeraalmoezenier Neville Talbot, wordt het huis "Talbot House" genoemd. Deze naam herdenkt Gilbert Talbot, Neville's jongere broer, die sneuvelde op 30 juli 1915. Gilbert werd het symbool van de opoffering van een "gouden generatie" jonge mannen.

Drie jaar lang vond Tommy in Talbot House of Toc H (de telegrafische codes voor de beginletters van Talbot House) een alternatief voor het liederlijke ontspanningsleven in de stad. Voor honderdduizenden groeide deze plek uit tot "a home from home", waar ze een beetje menselijkheid, rust en vrede vonden.

Voor verdere informatie:
http://www.talbothouse.be/
Ondanks de ietwat moderne uitbreidingen blijft het een reis in de tijd in het huis zelf.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
gvdbor

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2006 10:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb me voorgenomen er een keer te gaan overnachten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Merlijn

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2006 15:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ik mag hopen voor je Gijs dat de Prijs nog het zelfde is al een aantal jaar geleden.
De sfeer is er naar mijn gevoel niet meer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2006 15:30    Onderwerp: Reageer met quote

Kan je daar overnachten ja? Confused
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2006 15:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, in hele mooie kamers Rifle, even op het linkje kijken in m'n openingspost, heel sfeervol!

Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2006 15:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb daar meerdere malen geslapen
het is speciaal.
Deuren kunnen niet opslot Wink
En in dertijd kon je de sfeer van toen nog proeven.
Iets wat ik tegenwoordig mis Crying or Very sad
Naar boven
erik

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2006 16:24    Onderwerp: Reageer met quote

Een bezoek aan talbot house is zeker de moeite waard.Het speciale sfeertje hangt er nog altijd rond.Het onlangs ingerichte kleine museum mag er ook zijn.
Enkele recente foto's:

Mocht je er een bezoekje aan willen brengen, wil ik wel wat tipjes geven van wat er in de buurt nog bezienswaardig is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jackie Platteeuw
Gast

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2006 17:54    Onderwerp: Reageer met quote

Talbot House heeft een zeer speciale plaats in mijn hart: het is een van de laatste zoniet de laatste plaats waar men een authentiek gevoel kan hebben. Jammer genoeg is door het sluiten voor bezoekers van de 'grote deur' een stuk van die authenticiteit te loor gegaan. Persoonlijk heb ik nog steeds zeer grote moeite met die beslissing. Maar er zijn nog genoeg zaken die atmosfeer uitstralen en het binnenkomen, via die aartsmoeilijke trap, in de 'upperroom' kent zijn weerga niet. Kan daar gemakkelijk een uur zitten mijmeren.

Nogmaals benadrukkend het gevoel van de grote deur zeer te missen geef ik grif toe dat het museum zeer de moeite waard is. Zou bijna durven zeggen: klein maar zeer, zeer fijn.

Jackie
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2006 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het helemaal met je eens Jackie, daarom breng ik het nog maar eens onder de aandacht.
En er zijn mensen die er nog niet geweest zijn!
Kun je je voorstellen? Smile

Naar boven
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2006 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ze weten wel goed hoe aantrekkelijk ze zijn trouwens daar. Wat is de entree tegenwoordig? 8 Euro vorig jaar... Nou ja, nog altijd stukken betere waar voor je geld dan die oudijzerhandel van sjakie schier speechless
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2006 20:09    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry, maar die 2 zijn totaal niet met elkaar te vergelijken Smile

Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2006 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

Nee dat ben ik wel met je eens Yvonne.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2006 11:51    Onderwerp: Reageer met quote

t Is Oorlog, courage !
Poperinge 1914 - 1918

een muzikaal dagboek vertolkt door:

Albert Baert, °1877 - †1937
Harmonie Sint-Cecilia
Stemband Hopchora
Kotjesvolk

“Toen ik deze aantekeningen begon, dacht ik nooit dat ze eens het licht zouden zien”, zo schrijft Albert Baert als in 1920 zijn dagboek wordt gepubliceerd in het weekblad “De Poperinghenaar”. Vier jaar lang heeft Albert notities gemaakt over de oorlog en over de toestand en het leven in en om Poperinge. De stad ligt net àchter het front bij Ieper, en wordt daardoor niet alleen de logistieke toegangspoort, maar ook dé plek waar de Britse soldaten rust en ontspanning komen opzoeken. De burgers die er nog verblijven, zien en voelen hoe Poperinge meedogenloos meegesleurd wordt in het malen van de oorlogsmachine. In de Concert Hall van Talbot House wordt dit bijzondere verhaal van het leven achter het front, in al zijn aspecten, belicht en verteld – en daarom kreeg Albert Baert er met zijn dagboek ook een welverdiende plaats.

Maar Albert was ook een muzikant. Hij speelde in de toenmalige Stadsharmonie, zong in de Koormaatschappij, en was zangmeester en bestuurslid van het Davidsfonds.

Op het kruispunt van al die historische lijnen hebben Talbot House, de plaatselijke Koninklijke Harmonie St.-Cecilia, Stemband Hopchora, en het Davidsfonds elkaar gevonden om samen met het ensemble Kotjesvolk de figuur van Albert Baert weer tot leven te brengen. Met zijn dagboek als rode draad, zijn we ondergedoken in het archief van de harmonie – die in 2006 overigens haar 175ste verjaardag viert –, werden een aantal liedjes gemaakt, en bewerkten een aantal creatieve geesten al het verzamelde materiaal tot een sfeervol concertprogramma dat de lotgevallen van Poperinge tijdens de Eerste Wereldoorlog oproept. Je hoort hoe de zangmeester aan de vooravond van de oorlog nog de geneugten des levens bezingt, om een paar maanden daarna de wereld te zien vergaan. Je wordt meegevoerd naar het onstuimige uitgangsleven op de Grote Markt, waar even later vliegtuigen ellende en dood komen zaaien. En dan voel je – misschien – wat het betekent elkaar moed te moeten geven met de enige woorden die daartoe nog voorhanden zijn: ’t is Oorlog, courage !

PRAKTISCH
vrijdag 17 februari 2006
20.00u.
O.-L.-Vrouwekerk, Poperinge

VVK € 10,00 / ADD € 12,00
Voorverkoop:
- bij de leden van de verenigingen
- Talbot House, Gasthuisstraat 43, 8970 Poperinge, 057 / 33 32 28
- info@talbothouse.be

IN SAMENWERKING MET
- Talbot House vzw
- Davidsfonds Poperinge-Yzerweelde
- Stadsbestuur Poperinge
- Vlamo West-Vlaanderen

Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2006 12:05    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2006 18:03    Onderwerp: Reageer met quote

Wij zijn vandaag, waarschijnlijk voor de allerlaatste keer, via de grote witte deur binnengegaan.
We wilden er enkele "Talbot House" koffiemokken kopen. Vermits het "museum" gesloten was, dan maar via de grote deur geprobeerd en dat lukte.
Sedert de "Concert Hall" is afgewerkt, was ik er niet meer geweest.
Ik moet eerlijk bekennen dat het moderne gedrocht tegen de gevel van de Concert Hall mij zeer dik is tegengevallen. Ik heb het museum vandaag vluchtig in het schemerdonker gezien en kan daar dus absoluut geen commentaar, noch kritiek op geven.
Maar, zelfs al is het de moeite waard, dan nog vind ik dat hier weeral eens iets is neergepoot om toeristen en geld te lokken. De sfeer die om TH hing is nu echt wel weg. Mad
Maar goed dat ze ermee gewacht hebben tot de laatste veteraan is heengegaan.... en mij zullen ze er nooit meer zien.

De toegangsprijs is momenteel 5,50 € voor een kort (?) en 8,00 € voor een lang (?) bezoek.
Ik vermoed: kort = museum + concert hall en lang = kort + Talbot house.
Trouwens de zeer gedienstige, sympathieke en bijna tot het meubilair behorende Heer Ryckebosch heeft het pand richting Groot-Brittannië verlaten.... Sad
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2006 8:35    Onderwerp: Reageer met quote

Update

Unieke archiefstukken terug in Talbot House

Reeds vele jaren doet vzw Talbot House verwoede pogingen om het versnipperde Talbot House-archief weer bij elkaar te puzzelen.

Topstukken

28 februari 2006 zal geboekstaafd blijven als een hoogdag voor de erfgoedverzameling van Talbot House. Op die dag immers kwamen enkele tientallen uiterst waardevolle archivalia terug naar de plaats waar ze tijdens W.O. I ontstaan waren of gebruikt werden. Het betreft o.a. de communieregisters waarin enkele duizenden soldaten hun naam, adres en handtekening achterlieten. Verder ook de bijbel en het gebedenboek van het huis, evenals het register van alle diensten die gehouden werden in de kapel en in Concert Hall, die in 2004 na een grondige restauratie heropend werd. Die laatste deed immers ook dienst als Church Hall toen de huiskapel meer dan eens te klein bleek. Een rijkelijk versierde folio waarin alle gesneuvelde ‘Talbotousians’ alfabetisch in kalligrafisch geschrift zijn opgenomen, maakt ook deel uit van de schenking.
De teruggekeerde collectie bevat ook boeken uit de huisbibliotheek, chequeboekjes en reçustrookjes, die een licht werpen op het dagelijks leven in Talbot House, alsook heel wat losse stukken die verwijzen naar mensen die er over de vloer kwamen. Zo is er de gegraveerde armband van een verpleegster, documenten i.v.m. het weesmeisje dat door Talbot House geadopteerd was, enz. Uniek is ook het oorspronkelijke bericht waarmee Neville Talbot op de hoogte werd gesteld van de dood van zijn broer, Gilbert, naar wie Talbot House vernoemd zou worden.

All Hallows

De archiefstukken werden bewaard in All Hallows-by-the-Tower, de Londense kerk waar de stichter van Talbot House, Tubby Clayton, van 1922 tot 1962 dominee was. De heropening van Talbot House in 1931 was voor Tubby de gelegenheid om een aantal van die objecten in kijkkasten tentoon te stellen, maar nogal wat veteranen zagen niet graag hun vroegere ‘thuis’ omgetoverd tot een ‘museum’. Bovendien stelde zich ook het probleem van beveiliging. Sommige pelgrims bleken nogal tuk op een authentiek Talbot House-souvenir. En zo verzeilde een en ander al vlug weer in enkele kisten in de kelders van All Hallows. Op 9 december 1940 werd de kerk tijdens de zgn. blitz in de as gelegd, maar de archiefstukken overleefden als bij wonder het Duitse bombardement, al werden er enkele door bluswater beschadigd. Na Claytons dood in 1972 raakte het ongeordende materiaal over verscheidene officiële en privé-archieven verspreid. Een aantal stukken waarvan Tubby in z’n geschriften de grote waarde had onderstreept, bleven in All Hallows achter. Tijdens de voorbereiding van een boek over Talbot House kwam de secretaris van de vzw die stukken in maart 1995 op het spoor. Na elf jaar moeizame onderhandelingen met de archivaris en de kerkelijke overheden werden de documenten nu – vrij onverwacht – vrijgegeven.

Museumerkenning

Verder onderzoek van dit waardevolle erfgoed biedt niet alleen kansen om het verleden van Talbot House nog beter te ontrafelen en eventueel tijdelijke presentaties op te zetten, maar zet ook de ambitie van Talbot House kracht bij om door de Vlaamse Gemeenschap als museum erkend te worden.

Persconferentie

Op een persconferentie die plaatsvindt in Talbot House op mandag 20 Maart om 16.30 ) wordt de schenking nader toegelicht en de waardevolle stukken ook getoond.
Meer info: Talbot House, Gasthuisstraat 43, 8970 Poperinge; tel.: 057/33 32 28; info@talbothouse.be; vragen naar Charlotte Declercq

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2006 8:44    Onderwerp: Reageer met quote

Als er iemand van het forum tijd en zin heeft...graag!

Ik moet echt in de buurt komen wonen hoor!!!

Naar boven
luigi

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2006 16:26    Onderwerp: Reageer met quote

hallo
ik werk in talbot house tijdens de weekdends
ik kan altijd eens extra uitleg geven bij jullie bezoek. mail gewoon eens of kijk op onze website
simon_louagie@hotmail.com
www.talbothouse.be

verder wil ook er nog eens op wijzen dat de prijzen niet zo hoog zijn. 8eur voor een museum is weinig in de UK en in vergelijking met het IFF museum is het maar een halve euro duurder

de reden hiervoor is dat het huis ongeveer 250 jaren en in minder goede conditie. We moeten daarom een splitsing maken in onze bezoekers.
we doen nu ook speciale arrangementen met muziek, thema wandelingen beperkte geleide bezoeken in Talbot House.
nog een ander punt van kritiek dat ik las was de voorbouw aan de concert hall: het "lelijke gedrogt". We waren verplicht om toegankelijk te zijn voor rolstoelbegruikers en dus moesten we een lift hebben.

ivm de sfeer in talbot house, ze is beter dan ooit tevoren! de wardens geven iedereen nog altijd een kop thee of koffie, de kamer van tubby is weer toegankelijk,...
vragen? mail mij eens of kijk op onze website
groeten
Patrick @ IFF

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2006 9:47    Onderwerp: Reageer met quote

En die vernieuwde website is echt wel schitterend! 2 laatstejaars middelbaar onderwijs: hoedje af! yummie
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 13 Okt 2013 8:26    Onderwerp: "Talbot House" Poperinge bezoeken met tablet in de Reageer met quote

"Talbot House" Poperinge bezoeken met tablet in de hand

De Redactie, gisteren
Naar boven
benny

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2013 9:42    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ik heb me voorgenomen er een keer te gaan overnachten.

Heb ik gedaan eind augustus.
Tijdens een vierdaags Ijzertripje.
Met de fiets heb ik de IJzer zoveel mogelijk gevolgd vanaf de monding te Nieuwpoort tot de bron in het FransVlaamse Buysscheure.
Mijn drie overnachtingsplaasten:
-De Boot aan Drie Grachten te Merkem.
-Le Pantgathof te Bollezeele, was ooit een grenspost en in het kader van "300 jaar grens" dit jaar paste dit wel in het plaatje.
en last but not least: Talbot House.
Hiervoor moest ik wel van mijn opzet De IJzer flink afwijken.
Na bezoek aan het museum daar eerder dit jaar was ik van plan er ooit eens te overnachten.
Ik vind het heel speciaal, de Engelse ladies zijn uitstekende gastvrouwen.
Mijn kamer gaf uit op de voorkant, ik keek recht op de Britse vlag!

Wie dit van plan is zou ik zeggen: doen!

Mvg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2016 8:40    Onderwerp: Reageer met quote

Vorige week ben ik in Talbot House geweest. Was er al een paar jaar niet geweest.
Wat me opviel, of ligt dat aan mij, was dat de ingang is veranderd/verplaatst? Of vergis ik me? Ik vond het jammer dat het niet via de voorkant van gebouw ging.

Buiten waren ook nog wat dingen verandert, soort van tentoonstellingruimtes.
Ik ben er nog niet over uit of ik dat een verbetering vind. Wat indruk blijft maken is de kerk op de zolder.
Ook leuk is de diorama over de treinen rond Poperingen in WO1.

Ook Poperinge maar geen Talbot House.

Dodencellen en executiepaal. Cellen zijn verbeterd door een plastic berscherminglaag over de tekeningen en geschriften te plaatsen zodat ze bewaard blijven.
Wat ik erg jammer vind is dat de "paal" is vervangen en verplaatst is door een monument met ijzeren paal. Echt spijtig.

Dan in centrum zag ik een mooi beeld van Ginger. Erg leuk gedaan, speelse serveerster, dienblad en stoel (zodat je even naast haar kan zitten).
ps. men beseft dat ze ongeveer 12 t/m ongeveer16 jaar was in de oorlog!
Zeg het maar even ivm de wilde verhalen over haar.

A. Depage

BerichtGeplaatst: 17 Nov 2016 13:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ben er vorige maand ook nog geweest. Die zolder is idd prachtig. Is de hoofdingang nu niet eerder bedoeld voor de B&B?
Het is als thuiskomen met een hartelijk kopje thee of koffie!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: