Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

militšr batterie

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
nurse mary

BerichtGeplaatst: 02 Okt 2016 10:22    Onderwerp: militšr batterie Reageer met quote

Onlangs heb ik in nabij een (niet door mij) geopende afvalput in de Gruerie het volgende gevonden:

Nadat ik het mos er af had geveegd viel er ook een deel van een soort witte korst af waardoor een opschrift zichtbaar werd.
Het opschrift luidt volgens mij Militšr Batterie en onderaan Zentralstelle.
Er zitten drie gekoppelde batterijen in, ik vermoed dat het om kool-zink gaat.
Maar in deze vorm heb ik nog niet eerder batterijen uit WO1 gevonden.
Ook een zoektocht op internet levert niet veel op, behalve dat de korst dan zinkchloride is doordat het elektrolyt in de batterij is uitgelopen.
Iemand meer info over waarin deze batterijen werden gebruikt, of het opschrift klopt etc.???

Marij
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Ohlenforst

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2016 16:05    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt mij typisch iets voor in een zaklamp of fietslamp. Hier staat een soortgelijke batterij (even naar beneden scrollen): http://www.reenactorforum.waszmann.de/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1393181864/22
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: