Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

15e batterij vestingsartillerie

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
love4history

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2006 13:13    Onderwerp: 15e batterij vestingsartillerie Reageer met quote

Hoi iedereen,

Heeft er iemand een idee waar de/een 15e batterij vestingsartillerie zou kunnen geweest zijn in '14. In Luik was het in ieder geval niet, want daar waren de batterijen genummerd van 1 tot 12.
In Antwerpen zouden er 20 geweest zijn (de vraag is dus: in welk fort zat het 15e?) Voor Namen heb ik geen info.
Wie helpt?
Thanks
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
oorlogsgraven

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2006 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

Liège : 1ste t.e.m. 12de zijn actieve batterijen, 13 t.e.m. 16 zijn reserve-batterijen
Antwerpen : 1 tem 20 actief, 21 tem 25 reserve
Namur : 1 tem actief, 10 tem 12 reserve

Namur is dus uitgesloten, maar ik denk dat zowel Antwerpen als Liège in aanmerking kunnen komen.

Rob
Naar boven
love4history

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2006 14:14    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Rob,

Bestaat er een mogelijkheid om te achterhalen in welk fort/stad Sdt Charles Maertens diende? Zoals gezegd was hij bij het 15de batterij vestingsgeschut. (° Anderlecht 20 dec 1878) Hij sneuvelde echter bij de ontploffing in de munitiefabriek te Graville op december 15. Lag toen begraven in Le Havre. Ik weet niet in hoeverre de Belgen begraven in het buitenland nog tot uw jurisdictie behoren?
Naar boven
oorlogsgraven

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2006 17:42    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Love4history,

Aangezien Charles MAERTENS geboren is voor 1893, bevindt zijn dossier zich in het archief van het Legermuseum. Dit is echter mijn laatste week voor mijn kerstverlof en ik weet niet of ik nog naar het KML ga.

Dienst Oorlogsgraven is verantwoordelijk voor de graven van de Belgische militairen op de militaire begraafplaatsen en de ereperken. Wij zijn ook verantwoordelijk voor de graven van de gesneuvelde militairen in het buitenland, van Frankrijk, UK, Nederland tot ... Birma.

vrgr

Rob
Naar boven
love4history

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2006 14:04    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Rob,

Je hoeft niet speciaal moeite te doen hoor. Ik zoek het bij gelegenheid wel eens op.
Je mag wel eens het een en ander vertellen welke Belgische militairen er in Birma begraven liggen. Klinkt interessant puh
Naar boven
SNORKEL

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2006 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

de vijftiende batterij artillerie was gelegen in Liezele redoute Puurs.
U vindt waarschijnlijk meer informatie op de website van 'Stichting Fort Liezele'.
SNORKEL

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2006 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

beste oorlogsgraven...

Wenst U toch informatie van het Archief Brussel dan kan U dat gerust via e-mail doen. Men is daar zeer gedienstig en zal U de nodige informatie doorsturen. Heb het zelf al eens gedaan en het bespaard verplaatsing. Een snelle service!
15deBij

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2016 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

love4history @ 18 Dec 2006 14:14 schreef:
Bedankt Rob,

Bestaat er een mogelijkheid om te achterhalen in welk fort/stad Sdt Charles Maertens diende? Zoals gezegd was hij bij het 15de batterij vestingsgeschut. (° Anderlecht 20 dec 1878) Hij sneuvelde echter bij de ontploffing in de munitiefabriek te Graville op december 15. Lag toen begraven in Le Havre. Ik weet niet in hoeverre de Belgen begraven in het buitenland nog tot uw jurisdictie behoren?

De 15de Batterij vestingsartillerie is Fort Liezele met aanvulling De schans van Letterheide en Puurs!

Voor verder info kan je altijd bij mij terecht Smile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: