Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Weekendje verdun en omgeving

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hsmeets

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2016 16:13    Onderwerp: Weekendje verdun en omgeving Reageer met quote

Hoi Allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een fotoverslag heb gepost, maar ik ben in augustus weer eens in de omgeving van Verdun geweest.

Ik was daar in de buurt voor een beurs en aangezien het in Augustus niet echt makkelijk is om daar de bossen in te gaan, had ik besloten maar eens een toeristisch stukje mee te pakken...nl het slagveld van Verdun.

Dag 1(de heenreis) heb ik een korte stop gemaakt in Mont devant Sassy en Dun sur Meuse om daar wat dingen mee te pakken, dag 2 was Verdun, waarbij ik onder andere fort Douamont, fort Vaux, het ossuaire etc heb bezocht. Dag 3 (de beurs) ben ik in de middag nog even teruggegaan naar verdun om daar een paar extra zaken mee te pakken en even langs Mort Homme te gaan.

Dag 1: Mont devant Sassy. Hier is in het begin van de oorlog gevochten waarna er zich achter de kerk een kerkhof bevond met daarop zowel duitse als franse soldaten. Van deze begraafplaats is niet veel meer over op 1 steen na en het monument van met massagraf.

Vanaf de kerk heb je werkelijk een schitterend uitzicht over de maas vallei.

Het voormalige kerkhof

Vervolgens door naar Dun sur Meuse, met name naar de kerk en de begraafplaats.

Vanaf de kerk kijk je ook weer recht mooi de maas vallei in.

In de kerk zelf tref je een aantal herinneringsbordjes aan ter ere van gesneuvelde dorpsgenoten. Op de begraafplaats achter de kerk tref je ook nog het graf aan van een franse soldaat "mort pour la france"

En nog even een korte stop op de duitse begraafplaats.

Deze foto's (en een paar meer) zijn ook te vinden op mijn google album <<klik

Dag 2 en 3 volgen spoedig

Grts
Hans

PS Geen videoverslag deze keer puh
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2016 17:19    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig, Hans thumbs up
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2016 18:55    Onderwerp: Reageer met quote

Laat maar komen Hans, goe bezig. Laughing
hsmeets

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2016 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

Dag 2: Op naar verdun, maar eerst langs Ouvrage de falouse (tip van Maarten en Didi). Dit fort wordt gerund door vrijwilligers en is redelijk aangekleed, waardoor je een aardig beeld krijgt. De 5 euro entree is het zeker waard.

Onderweg naar de ouvrage eerst gierend in de remmen, omdat ik geheel ongepland een fort tegen kwam, gelegen op een militair terrein (Ik denk fort de regret) .

Terwijl ik stond te overwegen of ik per ongeluk dat rode bordje niet zou gaan zien, kwam er net een groepje soldaten aan, zo te zien bezig met kaart en kompas. Ik probeerde nog in mijn beste steenkolen frans 5 minuten toegang te regelen, maar ik zag al dat die jonge korporaal het allemaal niet snapte en voordat ik tegenover een of andere briesende drillsergeant terecht zou komen te staan hebben we met vriendelijke gebaren taal afscheid genomen....

Natuurlijk had ik al wel wat foto's genomen vanaf de openbare weg die daar dwars door een militair terrein heen loopt.

Eerste stop ouvrage de fallouse:

Op naar verdun, de eerste stop was het verwoeste dorp Fleury, waar werkelijk niets meer van over is, een verdwaalde steen her en der is letterlijk alles wat er nog rest van het originele dorp. Men heeft met bordjes nog eea aangegeven, maar behalve dat is er niet echt iets origineels meer.

De volgende stop : Het ossuaire en de begraafplaats.

Vlak naast het ossuaire ligt ouvrage de Thiaumont, deze is vernietigd, maar er is nog wel wat van te zien (en teken kun je er ook op lopen...ik ben zo succesvol daar in dit jaar Rolling Eyes )

Vlak naast Thiaumont ligt overigens nog een ondergrondse kazerne waar je de gebombardeerde grond nog goed kunt zien.

Op naar de volgende stop..het fort Douamont Smile (Zowel fort Douamont en fort Vaux hebben een zeer goede audio visuele tour die bij de prijs is inbegrepen overigens thumbs up)

De latrines...al tijdens de eerste zware bombardementen buiten werking gesteld, vandaar de emmer..

Een stukje huisvlijt

Dag 3 kom ik nog terug hier...

Vervolgens fort Vaux, ook hier weer een uitstekende audio visuele tour die veel duidelijk maakt.

De hoofdgallerij

De rode streep geeft aan dat een ruimte bombestendig is

Een monument voor de franse verdedigers

Een van de kazematten welke de vallei overzag

Natuur ;-)

Buiten het fort een van de kazematten welke de gracht bestreek.

Achterzijde van het fort

Zowel fort Douamont als Vaux zijn behoorlijk druk. Gek genoeg merk je daar binnen weinig van, maar het is lastig om foto's te maken zonder mensen erop. Buiten op de forten is dat zo goed als onmogelijk Cool

Gelukkig was dag 3 wisselvallig qua weer en was het aanzienlijk minder druk buiten puh

Om de dag af te ronden nog wat korte stops. De eerste stop batterie l'Hopital

Gevolgd door batterie tunnel.

Tranchee de bayonnettes (ik vond hem teleurstellend eerlijk gezegd, maar het was er ook echt giga druk)

En vervolgens rustig tuffend over franse D-wegen weer terug naar Montfaucon via mort homme.

Ik ben ook nog gestopt bij het voormalige dorp Cumieres, maar als daar geen bordje had gestaan, dan had je ook niet geweten dat er ooit een dorp had gestaan, hier is zelfs geen gecraterde grond meer.

Terwijl ik terugreed zag ik in het bos ook nog eea staan aan beton (ik meen bij Forges) maar zo aan het eind van de dag, en met de bramen meters hoog besloot ik dat even te laten voor wat het was speechless

Tijd om naar de B&B te gaan en me voor te bereiden op dag 3.

Nog veel meer foto's via een google+ album <<klik
Emiel

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2016 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk Hans! Is het niet alleen Fort Sartelles volgens mij? Goed dat je ze niet heb getroffen toen je al binnen was Wink

Benieuwd naar dag 3

Zag trouwens via je filmpjes al dat je er vaker komt in Argonne en omgeving..erg leuk! Ook al eens Romagne14-18 bezocht? Een aanrader!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hsmeets

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2016 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Emiel @ 04 Sep 2016 20:59 schreef:
Leuk Hans! Is het niet alleen Fort Sartelles volgens mij? Goed dat je ze niet heb getroffen toen je al binnen was Wink

Benieuwd naar dag 3

Zag trouwens via je filmpjes al dat je er vaker komt in Argonne en omgeving..erg leuk! Ook al eens Romagne14-18 bezocht? Een aanrader!

Ik weet het eerlijk gezegd niet Smile ik meende op de kaart het dorpje regret oid's te hebben gezien, ik moet eens kijken of ik de coordinaten niet snel heb genoteerd. Rolling Eyes

Edit: Als ik zo op de kaart kijk zou je wel eens gelijk kunnen hebben, regret ligt er onder en daar loopt geen weg dwars door het terrein heen
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2016 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

Het is Fort des Sartelles inderdaad, ligt ten noordwesten van Regret pal langs de weg. Ben er zelf lang geleden eens weggestuurd (gelukkig ná een bezoek van het interieur). Wel een mooi fort. Op dat militair terrein (ook oefengebied voor tanks) liggen een paar grotere en kleinere vestingwerken.

Mooi verslag, Verdun was aardig druk deze zomer. Ik had het vernieuwde Memorial nog willen bezoeken maar daar was geen doorkomen aan. Maar weer even een tijdje wachten, tot de boel weer wat rustiger wordt... Smile
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2016 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ben er vorige maand ook geweest, en heb het museum in de ochtend gaan bezoeken, dat was goed te doen, wt me opvalt is dat het een "traag" museum is, en bijna onmogelijk te doen als er wat volk is, om maar een voorbeeld tegeven : als je binnenkomt heb je eerst een mooie uitleg over het verloop van het front, geprojecteerd op een reliëfkaart, zeer mooi, maakt de slag zeer overzichtelijk, maar op het volgend punt doen een vijftal franse soldaten hun verhaal over het lawaai van het duitse bombardement, vanop verschillende afstanden, en dat is via een koptelefoon, probleem : er zijn maar 4 koptelefoons beschikbaar...dat lijkt me niet te doen als er wat volk is. En dat probleem doet zich op verschillende plaatsen voor...wat ik wel prachtig vond is dat wat verder de kanonnen en twee berliet vrachtwagens staan, en dat je daar gewoon mag gaan tussenwandelen...mooi ervaring moet ik zeggen, dat je die dingen van dichtbij kan bestuderen en aanraken. Ik heb trouwens het gevoel dat er stukken uit de collectie verdwenen zijn...en ik dacht dat het museum groter zou geworden zijn, maar het is integendeel kleiner geworden...vroeger had je drie verdiepingen, de kelder, gelijkvloers en 1ste verdieping...nu heb je nog de "kelder", die nu gelijkvloers geworden is, de vroegere gelijkvloerse verdieping, maar waar de vroegere eerste verdieping zat wordt niks meer tentoongesteld, daar zit nu een auditorium...en het stuk bovenop in glas heeft een ruimte voor tijdelijke tentoonstellingen en een kleine cafetaria...
pascal
derwisj

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2016 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb daar in verdun trouwens nog iets gezien waar ik mijn bedenkingen bij heb...aan het kruispunt daar aan het memorial, achter de leeuw leek mij een betonnen wandelweg in aanbouw, ik vermoed naar het fort van souville toe...en ik weet niet goed wat ik daar moet van denken...het ligt daar nu al 100 jaar zo, en nu moet er daar ineens een betonnen weg gemaakt worden...ik hoop dat ze niet het plan hebben om overal door de bossen te gaan wandelwegen trekken, want dat zou veel aan de authenticiteit afdoen.
En aan douaumont waren grote werken aan de gang, volgens de kaartjesverkoper gaat de ingang terug langs de originele ondergrondse ingang komen, en verder worden er toiletten gebouwd en een visitor centre...het lijkt me dus dat ze de slagvelden serieus aan het "ontsluiten" zijn...
pascal
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2016 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de inlichtingen over het museum, ik had toch ook de indruk dat het museumaandeel uitgebreid zou zijn geworden. We gaan het wel een keer zien...

Klopt, bij Souville loopt nu een keurig aangelegd wit wandelpad langs de verschillende sites. Ook langs de originele ("vredes"-) ingang, wat daarvoor toch een beetje een 'onbekend' plekje was. Wat ik gezien heb van foto's is er aan de ingang niks veranderd, maar loopt daar nu dus een wandelpad door de gracht heen. Van mij had het niet direct gehoeven, maar enfin...

Ze lijken inderdaad de toeristische 'marketing' serieus op te zijn gaan waarderen. Ook de bewegwijzering is geheel vernieuwd (helaas niet zonder de nodige missers). In de Argonne hebben ze dat laatst ook gedaan toen we daar de bossen in waren.

De timing van deze werkzaamheden is overigens toch wel opmerkelijk. Ik denk dat ze klaar zijn met alle werkzaamheden als de Centenaire op zijn eind loopt...
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2016 12:04    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mij heeft het museum geen meerwaarde gekregen.
Vooral de zaal van de artillerie is ronduit levensgevaarlijk, men probeerde er het ongaanbare landschap na te bootsen wat goed is gelukt want je breekt er bijna je benen. Wat ook ergelijk is dat je van de artilleriestukken niet één foto kan maken zonder mensen erop want ze worden ronduit tussen de kanonnen gestuurd. Voor rolstoelgebruikers of mensen met een handicap is het niet te doen zonder ongelukken.
Ook moet je schuiven opentrekken, ook hier is het moeilijk foto's te nemen want de mensen zouden het liefst van al nog in de schuif kruipen en het is echt wel je beurt afwachten als er een beetje volk is.
Ook staan er zeer mooie stukken opgesteld, maar ofwel is er glas achter en zie je langs de achterzijde mensen passeren op je foto of je ziet jezelf in de reflectie van de spiegels.
Zo staan er mooie poppen aangekleed, maar dwars voor het lichaam is dan horizontaal een brede balk die twee glasvensters met elkaar verbindt, ook hier geen mooie foto's te nemen dus.
Niettegenstaande er makkelijk een glas vertikaal over de ganse lengte geplaats kon worden.
Het is wel een mooi museum en ik ga het niet helemaal afkraken, maar een tweede bezoek zit er zeer zeker niet meer in voor mij.
Het was bij mij geregeld een bron van ergernis.
Ik ben vorige week nog drie dagen naar de Ardennen geweest en ben op bezoek gegaan in de musea van La Gleize en het Bastogne War Museum aan de Mardasson en dat is een heel ander verhaal, daar bestaat die ergernis helemaal niiet, daar is (buiten wat reflectie in de glazen) alle dik in orde. Rolling Eyes
derwisj

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2016 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik moet je 100 percent gelijk geven binkske...dat van die laden was ook ergens een ergernis van mij...er stonden enkele mensen voor mij, dus aanschuiven geblazen...trouwens er staat nergens aangeduid dat die laden open kunnen, ik was er eerst voorbij en zag dan een jong kereltje een lade opentrekken...het museum liet mij ook een wat chaotische indruk..veel hoeken en kantjes waar je je weg maar moet zoeken en hopen dat je alles gezien hebt...en dat je dwars door de vitrines kan kijken is inderdaad een nadeel om fotos te nemen, maar voor sommige voorwerpen heeft het wel het voordeel dat je zowel voor als achterzijde kan bekijken...
Pascal
derwisj

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2016 14:58    Onderwerp: Reageer met quote

Zeg binkske, mijnen euro is gevallen betreffende de niet zo fotogenieke uitstallingen : aan de ingang hangt een bord dat fototoestellen en gsm's verboden zijn in het museum...dus er mogen geen fotos gemaakt worden...
Pascal
Linkert

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2016 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag. Enkele dingen die ook nog op mijn to do-lijst staan.
hsmeets

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2016 19:48    Onderwerp: Reageer met quote

Dag 3...in de ochtend een beurs en nog een brocante. Op de brocante heb ik niets gevonden, op de beurs pikte ik echter nog een mooie gestempelde SRD kruik op....de dag was dus al geslaagd.

Omdat de dag wat eerder afliep dan gepland, besloot ik in de auto te springen om wederom richting verdun te rijden. Allereerst weer het fort Douamont in, aangezien ik een bepaald object *onheilspellende muziek aan* niet had kunnen vinden. Dit kwam omdat ik niet goed had geluisterd naar de instructies van Marc en Elfi (B&B Le Coq d'Or in Montfaucon). Embarassed

Aangezien het weer aanzienlijk slechter was, was het een stuk minder druk en heb ik in het fort nog wat gespeeld met instellingen op mijn camera en ben ik daarna uitgebreid over het fort heen gelopen. Ook heb ik in de omgeving nog wat korte uitstapjes gemaakt.

Al met al een geslaagd "kort" lang weekend en ik ga zeker nog eens terug, omdat er nog heel wat te zien valt daar, ongeacht of het nu wel of niet toeristisch is. Ik merkte wel dat ik mezelf bepaalde doelen had gesteld, wat resulteerde in uit de auto springen ... snel foto's maken en rondkijken en weer in de auto springen...En ik mag nu juist graag uitgebreid rondstruinen en ontdekken , dus voor mijn gevoel was het allemaal te gehaast Cool

PS: Ja men is bezig de bekende stukken te ontsluiten, de ene keer ziet dat er beter uit dan de andere, maar al met al doet men eindelijk eens zijn best. Het nieuwe museum love it or hate it...maar ik denk dat we ons moeten realiseren dat wij de doelgroep niet zijn, maar laten we deze discussie hier niet verder voeren Wink

....En nu de laatste foto's

De eerste stop : Douamont

Dit is weer de hoofdgalerij, dit keer genomen van de andere zijde. Zie de "Chicane" midden in de gang als mooi voorbeeld van een obstakel

Een van de reserve kanonnen

Mos wat groeit rond het kunstlicht

Weer een stukje huisvlijt

En dan "het object" *onheilspellende muziek aan* : Het betreft een duitse helm die klem zit in een ventilatieschacht. Ik moet hiervoor nog eens terug (ja nog eens) met een lens met een sterkere zoom. Het gerucht gaat dat de schedel er nog in zit. Een ding is zeker : Er zit een gat in de bovenkant van de helm.

Nadat ik de helm had gevonden heb ik even de tijd genomen om bovenover het fort te wandelen. Dat resulteerde in een paar mooie uitzichten en mooie donkere wolkenluchten. Je kunt je eigenlijk vrij over het fort bewegen en dus bijvoorbeeld ook door de gracht heen wandelen, waar ook weer zat te zien valt.

De geschutstoren

Een van de kazematten die de gracht moest beschermen.

Restanten van versperringen.

Iets voor het fort gelegen liggen ook nog allerlei bezienswaardigheden, waarvan ik er maar twee heb meegepikt ivm de tijd.

1 een vernietigde abri.

2 een welbekende loopgraaf

Vervolgens snel weer door. Bij batterie Tunnel liggen er aan de overkant van de kruising een aantal munitienissen. Daarna ben ik nog het bos daar ingewandeld.

Helaas heb ik daar niet gevonden wat ik zocht...A ik was te gehaast en heb dus gezigged waar ik had moeten zaggen en B te eigenwijs om toe te geven dat ik toch echt mijn bril mee het bos in moet nemen om de kleine lettertjes en lijntjes op de IGN kaart goed te zien..zeker als het weer wat grauw is en je onder een dicht bladerdak staat. (ik blijf erbij dat ze de letters steeds kleiner afdrukken op die kaarten puh )

De munitienissen.

Last but not least meer foto's weer op mijn Google+ <<Klicky
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2016 11:44    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 05 Sep 2016 14:58 schreef:
Zeg binkske, mijnen euro is gevallen betreffende de niet zo fotogenieke uitstallingen : aan de ingang hangt een bord dat fototoestellen en gsm's verboden zijn in het museum...dus er mogen geen fotos gemaakt worden...
Pascal

Ik heb dat bord nergens zien hangen. Rolling Eyes
Tja, ik heb toch heel veel foto's genomen en niemand is me iets komen zeggen....
En ik was bijlange na niet de enige hoor.
In Bastogne zagen ze mijn toestel rond mijne nek hangen en ze zeiden spontaan dat dit toegelaten was maar dan zonder flash. Cool
derwisj

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2016 17:49    Onderwerp: Reageer met quote

Heb ook veel mensen zien fotos nemen, inderdaad zonder flash, ik denk dat het hem daarom vooral gaat...de flash kan storend werken voor andere bezoekers...en het "bord" hangt juist voor de buitendeur, een plastic zeil wat allemaal niet mag in het museum, zoals gezegd, fototoetellen, gsms, maar ook dieren, radios, ijsjes enz...
Och ja, in het tankmuseum van saumur moet je een extra tikketje kopen om te fotograferen, dat vind ik overdreven...
pacal
hsmeets

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2016 19:52    Onderwerp: Reageer met quote

hsmeets @ 05 Sep 2016 19:48 schreef:
...

Het nieuwe museum love it or hate it...maar ik denk dat we ons moeten realiseren dat wij de doelgroep niet zijn, maar laten we deze discussie hier niet verder voeren Wink

...

hint ... Wink
A. Depage

BerichtGeplaatst: 07 Sep 2016 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 06 Sep 2016 17:49 schreef:
Heb ook veel mensen zien fotos nemen, inderdaad zonder flash, ik denk dat het hem daarom vooral gaat...de flash kan storend werken voor andere bezoekers...en het "bord" hangt juist voor de buitendeur, een plastic zeil wat allemaal niet mag in het museum, zoals gezegd, fototoetellen, gsms, maar ook dieren, radios, ijsjes enz...
Och ja, in het tankmuseum van saumur moet je een extra tikketje kopen om te fotograferen, dat vind ik overdreven...
pacal

Ik zat het voorbije weekend ook in Verdun (en in het museum). Heb ook tal van foto's genomen, weliswaar zonder flits. Dit was geen probleem voor het personeel. In het Ossuaire wordt het minder geapprecieerd Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 07 Sep 2016 23:38    Onderwerp: Reageer met quote

Topreportage, Hans!

Gr P
Poema

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2016 13:38    Onderwerp: Reageer met quote

Super mooie rapportage, als het goed is in oktober een paar dagen naar deze omgeving, informatie komt goed van pas... Smile
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2016 17:43    Onderwerp: Reageer met quote

oktober is beter dan augustus, veel minder lage begroeiing in de bossen...
pascal
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2016 9:38    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 06 Sep 2016 17:49 schreef:
pacal

In Huize Doorn waar nonkel Willie begaven ligt moet je ook extra betalen en dan krijg je een kanjer van een plakkaat op je buik. Cool .
Maar het loont echt wel de moeite hoor. Laughing
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2016 10:12    Onderwerp: Reageer met quote

Binkske007 @ 09 Sep 2016 9:38 schreef:

In Huize Doorn waar nonkel Willie begaven ligt moet je ook extra betalen en dan krijg je een kanjer van een plakkaat op je buik. Cool .
Maar het loont echt wel de moeite hoor. Laughing

Wanneer was dat? Shabu en ik waren er 3 weken geleden. Mochten gewoon fotograferen, niks extra betalen, maar wel zonder flits.

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: