Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Gepassioneerd WO I-verzamelaar opent uniek boekencafé

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2016 16:59    Onderwerp: Gepassioneerd WO I-verzamelaar opent uniek boekencafé Reageer met quote

Patrick Indevuyst heeft onlangs een winkel voor tweedehands boeken in de Elverdingestraat geopend. Hij heeft duizenden publicaties over de Eerste Wereldoorlog in de rekken liggen. Een keuze maken uit de collectie kan met een fris pintje of een verse koffie in de hand. Daarnaast kunnen liefhebbers ook een Duitse legerhelm of obus op de kop tikken.

Al van jongs af aan is Patrick Indevuyst uit Boezinge (35) gepassioneerd door de Eerste Wereldoorlog. "Toen mijn vader in onze tuin een verlaten loopgraaf ontdekte, kreeg ik voor het eerst een verroeste bajonet in handen. Ik was amper zeven jaar, maar ik besefte toen al dat de geschiedenis een tastbaar gegeven is. Dat Indiana Jones-gevoel heeft me nooit meer losgelaten. Als kind dwaalde ik rond op de velden, op zoek naar kogels of loden balletjes. Daarmee trok ik naar 'The Shell Hole', een boekenwinkeltje in de D'Hondtstraat. De eigenaar bood me aan om ze te kopen van me, maar ik wilde er liever boeken voor in ruil."

Langzamerhand groeide Patricks' verzameling boeken en legerhelmen uit tot een enorme collectie. "Ik ben ooit gestart met een opleiding archeologie aan de Universiteit Gent, maar de focus lag er toen nog op het opgraven met schoffel en truweel. Ik stoorde me aan de beperkte visie die er heerste en was gaan inzien dat mijn interesse eerder bij boeken dan bij grondonderzoek lag. Toen ik opving dat de boekenhandel waar ik in mijn jeugd de deur had platgelopen, over te nemen was, heb ik geen moment getwijfeld. In 2006 opende ik voor het eerst de deuren van mijn eigen 'shell hole'. In datzelfde jaar nog vond ik een meer centraal gelegen pand op de Neermarkt, waar ik mij tot 2013 toelegde op het verdelen van tweedehands boeken, waarbij de focus lag op, hoe kan het ook anders, die Groote Oorlog."

Vernieuwd concept
Drie jaar geleden trok Patrick de deur van zijn boekenwinkel op enkele gevels van het Vleeshuis achter zich dicht. Hij werkte een gloednieuw concept uit en ging op zoek naar een nieuw pand. "Ik wilde er een echt boekencafé van maken. Ik ben op zoek gegaan naar een geschikte locatie, want in mijn vorige winkel was dat niet mogelijk. Sinds kort kan ik mijn klanten een lekkere koffie serveren of een fris pintje schenken, terwijl ze door het ruime boekenaanbod snuffelen." Naast de hopen zeldzame literaire werken, stapels originele postkaarten en unieke stripverhalen staan in The Shell Hole ook verschillende types lege granaathulzen of helmen en zelfs militaire kledingstukken uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog te koop.

Authentiek materiaal
"Maar wie hoopt om hier wapens te kopen, is eraan voor de moeite. Al het materiaal dat hier uitgestald staat, is authentiek, maar leeg en honderd procent veilig en legaal. Alles wat ik verkoop, heb ik zelf aangekocht en komt dikwijls uit privéverzamelingen. Zelf schatten opgraven zoals Indiana Jones doe ik niet. En als ik twijfel over de aard van een oude granaat, dan neem ik zelf contact op met DOVO, want veiligheid gaat voor alles."

The Shell Hole in de Elverdingestraat is van dinsdag tot zondag open van 11.30 tot 14 uur en van 14.30 tot middernacht.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-ieper/gepassioneerd-wo-i-verzamelaar-opent-uniek-boekencafe-a2811491/
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
MaxHansen

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2016 17:53    Onderwerp: Superinteressant! Reageer met quote

Bedankt voor deze info.

Ik kom Patrick zo nu en dan eens tegen en hij is inderdaad een zéér gepassioneerd WOI fanaat en ook een zéér correct persoon in de verkoop/ruil.

Ik ben blij dat de nieuwe locatie operationeel is. Ik zal hem zeker bezoeken en snuisteren in zijn grote collectie. In het verleden heb ik reeds vele mooie boeken gekocht voor een goede prijs.

Voor mij geen koffie maar een (paar) frisse pint (en). Ik zal zeker binnenkort eens binnenspringen!

@patrick: veel succes!!

Met vr gr,
Max
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2016 9:24    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig, ik ben er zeer benieuwd naar.

Is het trouwens dezelfde persoon die een paar jaar geleden een pand had ongeveer tegenover de Lakenhallen/In Flanders Fields Museum?

MaxHansen

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2016 11:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben zo vrij om te antwoorden:
Inderdaad dezelfde persoon.

Gegroet
max
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: