Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Nieuw monument bij Langemark

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2016 8:13    Onderwerp: Nieuw monument bij Langemark Reageer met quote

Er komt dit jaar een nieuw monument bij Langemark te staan. Er worden nog sponsoren gezocht. Enfin, een heel verhaal.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-ieper/-blijvende-herinnering-aan-wo-i-a2690048/

Smid Luc Vandecasteele (59) uit Sint-Eloois-Winkel is het grootste gesmeden kunstwerk ooit rond de Eerste Wereldoorlog aan het maken. "Het hoogtepunt volgt begin september op de Ieperse Grote Markt, waar smeden uit de hele wereld poppy's en panelen met oorlogsverhalen zullen smeden", schetst Luc.

Rond het monument komen 2.016 poppy's. - Geert Van Gheluwe
Rond het monument komen 2.016 poppy's. - Geert Van Gheluwe

"Mijn grootvader vertelde me over de gruwelen van Den Grooten Oorlog toen ik klein was", zegt Luc, die in Lendelede een smederij uitbaat. "Die vaak heroÔsche gebeurtenissen zijn me altijd bijgebleven. Toen ik op 11 november 2009 met mijn vrouw Christine de Ieperse Last Post meemaakte, besloot ik 'iets' te smeden om die verschrikkelijke tijd eeuwig te herdenken. Dat 'iets' is ondertussen uitgegroeid tot een reusachtig poppymonument van twaalf meter bij twaalf meter dat straks in de buurt van het Duits militair kerkhof in Langemark komt te staan. Uiteraard doe ik al dat werk niet alleen. Mijn vriend en collega Terry Clark uit Engeland heeft me geholpen bij de uitwerking, waarbij we ook konden rekenen op steun van Gone West. Verder staat de Ambachtelijke Smedersgilde van BelgiŽ volledig achter het project. In Langemark zal straks een sculptuur van zeven meter hoog, twee meter breed en twaalf ton zwaar staan met een omgekeerde poppy. Aan de voet van het monument komt een cirkelvormige betonblok met een doorsnede van 4,5 meter. Daarin worden straks 2.016 handgemaakte poppy's verwerkt die het leven en leed in de loopgrachten symboliseren."

Oorlogstaferelen

Rond het hele sculptuur komen nog eens 25 gesmede panelen met oorlogstaferelen. Die oorlogsverhalen zullen van 1 tot en met 6 september gerealiseerd worden tijdens het Internationaal Ambachtelijk Smeedwerk Event op de Grote Markt in Ieper. "Dertien internationale Master Smeden, van Amerika over Japan tot AustraliŽ, zullen er samen met twaalf Belgische collega's elk een herdenkingspaneel creŽren. Het wordt zonder twijfel een boeiend spektakel voor het publiek, want we zullen constant bezig zijn aan vier vuren en vier aambeelden. Daarnaast gaan we ook de kinderen betrekken bij het project. Scholen die willen meewerken, kunnen zich nog altijd inschrijven om straks kinderpoppy's te smeden", gaat Luc verder.

Sponsoring

De smid vond heel wat sponsors en vrienden bereid om het project financieel of materieel te ondersteunen. "Het totale kostenplaatje wordt geraamd op bijna driehonderdduizend euro, waarvan we een deel via crowdfunding willen inzamelen. Wie naar www.ypres2016.com surft, kan er een donatie doen, een poppy of t-shirt kopen of een eigendomscertificaat ontvangen van een van de 2.016 poppy's bij het monument", besluit Luc.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: