Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

11 linie reg / Soltau enz

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
danyke

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2014 20:44    Onderwerp: 11 linie reg / Soltau enz Reageer met quote

toevallig iemand in bezit van het boek van Klaus OTTE : Lager-Soltau met mogelijkheid van inzage aub?
evenals alle info en foto's ivm krijgsgevangenkampen Soltau / Munster-lager / Riethagen / Oberhode evenals gebeurtenissen of feiten verteld door mensen van het 11 Linie regiment en andere zijn welkom.
Heb al veel gevonden maar er kan nog bij, graag sturen naar:
dany.meeus@gmail.com

mijn grootvader strijdde mee in WO1.
Al snel werd hij tijdens de hevige gevechten gewond in omgeving van Herstal (Rhées) in de nacht van 06 augustus 1914 en krijgsgevangen genomen in Luik (chartreuse fort) op 16 augustus 1914.
Achtereenvolgens verbleef hij van augustus 1914 tot december 1918 in krijgsgevangenkampen Soltau / Munster-lager / Riethagen / Oberhode.

De briefwissleing vanuit deze kampen naar thuis en familie is in mijn bezit en ben ermee bezig deze op te slaan op pc, overtypen, aanvullen met fotos enz, ben er nog lang niet mee klaar...
De teksten van deze brieven weerspiegelen het leven en arbeid in de kampen gedurende deze 4 oorlogsjaren enz.

in zijn dagboekje staan achteraan enkele namen vermeld:
Prévot Jacques rue Delporte 51 Tienen
Aalders Mathieu Berchem Antwerpen
Mertens Francois Rue Nestor Detiere 49 Schaerbeek-Helmet Bruxelles
Cambré Ferdinand Schoenmaker Muzikant Nijlen prov Antwerpen (heb hiervan een art teruggevonden uit de gemeente Nijlen maar geen antwoord ontvangen)
Deliene Diest
Vandendries Hubert
Hermans Louis

ter info zijn gegevens:

VANTHIENEN Eugeen (Eugéne), Frederic, Joseph
geboren op 08 september 1893 te Waanrode (bij Diest)
milicien de la classe 1913
stamnummer 11160734
11de Reg de ligne
4 / II
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ludo

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2014 9:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kijk uit naar het vervolg van dit onderwerp. Mijn grootvader is namelijk ook rond deze periode gevangen genomen tussen Diest en Leuven en heeft dan ook tot het einde van de oorlog in Soltau gezeten.
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2014 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Verplaatst naar Oproepen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Niko

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2014 0:01    Onderwerp: Reageer met quote

Uit de archieven van het Internationaal Rood Kruis:

Van Thienen Eugčne
11e Linie, 2e Battalion/ 4e Compagnie

Gekwetst te Luik en opgenomen in het Hopitâl Militaire de Rivageois op 6/8/1914;

Gevangen genomen in hetzelfde hospitaal op 13/08/1914;

Op 28/11/1914 staat hij ingeschreven in het register van Kamp Munsterlager;

Op 17/05/1916 arriveert hij in Kamp Soltau vanuit Münsterlager.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
danyke

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2014 10:13    Onderwerp: Reageer met quote

van harte bedankt Nico,
ga dat eens vergelijken met hetgeen ik uit brieven en dagboekje kan plukken

Niko @ 27 Nov 2014 0:01 schreef:
Uit de archieven van het Internationaal Rood Kruis:

Van Thienen Eugčne
11e Linie, 2e Battalion/ 4e Compagnie

Gekwetst te Luik en opgenomen in het Hopitâl Militaire de Rivageois op 6/8/1914;

Gevangen genomen in hetzelfde hospitaal op 13/08/1914;

Op 28/11/1914 staat hij ingeschreven in het register van Kamp Munsterlager;

Op 17/05/1916 arriveert hij in Kamp Soltau vanuit Münsterlager.
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2014 10:24    Onderwerp: Reageer met quote

Je kan eventueel de andere namen ook eens ingeven in de database, misschien komen daar nog meer gegevens in naar boven:

http://grandeguerre.icrc.org/en/File/Search

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2014 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

Aalders Mathieu, Korporaal 9e Linieregiment, 1e Compagnie, 6e battalion
Gevangen genomen in Luik;
Hij staat op de lijst van 25/11/14 te Münsterlager
Op 05/07/1916 getransfereerd naar Göttingen

Naar boven
Sjoerd

Woonplaats: Bijna in Fort Vechten (Nieuwe Hollandse Waterlinie)

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2014 9:18    Onderwerp: Reageer met quote

@danyke
Volgens mij heb ik nog wel een foto liggen van Soltau. Ik ga vanavond even in mijn spullen speuren.
danyke

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2014 10:20    Onderwerp: Reageer met quote

Sjoerd @ 28 Nov 2014 9:18 schreef:
@danyke
Volgens mij heb ik nog wel een foto liggen van Soltau. Ik ga vanavond even in mijn spullen speuren.

bedankt Sjoerd,
ik bezit nog een groepsfoto in kaartformaat maar hoe plaatst men hier een foto?
Naar boven
Sjoerd

Woonplaats: Bijna in Fort Vechten (Nieuwe Hollandse Waterlinie)

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2014 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

danyke @ 28 Nov 2014 10:20 schreef:
Sjoerd @ 28 Nov 2014 9:18 schreef:
@danyke

bedankt Sjoerd,
ik bezit nog een groepsfoto in kaartformaat maar hoe plaatst men hier een foto?

Zie dit topic over het plaatsen van foto's:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=26502
danyke

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2014 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

Nico,

kan jij op die website http://grandeguerre.icrc.org/en/File/Search MISSOTTEN Leopold uit Hasselt ° 18/04/1887 terugvinden aub, ik niet? Hij was Onder/Officer wachtmeester denk ik?

Ben gisteren in Hasselt geweest en heb een pak foto's uit Munsterlager gezien en heb ze meegekregen (bezorg ze uiteraard terug) afkomstig van Leopold (Pol) en ga ze hier wel eens neerzetten , zitten ook Russische vrienden van hem tussen enz...

Ik kwam Leopold op het spoor door simpelweg op de klep van een kleine briefomslag te lezen: Afz; Eugeen Vanthienen Barack 45 chef Missotten Munsterlager ! straf he !
En zo kwam ik bij het stadsmuseum terecht en na een inleidend emailtje kreeg ik antwoord welke persoon ik hiervoor kon bereiken! tof ! bedankt voor de medewerking!
De vrouw-nazaat bleek een 62j vr uit Hasselt, Leopold was de nonkel van haar bomma, toch mooi he, een geluk dat die alle materiaal bijhield!

http://www.hetstadsmus.be/content.php?hmID=1827&smID=1764
zie hieronder:
15 augustus 1914 - Loncin valt en Hasselaarn Leopold Misotten wordt gevangengenomen
foto van Leopold Misotten in het krijgsgevangenenkamp Munster-lager, privé-bezit.
15 augustus 1914 – Het fort van Loncin valt. Vele Belgische soldaten worden gevangengenomen. Zo ook Hasselaar Leopold Misotten, die naar Munster-lager afgevoerd wordt. Daar zou hij vier jaar lang blijven en een intense briefwisseling met zijn vrouw onderhouden.

Leopold Misotten werd al de eerste dagen na het uitbreken van de oorlog, na de nederlaag in Loncin, gevangen genomen. Hij zou vier jaar lang verblijven in het krijgsgevangenenkamp in Munsterlager. Van daaruit stuurde hij talrijke kaarten naar zijn vrouw Lambertine.

Daaruit blijkt dat het leven in het kamp nog niet zo kwaad bleek. Ze tonen vermaak zoals muziek en toneel spelen, sport en ontspanning. Toch was de dood nooit veraf: in het kamp was daarvoor een speciale begraafplaats aangelegd. Leopold maakte er veel vrienden, waaronder ook Russen.

Leopold Misotten werd later medestichter van het Nationaal Verbond der Verminkte en Invalide Soldaten van den Oorlog.

De familie bewaart verschillende foto’s, documenten en voorwerpen. Opmerkelijke voorwerpen zijn een aantal Russische medailles, een versierde tabaksdoos en een sigarettenhoudertje waaruit een zeker tekentalent blijkt. Leuk is ook het gegraveerde hartje dat Leopold aan zijn vrouw Lambertine, en misschien zelfs moeder, toestuurde. Of hij die zelf maakte is niet duidelijk, maar beide dames dragen het kleinood wel op de foto’s die ze naar hem opstuurden.

Foto van Leopold Misotten in het krijgsgevangenenkamp Munster-lager, privé-bezit.

Niko @ 27 Nov 2014 17:06 schreef:
Aalders Mathieu, Korporaal 9e Linieregiment, 1e Compagnie, 6e battalion
Gevangen genomen in Luik;
Hij staat op de lijst van 25/11/14 te Münsterlager
Op 05/07/1916 getransfereerd naar Göttingen
Naar boven
Ludo

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2014 14:06    Onderwerp: Reageer met quote

Zouden er lijsten bestaan van personen die in Munsterlager gezeten hebben?
Naar boven
danyke

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2014 20:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ludo,

graag de gegevens van uw grootvader aub
heb verschillende namen links en rechts toevallig gevonden...

ben in't bezit van het boek Lager Soltau via via... nl in Duitsland en heel aardige juffr heeft me er een volledige copie, in papier en karton gewikkeld, van gestuurd, prachtig !
maar nu tijd zoeken om er de bruikbare info uit te halen... zal nog maanden duren denk ik Smile

ben ondertss nog bezig met het dagboekje in excel woordelijk over te typen,
ruim 1600 lijnen... periode loopt natuurlijk meer dan 4 jaar
een voorbeeldje van de eerste oorlogsdagen en gevangenname:
(ter info na de dag zet ik het nr van de maand voor de maand, dus 7 Juli betekent de zevende maand is Juli, kwestie om makkelijk in excel te kunnen spelen met ordenen en zoeken van bepaalde zaken)
het taalgebruik van toen verschilt uiteraard dan het huidige !
ook staan er sommige foutjes in, zoals bvb , Wilmort , dat moet Milmort zijn, maar in't heetst van de strijd...

1914 29 7 Juli Mobilisatie
30 7 Juli het binnen komen der classen
31 7 Juli voormiddag gezaamentlijke exertitie namiddag uitdeeling van vivers en patronen, s'avonds op t' punt van vertrek
1914 1 8 Augustus Vertrek. Aankomst in Herstal om 8 ure, gestalleerd in eene cinema-zaal
2 8 Augustus Z: opgestaan om 2 ure, gemarcheert van Herstal naar Wilmort, pilotten gedragen, pikdraad gehaald in het fort, weergekeerd om 4 ure
3 8 Augustus Opgestaan om 3 1/2 ure, aan de tranjé gegraven, pikdraad gespannen, weergekeert om 7 ure
4 8 Augustus Opgestaan om 12 1/2 ure, vertrokken van Herstal naar Wandre, den ganschen dag gewaakt, weergekeert om 4 ure langs Luik,
aldaar groote toejuiching, op de stelplaats toegekomen om 10 ure, gebivakeerd in open lucht op t' veld
5 8 Augustus Om 1 uur alweer gemarcheerd tot aan het kerkhof van Herstal, van daar naar den tranjé in Wilmort, gewaakt tot 3 ure namiddag,
op nieuw weergekeerd naar het kerkhof, den ganschen namiddag geschut van de Canons, s' avonds hevig onweder en regen,
het kerkhof verlaten om10 1/2 ure, ons geplaatst eene weinig verder op het veld.
6 8 Augustus Na 12 ure des s'nachts, beschieting op onze troepen, hevige gevechten, ik gewond enz... aangekomen in het Hospitaal om 9 ure;
7 8 Augustus Verzorging in het Hospitaal
8 8 Augustus aankomst van duitsche troepen
9 8 Augustus Z: in het Hospitaal
10 8 Augustus In het Hospitaal
11 8 Augustus In het Hospitaal
12 8 Augustus In het Hospitaal
13 8 Augustus In het tweede hospitaal
14 8 Augustus Eerste gevangeneming
15 8 Augustus Ons H. hemelvaart
16 8 Augustus Z: Gevangen genomen gelijd van de groote plaatst naar de chartreus in de peerdenstal.
17 8 Augustus Voor eten een half broodje moeten slapen op t' zand
18 8 Augustus maar een 1/4 brood bekomen
19 8 Augustus Om 2 ure namiddag vertrokken naar Deutschalnd, aangekomen in Aken om 6 ure een weenig brood, en verder.
20 8 Augustus Langs Keulen en andere steden en dorpen tot in Munster-lager aangekomen aldaar om 9 ure s'avonds
21 8 Augustus in het camp
22 8 Augustus keiën en worteltjes geraapt
23 8 Augustus Z: rustdag
24 8 Augustus hout gehakt
25 8 Augustus hout gehakt
26 8 Augustus Den geheelen dag palen geplant
27 8 Augustus pokken gezet
28 8 Augustus Veandert van bed op strooi
29 8 Augustus Gegraven voor gemakken te plaatsen
30 8 Augustus Z: strooi geladen, het binnen komen van Engelsche gevangene.
31 8 Augustus Rustdag
1914 1 9 September slechte soep geen brood 3 gevangene werden dood geschoten
2 9 September s'nachts vier doodgeschoten ook een duitsche wachtpost
3 9 September rustdag
4 9 September Rustdag

Ludo @ 03 Dec 2014 14:06 schreef:
Zouden er lijsten bestaan van personen die in Munsterlager gezeten hebben?
Naar boven
Ludo

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2014 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ik stuur u een PB met het dossier van mijn grootvader.
Naar boven
danyke

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2015 19:26    Onderwerp: Voorwerpen in krijgsgevangenschap gemaakt Reageer met quote

hierbij foto's van voorwerpen die Ferdinand CAMBRE uit Nijlen in gevangenschap te Oberhode in WO1 maakte van gamellen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: