Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

2014 : Auto canon herleeft

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> 2014-2018 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 6747
Woonplaats: Laarne

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2011 17:04    Onderwerp: 2014 : Auto canon herleeft Reageer met quote

Eerst een beetje geschiedenis. Al eeuwen, zo niet duizenden jaren, is geschiedenis doorverteld en onderwezen om zo bepaalde politieke, economische, sociale of persoonlijke standpunten te rechtvaardigen, maar zelden objectief.

Denk aan « qu’un sang impur abreuve nos sillons” (vrij vertaald : laat een onzuiver bloed onze ploegvoren drenken) van de Marseillaise. Hoewel de betekenis ervan voor sommigen elders dient gezocht te worden, ziet de meerderheid van de luisteraars daarin een oproep om de erfvijand af te slachten.

Denk ook aan onze dierbare Caesar die ons verheerlijkt heeft om meer luister te geven aan zijn overwinningen.

Gelukkig lijkt men nu meer te neigen naar een grondig bewezen historische waarheid.

De honderdste verjaardag van de Duitse oorlogsverklaring aan België, op 4 augustus 1914, zal ons in dit verband de gelegenheid geven om een aantal dingen recht te zetten.

De tijd is eveneens rijp voor « de voorstelling van een ontwerp tot trouwe reconstructie van een kanonwagen met machinegeweer » Mors – Minerva 1914. Dit voertuig is bestemd om te worden aangeboden aan het Legermuseum in de verzamelingen waarvan lichte voertuigen uit de eerste wereldoorlog bijna helemaal ontbreken. Dit project is hieronder beschreven.

Historisch gezien moet eerst benadrukt worden dat de oorlog 14 / 18 niet beperkt bleef tot ons land, maar de hele wereld trof.

Zelfs Nieuw-Zeeland nam deel aan het conflict, hoewel het ver van de grens tussen Duitsland en Frankrijk ligt. Alle koloniale machten stuurden troepen uit hun koloniën naar het front, Spahis, Senegalezen en ga zo maar door. Die werden trouwens zonder trammelant naar huis teruggestuurd, zodra het conflict (tijdelijk) voorbij was.

Er werd algemeen gesproken van de IJzer in België en de opmerkelijke daad die erin bestond een deel het land laten overstromen om de opmars van de vijand tegen te houden. Laten we niet vergeten dat dit niet de eerste keer was dat een dergelijke operatie werd uitgevoerd en dat immobilisatie slechts een klein deel van het front betreft. Terwijl onze helden en de Franse “poilus” probeerden te overleven in de modder, gifgas, ontbering, schroot, ziekten en ongedierte, werd er gevochten op land, zee en in de lucht. Alleen al bauwde fabrikant Bleriot tijdens de oorlog omstreeks 1500 vliegtuigen die hij aan talrijke oorlogvoerende landen afleverde.

Vooruitgang in metallurgie, scheikunde en op vele andere gebieden zorgde ervoor dat het nooit meer was zoals vroeger en dat we de eerste technologische oorlog zouden bijwonen. Van de zee tot in Zwitserland zag de stellingenoorlog artillerie en machinegeweren het slagveld domineren, wat resulteerde in de ontwikkeling van gepantserde voertuigen. Wat de civiele kant betreft, bleven vrouwen niet langer beperkt tot pluizen, ze draaiden obussen of assembleerden geweren en machinegeweren. Berekend werd dat op sommige plaatsen van het IJzerfront 6 obussen, zes, u hebt goed gelezen, per vierkante meter vielen, gemakkelijk te begrijpen dus dat soldaten levend begraven werden in hun loopgraven die opgevuld waren door artillerievuur. Ga gewoon even langs Douaumont om daar een idee van te krijgen. Al die obussen, geweren, voertuigen, wagons, locomotieven moesten uiteraard vervaardigd worden, er werd dus een grote stap genomen.

Het feit dat België neutraal was, kon niet voorkomen dat onze militairen visionaire meningen opperden over hoe de toekomstige oorlog te voeren. Persoonlijke initiatieven, zoals dat van luitenant Pierre de Caters die zijn eigen Minerva had laten bepantseren met het oog op invallen in vijandelijk gebied, hadden de weg vrijgemaakt voor de bouw van licht gepantserde voertuigen.

Het opmerkelijkste initiatief is echter dat van Majoor Collon, die al in 1914 de eerste eenheid oprichtte die volledig opgebouwd werd rond één wapen: de kanon-machinegeweerwagen. Deze “self-contained” eenheid bevatte commando-,caissons- en ambulancewagens, mobiele werkplaatsen, tankers alsook fietsers en motorrijders. Het hele ding was zo onafhankelijk , homogeen en zeer beweeglijk.

De toekomst zou uitwijzen dat er nog veel gedaan moest worden en dat de flaters zich zouden opstapelen alvorens te komen tot de huidige lichte pantsers. De weg was echter uitgestippeld, anderen zouden de vruchten plukken.

Al deze veranderingen in strategie en tactiek waren echter alleen mogelijk, zoals hierboven vermeld, door de schitterende vooruitgang, het woord is niet te sterk, in de behandelingsprocessen van staal, het gebruik van machines en de wijdverbreide praktijk van mechanische aandrijving van werktuigen. Een tijdsspanne van twintig jaar scheidt deze twee voertuigen.

Op enkele foto’s na blijft er op technisch gebied bitter weinig over van deze vroege pogingen tot bewegingsoorlog. Er zijn vele redenen voor dit gebrek aan overblijfselen, de gebouwde voertuigen waren niet erg talrijk. België bijvoorbeeld verwierf slechts een paar gepantserde »Minerva » en « Peugeot » auto’s. De voertuigen van de Russische veldtocht, besteld bij fabrikant « Mors » in Parijs, werden in Kiev vernield, één in een gevecht buitgemaakt voertuig diende voor enige tijd aan de kant van de vijand en verdween vervolgens. Sommige « Minerva » pantserwagens werden na de oorlog afgestaan aan de rijkswacht die ze discreet begon te slopen in de jaren ’30.

De legerstaven toonden veel meer interesse voor rupsvoertuigen, omdat ze in staat waren, onder andere, over loopgraven te rijden. Er werden veel exemplaren van deze « tanks » gebouwd en veel van deze voertuigen blijven een beetje overal in Europa bewaard.

Noch werd de bouw van gepantserde auto’s toen « geïndustrialiseerd ». De voertuigen die gebruikt werden door België in Rusland zijn een goed voorbeeld van wat op dit gebied een ontwerp “naar maat” was. Inderdaad waren de mogelijkheden schaars voor de Belgische verantwoordelijken die deze revolutionaire auto’s wilden bouwen. Daar de belangrijkste fabrikanten uit die tijd overspoeld waren met bestellingen, bleef Majoor Collon niets anders over dan een beroep te doen op een kleinere, doch luxefabrikant: Mors in Parijs.

In die tijd was het recept simpel, de klant kocht een onderstel van een fabrikant en leverde het af bij een koetswerkbouwer. Zo werden de Belgische pantsers bij « Mors » geleverd, die versterkte onderstellen van privé-wagens leverde voor die gelegenheid.

België had op het nippertje motoren gered die gebouwd werden door de Antwerpse firma « Minerva, men monteerde dus deze laatste op het onderstel. Het valt op te merken dat deze motoren zonder kleppen, gebouwd onder Amerikaanse » Knight » licentie bijzonder geluidloos draaiden, dit paste perfect voor een voertuig voor verkenning en snelle interventie waarvoor het effect van verrassing van cruciaal belang is.

De onderstellen werden bekleed door koetswerkbouwer Kellner, die omdat hij 7 mm dikke platen niet kon bewerken ze moest bestellen bij staalfabriek Imphy. De afscherming werd getest vóór de oplevering en moest bestand zijn tegen geweerkogels.

Kwestie van bewapening werden de voertuigen uitgerust met een machinegeweer en, voor sommige, met een marine-kanon van 37 mm beide vervaardigd door Hotchkiss. De twee wapens waren gemonteerd op een gemeenschappelijke spil, geplaatst boven een kegelvormige koepel; een kleine pantserplaat beschermde de bedieners.

Dit reconstructieproject zal ook de gelegenheid bieden de heldhaftigheid van de Belgische vrijwilligers opnieuw in de verf te zetten; ze vochten als leeuwen (letterlijk) in extreme omstandigheden ( temperaturen en ontberingen ), ze moesten blijk geven van moed en vindingrijkheid om de oorlog te voeren in Galicië waar ze werden verstuurd. Sterker nog, de tactische omstandigheden en persoonlijke meningsverschillen leidden ertoe dat het korps eenmaal opgericht en in Moers, bij Veurne, gestationeerd door velen meer als een last werd beschouwd. Gelukkig werd er een overeenkomst gesloten met Rusland, waar de eenheid tenminste verwelkomd werd. Niet alleen was ze verwelkomd, maar bovendien werden de wagens voltooid, Rusland leverde ook de ontbrekende motorfietsen en voertuigen.

Schouder aan schouder met de troepen van de tsaar werd het korps toen ingezet bij vele veldslagen. Het gedrag van de Belgische soldaten onder het vuur was heroïsch, zoals blijkt uit talloze citaten op de dagorders.

Wegens de gebeurtenissen rond de revolutie veranderde de situatie drastisch in 1917. In het gebied waar onze landgenoten ingezet waren deserteerden de Russische soldaten massaal en lieten ze in eerste instantie de Belgen alleen op het veld; na het staken van de vijandelijkheden op het Oostfront moesten de Belgen het strijdgebied verlaten. Vóór het verlaten van het land werden de troepen geboden van wapens en voertuigen af te zien.

Ze hebben het gedaan maar de voertuigen werden eerst tot schroot herleid en de machinegeweren verborgen onder de vloer van de rijtuigen waarmee ze het continent van west naar oost doorkruisten. Inderdaad, het was voor hen onmogelijk om terug te keren naar Frankrijk zoals ze gekomen waren. Ze waren gedwongen rond de hele wereld te reizen om het einde van de oorlog in Frankrijk en België tegemoet te zien terwijl ze over verschillende eenheden verspreid werden. Het AMC geraakte in de vergetelheid. . .

Deze korte schets toont het belang van de voorgestelde, identieke reconstructie van één van de auto’s die in Rusland waren gebruikt. Deze voertuigen gebouwd in het begin van het conflict waren de belangrijkste getuigen van nieuwe tactieken die zouden leiden tot de zogenaamde moderne oorlogvoering. Menselijke en technische getuigen verdwijnen, manuele vaardigheden op dit type mechanische onderdelen gaan dezelfde weg. Dit project is waarschijnlijk de laatste kans om een voertuig van dit type aan ons Koninklijk Legermuseum te bieden om het tentoon te stellen in een reeks gewijd aan de 100ste verjaardag van het begin van de Eerste Wereldoorlog.

Het goede nieuws is dat de kenmerken van het voertuig zoals beschreven in het historische deel het reconstructiewerk zal vereenvoudigen.

Afgezien van bekende elementen zoals motor, radiator, verlichting, koplampen en ga zo maar door zal de rest ontworpen en gebouwd worden vanuit toenmalige foto’s en beschrijvingen. Dit zal niet het eerste voorbeeld zijn van een ( hopelijk ) geslaagde complexe reconstructie. (Zie A7V Munster)

Het werkplan van de wederopbouw blijkt echter zeer krap. Na een haalbaarheidsstudie, die de interesse voor het project heeft bevestigd, zal de volgende stap erin bestaan om een specificatie en een gedocumenteerd dossier op te maken met plannen en prijzen om geld en de nodige informatie in te zamelen voor deze identieke reconstructie. Om dit dossier samen te stellen, zijn de volgende punten al ter studie of aan de gang (in willekeurige volgorde ):

Start van de bouw van een schaalmodel.
Foto’s inzamelen.
Zoeken naar contactpersonen met Citroën, overnemer van fabrikant Mors.
Contact zoeken met staalfabriek Arcelor Frankrijk, overnemer van Imphy
Contact zoeken met afstammelingen van Kellner: koetswerkbouwer.
Zoeken naar contactpersonen in de Royal Veteran Car Club België.
Vaststelling van formulier van de te bouwen onderdelen: onderstel, bepantsering, enz..
Opstelling van het formulier om onderdelen te vinden: motor, transmissie, koplampen, radiator, enz..
Definiëren van een structuur voor het synchroniseren van de acties, naleving van het werkplan, centraliseren van informatie, financieren en bijhouden van informatie over werkvordering.
Lancering van twee blogs: een Nederlandstalige: auto-kanon-2014-nl, de andere Franstalige self-gun-2014-en, om de geïnteresseerden op de hoogte te houden van de vordering van het project, het stimuleren van discussie, advies en meningen , informatie verzamelen, en natuurlijk samenwerking.

Geïnteresseerd ? Stuur ons uw suggesties, opmerkingen, raad. Alle informatie van welke vorm ook, brieven, foto’s, teksten, vooral die met betrekking tot het technische aspect van het project zijn welkom.

http://www.auto-canon-2014.com/2011/03/auto-canon-herleeft/
_________________
"Horum omnium fortissimi sunt Belgae"
"Van hen(de Galliërs) allemaal zijn de Belgen de dappersten"
Julius Caesar(100 VC - 44 VC)
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2014 8:35    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=5063&highlight=mitrailleuse

De Belgische “Auto-Canons-Mitrailleuses” in Rusland

De Belgische “Auto-Canons-Mitrailleuses” in Rusland

De Belgen waren het eerste leger dat gepantserde wagens inzette als wapen. Tijdens de belegering van Antwerpen in augustus – oktober 1914 werden verschillende wagens “gestript” om ze te bekleden met pantsering. Er werd een machinegeweer geplaatst en soms zelfs een draaiende koepel. De meeste wagens werden (om)gebouwd door de Minerva Motor Car Company in Antwerpen.

Lees verde: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=5063&highlight=mitrailleuse
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
mercatus



Geregistreerd op: 31-10-2007
Berichten: 1666
Woonplaats: Denderend Aalst

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2015 19:40    Onderwerp: Reageer met quote

stand van zaken op 20/01/2015






_________________
Ik zoek alles i.v.m. de stad Aalst (B-9300) en zijn bevolking tijdens Wereldoorlog I (1914-1918)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mercatus



Geregistreerd op: 31-10-2007
Berichten: 1666
Woonplaats: Denderend Aalst

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2015 14:15    Onderwerp: Reageer met quote

Update 17/03/2015






_________________
Ik zoek alles i.v.m. de stad Aalst (B-9300) en zijn bevolking tijdens Wereldoorlog I (1914-1918)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mercatus



Geregistreerd op: 31-10-2007
Berichten: 1666
Woonplaats: Denderend Aalst

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2015 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

Update 31/03/2015








_________________
Ik zoek alles i.v.m. de stad Aalst (B-9300) en zijn bevolking tijdens Wereldoorlog I (1914-1918)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mercatus



Geregistreerd op: 31-10-2007
Berichten: 1666
Woonplaats: Denderend Aalst

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2015 8:37    Onderwerp: Reageer met quote

update 07/04/2015








_________________
Ik zoek alles i.v.m. de stad Aalst (B-9300) en zijn bevolking tijdens Wereldoorlog I (1914-1918)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mercatus



Geregistreerd op: 31-10-2007
Berichten: 1666
Woonplaats: Denderend Aalst

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2015 11:58    Onderwerp: Reageer met quote

update 04/08/2015 (ben enkele maanden niet meer naar het K.L.M. geweest, ik had mijn bezigheid in Evere!)








_________________
Ik zoek alles i.v.m. de stad Aalst (B-9300) en zijn bevolking tijdens Wereldoorlog I (1914-1918)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mercatus



Geregistreerd op: 31-10-2007
Berichten: 1666
Woonplaats: Denderend Aalst

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2015 15:34    Onderwerp: Reageer met quote

update 11/08/2015






_________________
Ik zoek alles i.v.m. de stad Aalst (B-9300) en zijn bevolking tijdens Wereldoorlog I (1914-1918)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mercatus



Geregistreerd op: 31-10-2007
Berichten: 1666
Woonplaats: Denderend Aalst

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2015 15:38    Onderwerp: Reageer met quote

update 18/08/2015












_________________
Ik zoek alles i.v.m. de stad Aalst (B-9300) en zijn bevolking tijdens Wereldoorlog I (1914-1918)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mercatus



Geregistreerd op: 31-10-2007
Berichten: 1666
Woonplaats: Denderend Aalst

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2015 15:13    Onderwerp: De reconstructie is voltooid ! Reageer met quote

De reconstructie is voltooid en de A.C.M./Mors-Minerva 1914 staat in het Koninklijk Legermuseum (zaal 1914-1918) in Brussel te pronken.










_________________
Ik zoek alles i.v.m. de stad Aalst (B-9300) en zijn bevolking tijdens Wereldoorlog I (1914-1918)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
moerasdraak



Geregistreerd op: 19-11-2008
Berichten: 497
Woonplaats: Brabants centrum

BerichtGeplaatst: 02 Okt 2015 4:50    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een prachtig initiatief en wat is het mooi uitgevoerd! Mijn complimenten!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Lingekopf
Bismarck


Geregistreerd op: 19-10-2006
Berichten: 15967
Woonplaats: Binnen de Atlantikwall en 135 km van het WO1-front

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2015 22:48    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig resultaat! Nu ben ik benieuwd wanneer we het voertuig life in beweging kunnen zien! Smile
_________________
"Setzen wir Deutschland, so zu sagen, in den Sattel! Reiten wird es schon können..... "
"Wer den Daumen auf dem Beutel hat, der hat die Macht."

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 6747
Woonplaats: Laarne

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2015 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

Uit het één nieuws van vandaag:

http://deredactie.be/permalink/2.41304?video=1.2464794
http://deredactie.be/permalink/2.41304?video=1.2464796
_________________
"Horum omnium fortissimi sunt Belgae"
"Van hen(de Galliërs) allemaal zijn de Belgen de dappersten"
Julius Caesar(100 VC - 44 VC)
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> 2014-2018 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group