Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Docu voor Bellewaarde monument 2015

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2014 0:02    Onderwerp: Docu voor Bellewaarde monument 2015 Reageer met quote

Kan amper uitleggen waar het over gaat, dus lees het artikel zou ik zeggen.
Enige vraag van mij, heeft iemand beelden?

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141203_01410318

Zillebeke / Jabbeke - De documentaire Bellewaarde 1915 van Johan Ryheul en regisseur-cameraman Stijn Vandamme is aan het grote publiek voorgesteld. De opbrengst gaat naar het Britse Bellewaarde 1915 Charity dat een monument zal oprichten op 't Hooge.

Johan Ryheul had al een minidocumentaire van een zestiental minuten over de slag om Bellewaarde op het net geplaatst. Met veel bijval overigens uit binnen- en buitenland. Hier en daar klonken echter stemmen om meer te doen rond de zware slag die op 16 juni 2015 op enkele uren tijd voor vele duizenden gewonden en doden zorgde langs beide zijden. Voor Ryheul is de release van de dvd van de documentaire een nieuwe stap in zijn carrière als WO I-kenner. In het verleden schreef hij al verschillende boeken en plaatste hij kortere video's op het internet.

‘Ambitieus project’

‘Het is inderdaad een ambitieus project geweest om mijn eerste volwaardige documentaire van 81 minuten te draaien’, zegt maker Johan Ryheul. ‘Gelukkig kon ik een beroep doen op cameraman-regisseur Stijn Vandamme, die net als mij in Jabbeke woont.’

De twee makers gebruiken voor Bellewaarde 1915 heel wat originele foto's van eenheden langs beide zijden van het stuk front tussen Geluveld, 't Hooge en Hellfire Corner (de huidige rotonde aan Kruiskalsijde). De stukken worden afgewisseld met interviews met oorlogskenners als Chris Baker en de Ieperse Rino Deltombe en met beelden die gedraaid werden op locatie of met re-enactors.

‘Mensen denken dat er tussen de grote slagen om Ieper relatieve rust was. Maar deze documentaire toont aan dat dit eigenlijk niet klopt. Het is de reden waarom ik met het project begon. Ik wou ook duidelijk maken dat er - hoewel nog vroeg in de oorlog - op die plaats veertig ondergrondse mijnen tot ontploffing werden gebracht.’

Ryheul en Vandamme maakten de documentaire op vrijwillige basis. De opbrengst komt de Britse Bellewaarde 1915 Charity ten goede. Die wil op 16 juni 2015 het eerste internationale monument oprichten voor een slag uit de Eerste Wereldoorlog in Belgie. Het monument wordt uniek omdat het bestaat uit drie bronzen beelden die drie soldaten uit de Eerste Slag van Bellewaarde uitbeelden: een Britse, een Schotse en een Duitse infanterist. Het wordt geplaatst aan de ingang van het Hooge Crater Museum in Zillebeke.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2014 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

Erik, klein typfoutje te verbeteren : 16 juli 2015 staat er voor de datum van de gevechten..
pascal
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2014 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het gekopieerd, niet zelf getypt. Dus fout komt op conto van Nieuwsblad. Smile
Sapper D.

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2014 10:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het filmpje (15 mins) net gekeken. Heel aardig, geen echte aanvullingen voor mij, maar wel mooi dat iemand er de tijd en moeite voor heeft genomen.
Ik hoop dat het ze lukt om voldoende geld bij elkaar te sprokkelen.
De locatie voor het monument (eventueel) is naast het Hooge museum. Een goede keuze.
Naar boven
Sapper D.

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2015 16:33    Onderwerp: Reageer met quote

Vraagje:

Is het monument er al?

(sorry als dit elders uitvoerig is besproken, maar 'domme vragen bestaan niet' - hopelijk!)

Heb net het boek van McEntee-Taylor (The battle of Bellewaarde 1915) uit. Vond het een zeer goede lees.
Gaan volgende maand weer die kant op, zijn van plan deze slagveld te bewandelen met onze groep. Heb er nu al ontiegelijk veel zin in.

poppy poppy poppy
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2015 17:49    Onderwerp: Reageer met quote

Het project is afgeblazen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Sapper D.

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2015 18:50    Onderwerp: Reageer met quote

Dat meen je niet? Zonde. Wat gaan ze nu doen met het gegenereerde geld (opbrengst verkoop boek) dat ze in dit project/monument wilden stoppen?

Of was het toch een idee vantevoren om dat geld in eigen zak te stoppen?
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2015 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

Zie

http://www.bellewaarde1915.co.uk/

Klikken op View Important Information

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Sapper D.

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2015 7:54    Onderwerp: Reageer met quote

ZONDE !!!

Maar gelukkig lijkt er geen sprake te zijn van 'vuil spel'.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: