Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Gudmund Schnitler - De Wereldoorlog

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
louis

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2015 13:07    Onderwerp: Gudmund Schnitler - De Wereldoorlog Reageer met quote

Ik kwam een oud boek tegen getiteld "De Wereldoorlog", geschreven door Kolonel Gudmund Schnitler. Ik las de hardcover uitgave, 391 pagina's netto (exclusief voorwoord, inhoudsopgave, namenlijst en plattegronden). Opvallend is dat de plattegronden (3 in totaal) los meegeleverd zijn. De plattegronden zij, van het "Westelijk Oorlogstooneel", het "Oostelijk Oorlogstooneel" en van de "Slag aan de Marne". Helaas zijn ze nauwelijks groter dan het formaat van het boek zelf (die van de slag aan de Marne is zelfs beduidend kleiner), maar het voordeel van los meeleveren is natuurlijk dat je niet steeds hoeft te bladeren. Dat voordeel is overigens betrekkelijk want in de rest van het boek staan de plattegronden gewoon tussen de tekst (en die plattegronden zijn nog kleiner, maar toch bruikbaar).

Zoals de titel al doet vermoeden is het boek in het interbellum geschreven (1924 om precies te zijn, althans volgens Wikipedia - in het boek zelf is het vreemd genoeg niet terug te vinden). Ik heb het boek gekocht omdat het wellicht interessant zou zijn om te lezen hoe men kort na de oorlog tegen door oorlog aankeek, toen het beeld nog niet vertroebeld was door de opkomst van het fascisme en de tweede wereldoorlog.

De schrijver is een Noor, die tijdens de oorlog Militair Attachť was aan het Duitse en Oostenrijks-Hongaarse front. Het boek is vertaald door W.H.C. Boellaard Generaal-Majoor b.d. met een voorwoord van Generaal b.d. C.J. Snijders. Laatstgenoemde was tijdens de oorlog de opperbevelhebber van de Nederlandse strijdkrachten. Gezien de achtergrond van de betrokkenen verwachtte ik een voornamelijk militair (niet zozeer politiek) en betrekkelijk objectief boek (betrokkenen zijn uit neutrale landen), met misschien een lichte pro-Duitse bias (omdat de schrijver daar militair-attachť was geweest en de Duitse strijdmachten nu hoog aangeschreven stonden bij hun vakbroeders in andere landen). Snijder geeft in het voorwoord gelijk al aan:

Quote:
Als een bijzondere verdienste van dit boek beschouw ik zijn grote objectiviteit en volmaakte onpartijdigheid. Van voorkeur voor of eenzijdige ingenomenheid met een van de oorlogvoerende partijen of landen is nergens het geringste spoor te ontdekken. Wel oefent de Schrijver herhaaldelijk in duidelijken en beslisten vorm critiek uit. Maar deze critiek is altijd gematigd, zakelijk en - als ik het zoo mag uitdrukken - zonder aanzien des persoons. De Schrijver staat op een zuiver militair en krijgskundig standpunt; de politiek speelt geen rol in zijn arbeid.

Dit laatste blijkt niet helemaal correct (in 1917 wordt de politiek er wel wat bijgehaald, maar dat blijft een kleine uitzondering) maar verder is dit een accurate beschrijving. Het verbaast dan ook niet dat over de aanloop naar en nasleep van de strijd niet wordt ingegaan.

Je ziet aan sommige zinnen duidelijk dat dit een oud boek is. Ik denk niet dat heden ten dage nog iemand het in zijn hoofd zou halen om een zin als de onderstaande te schrijven (pagina 60, waarin de schrijver beschrijft dat de Engelsen en Fransen, na alleen maar tegenslagen te hebben gekend, nu zelf, bij de Marne, ten aanval zouden gaan:

Quote:
Nooit zouden soldaten, die niet behoorden toe een volk met goede raseigenschappen, met een hoog moreel en die niet met bekwaamheid werden geleid, deze taak hebben volbracht.

Maar dit was echt een uitzondering, en gesteld kan worden dat dit boek de tand des tijds goed heeft doorstaan en heden ten dage nog prima leesbaar is.

Het boek bespreekt de strijd militair-strategisch. Dus welke generaal waar in de aanval gaat, met hoeveel legers, waarom juist daar en met welk resultaat. Alles is vrij beknopt maar m.i. helder omschreven. In dit boek is ook het Oostfront een keer niet het ondergeschoven kindje, ook dat bevalt mij goed. Elke slag krijgt m.i. de hoeveelheid ruimte die het belang ervan ook daadwerkelijk rechtvaardigt (de slag aan de Marne dus veel meer dan, bijvoorbeeld, Gallipoli). Ook wijdt de schrijver op pagina's 285 - 288 betrekkelijk veel woorden aan Keizer Karel van Oostenrijk-Hongarije (weinig goede woorden trouwens), interessant om te lezen.

Opvallend vond ik ook nog hoe de schrijver op pagina 369 uitlegt dat de Duitsers in het voorjaar van 1918 niet op het hele front aanvielen maar afwisselend op 1 locatie:

Quote:
Het was gebleken, dat een op zich zelf staande aanval, hoe krachtig die ook was en hoe schitterend door de troepen ook uitgevoerd, vroeg of laat toch moest vastloopen. Zoodra men een eind de vijandelijke stellingen was binnengedrongen, kwamen daarop de vijandelijke reserves, die den aanval tegenhielden. In Rusland, waar het straat- en spoorwegnet minder was ontwikkeld en het dus meer tijd kostte, de reserves naar voren te brengen, wat het gevaar van een doorbreking voor den vijand veel grooter geweest dan in Frankrijk. Tusschen de aanvallen hier lagen zulke groote tijdruimten, dat de uitwerking van de eenen aanval zich bij den volgenden niet meer kon doen gevoelen.

Daarom deden de geallieerden, na het doodbloeden van de voorjaarsoffensieven, het anders (pagina 374):

Quote:
De bedoeling was niet, een groot offensief over het geheele front te ondernemen, maar wel voortdurende, ononderbroken aanvallen, waarvan de eene na de anderen op verschillende plaatsen van het front plotseling en verrassend zou moeten komen. De Duitschers moest geen rust worden gegund, noch de tijd gelaten om ergens vasten voet te krijgen en hun strijdkrachten te reorganiseren. Foch wilde steeds op het front beuken, het verstoren en de Duitschers noodzaken, hun reserves te verbruiken. Zoodra dit gelukt was, moest het tweede gedeelte van Foch's plan beginnen: dan moest het algemeene offensief zich ontwikkelen, waarbij de Duitschers het onderspit moesten delven.

En het was het geallieerde overwicht aan manschappen en materieel dat dit mogelijk maakte. De tweede fase begon eind September 1918.

Al met al geeft dit boek m.i. een fraaie samenvatting van de strijd die ook heden ten dage nog zijn waarde heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: