Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Paul Halpern - Naval History of World War I

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
louis

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2015 19:13    Onderwerp: Paul Halpern - Naval History of World War I Reageer met quote

Ik heb weer een boek gelezen waarover ik hier nog geen review aantrof, n.l. "A Naval History of World War I" van Paul Halpern. Het boek stamt uit 1994 en telt 450 pagina's netto, dus exclusief inhoudsopgave, voorwoord, plattegronden (maar liefst 26), voetnoten, bibliografie en register.

Dit boek is met name interessant omdat het, anders dan de meeste andere boeken over de oorlog op zee, niet alleen focust op de Engelsen en Duitsers, maar probeert alle maritieme verwikkelingen in de oorlog te beschrijven. Dus de marines van Rusland, Frankrijk, Oostenrijk-Hongarije, Turkije, ItaliŽ, Japan en de VS komen ook aan de orde. Ik las dan ook erg veel informatie in dit boek die nieuw voor mij was.

Door de breedte van het boek verliest het wel wat aan diepte, dit boek is dan ook nogal beknopt omschreven: veel pure feiten, weinig breedsprakigheid, weinig details over personen en weinig details over de gebeurtenissen in het algemeen: alle ruimte is nodig om de gebeurtenissen op hoofdlijnen te beschrijven. Een boek zonder veel opsmuk dus, en dat beviel mij prima.

Vooral bij lezing van het eerste hoofdstuk had ik soms het idee dat ik het allemaal niet goed had kunnen plaatsen als ik niet al eerder andere boeken over de maritieme geschiedenis van WO1 had gelezen. Dus enige voorkennis over de maritieme geschiedenis van de oorlog is wel gewenst, maar nu ook weer niet echt noodzakelijk.

Opvallend vond ik dat Halpern soms zelfs zaken over de Engels-Duitse verhoudingen weet te noemen die ik nog niet wist. Gelijk al aan het begin, in een vergelijking tussen de sterkte van de vloten van Duitsland en Engeland (ook alle andere vloten komen daar trouwens aan de orde) merkt Halpern op (pagina 9):

Quote:
German torpedoes and, particularly, mines, also were more effective. In fact, the Royal Navy did not have a truly effective mine until it copied a German example later in the war.

Dit verbaasde temeer aangezien later, in de hoofdstukken over de Zwarte Zee en met name de Oostzee, duidelijk wordt hoe intensief (en succesvol) de Russen gebruik maakten van mijnen. Waarom konden de Britten dan niet (al veel eerder dan 1917) van de Russen leren hoe ze mijnen moesten maken? Waarschijnlijk ligt hier een overdosis trots aan ten grondslag.

Ook interessant, hoewel m.i. betwistbaar, vond ik Halpern's stelling dat aan de taakverdeling tussen de Franse en Engelse marines (dat de Engelsen de bescherming van de Franse Middellandse zee aan de Fransen overlieten en de Fransen in ruil daarvoor de bescherming van de Atlantische en Noordzee-kusten aan de Engelsen lieten, zodat beiden hun vloten niet onnodig hoefden te spreiden), geen afspraak tussen beide landen ten grondslag lag, maar dat het beslissingen waren die beide landen onafhankelijk van elkaar hadden genomen (pagina 7).

En verder zijn later in het boek bevatten de stukken over de Dover barrage, de Noordzee barrage behoorlijk veel nieuw voor mij.

Maar zoals gezegd zijn de stukken die niet over de strijd tussen Duitsland en Engeland gaan het interessantst, en dat gaat ook zover dat bijvoorbeeld de strijd in de moerassen rond Basra (in MesopotamiŽ, heden ten dage Irak, de strijd op de Donau) en de strijd op de Adriatische Zee, de Zwarte zee en de Oostzee wordt uitvoerig besproken. Het gaat dus niet alleen over de strijd op zee maar meer in het algemeen die op het water. Ook plannen die in de planningsfase bleven steken komen soms aan de orde, en Halpern maakt daarbij duidelijk waarom de plannen uiteindelijk niet doorgingen. Fraaie kost allemaal.

Maar zelfs op hoofdlijnen is het niet altijd mogelijk om alles te beschrijven in dit boek, zo maakt de schrijver duidelijk op pagina 168, uit het toch bepaald niet korte hoofdstuk over de strijd in de Adriatische Zee:

Quote:
The lack of action by capital ships of use of the term "stalemate" does not mean that no operations of any kind took place in the Adriatic. There were many, and both the Italians and Austrians were far more active than most people, especially their allies, realized. The actions, however, were small in scale, a form of naval guerilla war, a war of ambush and counter-ambush. One would have to read the detailed and multi-volumed official histories to realize their scope; by their nature they are difficult to summarize in a general history of this sort. Aircraft also played an increasing role. Again, their actions are difficult to recount in detail, but one could say that the Italians gradually whittled down the initial Austrian advantage. British aircraft, operating out of southern Italian bases, also became very active in 1918, undertaking what was virtually a strategic bombing offensive against Cattaro. On 15 September 1915, Austrian aircraft sank the French submarine Foucault 10 miles off Cattaro. They were aided no doubt by the extreme clarity of the water on the Austrian side of the Adriatic, which worked to the disadvantage of the Allies, but the incident also demonstrated the potential importance of the airplane as one of the antidotes to submarines all navies were desparately seeking.

Ook het feit dat de Russische revolutie eigenlijk begon in de marine is geen toeval. Nadat Halpern heeft uitgelegd dat de in de winter in de Baltische zee weinig gebeurde wegens ijsvorming, schrijft hij:

Quote:
The Russian navy was especially affected, as its operations substantially ceased from January to the later part of April, except for some light craft at the southmostern base at Libau on the Lithuanian coast. This meant large numbers of men crowding together in discomfort and relative idleness, which created a fertile breeding ground for the subversion and politics that eventually paralyzed the fleet.

De plattegronden verdienen trouwens een pluim. Halpern merkt in het voorwoord op dat de doelstelling was bijna alle plaatsen die in het boek worden genoemd op de plattegronden te tonen (iets wat helaas niet vanzelfsprekend is in geschiedenisboeken), en hij slaagt daar absoluut in. Het enige nadeel van de plattegronden is dat ze geen strijdverloop laten zien, het zijn nogal kale plattegronden.

Al met al vond ik dit een prima boek dat ik iedereen kan aanraden die een compleet beeld wil hebben van de oorlogvoering op het water.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: