Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

trenchmap Mont Cornillet
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
beerensatw

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2009 14:58    Onderwerp: Mont Cornillet en Kalau vom Hofe Reageer met quote

Mannen,

Dank voor de aandacht. Ondertussen ligt de Mont Cornillet er verlaten bij, opgeschrikt door acties op de schietbaan, knorrende everzwijnen en een bezoek van enkele forum users in de schemer.

Het actieve onderzoek naar Konrad Kalau vom Hofe is rond. Bekend is waar hij werd geboren, waar hij naar school ging en dat hij als onderofficier IR26 binnenkwam. Daarna een tijd in Sudwestafrika (tegenwoordig Namibie). In 1914 met IR26 Belgie binnen getrokken en gewond geraakt. In 1915 bij diverse regimenten en actief bij IR26 in de slag om Loos. In 1916 commandant van Fort Douaumont en PLM. Daarna actief aan de Somme bij Delville Wood. Uiteindelijke zijn dood op 29 april 1917 op de Mt Cornillet. In dec 1917 herbegraven in Frankfurt am Main, waar zijn graf nog steeds te zien is.

Zijn vrouw hertrouwde met een joodse man, die in Nederland de tweede wereldoorlog overleefde. Konrad's kinderen pleegden beiden zelfmoord. Uit het tweede huwelijk kwamen twee kinderen, waarvan er een nog leeft. Een fantastische vrouw van 87.

Doel is om van deze geschiedenis een leesbaar verhaal te maken, wat tzt in druk, of digitaal beschikbaar komt.

Wordt vervolgd,

Ad
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2010 11:22    Onderwerp: Reageer met quote

foto verschenen in de krant L'UNION over de opruiming en ondekking van
een gallerij begin jaren 1970 – de man op de foto steekt z’n hand uit naar een patroon lader- Hij is van het Franse leger

bron
http://pages14-18.mesdiscussions.net/pages1418/forum-pages-histoire/mont-cornillet-1917-sujet_1437_1.htm#t78917

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Reiné

BerichtGeplaatst: 17 Aug 2010 7:37    Onderwerp: Reageer met quote

Kwam de laatste foto ergens anders tegen en dacht al dat ik het eerder had gezien.
Dit prachtige onderwerp dus weer even onder de aandacht!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
beerensatw

BerichtGeplaatst: 17 Aug 2010 7:49    Onderwerp: boek cornillet Reageer met quote

Leuk dat de Mt. Cornillet weer even bovenaan staat. Ergens in Duitsland wordt een boek geschreven, door iemand wien's (over) grootvader de slachting in mei 1917 heeft overleefd. Ook schijnt deze man contact te hebben met de overlevenden van de tunnelcommandant, die het niet overleefd heeft. Ik zal eens checken hoever hij met zijn boek is en wanneer de geplande release is.

groet,

Ad
beerensatw

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2011 7:00    Onderwerp: boek over de Mt. Cornillet Reageer met quote

Zoals op dit forum besproken, landde op 20 mei 1917 een grote granaat in de luchtschacht van de tunnels van de Mt. Cornillet. Hierbij kwam een balatjon Wuerttenbergers van IR476 om. De lijken van de mannen werden pas in 1974/1975 herontdekt en geborgen.

Een van de mannen die het wel overleefde was luitenant Schumacher. Nooit praatte Schumacher over zijn tijd in de loopgraven, maar in 1980 kreeg zijn kleinzoon Arne een fotoalbum van zijn opa. Arne's nieuwschierigheid was gewekt.

Arne deed een aantal jaren onderzoek naar de gebeurtenissen op de Mt. Cornillet en de berging van de Wuerttembergse lichamen in 1974/75. Het resultaat is een boeiend boek.

Boek en nadere info zijn te vinden op de site montcornillet.de .

Ik was met Arne, op uitnodiging van het Franse leger op de berg (nooit zelf opgaan, want de Fransen hebben er een militair oefenterrein van gemaakt en schieten met scherp) en heb zijn boek gelezen. Voor minder dan twee tientjes zeker een aanrader, voor liefhebbers van dramatische gebeurtenissen van weer eens een ander front dan Verdun of Yper.

Veel leesplezier,

Ad
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2011 16:25    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant,

Hier de link naar de website :

http://www.montcornillet.de/index.html

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2011 8:14    Onderwerp: Reageer met quote

Oude Duitse stelling

bron :
http://premiere-guerre-mondiale-1914-1918.com/mont-cornillet-19-64.html
http://premiere-guerre-mondiale-1914-1918.com/
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2015 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

Even dit mooie topic weereens onder de aandacht brengen.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: