Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Interview met AOK4

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2013 18:06    Onderwerp: Interview met AOK4 Reageer met quote

Personalia

Usernaam:
AOK4, echte naam Jan Vancoillie

Leeftijd:
37

Beroep:
bediende

WO1 algemeen:

Waar komt je interesse voor wereldoorlog 1 vandaan?
Mijn grootvader had een kleine verzameling, hoofdzakelijk materiaal dat hij zelf nog gevonden had toen hij landbouwer was op de plaats waar vroeger het Polderhoekkasteel (Geluveld) had gestaan. Met hem trok ik de velden in op zoek naar “loodjes” of we gingen op bezoek naar één of ander monument, begraafplaats of museum. Ik bracht bij mijn grootouders dan ook het grootste deel van mijn vakanties door.

Wat vind je het meest fascinerende aan WO1?
Het doorzettingsvermogen van de gewone infanterist.

Verzamel je ook rond WO1 (militaria, boeken etc.), speel je games, doe je aan modelbouw?
Vroeger verzamelde ik wel wat materiaal, maar dat is fel verminderd. Ik verzamel hoofdzakelijk het materiaal dat ik van mijn grootvader erfde of dat ik zelf vond. Ik heb wel één en ander gekocht (een aantal pinhelmen bijvoorbeeld en een kleine collectie rond de Finse onafhankelijkheidsoorlog in 1918). Ik verzamel wel actief postkaarten en foto's (voornamelijk omgeving Kortrijk en Geluveld, maar ook speciale thema's zoals Zivilarbeiter, Duitse begraafplaatsen of Finland 1918) en daarnaast boeken over het Duitse leger in 1914-1918 (ik heb in de loop der jaren een collectie van meerdere honderden regimentsgeschiedenissen bijeen gekocht).
Eigenlijk is het zo dat, als ik ergens iets zie dat mij interessant lijkt, ik het probeer te kopen. Dat leidt tot toestanden waarbij ik wel weet dat ik ooit eens iets gekocht heb waarmee ik nu iets kan aanvangen, maar tegen dat ik het nodig heb, weet ik niet meer in welke bananendoos het betrokken item steekt. Om maar niet te spreken van de keren dat ik aangenaam verrast ben door wat ik terugvind in één van mijn bananendozen op zoek naar datgene wat ik dan toch niet kan vinden...
Af en toe doe ik dan ook eens iets weg (meestal met pijn in het hart en achteraf beklaag ik het me dan). Ik heb o.m. indertijd mijn collectie stafkaarten verkocht (meer dan 100 stuks) en mijn collectie Duitse doodsprentjes van Vlaanderen. Al moet ik toegeven dat ik intussen in beide departementen toch al weer één en ander heb verzameld.
Ik heb het ongelooflijke geluk gehad om de begindagen van eBay Duitsland te hebben gekend toen er bijna alleen goede stukken aan zeer interessante prijzen te koop werden aangeboden. Daarnaast beschik ik ook over de gave om snel te zien of een foto of document interessant is door mijn kennis van het Duitse leger en het handschrift. Wat materiaal betreft, heb ik het geluk gehad heel wat originele zaken in mijn handen te hebben gehad, al heb ik me toch ook al wel eens laten vangen...

Welke gebeurtenis uit WO1 spreekt jou het meeste aan en waarom?
Twee gebeurtenissen eigenlijk: de 31ste oktober 1914 bij Geluveld, toen een feitelijke Duitse doorbraak ten koste van ontelbare slachtoffers toch werd verijdeld door een onbeduidende tegenaanval. Die dag heeft mij altijd al gefascineerd sinds ik iets meer weet over de gebeurtenissen bij Geluveld. De tweede gebeurtenis is de Finse onafhankelijkheid (met actieve steun van Duitsland). Tenslotte zou ik wellicht nooit mijn Finse vriendin hebben leren kennen als Finland goedschiks of kwaadschiks bij Rusland zou zijn gebleven.

Heb je een aardig verhaal dat met WO1 te maken heeft en dat je zelf hebt meegemaakt?
Ik heb mijn Finse vriendin leren kennen op het colloquium in 2007 “Dead reckoning Passchendaele 1917”. Wie dus zegt dat colloquia saaie bedoeningen zijn, heeft het verkeerd voor. Ze komt uit Finland en was in 2007 bezig met een thesis over de Vlaamse Beweging in de Eerste Wereldoorlog. Ik kon (toch een klein beetje) indruk maken met het feit dat ik toch een beetje wist hoe het met Finland zat in WO1 (en WO2). En ik wist af van het bestaan van Jäger-Bataillon 27 (de Duitse eenheid waar Finse onafhankelijkheidsstrijders werden opgeleid). Intussen wonen we toch al enkele jaren samen...

Zijn er WO1-onderwerpen waar je meer dan gewoon in geïnteresseerd bent?
De Duitse legerorganisatie en alles wat ermee samenhangt en daarnaast de Finse onafhankelijkheidsoorlog in 1918, een onbekend aspect van de Eerste Wereldoorlog.

Bezoek je wel eens het voormalige front? En zo ja wat is je favoriete deel ervan?
Ik heb ondertussen al een heel groot deel van het westelijk front bezocht, maar ik bezocht ook Noord-Italië (Monte Grappa en Asiago) en bezoek ook geregeld de resten van WO1 in Finland. Een voorkeur heb ik niet echt, ik interesseer me voor alles wat ik kan bezoeken, het liefst nog het meer onbekende achterland, maar ook Duitsland (kazernes, Truppenübungsplätze en begraafplaatsen). Ik organiseer ook geregeld uitstappen voor de WFA België. Als ik iets kan bezoeken, laat ik liefst geen kans onbenut.
Ik heb het geluk gehad om nog de tijd gekend te hebben toen de forten rond Verdun nog niet toegemetseld waren en we in ieder gat in de grond kropen dat we zagen. Achteraf beschouwd was dat allemaal niet zo verstandig en ik zou het wellicht niet meer doen, maar het heeft me wel fantastische herinneringen bezorgd.
Ik had ooit de bedoeling om Wit-Rusland te bezoeken met een Oost-Duitse kameraad (loopgraven en begraafplaatsen in de uitgestrekte bossen daar). Het is er toen niet van gekomen, o.m. uit schrik voor de reputatie van het land. Ooit wil ik evenwel nog eens het Oostfront bezoeken (de aanwezigheid van de Finse Jäger in Letland of de Duitse landing op Oesel).

Mocht je als jongeman/vrouw geleefd hebben tijdens WOI: Welke taak zie je voor jezelf weggelegd? (medische sector, marine, luchtvaart, loopgraven, cavalerie, ...)
Ortskommandant van Bissegem. Veilig achter het front en ondertussen ongestraft de wijnkelders plunderen van de rijken...

Hoeveel tijd spendeer je per week ongeveer aan deze hobby?
Veel te veel. Ongetwijfeld meer dan aan mijn normale job.

Binnenkort komt je boek over de Duitse begraafplaats Menen Wald uit*. Heb je nog meer boeken geschreven?
Ik heb meegewerkt aan de boeken Beecham Dugout en Bayernwald (toen nog bij de Association for Battlefield Archaeology in Flanders). In 2002 werd mijn thesis over Geluveld uitgegeven (Halfweg Menin Road en Ypernstrasse). In 2009 werkte ik mee aan het jubileumboek van de Western Front Association België (Ten oorlog met schop en houweel). Daarnaast heb ik al wel enkele artikels geschreven, o.m. voor de heemkringen van Zonnebeke en Wevelgem en voor de WFA België.
Ik werk momenteel nog aan een boek over Bissegem tijdens de Eerste Wereldoorlog en aan een publicatie over de Duitse militaire begraafplaatsen van Moorslede. Daarnaast heb ik nog heel wat ideeën voor artikels en misschien één of meer boeken op korte en middellange termijn.

Ben je nog op andere manieren actief binnen het WOI wereldje?
Ik ben bestuurslid van de Western Front Association België en ben momenteel actief binnen de herdenkingen 2014-2018 in o.m. Wevelgem en Kortrijk.
Daarnaast ben ik ook lid van de Verein für Kultur und Geschichte von Hohenlockstedt (in het Lockstedter Lager werden de Finnen vanaf 1915 opgeleid), en ik zal daar volgend jaar een tentoonstelling mee organiseren over de troepen van het IX. Armeekorps in de Eerste Wereldoorlog.

Over FEW:

Hoe ben je op dit forum terecht gekomen?
Goh, dat is intussen al zo lang geleden dat ik het niet precies meer weet.

Wat zijn je favoriete onderwerpen/ is je favoriete topic?
Ik heb niet echt een favoriet onderwerp, alles kan me interesseren, zolang er niet naast de kwestie wordt gezeverd.

Wat vind je van de manier waarop het forum wordt geleid?
Ik ben zelf ook een tijdje moderator geweest, dus begrijp ik wel waarom bepaalde beslissingen soms genomen worden. Ik vind dat het forum best wel goed geleid wordt.

Bezoek je wel eens forum-meetings en zo ja, wat vind je ervan?
Ik heb zelf eens een forum-meeting gegidst in de omgeving van Mons en heb daarnaast aan een aantal meetings deelgenomen. Ik heb me telkens goed geamuseerd en zou zeker nog deelnemen als het onderwerp mij aanspreekt en als ik tijd heb.

Zijn er dingen/activiteiten die FEW volgens jou zou moeten doen maar nog niet doet? En wat doet FEW wel wat niet moet?
Ik zie niet onmiddellijk in waarom het FEW nog meer activiteiten zou moeten organiseren. Tenslotte zijn er daarvoor ook nog andere verenigingen. Zoals het nu is, is het prima.

Mis je dingen of onderwerpen?
Misschien wat meer mensen die bezig zijn met de Duitse kant.

Welke inhoud kan je gestolen worden?
Alles wat off-topic is.

Hoe zie je eigen rol bij het forum en zijn er nog dingen die je bijv. op het gebied van Wiki, voor het forum wilt betekenen?
Ik heb geen tijd om me meer in te zetten voor het forum.

Met welke FEW-er zou je een dag op pad willen?
Ik zou gerust nog eens een dag op pad willen met Frankie (Etappe Gent). We zijn al heel wat samen op stap geweest, maar door allerlei omstandigheden kwam het er de laatste jaren niet meer van.

Hoe moet volgens jou het forum er over vijf jaar uit zien?
Ik vind alles prima zoals het nu is.

Buiten FEW:

Andere hobby’s buiten WO1:
Ik heb eigenlijk geen leven buiten WO1, vrees ik...

Wat is de laatste cd/DVD of boek die je hebt gekocht?
Ik koop meerdere (antiquarische) boeken per week. Tegen dat ik hier wat vermeld heb, is het dus terug niet meer actueel.

Wat was je allerleukste vakantie?
Al mijn vakanties staan in het teken van 14-18. Noord-Italië was wel een vakantie die me voor altijd zal bijblijven.

Wat vind je de beste plek om te wonen?
Zolang er plaats is voor mijn boeken, is voor mij alles in orde. Voorlopig woon ik best wel graag hier in Wevelgem. Wie weet wat de toekomst brengt?

Tenslotte: wat wil je de wereld nog vertellen? Dit is je kans.
Aan alle (amateur-)historici (met het allergrootste respect voor de amateurs!): gelieve eigen onderzoek te doen en niet voor de honderdste keer over te schrijven wat anderen al voordien hebben geschreven (met fouten en al). Ik krijg het ervan als ik tegen andere historici vertel over wat er allemaal te vinden is in archieven en dan te horen krijg “maar ik heb daar geen tijd/geld/kennis voor...” Als je iets goed wil doen, dan moet je de tijd en de moeite nemen om je grondig in de materie in te werken en daar ook de nodige opofferingen voor doen. Ik ben niet alleen in een dergelijk geval en beklaag het me ook niet, maar ik werk in de privé en heb het minimaal aantal vrije dagen per jaar. Toch vind ik de tijd om minstens één (en soms twee) week archiefonderzoek in het buitenland te doen, en dit op eigen kosten. Het is een kwestie van willen.

* Het boek Menen Wald komt op 5 oktober uit. Lees er hier http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=29304 meer over

http://hvhwo2.wordpress.com/

Laatst aangepast door Mirjam op 24 Sep 2013 18:25, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2013 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een leuk interview Jan! Ik had me jou heel anders voorgesteld, nu ken ik je beter. Jammer dat ik niet naar Bergen kan komen, maar ik lees tzt. het verslag wel!

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2013 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie biografie, Jan. Ik kende je al een beetje van de eerste Mons-trip en dat gaat volgend jaar weer een vervolg krijgen, leuk! Smile

Gr P
silentknight

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2013 23:52    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is het toch steeds genieten om die interviews hier te mogen lezen.
Ook voor jou bedankt voor deze interessante pagina Jan.
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2013 10:46    Onderwerp: Reageer met quote

Knap interview Jan, ik vermoed dat ik als één van de eersten in Mons aanwezig zal zijn, ik heb al enkele keren een 'toerke' gedaan als ik er naar de voetbal ging, maar zal geboeid staan luisteren naar 'nieuwe weetjes'.
Tot dan. Laughing
Magneet

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2013 11:36    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Memory

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2013 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview!
Toch altijd leuk de persoon achter de gebruiker beter te leren kennen.
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2013 12:11    Onderwerp: Reageer met quote

Meteen nog nieuwsgieriger geworden naar het boek, na dit gelezen te hebben.
etappe gent

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2013 15:12    Onderwerp: Reageer met quote

Jan,

Kennis genomen van de uitnodiging, we moeten er weer eens werk van maken zoals vroeger . Mijn kleine koters zijn al wat groter. Al heb ik de komende 4 jaar veel werk met de geplande tentoonstellingen in de ijzertoren en andere plaatsen.

Frankie
Naar boven
the dugout

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2013 19:06    Onderwerp: Reageer met quote

Jan, ik heb je bijdragen altijd met veel interesse gelezen, leuk je op deze manier beter te leren kennen.
Goed interview!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2013 8:02    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview Jan!
En dat je door je hobby de liefde hebt gevonden, kan het nog beter? Wink

http://ww1relics.com/
Naar boven
Robert

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2013 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

Fijn interview, Jan!
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2013 9:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb Jan leren kennen bij de voorstelling van z’n boek Halfweg Menin road and Ypernstrasse .
Tijdens de Herdenkingsweek Geluveld dat was in …oct /nov 2002 ! Gosh.
+tentoonstelling.

Eindelijk kon ik toen de man , die achter de naam AOK4 schuilging ,
en die ik meermaals las, in topics , op embryonale Duitse fora ,
en vooral op het Engelse Forum in den lijve ontmoeten .
Dit waren pre - Eerste Wereldoorlog forum tijden .
Trouwens op die meeting ontmoette ik ook Aurel, Maxmadmartin et All .

Naderhand heb ik Jan op lezingen op thema wandelingen en gidsbeurten beter leren kennen .
Omdat ik heel veel in Finland geweest ben
was het steeds leuk over dit onderwerp met z’n madam te keuvelen .

Maar Jan heeft me vooral steeds geholpen, met bv het beantwoorden van een of andere vraag over Duitse foto’s of legereenheden .
Deze hulp was ook belangrijk bij het maken van mijn eindwerk als Gentse Stadsgids .
Jan en zijn vriendin waren er ook bij, vorig jaar in Gent , als publiek , toen ik mijn examenwandeling met jury voor gids te doen had .

Aok4 is een Authority , een Historicus van ontschatbare waarde voor het forum, te koesteren ! Smile

Blij je te kennen Jan,
en nogmaals bedankt voor alles , en ook voor wat nog komen moet .

@+
Patrick

ps
Quote:
Hoe ben je op dit forum terecht gekomen?
Goh, dat is intussen al zo lang geleden dat ik het niet precies meer weet.

Ik denk dat ik na lang zagen Jan eindelijk, (want ik had het al opgegeven)
voor een stuk van dat Engels forum heb gekregen Rolling Eyes
Toen deed ik nogal wat aan zieltjeswinning voor het Forum Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
A. Depage

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2013 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

Boeiend interview! thumbs up
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
AOK4

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2013 4:40    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor alle aangename reacties!

@ Frankie: ook ik ben de volgende 4 jaar enorm druk bezig, maar ergens een weekend moet wel eens lukken zeker? Smile

@ Patrick: Ja, waar is de tijd van het boek over Geluveld en alles errond... met Frankie toen trouwens ook veel plezier beleefd aan de tentoonstelling (en iets bijgeleerd: als je slaapt in de tentoonstellingsruimte waar je net zelf een bunker hebt gebouwd met wat cement, sta je de dag erop op met uitgedroogde lippen Smile )

Jan
Naar boven
egbert

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2013 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

Viel Glück mit dem neuen Buch. Es wird wieder so interessant wie alle Deine Veröffentlichungen werden. Grüße auch von Gottfried, neben seinen Memorabila wartet noch ein Stahlhelm Cool
Du weißt schon.....
etappe gent

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2013 14:27    Onderwerp: Reageer met quote

kiss
Naar boven
Karijn

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2013 16:12    Onderwerp: Reageer met quote

Erg leuk interview!
Naar boven
Jamie

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2014 23:05    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk om Jan Vancoillie wat beter te leren kennen. Had in t verleden al enkele topics gevolgd hier op het FEW. Heb ondertussen zijn boek over Menen Wald ook uitgelezen en gebruikt bij een persoonlijke studie.
Ik heb het boek als Nieuwjaarscadeau gekregen van den Korrigan die het liet signeren door Jan. Ik dank beiden hiervoor.

Bij deze een fotooke van mijn gesigneerd boek...

Groetjes Jamie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
jurgen

BerichtGeplaatst: 13 Okt 2014 9:48    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview Jan
gr
Jurgen
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: