Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

reis naar Istrie

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dragonder

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2014 13:29    Onderwerp: reis naar Istrie Reageer met quote

septembermaand is steeds onze tweede reis in het jaar (3 per jaar)
Dit jaar ging het richting Istrie meer bepaald PULA, waarom Pula...
Tja zon? eten? maar ook het verhaal over het Austria-Hongaars slagschip dat op 1 nov 1918, door 2 Italiaanse gevechtsduikers tot zinken werd gebracht.nl de Viribus Unitus.
hier een klein verslagje op zoek naar herrineringen over deze gebeurtenis.... maar buiten dat het slagschip nog op de bodem voor de haven van Pula ligt en enkel kan bezocht worden met een ervaren duiker met een toelating van Ministerie ,zijn er nog weinig aanwijzingen te vinden...toch iets buiten Pula richting Stoya ligt er een begraafplaats.
dus ,ik ga die deze begraafplaats bezoeken.
op een druilige septemberdag in 2014, ging ik gewapend met mijn toestel de begraafplaats binnen, de eerste ongenode muggen vielen me al aan. Dat beloofd zei ik bijmezelf (nog op gevreten worden door muggen!)

duideijk KuK Marinefriedhof
dit kerkhof is opgedeeld in 2 delen het oud gedeelte en Duits gedeelte van WII

en nu maar zoeken naar de slachtoffers van 1 Nov 1918

mmm

nee weer niks

aha hier misschien nee weer mis

verdorie waar liggen die mannen toch, ai en bijten dat die muggen doen

eindelijk gevonden: eenzame betonblokjes , de gevallen zeelieden van het slagschip Viribus Unitus de naambordjes zijn verdwenen, behalve op eentje, tussen de grafzerkjes staat nog een monumentje , een Iraans grafzerk, hoe op een kleine oppervlakte 3 religies samen zijn Joods -Christelijk -Islam.

het islam grafzerk ,de tekst wordt nu op het werk vertaald...Perzisch schrift. (datum 1334)

dit grafzerkje had nog een naambordje

en hier ligt de bevelhebber : KuK Linienschiffskapitan, beter onderhouden dan zijn manschappen triest

en nu naar buiten want de muggen blijven maar bijten, maar één toch enkele positieve punten van de dag : de zon komt erdoor en ik heb de slachtoffers gevonden van de Viribus Unitus.

morgen in de zon liggen en de muggenbeten verzorgen......
mvg Marc
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2014 10:26    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie + interessante bijdrage, Dragonder! thumbs up
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2014 11:56    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi, Dragonder! Is weer eens heel iets anders.

Gr P
Wattman

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2014 17:19    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer interessant verslag van deze speurtocht.
Dank. Smile
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2014 6:15    Onderwerp: verder speurwerk in Pula Reageer met quote

ditmaal op het camperschiereiland Stoya, waar ik samen met de vrouw een mobilhome afhuurden.
verkenning van het schiereiland.
oela wat krijgen we hier .... WWII.

nu in zijn geheel

ik zoek verder , begint goed
maar dan in het midden van de camping omgeven door caravans- campers -en tenten ,

ahaha

mmmm niet goed

beter , rommel niet in het vizier

dit is een kustfortcomplex van de havenstad Pula , Pula heeft verscheidene kustforten. in het "centrum" van de stad op de hoogte, ligt het belangrijk complex Fort Bourguignon (te bezichtigen)
en op de buitenperimeter links (Stoya) en rechts van de Haven liggen de twee buitenposten.
In de haven zelf is er nog een militair deel (zeemacht) maar daar mocht ik geen foto's van nemen (de security stond me al op te wachten
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: