Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

4de regiment de ligne de forteresse / vestingbataljon

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Odaar

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2014 11:54    Onderwerp: 4de regiment de ligne de forteresse / vestingbataljon Reageer met quote

Mijn betovergrootvader, Corneel Odaar De Vos, kwam op 10 oktober 1914 als soldaat via De Klinge in Nederland terecht waar hij werd geďnterneerd te Harderwijk.
Hij kreeg bij het oversteken van de grens een identiteitskaart waar op staat dat hij deel uitmaakte van het 4de linieregiment, 4de bataljon, 3de compagnie.
Ik vond een regimentsgeschiedenis van het 4de linieregiment in het Felixarchief te Antwerpen en daar werd nooit enige melding gemaakt van een 4de bataljon (er was enkel sprake van bataljons I - II en III).

Na verdere opzoekingen via het internet, bleek hier een verklaring voor te zijn: sommige soldaten werden in 'actieve' bataljons ingedeeld (bataljons I - II en III), oudere soldaten zoals mijn betovergrootvader (lichting van 1901) werden ingedeeld in 'passieve' vestingbataljons (het IVe bataljon).
En dit bleek inderdaad te kloppen, want na grondig bekijken van zijn soldatenboekje zag ik dat hij eigenlijk bij het "4e regiment de ligne de forteresse" was ingedeeld, vermoedelijk aan de vesting / forteresse Antwerpen aangezien hij in de buurt van Antwerpen over de grens is gegaan).

Over die vestingregimenten/bataljons kan ik helaas niet veel informatie vinden.

Kan iemand mij wat meer informatie geven 1) vestingregimenten die de vesting Antwerpen dienden te verdedigen (alle informatie is welkom, bvb. : wat waren hun specifieke taken? zijn zij ooit effectief ingezet geweest tegen de Duitsers? hoe zijn dergelijke troepen in Nederland terecht gekomen? waar kan ik er meer over lezen? ...?) en 2) specifiek over het vestingbataljon / de vestingbataljons van het 4 de linieregiment (alle info is welkom, bvb. : welke plekken moesten zij verdedigen? werden zij ingezet tegen de Duitsers/ aangevallen door de Duitsers? zijn er vele soldaten van dat regiment in Nederland terecht gekomen? Via welke route trokken zij naar Nederland? ...?)

Dank bij voorbaat!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hjordis Dely

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2014 8:34    Onderwerp: Reageer met quote

Beste,

je vraag kan ik jammergenoeg niet beantwoorden. Mijn overgrootvader heeft ook gevochten in het 4de linieregiment.
Vandaar mijn vraag of het mogelijk zou zijn om de bestanden die jij hebt door te mailen naar mij aub? Het zou me een heel groot plezier doen.
Alvast bedankt,

vriendelijke groeten,
Hjordis

hjordis.dely@gmail.com
Naar boven
Odaar

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2014 20:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb enkel door het document gebladerd en dus geen kopies of foto's genomen, maar ik kan je de referentie geven van het Felixarchief, deze is HN592 en het document heet Historisch verloop van het 4de Linie-Regiment van de auteur Jacoby.
Naar boven
love4history

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2014 7:32    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi
Wat info terzijde: dit weekend nog een kaartje gezien van de laatste fase in de slag om Antwerpen en de manier waarop (een deel van) de Engelse Royal Naval Division geďnterneerd is geraakt Kaartje is hier terug te vinden: http://www.wereldoorlog1418.nl/royal-naval-division/01-Battle-of-Antwerp-1914.html
mvg

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Odaar

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2014 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

Alvast een interessant kaartje, dat aantoont dat die vestingtroepen eigenlijk geen andere keuze hadden dan naar Nederland te trekken omdat hen naar het Westen toe de pas reeds was afgesneden door de Duitsers.

Is er intussen nog steeds niemand die enige informatie heeft over het vestingbataljon van het 4de linieregiment? Of over een plek of een publicatie waar ik hier meer over zou kunnen opzoeken?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: