Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

In Vlaamse Velden: een prul.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
biograaf

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2014 17:00    Onderwerp: In Vlaamse Velden: een prul. Reageer met quote

IN VLAAMSE VELDEN door Leen De Laere (pseudoniem van Johanna Spaey) - Uitgeverij Manteau 2014.
Eerste bedenking: heeft Manteau van de hype ge(mis)bruik gemaakt om van het draaiboek snel een roman ineen te flansen? Is de auteur gezwicht voor de rijke buit?
Er is niets zo ondankbaar als een roman naar een tv-reeks of film te schrijven. De auteur werkt een opdracht af in ruil voor de lieve centen, maar het resultaat is er naar.
Ik heb wat commentaren bijeengesprokkeld over deze roman. Als die niet kloppen, laat het me weten.
Juli 1914
P 7: gendarme met oproepingsbevel: de meid stuurt hem naar binnen terwijl er een feest is bij dr. Boesman. Ik kan me niet inbeelden dat dit in 1914 bij de bourgeoisie gebeurde. Hij zou braafjes buiten blijven wachten tot iemand aan de deur kwam om het bevel aan te nemen.
P 11: Vincent in het uniform van de universitaire compagnie. Deze waren bij het uitbreken van de oorlog opgeheven en bovendien verschilde dit uniform niet van dat van de liniesoldaat.
Marie wil dokter worden, niet erg passend, vindt haar moeder. Nochtans waren er al sinds 1900 vrouwelijke dokters en was het beroep dus aanvaard in de bourgeoiskringen. En haar vader zat in het beroep, dus waarom die tegenkanting?
Augustus 1914
P 22: de slag bij Halen: de compagnie wielrijders bieden de Duitse cavalerie weerstand. Er wordt niets beschreven over de slag, die toch belangrijk was om verschillende redenen. De vijand verloor er een dag in zijn schema, de cavalerie werd er afgeschreven. Ik heb nergens gevonden dat er ook wielrijders bij betrokken waren.
September 1914
P 32: Guillaume en Jos worden overgebracht naar een opleidingskamp in Auvours. Naar mijn mening werden deze maar vanaf 1915 opgericht. Eerst moest de slag aan de IJzer beslecht worden voordat het duidelijk werd dat de loopgravenoorlog nog lang zou aanslepen.
P 34: Albertlaan: deze naam werd slechts na de oorlog gegeven.
Oktober-november 1914
5 mannen o.l.v. luitenant Lupsin draaien de draaideuren open van de Veurnesluis in de richting van de overlaat van de Noordvaart. Lupsin is mij volslagen onbekend. Bedoelt de auteur het Veurnesas? Dat klopt dan niet. De eerste deuren werden wel aan de Noordvaart geopend.
December 1914
Vincent bij de Hooge Brug: ziet een groepje Duitsers naderen, ze glibberen over het ijs en brengen de monstrans. De Belgen schuifelen ook over het ijs. Voor zover ik gelezen heb, werd de monstrans in een jutezak over het ijs geschoven door een korporaal vergezeld van majoor Anderson en bleven de soldaten aan hun kant. Ze riepen elkaar wel kerstwensen toe.
Mei-juli 1914
P 99: Guillaume ziet een geelgroene chloorgaswolk aandrijven. Hmmm… ik denk niet dat zijn compagnie daar zat. Het waren grenadiers en die hebben er weinig last van gehad. Wel hebben ze ervoor gezorgd dat de linkerflank verdedigd werd tegen de aanvallende Duitsers, zodat die niet verder konden doorbreken. Weer een wapenfeit dat in de oorlogsannalen verzwegen wordt.
December 1915
P 129: John declameert het gedicht van McCrae met de poppies. Het valt op dat de roman meer dan een keer de klaprozen vermeldt. Die waren echter niet populair bij de Belgen; die hadden de madeliefjes als symbool. Dat de Britten de klaproos verkozen heeft waarschijnlijk te maken met hun behoefte aan morfine. De madeliefjes zijn misschien ook ironisch bedoeld.
Februari-maart 1915
P 133: von Bissing heeft besloten een Vlaamse universiteit in Gent te openen. Dit klopt niet. Von Bissing heeft het vraagstuk in de zomer van 1915 bestudeerd, maar werd uitgerekend door het Vlaamse hooglerarenkorps gedwarsboomd en het zou tot november 1915 duren voor de knoop werd doorgehakt.
PS: als de oorlog er niet geweest was, was de Vlaamse universiteit toch een feit geworden want het wetsontwerp lag klaar.
Juli-september 1914
P 196: Een van de meisjes vraagt: ‘Ik hoop dat ik naar Hotel L’Océan kan gaan’. Marie wil dichter bij haar broer Vincent en de hoofdverpleegster biedt haar veldhospitaal Booitshoeke aan.
Ik vraag me af waarom het meisje naar hotel ‘L’Océan moest. Dit was dicht sinds de oorlog. Als ze het ziekenhuiscomplex L’Océan bedoelt, is dit te vroeg. Dokter Depage kwam eind oktober naar De Panne en kon pas in november aan zijn project beginnen. Ook stuurde hij aspiranten niet vroeger dan 1915 naar Engeland. Hij prefereerde professionele Britse verpleegsters.
Het was bovendien een Rodekruisziekenhuis. Booitshoeke was een militaire hulppost. De twee hadden met elkaar niets te maken. Bovendien was het onmogelijk dat er verpleegsters te werk gesteld werden omdat die niet aan het front werden toegelaten.
December 1917
P 219: ‘Ruikt ge de mosterd?’ Het mosterdgas werd enkel in Ieper gebruikt (vandaar ‘yperiet’) en dus is het twijfelachtig dat hij er mee in aanraking kwam. De Belgen hebben nooit rond Ieper gevochten. Het dichtste bij was Boezinge (waar McCrae zat).
Oktober 1918
Laatste zin:
Hans-Peter opent zijn ogen en probeert te glimlachen.
Einde boek. Wat voor een eindzin is dit in hemelsnaam? Sterft hij daarna? Wordt hij weer springlevend als hij zijn liefje terugziet? Kennelijk had de auteur er genoeg van of zat Manteau achter haar vodden om dit prul zo snel mogelijk op de markt te brengen.
Een laatste opmerking: ik snap niet waarom er bijna niets verteld wordt over de slag aan de IJzer. Dit is zowat het enige belangrijke Belgische wapenfeit (en een dat er mag wezen want als de Belgen er niet hadden standgehouden waren de Duitsers naar de kanaalhavens doorgebroken), met 4.000 gesneuvelden en 20.000 gewonden als resultaat.
Als dit een Britse reeks was geweest zou die hebben doorgelopen tot het einde van de oorlog en was er magistrale tv gepleegd. En als de Franstaligen ook hadden meegewerkt (wat logisch zou moeten zijn) hadden de Belgen de handen in elkaar kunnen slaan en de Britten op eigen terrein verslaan.
Vive la Belgique!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2014 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik was al niet van plan het boek aan te schaffen, maar door deze opsomming al helemaal niet.

Maar even over onderstaande

Quote:
Marie wil dokter worden, niet erg passend, vindt haar moeder. Nochtans waren er al sinds 1900 vrouwelijke dokters en was het beroep dus aanvaard in de bourgeoiskringen. En haar vader zat in het beroep, dus waarom die tegenkanting?

Het kan zijn dat haar moeder het gewoon niet ziet zitten voor haar. Zoals je schrijft, haar vader doet al dat werk. Dat hoeft niet te betekenen dat haar moeder haar dochter geschikt vind uit ervaringen van haar man, ongeacht of het als normaal was dat vrouwen dokter konden worden.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
A. Depage

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2014 6:42    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 14 Aug 2014 0:28 schreef:
Ik was al niet van plan het boek aan te schaffen, maar door deze opsomming al helemaal niet.

Maar even over onderstaande

Quote:

Het kan zijn dat haar moeder het gewoon niet ziet zitten voor haar. Zoals je schrijft, haar vader doet al dat werk. Dat hoeft niet te betekenen dat haar moeder haar dochter geschikt vind uit ervaringen van haar man, ongeacht of het als normaal was dat vrouwen dokter konden worden.

Ik interpreteerde het als een soort bescherming, dat het beroep dokter niets voor hun dochter was omdat er veel opofferingen tegenover staan (lange uren, onregelmatig, ...).

Ik ben trouwens ook niet van plan om dit boek of dat dagboek of wat dan ook aan te schaffen. Het drijft nét iets te veel op de flow van de commercie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
lansier13953

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2014 17:33    Onderwerp: Reageer met quote

Biograaf,

voor wat betreft uw aanmerking betreffende pagina 22:

P 22: de slag bij Halen: de compagnie wielrijders bieden de Duitse cavalerie weerstand. Er wordt niets beschreven over de slag, die toch belangrijk was om verschillende redenen. De vijand verloor er een dag in zijn schema, de cavalerie werd er afgeschreven. Ik heb nergens gevonden dat er ook wielrijders bij betrokken waren.

Niet echt goed gezocht in het aanbod van topics op dit forum (zoekmachine)
Er waren wel degelijk wielrijders bij betrokken nl:

- het Bataljon Carabiniers Cyclisten behorende tot de Cavaleriedivisie
- de compagnie Pionniers - Pontonniers Cyclisten
- en een sectie Cycliste de Télégraphistes

wielrijdertjes genoeg dus,

nog een prettige dag,
Etienne
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: