Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Interview met Hans Andriessen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2008 19:41    Onderwerp: Interview met Hans Andriessen Reageer met quote

Langs deze weg willen we de heer Andriessen van harte danken om plaats te nemen in onze praatstoel.

1. De vraag die we steeds als eerste afvuren: Wie is J.H.J. Andriessen ?

Wel, een moeilijke vraag en eerlijk gezegd ben ik daar zelf na 71 jaar, ook nog niet helemaal achter. Maar ok, ik begon in 1958 mijn loopbaan als koopvaardijofficier en voer een aantal jaren met name in Z.O. Aziatische wateren, kreeg vervolgens een commerciële positie bij een bedrijf in marine-electronics, werd na enkele jaren uitgezonden naar Z.Amerika waar ik 10 jaar woonde en werkte en kwam in 1979 weer terug in Nederland om in de hoofddirectie te worden opgenomen onder andere verantwoordelijk voor de dochterbedrijven world-wide en voor het starten van nieuwe vestigingen in de USA, China, Indonesië, Z.Afrika, Z.Amerika , Arabische staten etc.etc. Tussen de bedrijven door studeerde ik nog rechten, volgde colleges geschiedenis en was een aantal jaren lid van een Tweede Kamer fractiebegeleidingscommissie voor Defensie.
In 1992 ging ik met pensioen was nog een aantal jaren actief als interim manager en commissaris bij enkele bedrijven, zette in die periode ook nog Nederlands eerste commerciële TV station op poten en toen leek het me wel genoeg. Vanaf dat moment heb ik me alleen nog maar fulltime met de Eerste Wereldoorlog bezig gehouden.

2. Wat was voor u hét moment om u in WO1 te gaan verdiepen en waarom ?

Tijdens mijn regelmatige bezoeken aan de USA bezocht ik ‘n aantal keren de library of congress te Washington. Daar vond ik de verslagen van de bijeenkomsten van de generale staven van Frankrijk en Rusland toen die hun militaire conventie van1894 aan het voorbereiden waren. Tot m’n stomme verbazing las ik daar dat ze toen al bezig waren met het zich voorbereiden op een oorlog met Duitsland. Dat had ik op de de middelbare school toch heel anders geleerd en daar wilde ik meer van weten. Ik begon met studeren, bezocht overal waar ik kwam universiteitsbibliotheken en archieven en verzamelde alles waar ik maar de hand op kon leggen. Ik kreeg een bepaalde visie over de schuldvraag, probeerde die uit tijdens lezingen, vaak in ‘Nederlandse Clubs’ in het buitenland, kreeg veel kritische vragen die ik weer verwerkte in mijn eigen aantekeningen en begon op internet te discussiëren met andere WO1 kenners.Zo ontstond langzaam de kennis en overtuiging dat de oorzaken en de schuldvraag toch heel anders lagen dan over het algemeen werd aangenomen.en dat ik daar iets over moest gaan schrijven. Met de research voor m’n eerste boek ben ik zo’n 10 jaar bezig geweest.

3. Arneken had graag geweten hoe u zich als Nederlander verbonden voelt met de Eerste Wereldoorlog ?

De Eerste Wereldoorlog was een Europese oorlog en ik ben Europeaan. Overigens, Nederland heeft veel meer met die oorlog te maken gehad dan wel eens wordt verdacht. Onze strijdkrachten waren vier jaar gemobiliseerd, We kregen ca 1 miljoen Belgische vluchtelingen over onze grens op een totale bevolking van ik geloof toen ca 6 miljoen, we waren voortdurend bezig onze neutraliteit te beschermen zowel tegen de geallieerden als tegen de Duitsers, onze koopvaardijvloot werd in 1918 door de geallieerden in beslag genomen en gedwongen voor hen te gaan varen, ook in Nederland ontstond hongersnood (aardappeloproer), we herbergden de Duitse keizer na zijn vlucht uit Spa en werden daarop door de geallieerden bedreigd toen we Wilhelm niet wilden uitleveren etc etc. We hadden dus toch meer met die oorlog te maken dan wel eens gedacht wordt al bleven we gelukkig wel voor de ellende bij onze zuiderburen bespaard.

4. Andriessen en de Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog zijn onherroepelijk met mekaar verbonden. Wanneer is de stichting opgericht en wat voor doel heeft ze voor ogen ?

In het kort gezegd; Het helpen inhalen van de achterstand in kennis in Nederland over de Eerste Wereldoorlog.

5. SSEW verzorgt veel lezingen en studiedagen. Neemt u die als voorzitter zelf voor uw rekening of zijn er medewerkers ?

De meeste lezingen geef ik zelf maar tijdens onze jaarlijkse studiedagen die we in samenwerking met de Erasmus Universiteit te Rotterdam organiseren zijn er altijd vijf of zes andere sprekers.

6. Welke onderwerpen komen aan bod op deze lezingen of studiedagen ?

Mijn eigen onderwerpen handelen meestal over de oorzaak en de schuldvraag en het ontstaan van de allianties, vaak aangevuld met militaire onderwerpen zoals Ieper, Verdun etc.etc.
Op de studiedagen komen de meest uiteenlopende onderwerpen aan de beurt maar allemaal uiteraard wel over de Eerste Wereldoorlog.
Zo heeft het programma van 16 mei als onderwerpen:
Het laatste Duitse offensief van de Eerste Wereldoorlog (15 juli 1918) door Dr.J.Schulten.
The black Shame, de inzet van zwarte troepen in de Eerste Wereldoorlog,door drs D,van Galen Last;
De oorlog van de uitvinders door Ir.E.Wils
De invloed van de algemene Russische mobilisatie op het ontstaan van de Eerste Wereldoorlog door J.Andriessen
Het Osmaanse Rijk tijdens de Eerste Wereldoorlog door.drs.M.Becker
De eerste slag bij de Masurische meren in september 1914 door Mr.dr.E.Ebben

U ziet, een zeer gevarieerd programma dus als u zin heeft om te komen? Er is nog plaats!

7. Jaarlijks geeft de stichting een scriptieprijs voor de beste beste doctoraal- of masterscriptie. Wat gebeurt er met de werken van
de laureaten ? Worden deze gepubliceerd ?

Die worden gepubliceerd in de serie ‘De Grote Oorlog, Kroniek 1914-1918’die we in samenwerking met uitgeverij Aspekt uitgeven.

8. Kan iedereen lid worden van SSEW ?

De SSEW is een stichting waarvan iedereen donateur kan worden. Voor slechts E 13,50 per jaar steunt u onze stichting, ontvangt u 3 nieuwsbrieven per jaar, krijgt u korting op onze serie “De Grote Oorlog, Kroniek 1914-1918” en kunt u deelnemen aan onze studiereizen, studiedagen en lezingen terwijl u ook artikelen kunt indienen ter publicatie.

9. De “Grote oorlog”- reeks, uitgegeven door SSEW, staan boordevol verschillende artikels door diverse auteurs. Inmiddels is nummer 20 in de reeks verschenen. Melden auteurs zich daar zelf voor aan of worden ze door u benaderd vroeg Yvonne zich af ?

Auteurs melden zich zelf aan maar ook worden auteurs door ons benaderd om over bepaalde onderwerpen te schrijven.Artikelen moeten wel aan bepaalde eisen voldoen en de redactie bepaalt uiteindelijk of publicatie kan volgen.

10. Wat veel users misschien niet weten is dat u ook één van de oprichters bent van het forum. Hoe is het idee gegroeid om met een nederlandstalig forum te beginnen ?

Nou, het was niet mijn idee, ik dacht dat Yvonne er mee begon en toen kwam Richard er bij en werd ook ik benaderd. Ik was meteen enthousiast en zo is het begonnen.

11. U hebt ook een ganse reeks boeken geschreven over de Eerste Wereldoorlog.
Welke ?

De Andere Waarheid, 1e druk in (1998), tweede druk 1999, derde druk 2007
Verdun, verdwijnende getuigen. (2001) (coproductie met S.Dagniaux, fotograaf)
De Eerste Wereldoorlog in foto’s (2002) in 10 talen vertaald, ca 150.000 exemplaren,
De oorlogsbrieven van Unteroffizier Karl Heller (2003) (edited, en bewerkt)
De mythe van 1918 (2004)
IJzeren doodskisten (eerste druk 2004, tweede druk 2007) (Co-productie)
Those last 100 victorious days of 1918 (2005)
Keizer Wilhelm II, Mythe en werkelijkheid (2007)

12. Arneken vraagt wat u precies zo aantrekt om te beginnen schrijven over WO1 ?

Moeilijke vraag. Interesse, verwondering en irritatie.
Verwondering om de onbegrijpelijke catastrofe, omdat de mensheid daar niets van heeft geleerd, maar ook omdat er zo weinig mensen zijn die echt geïnteresseerd zijn in de oorzaken van die oorlog. Irritatie omdat die mensen die het zouden moeten en kunnen weten vaak zoveel onzin schrijven over deze periode.Irritatie ook omdat men maar al te gemakkelijk de visie van de “overwinnaars” over het ontstaan en de schuldvraag overneemt en zo weinig moeite doet om de werkelijke gang van zaken boven tafel te krijgen terwijl het bewijsmateriaal daarvoor toch voor het grijpen ligt. Men schrijft elkaar het liefst maar wat na waardoor er, met name ook in Nederland, van nieuwe inzichten gebaseerd op nieuw onderzoek eigenlijk geen sprake is. Ik verwijt dat toch wel een beetje onze universiteiten die toch dé aangewezen instanties zouden moeten zijn om de kennis over de Eerste Wereldoorlog up to date te houden en de studenten daarover goed te informeren. Als ik zie wat er het komende jaar in de examens HAVO/Vwo allemaal aan onjuiste stellingen wordt geponeerd dan stemt me dat toch wel pessimistisch. Ik zei het reeds vele malen; ik constateer een verbijsterende tendens om de geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog nog steeds uitsluitend te zien door Angelsaksische bril, waarbij men impliciet accepteert dat de Britse koloniale expansie en de Britse perceptie van de oorlog en de Britse rechten en eisen in de natuurlijke orde van zaken liggen terwijl men tegelijkertijd Duitse protesten daartegen en de Duitse wens tot economische uitbreiding automatisch beschouwt als bewuste provocaties en kwade wil.

13. Een historisch correct boek schrijven lijkt Tandorini moeilijk. Hij vraagt zich af hoe u te werk gaat om dit te realiseren ?

Wel, ik vrees dat een historisch correct boek eigenlijk niet bestaat. Het schrijven van geschiedenis is toch voor een groot deel een kwestie van interpretatie, interpretatie van het bronnenmateriaal en van de omstandigheden. Maar het is wel mogelijk om te proberen zo objectief mogelijk te schrijven. Ik persoonlijk vraag me altijd in eerste instantie af; “ïs het wel waar wat daar allemaal wordt beweerd?’en probeer dan het tegendeel, een tegenbewijs te zoeken. Op die manier komen er dan altijd wel feiten voor de dag die anders uitwijzen of aanvullende informatie bevatten etc. Er zijn altijd meer kanten aan een verhaal. Ook bestudeer ik intensief de personages die in een verhaal voor komen. Dat werpt vaak een ander licht op situaties. Zo’n Lord Grey bijvoorbeeld. Wat was dat voor een man, hoe leefde hij, wat dacht hij? Of een Sazonov, een Iswolski of een Wilhelm II, allemaal mensen van vlees en bloed, ieder met z’n eigenaardigheden, voorkeuren en ambities. Als je daar meer over weet komt ook vaak hun handelen in een ander licht te staan. Maar een garantie dat alles historisch correct is lijkt me onmogelijk te geven. Zelfs verslagen van ooggetuigen blijken vaak niet correct te zijn, vooral als er lange tijd voorbij is gegaan tussen de gebeurtenis en het verslag van de ooggetuige.

14. “De Eerste Wereldoorlog in foto's”, “De oorlogsbrieven van Unteroffizier Carl Heller”, “De mythe van 1918” en vooral “De andere waarheid” zijn uw bekendste werken.
Wanneer wordt “De andere waarheid” vertaald vraagt Yvonne ? Zij blijft het een boek vinden dat door veel meer mensen zou moeten gelezen worden.

Ik wou dat ik het wist, maar uitgevers beginnen daar niet gauw aan want het is een erg kostbare zaak. Daar komt bij dat dit een vrij controversieel boek is en met name in Angelsaksische kringen nu niet bepaald gewaardeerd zal worden. Je staat er raar van te kijken als je de reacties op internet ziet van Britse-Amerikaanse en Franse historici. Daar is alles nog steeds, sacred, en “victorious’ en kritiek of zelfs maar vraagtekens plaatsen brengt hen in de war. Dus ik zie een vertaling nog niet zo snel gebeurden jammer genoeg.

15. Hoe gaat u om met de kritiek van sommige media dat uw publicaties "te pro-Duits", "te anti-Engels" zouden zijn ?

Ach, wie kaatst moet de bal verwachten is een oud Nederlands spreekwoord en dat geldt dus voor iedereen die schrijft en voor mij geldt dat zeker want ik zoek bewust de confrontatie en snij ook regelmatig onderwerpen aan waarvan ik weet dat ze controversieel zijn. Ik ben nu eenmaal een overtuigd aanhanger van “de andere waarheid” en wil dan graag anderen eveneens overtuigen. Dat doe je nu eenmaal niet door je stil te houden. Ik timmer dus aan de weg, dat is soms voor anderen misschien irritant en veel vrienden maak je er zeker niet mee. Men verwijt me wel eens pro zus op anti zo te zijn maar dat is onzin.Maar ach, laten we eerlijk zijn, op mijn leeftijd hoeft het ook allemaal niet meer zo, m’n carrière heb ik al achter de rug, m’n pensioen al bereikt en ik hoef ook geen promotie meer te maken toch? En over een poosje, want de tijd gaat snel, ben ik er gewoon niet meer dus erg druk hoef ik me niet te maken! Overigens, inhoudelijke kritiek zie ik als erg positief en is zeer welkom.

16. In het boek van Terence Zuber, Inventing the Schlieffen Plan: German War Planning 1871-1914, zegt de schrijver dat er nooit een schlieffenplan heeft bestaan. Wat denkt u hiervan ?

Onzin

17. Ook naar wanneer het “Process Willem II” zou kunnen doorgang vinden is Yvonne erg benieuwd ?

We zijn druk bezig met de studie daarvoor en de voorbereidingen. Het is erg spannend en we weten nog steeds niet hoe dit zal aflopen. Het is vrij ingewikkeld omdat in het internationaal recht uit die tijd nog maar bitter weinig was geregeld. De werkgroep die zich hier mee bezig houdt is erg enthousiast en ik zelf ben er elke dag wel mee bezig. Het vreet tijd maar het is een zeer interessant en leerzaam project en natuurlijk hou ik het forum op de hoogte.

18. Waarom schrijft u non-fictie ?

Waarom niet? En in fantaseren ben ik niet zo goed.

19. Ook een vraag die we aan elke auteur stellen die op onze vragenstoel plaats neemt. Hoe gebeurt de research voor uw boeken ?

Toen ik nog (te)veel reisde heb ik overal waar ik kwam altijd gezocht naar bronnenmateriaal. Ik kocht veel boeken in de diverse landen die aan de oorlog hadden deelgenomen, bezocht daar ook universiteitsbibliotheken, Kopieerde voor kapitalen aan materiaal uit de Library of Congress en uit archieven. Overigens, een interessant archief is ook in het Vredespaleis te Den Haag te vinden en het Nationaal archief aldaar. Verder noem ik nog de archieven in het Imperial War Museum en natuurlijk in Duitsland.
Intussen bouwde ik mijn eigen bibliotheek op, voor een groot deel gericht op oorzaak en schuld, internationaal oorlogsrecht en Wilhelm II.

20. Bezoekt u regelmatig de voormalige slagvelden (Verdun, de Somme, Ieper,...) vraagt iuvenis ferox ? Zo ja, gebeurt dat in hoofde van onderzoek of gewoon voor uw plezier ?

Ik heb het eens nagekeken. Mijn eerste bezoek aan Verdun was in 1980, ik woonde toen net weer in Nederland en ging er heen met mijn zoon. Puur uit interesse. Vanaf dat jaar ben ik daar steeds weer teruggekomen, in totaal denk ik een keer of 40. Voor mijn boek “Verdun, verdwijnende getuigen” was dat natuurlijk ook een ‘must’. Samen met fotograaf Dagniaux kropen we overal in tunnels en forten. We kropen al in de tunnels van Vauquois nog voor ze, zoals nu, officieel te bezichtigen zijn. Ook met vrienden kwam ik daar regelmatig en later leidde ik studiereizen voor onze Stichting daarheen.
Ieper, de Somme etc bezocht ik even vaak, voor research, voor het begeleiden van studiereizen en uit interesse. Vaak sta ik daar met m’n caravan, soms ga ik er een weekend heen of een enkele keer zelfs maar voor 1 dag maar een paar keer per jaar kun je me daar wel vinden.

21. Waar blijft u de energie vandaan halen om al deze projecten te realiseren ?

Moeilijke vraag. Misschien uit koppigheid? Soms, heel soms, denk ik wel eens; “waar ben je mee bezig?’ zijn er geen belangrijker dingen? En ja, die zijn er natuurlijk. Maar ook ik ben besmet met het WOI virus dus dan weet je het wel. Overigens, de Stichting doe ik natuurlijk niet alleen, we hebben een kundig en actief bestuur dat me veel uit handen neemt en waarin ieder z’n eigen taak vervult.

22. Kan u ons een tipje van de sluier oplichten van wat er van J.H.J. Andriessen nog gaat verschijnen in de toekomst ?

Voor zover je op mijn leeftijd nog van toekomst kunt spreken, ja, dat gaat zeker gebeuren maar wat precies weet ik nog niet. Ik ben nu druk bezig met het proces Wilhelm II, daar kan van alles uit voort komen, het kan ook mislukken maar voorlopig hebben de projectgroep en ik het er druk genoeg mee. En daarna zie ik wel weer. Er is genoeg stof denk ik.
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2008 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

Fantastisch, de gedrevenheid van die man!! Mooi interview ook.

Wat ik o.a. in Andriessen waardeer is zijn visie op de 'schuldvraag' rond WO1. Zijn 'andere geluid' is helder en nuanceert een eenzijdige beantwoording van deze schuldvraag!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
arneken

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2008 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi werk van beide heren.

bedankt ook van het oprecht beantwoorden van mijn vragen. Mooi interview.

groet Arneken.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Reiné

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2008 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi interview en kennismaking met de schrijver van o.a. "De Andere Waarheid"....., die zeker is aan te bevelen!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2008 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Goed gedaan en interessant interview! Waren er maar meer van die "dwarsdenkers" onder de geschiedkundigen. Dat zou het vak alleen maar interessanter maken. Smile

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2008 16:49    Onderwerp: Re: INTERVIEW MET HANS ANDRIESSEN. Reageer met quote

Michel @ 22 Apr 2008 20:41 schreef:
Wanneer wordt “De andere waarheid” vertaald vraagt Yvonne ? Zij blijft het een boek vinden dat door veel meer mensen zou moeten gelezen worden. [/b]

Ik wou dat ik het wist, maar uitgevers beginnen daar niet gauw aan want het is een erg kostbare zaak. Daar komt bij dat dit een vrij controversieel boek is en met name in Angelsaksische kringen nu niet bepaald gewaardeerd zal worden. Je staat er raar van te kijken als je de reacties op internet ziet van Britse-Amerikaanse en Franse historici. Daar is alles nog steeds, sacred, en “victorious’ en kritiek of zelfs maar vraagtekens plaatsen brengt hen in de war. Dus ik zie een vertaling nog niet zo snel gebeurden jammer genoeg.

Dat is inderdaad jammer, want ik denk dat het op z'n minst stof is waardoor ze opnieuw zouden moeten gaan nadenken.
Als een vertaling toch zou lukken, kun je ze meteen even vertellen dat Oostende niet geblokkeerd was en dat de Somme en Ieper3 geen klinkende overwinningen waren.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2008 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

Iets zegt me dat WO1 (en zeker ook WO2) geschiedkundig nog niet afgelopen zijn.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2008 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ter aanvulling het interview uit Wereld in Oorlog nummer 3.
Ter beschikking gesteld door Richard.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2008 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

gewoonweg een prachtig interview,die gedrevenheid ... Cool
nog vele jaren en interesse in deze materie toegewenst speechless
grtz MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2008 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

ik zag vandaag trouwens de kronieken in de bib liggen. Heb al enkele delen mee naar huis genomen Cool
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Henk-Willem

BerichtGeplaatst: 09 Mei 2008 13:32    Onderwerp: Reageer met quote

prachtig interview!
BDOS #3009
OMSA M#8014
GMIC #5812

Live easy, PARTY HARD
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2008 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, mooi interview Hans. Leuk om ook eens wat over je achtergrond te weten te komen. Iets aardigs nog, ik was onlangs op vakantie in Ierland en wat zag ik daar in een lokale bookstore?:

Geinig, niet?

Gr P
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2011 9:43    Onderwerp: Reageer met quote

Deze was in een verkeerd onderdeel terecht gekomen.
Nu weer onder de aandacht.

Naar boven
Highlander

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2011 15:32    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 25 Mrt 2011 9:43 schreef:
Deze was in een verkeerd onderdeel terecht gekomen.
Nu weer onder de aandacht.

Dit interview sloeg me even uit mijn sokken! Respect.
Karijn

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2011 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, mooi en interessant interview!!

groet Karijn
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2011 17:18    Onderwerp: Reageer met quote

Hans Andriessen neemt afscheid als voorzitter

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=25410

Naar boven
Sandokan

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2014 10:36    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 23 Apr 2008 18:42 schreef:

Yvonne, zijn er van deze scans grotere versies beschikbaar?
Lezen is niet te doen vanwege te kleine letters. Sad
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2014 10:59    Onderwerp: Reageer met quote

Sandokan, je kan toch zoomen? Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2014 18:06    Onderwerp: Reageer met quote

Sandokan @ 24 Jul 2014 10:36 schreef:
Yvonne @ 23 Apr 2008 18:42 schreef:

Yvonne, zijn er van deze scans grotere versies beschikbaar?
Lezen is niet te doen vanwege te kleine letters. Sad
Helaas geen grotere scan aanwezig.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: