Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

2de karabiniers 6de legerafdeling

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ingrido

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2014 15:07    Onderwerp: 2de karabiniers 6de legerafdeling Reageer met quote

Mijn grootvader Cyrille Bollaert was bij het 2de regiment karabiniers, 6de legerdivisie, 10de compagnie. CI / 6 DA Hij heeft gevochten van 20/02/1915 tot en met 14 oktober 1918. Ik ben een boek aan het schrijven over zijn leven. Ik probeer aan de hand van wat ik vind op dit forum zo een beetje te reconstrueren waar hij was en wanneer en ik probeer het ook te kaderen in de oorlog zelf. Man, man, ik snap het niet echt. Is de 6de legerdivisie hetzelfde als de 6de linie? Het is allemaal latijn voor mij. Wie kan de knoop helpen ontwarren?
Dragonder

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2014 8:55    Onderwerp: Reageer met quote

neen, dat is niet hetzelfde

uitleg....
je hebt een Divisie die deel je onder in een aantal Brigades elke Brigade heet een aantal Linie's elke linie heeft een aantal Regimenten of Bataljons en elk Regiment of Bataljons heeft een aantal compagnies/Eskadrons
simplistisch uitegelegd.

voor een Infanterieeenheid in jouw geval 6de Li heb je
2 Divisie met 3 Brigades de 5° de 6° en de 7° Brigade.
met als HQ Antwerpen
dan heb je de volgende onderverdeling
elke Brigade kreeg enkele Linie's teogewezen in jouw geval.
2 Div 6°Brig en 6de Linie .
in de 6de Linie zit er een Bataljonstaf +sec MG en 3 cie +school en als Garnizoen Antwerpen.

maar deze onderverdeling telt niet voor alle Div/Brigades
Kan je nog volgen?

zoniet probeer eens de site van onze Paddy:
WWW.abl1914.be
grts Marc.
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2014 9:06    Onderwerp: Reageer met quote

of

6deLegerDivisie ,20ste Brigade ,Regiment 2de Karabiniers met Bataljon+ cie mg en drie Cie's en één school garnizoen te Brussel Kazerne Prins Boudewijn .
Elke Cie kreeg dan nog een nr

kan je volgen?

mvg Marc
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Snake

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2014 15:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben een beetje hetzelfde aan het doen als jij, maar dan voor de oudste broer van mijn grootvader, die bij de 1e Karabiniers zat.

Een grote hulp in het bepalen van de plaatsen waar ze verbleven en de gevechten waar ze aan deelnamen is "De Kroniek van de Karabiniers (Deel 2)", verkrijgbaar bij Dhr Willy Peiren (willy.peiren@gmail.com).

Het militair dossier dat ik heb ontvangen van Adjudant Van Tilborg, heb ik voorgelegd aan Dhr. Verbeke van het "In Flanders Field Museum". Die kon de documenten nog iets beter interpreteren als ikzelf. Met zijn "vertaling" ben ik nu in het betreffende boek aan het verder puzzelen.
Naar boven
ingrido

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2014 19:05    Onderwerp: 2de karabiniers 6de legerafdeling Reageer met quote

@ snake : bedankt voor de info, ik was ook al op zoek achter een email adres om dat boek te bestellen
@ dragonder : even recapituleren, want ik vind het wel moeilijk die ganse legerindeling : mijn opa was dus bij de 6de legerdivisie, 20ste brigade, 6de linie, regiment 2de karabiniers, 10de compagnie. Is het nu helemaal goed? Zo ja, dan kan ik idd heel doelgericht beginnen zoeken. In ieder geval bedankt voor de info
Snake

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2014 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat je '6e linie' moet schrappen in je rijtje.
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2014 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, die linie zit trouwens ook niks te doen in de hele uitleg.

Onderverdeling is:

Legerdivisie
Gemengde Brigade
Regiment
Battalion
Compagnie

zie ook gedetailleerder: http://marksrussianmilitaryhistory.info/BELG14.html

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dragonder

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2014 6:27    Onderwerp: Reageer met quote

bon,

6deLinie = naam van een Regiment

mvg Marc
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2014 6:32    Onderwerp: Reageer met quote

zie ook de verdeling op de website
www.abl1914.be
organisatie van 16 dec 1913
het Veldleger

mvg Marc
Naar boven
guerramundial1

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2014 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Ingrid,

Mijn grootvader zat ook in het 2º Regiment Karabiniers van 22 juni 1915 tot het einde van de oorlog.

Ik kan wat informatie met je uitwisselen!

MVG

Wim
guerramundial1

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2014 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn inziens zou ik het toch wat eenvoudiger houden met de indeling. Tijdens de oorlog werd het brigade-echelon afgeschaft en in December 1916 opnieuw ingevoerd (het 2de Karabiniers vormde toen samen met 4de Karabiniers de 18de Brigade). Op het einde van de oorlog bestonden er Infanteriedivisies (de 6de Legerdivisie bestond uit de 6de en 12de Infanteriedivisies, bijvoorbeeld, waarbij het 1ste, 2de en 3de Karabiniers samen de 6de Infanteriedivisie vormden). Afhankelijk van het tijdstip had men al dan niet een brigade of een infanteriedivisie.

Ik zou het houden op:

6de Legerdivisie
2de Regiment Karabiniers
III Bataljon
10de Compagnie

Het regiment had 3 bataljons. Elk bataljon telde drie compagnies en een mitrailleurscompagnie.
De compagnies werden genummerd van 1 tot en met 12, waarbij de veelvouden van 4 werden toegekend aan de mitrailleurscompagnies.

Hopelijk heb ik het niet ingewikkelder gemaakt!

MVG

Wim
Snake

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2014 8:57    Onderwerp: Reageer met quote

guerramundial1 @ 12 Feb 2014 20:04 schreef:
Het regiment had 3 bataljons. Elk bataljon telde drie compagnies en een mitrailleurscompagnie.
De compagnies werden genummerd van 1 tot en met 12, waarbij de veelvouden van 4 werden toegekend aan de mitrailleurscompagnies.

Mag ik hier even op inpikken? Mijn vraag in de Topic 11e Compagnie Wilerijders heeft er immers betrekking op.

Je stelt dat de compagnies worden doorgenummerd overheen de bataljons. Anderzijds vermelden de documenten in het Legerdossier van de oudste broer van mijn grootvader wel degelijk aparte nummers per bataljon. Zo zat hij tot april 1918 bij het 1e Regiment Karabiniers, IIIe Bataljon, 1e Compagnie (zou 9e Compagnie moeten zijn bij doornummering) en op 6 juni 1918 bij het 1e Regiment Karabiniers, III e Bataljon, 3e Compagnie, wat overeenkomst met de 11e Compagnie bij doortelling. In sommige van de documenten is er wel degelijk sprake van de 11e Compagnie Cyclisten. Op zijn grafsteen spreekt men dan weer enkel over de Compagnie Wielrijders 6e LD.

Welke Compagnie binnen het 1e Regiment Karabiniers was nu eigenlijk de Compagnie Wielrijders?
Naar boven
Dragonder

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2014 10:50    Onderwerp: Reageer met quote

Het Bataljon Karabiniers-Wielrijders

In 1898 werd elke vierde Compagnie van het Regiment Karabiniers uitgerust met fietsen, in 1911 werden deze Compagnies samengevoegd tot een bataljon wielrijders verbonden aan het Regiment Karabiniers.
het Rgt Karabiniers bestond dan uit
1 staf
drie bataljons Karabiniers (drie Cie's ipv vier Cie's)
één bataljon Karabiniers-Wielrijders (drie Cie's)

Vanaf 1 december 1913 werd het onafhankelijke 1é bataljon Karabiniers-Wielrijders opgericht en werd aan de CavDiv toegevoegd.
De Duitsers gaven hen tijdens de eerste oorlogsmaanden van 1914 de bijnaam “Zwarte Duivels”.

Rgt Karabiniers :
benummering van de Bataljons en Cie's
I Bataljon
1 Cie
2 Cie
3 Cie
4 Cie MG
II Bataljon
5 Cie
6 Cie
7 Cie
8 Cie MG
III Bataljon
9 Cie
10 Cie
11 Cie
12 Cie MG

zoals Wim het door gaf (elke veelvoud van vier is een Cie MG)

mssn iets duidelijker?

mvg, Marc
Naar boven
Snake

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2014 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

OK. bedankt voor deze extra uitleg. Ik denk dat we er bijna zijn.

Begrijp ik het nu juist dat het onafhankelijke 1e Bataljon Karabiniers-Wielrijders (De Zwarte Duivels; mijn vader heeft trouwens zijn legerdienst bij deze Zwarte Duivels gedaan in de jaren '60) volledig los staat van het Regiment Karabiniers (met zijn drie Bataljons en 12 Compagnies)?

Hoe komt het dat de 11e Cie van het IIIe Bataljon 1e Karabiniers toch een Wielrijderscompagnie was?
Naar boven
Snake

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2014 12:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hier nog wat zitten googlen en heb wat extra verduidelijking gevonden. Ik zet de discussie echter verder in de topic over de 11e Cie Wielrijders.
Naar boven
ingrido

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2014 18:09    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry Wim, dat ik zo laat antwoord, ik heb het boek Kroniek Karabiniers gekocht, en ik heb daar zo in zitten lezen en meeleven, dat ik gewoon niet meer op het forum kwam kijken omdat het zo spannend was. Aan de hand van het boek heb ik de vierjarige soldatencarrière van mijn grootvader kunnen samenstellen. Ik ben het nu volledig aan het uitwerken op zijn leven.
popolopofski

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2014 15:52    Onderwerp: 2de karabiniers 6de legerafdeling Reageer met quote

Er waren vier regimenten karabiniers, afgekort als 1C, 2C, 3C en 4C telkens een 2000 soldaten onder bevel van een kolonel.
Elk regiment was onderverdeeld in 3 bataljons (2C/I, 2C/II en 2C/III) van een 650 soldaten, onder leiding van een majoor.
Elk bataljon had 4 compagnies (2C/III/9, 2C/III/10, 2C/III/11 en 2C/III/12) van een 150-tal soldaten onder leiding van een kapitein
Deze Cies waren nog eens onderverdeeld in 4 pelotons van 4 secties

Als je documenten hebt zou je 2C/III/10 ergens moeten terugvinden.

Om een sector aan het front te kunnen verdedigen en elkaar af te lossen, werden divisies opgericht.
met als Infanteriedivisie (6DI), samen met ondersteunende troepen de legerafdeling (6DA)

Elke divisie bestond uit 3 Brigades -zes regimenten.
In het geval van de 6DI
- 1G en 2G (1ste grenadiers en 2de grenadiers)
- 1C en 3C (1ste carabiniers en 3de carabiniers)
- 2C en 4C (2de carabiniers en 4de carabiniers)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
popolopofski

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2014 16:48    Onderwerp: 2de karabiniers 6de legerafdeling Reageer met quote

De linieregimenten waren de 'gewone' infanterie met (voor de oorlog) kazernes in bijna alle steden, telkens met een ander nummer.

De jagers, grenadiers en karabiniers waren 'speciale' infanterieregimenten met specifieke eisen of opdrachten.

Bijvoorbeeld voor de karabiniers: het machinegeweer getrokken door een hondengespan of toevoeging van cyclisten aan andere regimenten. België was een van de enige landen dat infanteristen ‘Karabiniers’ noemde. Zij werden als stormtroepen opgeleid en kregen ook tijdens de grote oorlog speciale opdrachten.

Vereisten voor de Infanterie:
• Grenadiers minimum 1,70 m.
• Karabiniers & Karabiniers-Wielrijders 1,62 tot 1,68 m.
• Andere eenheden minimum 1,54 m.

Voor de Grenadiers & Karabiniers worden mannen gevraagd met een smetteloos verleden en zuivere moraal.
Naar boven
popolopofski

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2014 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Bij de reorganisatie van 1917 behoorden de 2de Carabiniers samen met de 4de Carabiniers tot de 18de Brigade, 16-17-18 = 6DI
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: